Odotan perheemme 17. lasta.
Perheemme tilannetta ihmeteltiin tuolla aiemmassa ketjussa, joten ajattelin kysyä, että miksi meidän valintamme on niin vaikeaa ymmärtää?
Kommentit (180)
Ihanaahan tuo on. Meillä vasta neljä, mutta lisää haaveissa.
Olen seuraillut palstalla olevaa kirjoittelua ja tämä ap on aika monessa sopassa mukan, ihmettelenpä vain miten yhdelle ihmiselle voi sattua kaikkea...
Kuinka monta ap:tä täällä on, koska yhdelle ihmiselle ei voi sattua kaikkea tätä määrää keskusteluja, mitä nimimerkillä ap on kirjoitettu (enkä tarkoita pelkästään tätä aihetta).
Asun itse Keskipohjanmaalla ja täällä on paljon lestadiolaisia (vaikka Ap ei olekkaan) ja heillä on tosi isoja perheitä.
Olin kerran pienessä kyläkoulussa jossa perheissä oli keskimäärin 9 lasta. Eli oli paljon yli 10 lapsen perheitä. En kyllä nyt muista montako oli suurimmassa perheessä.
Ja tiedän yhden perheen jossa äiti on ollut 17 kertaa raskaana. 14 kertaa synnyttänyt, 15 lasta.
Ja tästä arjen pyörityksestä. Hyvällä ystävällä oli jokunen vuosi sitten 4 alle 4-vuotiasta ja arki pyöri hyvin ja oli hyvin organisoitu. On pakko jos on paljon pieniä tai paljon lapsia.
Näin kahden lapsen äidillä ei ole niin tarkkaa.
Eivät ne minibussitkaan omin voimin liiku...
Olisi kiva tietää minkä ikäinen olet! Laskin tuossa äkkiä jos olisin tehnyt tällaisilla väleillä kuin mulla 4-5v, en olisi kerennyt tähän ikään.
Viisi olen tehnyt haitarilla 33-12v!
Olen itse kotoisin etelä-suomesta, muutin aikuisena pohjois-pohjanmaalle. En minäkään ennen olisi uskonut että on olemassa perheitä, joissa on 15 - 20 lasta, ja äiti vielä koulutettu. Mutta hyvät siskot, olen joutunut muuttamaan maailmakuvaani. Täällä päin Suomea tällaisia perheitä on paljon. Työni kautta tunnen useita perheitä, joissa alle 35-v vanhemmilla on jo kymmenisen lasta. Äiti opiskelee lastenhoidon ohessa, monet käyvät töissäkin raskauksien välissä. Suomessa on toimiva päivähoitojärjestelmä, joka mahdollistaa tämän.
Ja jokainen varmasti ymmärttä, että vaikka lapsista kuinka nauttisi, on elämässä oltava muutakin sisältöä, siitä varmaankin johtuu, että monet suurperheiden äidit kouluttavat itseään pikkuhijaa yhä pidemmälle.
Ja teille, jotka olette esittäneet matemaattisia väitteitänne tällaisen mahdottomuudesta, tervetuloa avartamaan maailmankuvaa tänne vähän pohjoisemmaksi! (ja todellakin imettäessä voi tulla raskaaksi, niin kävi minullekin :))
T. kahden lapsen äiti, joka kunnioittaa suurperheiden äitejä ja heidän oikeuttaan omiin ratkaisuihinsa
Täällä mä vaan luen elämäntarinaa. 28 sivua. Totta tai höpönpöppöötä, niin aika kulunut kivasti, vaikka kyllä taas huomenna huomaa, että liian myöhään tullu valvottua! Mäkin äänestin nais ihmistä, jolla oli ties kuinka monta lasta. Ikinä en olis ulkosesta habituksesta tiennyt, että on niin monta lasta. Täytyis varmaan pitää itsetään parempaa huolta! Sekin kävi mielessä, että saattaa käydää niin, että ei saa omaa lapsi lukua edes täyteen kun on tulossa jo isoäidiksi. Periaatteesahan esikoinen voisi tulla äidin kanssa yhtä aikaa raskaaksi. Tai on niinkin tietenkin mahdollista, että lapsesta tulee täti tai setä jo ennen syntymäänsä... Tai jotain. Hauskoja ajatuksia kun ei vaan jämähdä stannardi 2 lasta ja rivitalo tasolle...
Kivaa vappua kaikille aikuisille ja lapsille!
Pakko uskoa, että totta on. Tunnen itse kahdeksan lapsen äidin, joka opettaa, tekee väitöskirjaa, jonka koti on aina siisti ja rauhallinen ja joka on taas raskaana. Lisäksi tosi kaunis, tyylikäs ja mukava. Siinä haastetta meille tavallisille pulliaisille.
Miten hoidatte kaupassa käynnin ja ruokahuollon? Onko teillä kiertävä ruokalista ja minkä tyylisiä ruokia syötte?
Ihan ensiksi haluan vilpittömästi, syoraan sydämestäni onnitella!
Olet kyllä melkoisen lapsirakas ja varsinainen tehopakkaus.
Itse odotan neljättä lastani, ja juuri ajattelin, että tämä saa kyllä jäädä viimeiseksi! Tuntuu, että elämä on jo nyt työntäyteistä, jatkuvaa siivousta, pyykkäystä ja ruuanlaittoa.
Nostan hattua sinulle!
Haluaisin minäkin kysyä sinulta paria asiaa..
Onko teillä kaikki lapset terveitä? Tarkoitan, että onko yhdelläkään lapsista esim. Downin syndroomaa tai muuta kehitysvammaa?
Tämä kysymys siksi, että olen itse suuresta sisarusparvesta ja minulla on kehitysvammainen sisko. Tunnen muutaman suur-suurperheen (vanhempieni ystäviä näiden perheiden vanhemmat) ja jokaiseen katraaseen mahtuu vähintään yksi lapsi, jolla on jokin kehitysvamma.
Toinen kysymys:
Olet varsin hedelmällinen. Onko sinulla kaikki raskaudet sujuneet alusta alkaen hyvin, vai oletko kokenut keskenmenoja tai tuulimuna raskauksia?
Kiitos jos viitsit, ehdit tai jaksat vastailla.
Onnea odotukseesi ja kaikkea hyvää teidän perheelle. Noin suuri perhe varmasti verottaa voimia, mutta myös palkitsee monin verroin.. Rakkautta varmasti piisaa kaikille hurjat määrät! Ajattele, kuinka ihanaa on kun lapset kasvavat isoiksi ja kaikilla on tukea toisistaan!
Halaus sinulla, ao, vaikutat tosi suurisydämiseltä ihmiseltä!
miten tuol olikaan, " imuroin pikaisesti" Valtavan talon? En muista osalliistuuko teillä ainakin isot lapset kotitöihin, mutta luultavasti..
Vierailija:
Haluaisin minäkin kysyä sinulta paria asiaa..
Onko teillä kaikki lapset terveitä? Tarkoitan, että onko yhdelläkään lapsista esim. Downin syndroomaa tai muuta kehitysvammaa?
Tämä kysymys siksi, että olen itse suuresta sisarusparvesta ja minulla on kehitysvammainen sisko. Tunnen muutaman suur-suurperheen (vanhempieni ystäviä näiden perheiden vanhemmat) ja jokaiseen katraaseen mahtuu vähintään yksi lapsi, jolla on jokin kehitysvamma.-Kahdella lapsistamme on kuulovamma, toisella lievä ja toisella keskivaikea. Kehitysvammaa ei ole kellään. Muutamia allergioita ja astma on lisäksi muutamilla vaivana, ei kuitenkaan mitään elämää selkeästi vaikeuttavia allergioita eli olemme olleet kovin onnekkaita.
Totta puhuen tämä on juuri yksi syy siihen, miksi olemme pikkuhiljaa taipumassa ajatukseen, että tämä huhtikuussa syntyvä lapsemme tulee kuitenkin olemaan viimeinen vauvamme. Ikäni myötä riskit mm Downin syndroomaa sairastavan lapsen saamiseen kasvavat emmekä kuitenkaan halua ehdoin tahdoin synnyttää maailmaan lasta, jolla tulisi olemaan normaalia elämää rajoittavia vaikeuksia. Täytyy siis pikkuhiljaa alkaa haudata tätä ikuista vauvakuumetta=)Toinen kysymys:
Olet varsin hedelmällinen. Onko sinulla kaikki raskaudet sujuneet alusta alkaen hyvin, vai oletko kokenut keskenmenoja tai tuulimuna raskauksia?-Olen saanut yhden keskenmenon, tuulimunaraskauksia ei ole ollut. Raskaudet ovat sujuneet todella hyvin, kaksosten kanssa oli pientä verenpaineongelmaa ja alkuraskaudessa enemmän väsymystä, mutta ei mitään sen kummempaa.
Kiitos jos viitsit, ehdit tai jaksat vastailla.
Onnea odotukseesi ja kaikkea hyvää teidän perheelle. Noin suuri perhe varmasti verottaa voimia, mutta myös palkitsee monin verroin.. Rakkautta varmasti piisaa kaikille hurjat määrät! Ajattele, kuinka ihanaa on kun lapset kasvavat isoiksi ja kaikilla on tukea toisistaan!
Halaus sinulla, ao, vaikutat tosi suurisydämiseltä ihmiseltä!-Kiitos itsellesi ja ihanaa syksyä!
Tosin eihän noin isossa perheessä voi asiat mennä noin suit sait sukkelaan ja sujuvasti. Kyllä siinä jää lapset vähän " heitteille" siinä mielessä, että äidillä ja isällä ei riitä kaikille syliaikaa ja läheisyyttä vaikka kuinka väitätte. Meitä oli lapsia aikoinaan 6, ja kyllä siinä vaan aina uuden tulokkaan myötä isommat saivat " väistyä" ja syli oli aina varattu pienimmäiselle pääasiassa.
Vierailija:
miten tuol olikaan, " imuroin pikaisesti" Valtavan talon? En muista osalliistuuko teillä ainakin isot lapset kotitöihin, mutta luultavasti..
Kaikki lapset vauvaa lukuunottamatta (1-vuotias leluja laitellen koriin ja 3-vuotias kastelemalla kukat sekä kuljettamalla tyynyjä sisään ja ulos tamppausta varten =D) osallistuvat kotitöihin jollakin tavalla, mutta itse pidän siististä kodista ja siksi imuroin pikaisesti yleiset (keittiö, ruokailutila, olohuone, pienten leikkihuone, takkahuone, eteinen ja kuraeteinen sekä alakerran pikkuvessat ja kodinhoitohuone) alakerran tilat kerran päivässä. Siitä on tullut päivittäinen rutiini ja menee jo aika nopeasti ja saan pikkukivet ja suurimmat pölykoirat pois nurkista.
Makuuhuoneet siivoamme imuroiden ja lattiat pesten kerran viikossa, yleistä järjestystä vaalin jatkuvasti. Vuosien varrella olen huomannut sen olevan kaikkein helpoin tapa pitää järjestys eli laitamme tavarat aina käytön jälkeen paikoilleen ja kaikille tavaroille on oma paikkansa. Lapset osaavat itse siivota lelut paikoilleen leikin jälkeen jo sanomattakin.
Isommilla lapsilla on sitten kullakin jokaiselle viikolle erityinen tehtävä, jonka hoitaa sillä viikolla. Tehtävät kiertävät niin, että kenenkään ei tarvitse olla vessanpesutehtävissä joka viikko ja aina vuorotellen jollekin osuu vapaaviikko=) Teineillä kiertävät omat, vähän vaativammat tehtävät, ja ala-asteikäisillä on omat tehtävät, jotka eivät ole niin vaativia. Tehtävälistan piiriin pääsevät mukaan aina koulunsa aloittavat lapset=D
T. Ap
yhtä kiintyneitä isäänsä ja sisaruksiinsa. Vanhimmat lapset ovat tyttöjä ja ovat lähes varaäitejä pienille ja oikeasti tykkäävät hoitaa pieniä. Ikinä emme ole ketään pakottaneet hoitamaan pienempiään vaan olemme antaneet hoivavietin tulla itsestään, jos sellainen on ollut tullakseen. Meidän perheessämme jokainen huolehtii toisistaan enkä todellakaan usko, että joku kärsisi perhe-elämästämme. Kaikki ovat hyvin läheisiä, tasapainoisia ja onnellisia, neuvolassakin on tätä kommentoitu positiivisessa mielessä=)
T. Ap
Kai teilläkin on joskus sellaisia?
Pienten lasten kanssa voi opiskella kunhan priorisoi asioita ja käyttää aikansa tehokkaasti!
t.opiskelija-äiti