Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koiran pakkosterilisaatio

Vierailija
28.04.2021 |

Osaako joku kertoa, miksi joidenkin rotujen pennut on pakko steriloida? Esimerkiksi Australian labradoodlen kasvattajien sivuilla pentujen hintatiedoissa mainitaan, että koira on pakko steriloida ja hinta pitää sisällään sterilisaation. En itse haluaisi todennäköisesti teettää koiralleni pentuja, mutta esimerkiksi uroskoiran sterilisaatio muuttaa koiran luonnetta ja siksi en välttämättä haluaisi tehdä koiralle sterilisaatiota.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sen näkisi mitä oikeus sanoo jos joku veisi asian oikeuteen. Olisi tosi mielenkiintoista tietää mitä siinä kävisi.

No mitäpä luulet. Koira on irtainta tavaraa ja oikeus palauttaa sen lailliselle omistajalle jos omistajuus ei ole siirtynyt.

Onnea sille joka lähtee kokeilemaan tuota, saa maksa oikeudenkäyntikulut ja moni ei sen jälkeen sitten myy sille ihmiselle koiraa ongelmien pelossa.

En osaa veikata miten kävisi. Oikeus voisi katsoa, että vaikka sopimuksessa lukee sitä ja tätä, on osa ehdoista kohtuuttomia. Sitähän oikeus tekee ja sopimuksia voi riitauttaa. Ei sitä etukäteen tiedä mitä tulis käymään.

Ja etteikö enää myytäis koiraa ton jälkeen, mitä sä sekoilet :D Ostan 2 vuoden päästä vaikka pystykorvan, mistä sä luulet sen kasvattajan kuulevan tästä casesta ja miksi sä luulet ettei se vaan taputtais mua selkään. Ei kasvattajista (virallisten rotujen) moni liputa tollasta koirilla rahastamista (vaikka voi sanoa, että kaikki kasvatus on jollain lailla rahastusta, toi doodelihomma on ihan omaa luokkaansa).

Toivon todella että löytyy joku vajaamielinen joka lähtee koittamaan tätä. Muuten kaltaisesi eivät usko. Siihen asti kun omistajuus vaihtuu, ei ole mitään kohtuuttomia ehtoja. Katso vaikka, miten riidat ovat sijoitussopimuksissa päättyneet.

Ja joo, voit saada toki jonkun koiran mutta monet kasvattajat ovat laiskoja ja välttävät hankalia tyyppejä kaiken varalta.

Mä luulen että ihan hippusen liioittelen kasvattajien tekemiä taustautkimuksia ostajista :'D

Luuletko, ettet tuollaisella riidalla saisi ilmaista mainosta kasvattajapiireissä?

Aivan varmasti saisi. Doodlekasvattajista osa saattaisi jopa muistaa nimen 2 kahden vuoden päästä. Muista kasvattajista ehkä 10% tietäisi että "oliks niin että joku tyyppi jossain riitautti jonkun.. oliks se nyt niin goldendoodlen jonkun sijoitussoppariasian? Niin tais olla joo...". Ei ne tietäisi nimeä. Ja miten oi miten ne ikinä yhdistäisi sen tiedon minuun?

Hypoteettisesta tilanteesta on turha vääntää enempää. Mene ja kokeile!

Mene itse. En mä lähde tukemaan ainoatakaan doodleilla rahastavaa nähdäkseni että olen oikeassa näin ilmiselvässä asiassa. Enkä tukisi niitä muutenkaan.

Mutta ihmeen paljon silti kiinnostaa doodlet. Minä en tekisi sopimista jonka aikoihin riitauttaa, siinäpä meidän ero. Ja vau, tiedät olevasi oikeassa! Oot varmaan netin fiksuin tyyppi!

Niinpä niin ja juupa juu. Kysehän ei ole ollut missään vaiheessa siitä että juuri minä ostan doodelin. Saa olla mielipide asiaan, jossa ei itse ole keskiössä. Saako minun mielestä ylipäänsä ihminen riitauttaa sopimuksia, niin kyllä, todellakin. On hyvä että huijatut ihmiset voi esim päästä irti sopimuksista, joita ovat tyhmyyttään ja tietämättään allekirjoittaneet. Ja toisaalta hienoa että meillä on oikeuslaitos, joka näitä käsittelee ja kuka vain ei voi kaataa mitä vain sopimusta.

Ihan suoraan sanottuna tyhmänä pidän sitä joka doodlen noilla ehdoilla hommaa. Ja silti on sen oikeus riitauttaa sopimus, jonka katsoo olevan kohtuuton. En minä ole ainoassakaan viestissä liputtanut että niin KANNATTAA tehdä tai on HYVÄ tehdä. Päin vastoin sanon että älkää hyvänen aika laittako tollaseen nimeä alle!!

Sitä pidän myös suurena liioitteluna ja siksi hupaisana, jos sä tosissasi väität, kuten nyt olet ilmeisesti aivan täysin tosissas tässä... ettei saisi koiraa enää Suomesta, jos kerran sopparin riitauttaa. Kun tässä koiramaailmassa on tiiviisti vuosikymmenet ollut mukana, useiden rotujen parissa, ja tietää kuinka paljon riitaa tänne parhaimmillaan mahtuu.. niin ei se kyllä ole esteenä ollut koskaan sille koiran saamiselle. Samassa rodussa ei ehkä nappaa, tai sitten nappaa. Mutta en tiedä minkä tason rikos pitäisi tehdä että kautta rantain kasvattajat näkisi sut jotenkin hirveänä ihmisenä. Typerän sopimuksen riitauttaminen ei ainakaan ole sellainen asia.

Joo, olin 100% tosissani ja asia kannatti ottaa autistisen kirjaimellisesti. Korjasin jo aiemmin että varmasti tajuat: sen jälkeen ei ole niin helppoa saada koiraa mistä vaan, vaan monet myyjät varoo. Kuten jo totesin, joku myy tosiaan koiria eläimenpitokieltoisille elämän koululaisille että ei se nyt ihan lopullinen este ole...

Mutta niin. Minustakin on typerää laittaa nimi alle tuollaiseen, kuten moneen muuhunkin sopimukseen. Silti sen saa Suomessa tehdä, ja koiran ollessa irtainta omaisuutta, ei ole väliä onko sopimus kohtuuton jos omistajuus ei ole vaihtunut.

Kyseessä ei ole huijaus. Koiranostajan pitää ymmärtää mihin suostuu.

Vierailija
102/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuuttomia vaatia tuollaista koiran paras sivuuttaen. Terveitä koiria leikataan?!? Perusteena kasvattajan tilipussi. Sitten selitellään asiaa nätiksi jollain pentutehtailun estämisellä, ei mene läpi!

Jenkeissä on ihan eri meno pentutehtailun kanssa ja en ihmettele että siellä on otettu kova linja kaikkien sterkkaamisesta. Siellä ei tunnuta edes myöntävän sterkan huonoja vaikutuksia ja terveysriskejä.

Yksilötasolla ei mitään pahaa sanottavaa goldendoodleista, ehkä vähän turhaan on saaneet huonoa mainetta ainakin luonteen puolesta? Terveydestä en tiedä, mutta minun tapaamat on luonteeltaan olleet mukavia ja vilkkaita. Ehkä vähän hyper, mutta olen tavannut vain nuoria. Ja minusta vilkas "hömelö" koira on hauska.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa terveen koiran leikkaaminen on lailla kielletty... siinä vähän toista näkökulmaan tähän.

Vierailija
104/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö onko Australian Cobberdogilla sama ehto? Löytyi maininta, että ne joita ei käytetä jalostukseen rekisteröidään ei jalostukseen-rekisteriin. Melko vastaava rotu.

Vierailija
105/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa terveen koiran leikkaaminen on lailla kielletty... siinä vähän toista näkökulmaan tähän.

Suomessa eläinsuojeliviranomaisilta on turha odottaa tätä. Alkaa se pentutehtailusta jankutus. Rotukissaihmiset on taas täysin fanaattisia tässä sterilointiasiassa.

Vierailija
106/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö onko Australian Cobberdogilla sama ehto? Löytyi maininta, että ne joita ei käytetä jalostukseen rekisteröidään ei jalostukseen-rekisteriin. Melko vastaava rotu.

Se on Suomessa vielä niin pienimuotoisesti, ei täällä ole varmaan edes sataa cobberia, onkohan edes 20 vielä. Siis tiedän vain yhden joka nyt edes kasvattaa, ehkä on joku toinenkin. Ei siis voi sanoa onko cobbereilla "yleensä" se tai tää ehto, koska mitään yleistettävissä olevaa tietoa ei taida olla.

Jos nyt ihan arvaan niin on sama ehto, mutta en tiedä. Lähtökohdat on kuitenkin aika lailla samat, voisi sanoa että tämä on labradoodleista eritynyt linja, Suomessa ollut vasta pari vuotta.

Vierailija
107/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako joku rotu oikeasti 4000 euroa? Oon luullut, että chihuahuat on kalliita, mutta nekin maksaa vain noin 2000 euroa.

Vierailija
108/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako joku rotu oikeasti 4000 euroa? Oon luullut, että chihuahuat on kalliita, mutta nekin maksaa vain noin 2000 euroa.

Suomessa kalleimmat labradoodlet maksaa vähän yli 4000e. Halvimmat about 3600e.

Brändi maksaa. Kaikenlaisia söpöjä tai erikoisia koiria voi myydä isolla rahalla, kunhan osaa myydä sitä. Kaikki on lopulta markkinointia ja pitää olla pokkaa pyytää iso hinta. Jos koira on riittävän pieni ja riittävän söpö niin joku sen lopulta ostaa. Ikävä kyllä.

Esimerkiksi värivirheellinen rekisteröimätön ranskanbulldog voisi olla markkinointipuheen mukaan "uniikki, harvinainen, pitkän jalostustyön tulos, huippuyksilö, tutkituista ihanista vanhemmista".

Uniikki = jokainen koira on lopulta uniikki, yksilö

Harvinainen = värivirheellisiä ei yleensä jalosteta tai toivota, osa väreistä (merle esim) sisältää riskin vakaviin sairauksiin jos pariutuu toisen vastaavan kanssa. Eli joo, onhan se epätoivottu väri harvinainen

Pitkän jalostustyön tulos = ei oteta kantaa onko tulos onnistunut vai ei

Huippuyksilö = kasvattajan näkemys pennusta, josta ei voi vielä tietää mitään

Tutkituista vanhemmista = tutkimustulosten mukaan oli kyllä paljon sairauksia, mutta ei puhuta siitä...

Hinta 3500e (näitä hintoja oikeasti pyydetään Suomessa rekkaamattomista värivirheellisistä ranskanbullista, jjjep) ja muutama hyvä kuva pennusta tapittamassa söpösti kameraan.

Vierailija
109/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku selittää, miten pakkosterilisaatio voisi olla rodun kannalta hyvä asia? Jos esim. Australian labradoodleja on vähän, niin eikö se ole jalostuksen kannalta nimenomaan huono asia, että pientä populaatiota siitetään keskenään? Pienessä populaatiossahan perinnöllisten sairauksien riski kasvaa. Vai enkö nyt ymmärrä jotain, minkä kasvattajat ymmärtävät.

Vierailija
110/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku selittää, miten pakkosterilisaatio voisi olla rodun kannalta hyvä asia? Jos esim. Australian labradoodleja on vähän, niin eikö se ole jalostuksen kannalta nimenomaan huono asia, että pientä populaatiota siitetään keskenään? Pienessä populaatiossahan perinnöllisten sairauksien riski kasvaa. Vai enkö nyt ymmärrä jotain, minkä kasvattajat ymmärtävät.

Rotuyhdistys on varmaan jenkkivaikutteinen, Suomessahan tuo on älytön sääntö. Mutta Australiassa ei varmaan mietitä, että myydäänkö koiria Suomessa, ja sopiiko se suomalaisille.

Mulla on se käsitys että jalostuskoiria tuodaan ulkomailta, ja siellä rotuun lisätään geenipoolia.

Estää pentutehtailua ja monopoli pysyy näillä kasvattajilla. Ei tule halvempaa korviketta rinnalle vaan kiinnostus pysyy.

En usko että tämä on rodun kannalta järkevää ja minusta perustelut on huonot, mutta onpahan silti.

Vierailija
111/118 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt ihan oikein. Noita sterilointeja ei perustella missään rodun edulla, eikä se liity jalostustyöhön. Ikävä kyllä myös kasvattajien on "pakko" noudattaa tätä sääntöä saadakseen myydä näitä koiria, koska "rotujärjestö" vaatii sitä. Kukaan ei suostu myymään sinulle leikkaamatonta labradoodlea jolla voit teettää pennut, ellet itse allekirjoita sopimusta, että laitat muut allekirjoittamaan sopimuksen, että leikkaavat koiransa. Tietynlainen pyramidikuvio siis... kakka valuu alaspäin.

Mutta on se sääli oikeasti. Kun tuossa on kuitenkin ideaa, että risteytetään koiria. Ja ulkonäkö on ihana, pakko myöntää. Mut sitten ympärillä on niin paljon epäeettistä toimintaa (minulle terveiden koirien systemaattinen pakkoleikkaaminen on sitä) ettei tätä voi hyväksyä.

Vierailija
112/118 |
11.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sittenhän sen näkisi mitä oikeus sanoo jos joku veisi asian oikeuteen. Olisi tosi mielenkiintoista tietää mitä siinä kävisi.

No mitäpä luulet. Koira on irtainta tavaraa ja oikeus palauttaa sen lailliselle omistajalle jos omistajuus ei ole siirtynyt.

Onnea sille joka lähtee kokeilemaan tuota, saa maksa oikeudenkäyntikulut ja moni ei sen jälkeen sitten myy sille ihmiselle koiraa ongelmien pelossa.

En osaa veikata miten kävisi. Oikeus voisi katsoa, että vaikka sopimuksessa lukee sitä ja tätä, on osa ehdoista kohtuuttomia. Sitähän oikeus tekee ja sopimuksia voi riitauttaa. Ei sitä etukäteen tiedä mitä tulis käymään.

Ja etteikö enää myytäis koiraa ton jälkeen, mitä sä sekoilet :D Ostan 2 vuoden päästä vaikka pystykorvan, mistä sä luulet sen kasvattajan kuulevan tästä casesta ja miksi sä luulet ettei se vaan taputtais mua selkään. Ei kasvattajista (virallisten rotujen) moni liputa tollasta koirilla rahastamista (vaikka voi sanoa, että kaikki kasvatus on jollain lailla rahastusta, toi doodelihomma on ihan omaa luokkaansa).

Toivon todella että löytyy joku vajaamielinen joka lähtee koittamaan tätä. Muuten kaltaisesi eivät usko. Siihen asti kun omistajuus vaihtuu, ei ole mitään kohtuuttomia ehtoja. Katso vaikka, miten riidat ovat sijoitussopimuksissa päättyneet.

Ja joo, voit saada toki jonkun koiran mutta monet kasvattajat ovat laiskoja ja välttävät hankalia tyyppejä kaiken varalta.

Mä luulen että ihan hippusen liioittelen kasvattajien tekemiä taustautkimuksia ostajista :'D

Itseasiassa koiran kasvattajat yleisesti eivät arvosta kovinkaan korkealle näitä kasvattajia, joten eipä se "maineenmenetys" kovin iso riski ole. Kasvattajat yleisesti arvostavat avoimuutta, vastuullisuutta, reiluja ehtoja, joita noi australian labradoodlejen asiat eivät ole. Terveysasioista on hankalaa saada oikeaa tietoa,ym. Pienen piirin puuhastelua, johon ei tulisi mieleenkään sekaantua. Kun hyviä koiria saa näiltä avoimesti ja reilustikin kasvattavilta, eikä rodut kesken lopu- JOkaiselle on sopiva rotu. Harvinaisuus ei sinällään ole mikään hinnan korkeuden peruste. Itselläni on Suomessa hyvin vähälukuisen rodun erinomainen edustaja, kauppahinta oli suorastaan edullinen, noin rotukoiraksi. Kasvattaja sanoi, että heille on tärkeämpää että pennut saavat hyvät kodit, kuin se, että he pääsevät muuta kuin omilleen. Kaikesta on kehoitettu avoimuuteen, ihan sama mikä vaiva olisi, niin nimenomaan julkisesti jalostustietokantaan virallistamiseen on kannustettu. Väittäisin, että ko rodussa on poikkeusellisen suurella prosentilla valioituneita, ei pelkästään muotovalioituneita, vaan myös ns. käyttöpuolelta. Siitä huolimatta, ettei kodeilta vaadittu mitään. Toisen koirani kasvattajalta kysyin, mistä johtuu se, että hänen kasvateiltaan löytyi poikkeuksellisen paljon laajoja terveystutkimustuloksia, on suosituimmassa Top10 rotulistassa. Hän vastasi, ettei tiedä, mutta hän on koittanut kertoa, miten tärkeää hänen jalostustyölleen on saada kaikki se myös negatiivinen tieto. Ja hänen kasvattien omistajat ovat koiransa halunneet tutkituttaa. Hän on tosi kiitollinen siitä.

Vierailija
113/118 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos moinen on "kohtuuton omistajan oikeuksiin kohdistuva ehto" Kennelliiton kasvattsjilta se on sitä myös sekarotuisia huijarihintaan myyviltä. Kennelliiton kasvattajien valistuksessa kielletään tämän tyyppiset jutut kohtuuttomina ehtoina ja se perustuu meillä kuluttajan oikeuksiin ja lakiin.

Omalla ostamallaan asialla saa tehdä pentuja.

Mikään nk labradoodle ei ole mikään rotu ja sekin on yhdentekevä asia on tai ei.

Hullu ei ole joka pyytää vaan se joka maksaa / suostuu.

Vierailija
114/118 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollei tarvitse välittää peen vertaa moisesta ehdosta Kennelliittoon rekistetöidyn pennun myynyi-ostowopparissa (tai auton tai talon, korun, kellon tai osakkeiden) ) ei tarvitse välittää siitä minkään sekarotuisen eläimenkään kohdalla.

Kukaan ei missään tapauksessa tuomitse Suomessa tervettä eläintä väkisin steriloitavaksi tai kauppaa puretuksi ja eläintä palautettavaksi siksi, ettei siitä 4k maksanut omistaja steriloituta sitä tai teettää sillä pentuja - puhdas- tai sekarotuisia, rekistetöiden tai ei - eläinrääkkäämättä sitä.

Vierailija
115/118 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta.

Vierailija
116/118 |
12.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Saksassa rescuekoiran ottamisen ehtona on sterilointi. Piste.

Vierailija
117/118 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se sitä luonnetta ainakaan huonompaan muuta. 

Sterilisaatio muuttaa uroskoiraa usein rauhallisemmaksi, flegmaattisemmaksi ja masentuneemmaksi. Myös ylipainon riski kasvaa, kun sterilisaatio lisää ruokahalua ja saattaa vähentää liikkumishalua.

Uroskoiria ei steriloida, ne kastroidaan.

On ketjussa näemmä koira-asiantuntijoita niin paljon, että tähän asti lukeminen riitti.

Vierailija
118/118 |
13.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se sitä luonnetta ainakaan huonompaan muuta. 

Sterilisaatio muuttaa uroskoiraa usein rauhallisemmaksi, flegmaattisemmaksi ja masentuneemmaksi. Myös ylipainon riski kasvaa, kun sterilisaatio lisää ruokahalua ja saattaa vähentää liikkumishalua.

Uroskoiria ei steriloida, ne kastroidaan.

On ketjussa näemmä koira-asiantuntijoita niin paljon, että tähän asti lukeminen riitti.

Sterilisaatio on yleisnimitys leikkaukselle jossa tehdään hedelmättömäksi, voidaan käyttää molemmilla sukupuolilla eläinlajista riippumatta.