Keitä kuuluu alaluokkaan Suomessa?
Tällä palstalla käy jostain syystä kuumana keskiluokkakeskustelu. Sen perusteella keskiluokkaiset jutut ovat tosi kalliita eikä todellakaan kaikille mahdollisia. Kiinnostaakin kysyä, mihin te laittaisitte akateemiset sivistyneet ihmiset, jotka työttöminä tai pätkätöissä ja joilla ei ole rahaa. Siis onko hyvin tienaava putkimies, jolla kaukomatkoja ja hulppea omakotitalo ylempää keskiluokkaa? Ja köyhä korkeakulttuurista kiinnostunut tohtori alaluokkaa, kuten vaikka katunarkkarit ovat?
Kommentit (137)
Eikö Suomi nyt (peraatteessa ainakin) pitäisi olla luokaton yhteiskunta ?
Matalasti koulutetut työttömät varmaan mielletään alaluokkaan. Jos ovat töissä, niin työväenluokkaan.
Alaluokka on työtöntä, matalasti koulutettua ja köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa persujen äänestäjistä.
Itse asiassa juuri persut keräävät kaikkein tasaisimmin äänestäjiä eri luokista.
Syrjäytyneet, asunnottomat, vaikeasti päihdeongelmaiset ja taparikolliset.
Siis suomeksi sanottuna nistit, juopot ja kriminaalit.
On erittäin suurituloiset yrittäjäomistajat, jotka elää aika kaukana valtaosan arjesta. Sitten on jonkinlainen mukavasti porskuttava keskiluokka johtajia ja suorittavaa työtä tekeviä ym. Ja sitten on pienituloiset, työttömät ja sairaat joiden täytyy miettiä toimeentuloa ja rahaa ikävä kyllä vähän pakostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa juuri persut keräävät kaikkein tasaisimmin äänestäjiä eri luokista.
Koska puolue on vielä uusi ja linja epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Alaluokkaahan nämä alle pari tonnia tienaavat akateemiset ovat.
Ja kouluja käymätön vankilakundiko on yläluokkaa, jos lotossa voittaa? Eikö millään henkisillä arvoilla ole merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti suurin osa persuista on alinta kastia.
Vierailija kirjoitti:
Alaluokkaahan nämä alle pari tonnia tienaavat akateemiset ovat.
Ei, vaan alempaa keskiluokkaa, koska heillä on sydämen sivistystä ja kultturellista pääomaa, koska he lukevat, käyvät teatterissa ja harrastavat tulojensa puitteissa muita keskiluokan puuhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaluokkaa löytyy suhteellisesti paljon enemmän SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaluokkaa löytyy suhteellisesti paljon enemmän SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista.
Kumma juttu, kun tästä ei löydy mitään konkretiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaisen sivistymättömiä ja rikollisia, myös tasaisen matalaälyisiä.
Minäpä pidän alaluokkaisena sivistyksen puuttumista.
Sosiaalipalvelujen suurkuluttajat, joilla ei ole kummoista työhistoriaa. Osa voi olla sairaita tai vammaisia, mutta iso on luovuttaneita, uusavuttomia tai päihdeongelmaisia. Usein kuulutaan useampaan kategoriaan yhtä aikaa. Koulutus tai sivistys ei suojaa sairauksiklta, mutta parantaa sentään työllistymisen mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, kun tästä ei löydy mitään konkretiaa.
Käy lukemassa Politiikan ilmastonmuutos (2019) s. 265 eteenpäin.
Alaluokkaa ovat yhteiskunnasta syrjäytyneet, asunnottomat, rikolliset, narkomaanit jne.