Jatkuva Pepsi Maxin juominen, voiko olla haitallista?
Olen katsellut yhden pariskunnan YouTube-videoita elämästään, ja he juovat ihan jatkuvasti Pepsi Maxia. He ovat myös sanoneet juovansa jatkuvasti kyseistä virvoitusjuomaa. Toinen heistä laihduttelee silloin tällöin ja rajoittaa herkkujen syömistä, ehkä siksi hän nauttii sokerittomasta makeasta juomasta?
Juon itsekin mielelläni sokeritonta limsaa toisinaan, mutta olen koettanut rajoittaa sitä mahdollisen haitallisuuden vuoksi. Rajoitanko turhaan?
Kommentit (80)
Jennia kirjoitti:
Hiilihappo ei ole hyväksi hampaille.
Hiilihappoa on vichyissä ja kaikissa muissakin maustamattomissa kuplavesissä ja ne ovat yhtä turvallisia kuin kraanavesi hampaille. Hiilihappo ei hampata syövytä ? Mikset voinut olla vaan hiljaa kyn et selvästikkään tiennyt ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'.
Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, lasillinenkin riittää. Eli ei todellakaan ole haitaton kemikaali. Lisäksi keinomakeat aiheuttavat lihomista.
Niin, sinulle se aiheuttaa migreenin. Tiedätkö, että minulle se ei aiheuta. Sen sijaan saan migreenin esimerkiksi pinaatista, epäterveellistä! Eikö totta? Täytyy olla, koska saanhan siitä migreenin.
En todellakaan väitä että aspartaami olisi terveellistä, mutta se, että sinä saat siitä migreenin, ei ole mikään todiste sen harmillisuudesta kenellekään toiselle.
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Hiilihappoa on vichyissä ja kaikissa muissakin maustamattomissa kuplavesissä ja ne ovat yhtä turvallisia kuin kraanavesi hampaille. Hiilihappo ei hampata syövytä ? Mikset voinut olla vaan hiljaa kyn et selvästikkään tiennyt ?
Se on joillakin se kommentoimisen kiima.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aspartaamista pieninä määrinä ole mitään vaikutusta. Täytyy juoda tyyliin 100 litraa päivässä, että sillä alkaisi olla jotain vaikutusta, mutta ei ihminen voi juoda sellaisia määriä. Se todellakin olisi kielletty jo aikapäiviä sitten, jos se olisi 'hermomyrkky'.
Aspartaami aiheuttaa migreenikohtauksen, lasillinenkin riittää. Eli ei todellakaan ole haitaton kemikaali. Lisäksi keinomakeat aiheuttavat lihomista.
Enpä ole koskaan ennen kuullut kenestäkään, joka saisi yhdestä lasillisesta limua migreenin. Tiedän kyllä paljon luulotautisia, jotka saavat vaikka mitä oireita, jos uskotellaan heille oireidenaiheuttajan olevan läsnä, vaikka väitteessä ei olisi mitään totuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käy8ttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.
Arvostakaa itseänne ja kroppaanne enemmän!
Ilmeeni, kun minä light-limsan juojana olen kavereistani ainoa normaalipainoinen. Ei ongelmia hampaissa eikä suolistossa. Kaveri ei juo yhtään limuja, mutta hänelle on toistuvasti tehty juurihoitoja.
Jos koet että halpa paska litku lisää niiin paljon elämänlaatuasi niin jatka ihmeessä samaan malliin. Toivottavasti ei ole suolistosairautta 10-20 vuoden päästä ja avannepussi vatsan päällä.
Pitänee sitten siirtyä alkoholiin, kerta pepsi max saa näin jyrkkää meteliä aikaiseksi. Ainakin suomalaiset on kunnostautuneet sen nauttimisessa kohtalaisen hyvin. Jotain paheita pitää olla.
Hienoa logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa kohdella kroppaansa ja suolistoaan kuin ne olisivat viemäreitä, niin sitten tuo toimii. Lyödään mitä vain vetoa, niin ne ovat laihempia ja terveempiä jotka ei juo kuin ne, jotka lipittävät limsoja jopa päivittäin! Ihan sama onko sokeria tai zeroa. Pointti on se, että niissä ei ole mitään mitä elimistö tarvitsisi tai voisi käy8ttää positiivisella tavalla! Pilaavat suoliston bakteerikannan ja sitten ihmetellään kun pjaska lentää ja suolistosairaudet lisääntyvät räjähdysmäisesti. Vähän järkeä.
Ilmeeni, kun minä light-limsan juojana olen kavereistani ainoa normaalipainoinen. Ei ongelmia hampaissa eikä suolistossa. Kaveri ei juo yhtään limuja, mutta hänelle on toistuvasti tehty juurihoitoja.
Jos koet että halpa paska litku lisää niiin paljon elämänlaatuasi niin jatka ihmeessä samaan malliin. Toivottavasti ei ole suolistosairautta 10-20 vuoden päästä ja avannepussi vatsan päällä.
Pitänee sitten siirtyä alkoholiin, kerta pepsi max saa näin jyrkkää meteliä aikaiseksi. Ainakin suomalaiset on kunnostautuneet sen nauttimisessa kohtalaisen hyvin. Jotain paheita pitää olla.
Hienoa logiikkaa.
Kyllä Suomen terveydenhuolto ja veronmaksajat kiittäisivät suuresti, jos kaikki viinan läträäjät siirtyisivät nauttimaan pepsi maxia. Tietystihän sitä voi juoda vettä tai maitoakin, mutta monet ihmiset haluaa jotain muutakin nautintoa elämäänsä.
No ainakaan se ei voi olla terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Hiilihapossa ei ole mitään hampaille vaarallista! Vanhentunutta tietoa tuo. Light linnuissa olevat makeutusaineet ovat taas paljon vaarallisempia kuin sokeri, eli vissyä voi juoda, light mehua ei. Näin hampaiden kannalta.
Kylläpäs on. Happamat juomat liuottavat hampaita. Samaanhan se sokerin vaikutus perustuu, ne tuottavat happoja! Tuoremehu pahasta, varsinkin jos harjaat happaman juoman jälkeem hampaasi etkä odota 30-60min.
Refluksitauti kuluttaa hampaita myös koska syljen mukana tulee happoja vatsasta.
Ei se HIILIHAPPO tee juomasta HAPANTA senkin pahvi, ne ovat eri asioita !
Ei ole hyväksi. Musta väriaine, mitä colajuomissa on aiheuttaa syöpää. Usassa virtsarakon syövät yleisempiä, kuin muualla. Syyksi arvellaan runsasta colajuomien juontia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan ennen kuullut kenestäkään, joka saisi yhdestä lasillisesta limua migreenin. Tiedän kyllä paljon luulotautisia, jotka saavat vaikka mitä oireita, jos uskotellaan heille oireidenaiheuttajan olevan läsnä, vaikka väitteessä ei olisi mitään totuuspohjaa.
Minä olen saanut myös Light -limusta migreenin. Se oli joku Lidlin Free cola light tms... en muista tarkkaan. Mutta sen muistan, että tämä juoma migreenin aiheutti. Testasin sen vielä toistamiseen jotta sain ns. "varman" tuloksen. En tosin tiedä, mikä aines oli migreenin aiheuttaja koska muuten limuista en ole saanut migreeniä. Migreeni on siitä vekkuli tauti että on lukemattomia asioita mitkä voivat kenellekin migreenin aiheuttaa. Olen huomannut että varsinkin ihmisen, joka ei kärsi itse migreenistä on tätä erittäin vaikea ellei jopa täysin mahdotonta käsittää. Siitäkin huolimatta, niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa logiikkaa.
Kyllä Suomen terveydenhuolto ja veronmaksajat kiittäisivät suuresti, jos kaikki viinan läträäjät siirtyisivät nauttimaan pepsi maxia. Tietystihän sitä voi juoda vettä tai maitoakin, mutta monet ihmiset haluaa jotain muutakin nautintoa elämäänsä.
Eli olet ehdollistanut itsesi ja mielesi markkinavoimien paineesta siihen, että vain terveydelle haitalliset asiat tuovat nautintoa ja iloa? Ok. Monella muulla on enemmän mielikuvitusta elämänlaadun parantamiseen kuin a) pepsi tai b) ryyppääminen.
Hampaiden hoidosta kannattaa pitää huolta jos tulee usein juotua. Purkkaa aina päälle ja tietysti harjaus + lanka kahdesti päivässä.
Itsekin käytin yhdessä vaiheessa liikaa kun tuo on niin loistava laihdutusapu, tuloksena muutama reikä jonka sai paikata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa logiikkaa.
Eli olet ehdollistanut itsesi ja mielesi markkinavoimien paineesta siihen, että vain terveydelle haitalliset asiat tuovat nautintoa ja iloa? Ok. Monella muulla on enemmän mielikuvitusta elämänlaadun parantamiseen kuin a) pepsi tai b) ryyppääminen.
Puhuinko vain itsestäni? Vai kenties suomalaisista ylipäätään? Valitsen kahdesta pahasta vähemmän pahan kyllä. Sinä voit vaikka jatkaa niitä raamattukerhojasi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti puhuttuna niitä haittavaikutuksia on aika hankala havaita pitkässä juoksussa. Eli niihin mahdollisiin haittavaikutuksiin tottuu/turtuu.
Mielenkiintoista ois, jos jättäisit limsan kokonaan pois näin 15 vuoden jälkeen ja katsoisit tuleeko omaan oloon tai fyysiseen hyvinvointiin muutoksia. Tämmöisiä esimerkkejä kiinnostais siis kuulla :)
Jos haittavaikutuksia on vaikea havaita edes pitkässä juoksussa, niin herää kysymys, että millä aikavälillä ne sitten realisoituvat, ja jos ei millään, niin millä perusteella niitä voi edes kutsua haittavaikutuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut myös Light -limusta migreenin. Se oli joku Lidlin Free cola light tms... en muista tarkkaan. Mutta sen muistan, että tämä juoma migreenin aiheutti. Testasin sen vielä toistamiseen jotta sain ns. "varman" tuloksen. En tosin tiedä, mikä aines oli migreenin aiheuttaja koska muuten limuista en ole saanut migreeniä. Migreeni on siitä vekkuli tauti että on lukemattomia asioita mitkä voivat kenellekin migreenin aiheuttaa. Olen huomannut että varsinkin ihmisen, joka ei kärsi itse migreenistä on tätä erittäin vaikea ellei jopa täysin mahdotonta käsittää. Siitäkin huolimatta, niin se vain on.
No en minäkään kyllä joisi mitään Lidlin Free colaa. Hyi olkoon. Onko se limua nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yleisesti puhuttuna niitä haittavaikutuksia on aika hankala havaita pitkässä juoksussa. Eli niihin mahdollisiin haittavaikutuksiin tottuu/turtuu.
Mielenkiintoista ois, jos jättäisit limsan kokonaan pois näin 15 vuoden jälkeen ja katsoisit tuleeko omaan oloon tai fyysiseen hyvinvointiin muutoksia. Tämmöisiä esimerkkejä kiinnostais siis kuulla :)
Jos haittavaikutuksia on vaikea havaita edes pitkässä juoksussa, niin herää kysymys, että millä aikavälillä ne sitten realisoituvat, ja jos ei millään, niin millä perusteella niitä voi edes kutsua haittavaikutuksiksi.
Niinpä. Ja miten fyysisen olon muutokset voidaan luotettavasti todeta 15 vuoden ajassa? Siinä ajssa ihmisen kehossa voi tapahtua aika paljon muutoksia muutenkin.
Kyllä on pahasta. Lihottaa salakavalasti. Vaikka muka sokeriton. Googlatkaa itse mitä keinotekoisista makeutusaineista sanotaan.
Käyttäjä27148 kirjoitti:
Jennia kirjoitti:
Mulla ei ole ollut reikiä 10-15v mutta juotuani päivittäin novellea tänä syksynä, oli yllättäen ilmestynyt useampi alkava reikä. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää viesti saa varmasti alapeukkuja, mutta..
Kun olin n.18v poikaystäväni kaveri joi ihan hirveästi pepsi maxia tai jotain sokeritonta colaa kumminkin. Hänellä oli muistin kanssa ongelmia. Ajateltiin kumpikin että liittyi varmaan jatkuvaan aspartaamin käyttöön.
Lisäksi sai pari sappiongelmaa, mihin saattoi vaikuttaa jokin muukin.
Ai niin kuin kesällä syödään jäätelöä ja hukutaan enemmän kuin talvella, niin se tarkoittaa sitä, että jäätelönsyönti aiheuttaa hukkumista?
Tää sun kommentti ei nyt oikein toimi kun et tiedä mikä tilanne sillä kaverilla oli. Ei ollut masentunut, kävi töissä jne. Silti muisti oli pelottavan huono ja ihan selkeästi oli meillä muilla tunne että liittyi siihen jatkuvaan aspartaamin kittaamiseen. Se muistattomuus tuntui korreloivan sen pepsin kulutuksen kanssa. Söi muuten suht terveellisesti tietääkseni.
Mä en kuulu näihin jäätelösyönti kasvaa kesällä-päättelijöihin vaan pidän loogisesta päättelystä (ihan terv.huollon ammattilaisetkin kirjanneet että "älykäs") ja tämän koronankin leviämisen tiesin jo ennen kuin Suomessa siitä puhuttiin.. mut ei ole mulle tärkeää uskotko vai et. ;)