Odotan perheemme 17. lasta.
Perheemme tilannetta ihmeteltiin tuolla aiemmassa ketjussa, joten ajattelin kysyä, että miksi meidän valintamme on niin vaikeaa ymmärtää?
Kommentit (180)
sinunkin äiti on synnyttänyt 13 lasta 19 vuodessa. Ap on omasta mielestään synnyttänyt 17 lasta samaisessa 19 vuodessa. Ja opetelkaahan lukemaan. Kyse oli tosiaan 15KPL ALLE 18 VUOTIAITA! TÄLLAISIA PERHEITÄ ON TÄLLÄHETKELLÄ SUOMESSA TASAN YKSI!!!!!
saisi. Miehellä on 6 sisarusta, minulla on 3. T. Ap
Vierailija:
Ja kuinka pystyt pyörittämään taloutta jos kärsit? Entä liitoskivut? Supistelu? Itse olin ihan tohjona ja pää pytyssä toisessa raskaudessani, että ajatus sen toistumisesta aina vaan... huhhuh! Sinullehan käytännössä raskaus on krooninen olotila.-Olen voinut erittäin hyvin kaikki raskausajat, joten ongelmia lastenhoidon tai talouden pyörityksen kanssa ei ole ollut. Liitoskipuja on joissakin raskauksissa ollut vähän, supistelua ei juurikaan. Emme todellakaan olisi hankkineet näin montaa lasta, mikäli raskaudet olisivat olleet vaikeita tai kärsimystä. Olen todellakin nauttinut olostani raskaana=)
Ovatko kaikki lapset täysiaikaisia?
-Kaikki muut paitsi kaksoset, jotka syntyivät jo rv:lla 35 sekä tämä viimeisen pikkuinen, joka halusi tulla maailmaan pari viikkoa ennen laskettua aikaa. Muut ovat syntyneet +/- 1-2 päivää lasketusta ajasta.
Ja saanko kysyä kuulutteko johonkin uskontokuntaan, jos kerran ette kuitenkaan vl:iin? Ja siis mihin?
-Emme kuulu mihinkään erityiseen uskontokuntaan, aivan tavallisia evankelisluterilaisia olemme. Emme myöskään ole uskovaisia, kirkon kanssa olemme kontaktissa lähinnä lasten kasteen yhteydessä, rippijuhlien, häiden ja hautajaisten sekä lasten kerhojen myötä. Joulu-ja pääsiäiskirkossa kyllä käymme=)
Tsemppiä vaan! Ihanaa kun joku jaksaa ja uskaltaa, kotiäidin työ on ikuisen aliarvostettu homma.
-Kiitos=)
T. Ap
Tämä pikkuinen syntyi vasta toukokuun lopussa ja ennen hänen syntymäänsä perheeseemme kuului 14 alle 18-vuotiasta=) T. Ap
Pääsin yliopistoon heti yo-tutkinnon jälkeen ja ehdin opiskella lähes vuoden ennen esikoisen syntymää. Onnistuneen organisoinnin vuoksi sain kuin sainkin maisterin paperit 5 vuoden päästä tuosta, vaikka lapsia syntyikin vuoden parin välein.
Mieheni opiskeli samanaikaisesti, oli vain aloittanut opintonsa vuotta minua ennen, joten valmistui aikaisemmin. Toisen tutkintonsa suoritti aluksi limittäin ensimmäisen tutkintonsa kanssa ja saatuaan ekat maisterin paperit, sai ne toisetkin 2 vuoden kuluttua tuosta. Tiukkaa oli tuolloin, tottakai, mutta onneksemme meillä oli jo tuolloin ihania sukulaisia ja ystäviä, jotka auttoivat.
Pikkusiskoni mm asui meillä " au pairina" kolme vuotta ja hoiti työkseen lapsiamme kotonamme opintojemme aikana. Hän itse oli saanut opiskelupaikan samalta paikkakunnalta ja opiskeli iltaisin, joten hoiti mielellään lapsiamme päivisin ja sai siitä palkkaa.
Tuon kolmen vuoden jälkeen miehen äiti päätti muuttaa takaisin Suomeen ja asui vuoden päivät meillä etsiessään mieluisaa taloa itselleen. Hänellekin olemme velkaa suuren kiitoksen, aivan ihana ihminen=)
Eli kyllä mielestäni pienten lasten äitikin pystyy opiskelemaan, mikäli olosuhteet vain ovat suotuisat ja on tahtoa vähän organisoida asioita=) T. Ap
Vierailija:
kun itse tein aloituksen " odotan kahdettatoista lasta" . Eli minusta tämä haiskahtaa provolta. Olen ap:n kanssa samanikäinen ja uskallan väittää, että tuo lapsilukumäärä ei ole totta. Ei kukaan ihminen ole kone.Toki ap on hyvin suunnitellut ja laskenut koko jutun, ettei jää epäjohdonmukaisuudesta kiinni. Kaikki täsmää. Ainoa ihmetyksen aihe oli tuo niin tarkka aikataulu päivttäisissä töissä....Käytännössä homma ei toimi noin suurperheessä.
Aikataulu ei tosiaankaan ole niin tarkka kuin tuosta nyt on näköjään saanut kuvan. Ajat ovat noin-aikoja, mutta pääpiirteittäin noin elämämme kulkee. Mielestäni ainoa keino pitää homma hanskassa ja oikeasti saada jotain elämässä aikaan on juuri pitää päivärytmistä kiinni. Ihanaa odotusta sinulle ja perheellesi! T. Ap
Vierailija:
Oletatko että miehesi maksaa eläkkeesi kun et ole päässyt omaasi kerryttämään olemalla kotiäiti? Realistisuus kannattaisi joskus, eikä tuollaisessa pullankäryisessä arjessa elä kukaan...typerä provo.
En oleta mitään, juuri siksi olen maksanut vapaaehtoista eläkevakuutusta kuukausittain siitä lähtien, kun ensimmäisen lapsen kanssa jäin kotiin. Sen lisäksi töistä on kertynyt eläkettä jonkin verran. T. Ap
Vierailija:
sinunkin äiti on synnyttänyt 13 lasta 19 vuodessa. Ap on omasta mielestään synnyttänyt 17 lasta samaisessa 19 vuodessa. Ja opetelkaahan lukemaan. Kyse oli tosiaan 15KPL ALLE 18 VUOTIAITA! TÄLLAISIA PERHEITÄ ON TÄLLÄHETKELLÄ SUOMESSA TASAN YKSI!!!!!
Vierailija:
aina kilpailumatkojen ajaksi. Kaikille on lomat anottu ja saatu=) T. Ap
lomailevat. Koska menevät kouluun? ;oP
Ihmettelen vaan sitä, kun olet saanut esikoisesi 18-vuotiaana. Olet silloin myös kirjoittanut ylioppilaaksi ja kerennyt samaan syssyyn jo opiskella lähes vuoden yliopistossa ENNEN esikoisen syntymää.
kolmetoista lapsisen perheen nuorimmainen. äiti oli jo 44v kun mä synnyin ja mun ja vanhimman veljen välillä on 24v ikäeroa:) iso perhe on rikkaus. mä en muista nälkää koskaan nähneeni, ei ole mitään puuttunut paitsi murkkuiässä ehkä vähän yksityisyyttä;) ihan hyvin tää voi olla totta.
kuinka suuri jätemaksu teillä on ap??? entä vesimaksu???
Eli kaipaisin nimiehdotuksia tytölle ja pojalle=) Omat ideat alkavat pikkuhiljaa loppua=D
Tässä " ehdot" :
-tytölle kolme nimeä, tyyliin pitkä-lyhyt-pitkä
-tytön etunimi 3 -tai 4-tavuinen
-tytön etunimi päättyy A-kirjaimella
-pojalle kaksi nimeä
-pojan molemmat nimet päättyvät konsonanttiin
-pojan etunimi 2-tavuinen, toinen nimi 3-4 -tavuinen
Sukunimemme alkaa S-kirjaimella ja on ruotsalainen eli ei nimiä, kuten Pekka, Matti, Riitta tai Tarja. Eli suomalaiseen suuhun sopiva nimi, joka kuitenkin vivahtaa ruotsinkieleen=)
Lapsemme ovat kaikki tummahiuksisia ja heillä on ripaus espanjalaista verta, joten nimen pitäisi sopia lapselle.
Kiitos=)
T. Ap
Ihmeissäni kyselen!
Miten oikeesti ap sinun elimistö ja kroppa kestää tuota raskauksien ja synnytysten määrää? Oletko synnyttänyt kaikki lapset alakautta vai onko tehty sektioita...? Miten synnytykset on kaikenkaikkiaan menneet? Onko ollut millonkaan mitään ongelmia?
Nostan kyllä hattua sinulle!=)
tosin nuorin, mutta yhdet kaksosetkin jopa löytyy.. vanhimman siskoni ja minun ikäero 19 vuotta.. äiti oli 25v mennessään naimisiin.. 44v minut, nuorimman, synnytettyään.
Ja hyvin on eletty ;) eikä mitään katkeruutta ole kenellekkään sisaruksistamme jäänyt vaikka moni epäilee, ettei äiti ja isä pysty huolehtimaan niin suurta perhettä.. nykyisin olemme sisarukset keskenämme vieläkin yhtä avoimia ja suoria kuin silloin ennen.. eli saamme voimaa toisiltamme!! ja pystyn TÄYSIN uskomaan ap;n 17 lasta ja maisterin tutkinnon. Miettikää, mitä ENNENVANHAAN äidit suurten perheitten lomassa ovat tehneet: hoitaneet myös suuret lehmämäärät " siinä sivussa" .. se oli fyysistä työtä se, nykyään enemmän " henkistä" , jos opiskelee ja samalla kasvattaa perhettään.. itse opiskelen ja odotan kolmattani...