Onko tosiaan ok, että terapiassa kerrotaan muiden salaisuuksia ja luottamuksellisia asioita myös?
Eli oma mieheni käy terapiassa, etäaikana hän pitää sen kotona ja olen yleensä kuunnellut musiikkia toisessa huoneessa, jotta hän saa rauhan käsitellä omia asioitaan.
Tänään kuitenkin tein koulutöitä ilman kuulokkeita ja kuulin, kuinka hän keskusteli terapeutille minusta omalla nimelläni kaikenlaista aina ex kumppaneiden määrästä minun henkilökohtaisiin syvimpiin salaisuuksiini ja pelkoihini. Tarkoituksena ilmeisesti auttaa minua myöhemmin näissä asioissa.
Koen oloni jollain lailla petetyksi, että asiat jotka olen hänelle todella luottamuksella kertonut, ovat menneet eteenpäin minulle tuntemattomalle henkilölle, jonka asiakas en itse ole. Mieheni sanoi, että terapiassa on tarkoituskin kertoa aivan kaikki joka itseä vaivaa jolloin hän vain teki oikein ja näin ollen hän ei ole rikkonut luottamusta meidän välillämme. Onko se tosiaan näin ja minun ei vain olisi kuullut kuulla, että yksityisasioistani puhutaan?
Kommentit (239)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap:lla on todellakin oikeus olla loukkaantunut. Jokaisella pitäisi olla oikeus itse päättää, kenen vaitiolovelvollisuuden piiriin haluaa astella. Maailmassa on muutakin kuin tämä terapioitava ja hänen hyvinvointinsa. Esimerkiksi vaikka oman puolison oikeus säilyttää syvimmät salaisuutensa. Ja asia on tosiaan täysin eri, jos kyseessä olisi joku, josta terapiassa välittyisi vain tieto siitä, että hän on terapioitavan puoliso/ystävä/tmv.
AP.llä ei ole oikeutta olla loukkaantunut. Hän itse vapaaehtoisesti kuunteli asioita, jotka eivät olleet tarkoitettukaan hänen kuultavakseen.
On oikeus olla loukkaantunut, koska mies petti luottamuksen. Tuo logiikka on vähän kuin "itsepä alkoi tutkia puhelinta ja siksi havaitsi, että mies pettää". On tietenkin väärin kuunnella terapiasessiota, mutta tulipahan totuus julki.
Tuomitsen jyrkästi toisen puhelimen tutkimisen, toisen sähköpostin lukemisen, kirjesalaisuuden rikkomisen, toisen terapian salakuuntelun. Asiaa ei auta sekään, että tulipa totuus ilmi. Jotain mättää pahasti aviopuolisoiden välillä, jos täytyy näin toisiaan kytätä.
Mutta (luottamuksen) pettäminen on ihan jees?
Luottamuksen pettäminen on erittäin tuomittavaa. Tässä keissisissä nainen petti rankasti miehensä luottamuksen kuuntelemalla terapiaa, joka ei mitenkään ollut hänen kuultavakseen tarkoitettu. Fiksu nainen olisi vähin äänin lähtenuyt vaikka vähän ulkoilemaan.
Ja mies petti puolisonsa luottamuksen.
Miten niin mies petti puolisonsa luottamuksen? Terapiassa saa puhua mieltään vaivaavista asioista niin, ettei kukaan kuuntele. Salakuuntelija saa useinkin kuulla epämiellyttäviä asioita itsestään. Jukolauta, jos mun mieheni kuuntelisi salaa mun terapia-istuntojani, olisi tuota pikaa entinen aviomies. Luojan kiitos, mieheni ymmärtää olla kuuntelematta minun istuntojani. Hän ei missään tapauksessa! pakotettunakaan suostuisi kuuntelemaan minun yksilö-terapiaani.
Mua ällöttää, että puoliso salakuuntelee omaa puolisoaan. Olisiko tässä tapauksessa aiheellista puolisoiden keskustella keskenään, mitä on luottamus.
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa ei todellakaan puida puolison suhteita! Asiallinen terapeutti pakottaa potilaan tähän hetkeen ja potilaan _omaan_ elämään. Juoruileminen ei ole terapiaa. Potilas puhuu omista asioistaan, miltä hänestä tuntuu, omista peloistaan ym. - ei kenenkään muun. Ohimennen voi jotain mainita, ei muuten, ei ainakaan sillä tavoin, että siitä voi puoliso loukkaantua. Loukkaantuminen osoittaa, ettei terapia ole ollut asiallista. Terapeutti vaihtoon. Tuolla menolla potilas ei kohene ja ala järjestää _omia asioitaan_.
Terapiassa käsitellään juuri niitä asioita, jotka ovat potilaalle ongelmia. "Potilas puhuu omista asioistaan ja sillä tavoin, ettei puoliso siitä voi loukkaantua". Yksilöterapiassa saa/pitää/on sallittua puhua ihan mistä kipeästä asiasta tahansa. Johan se nyt olisi syvältä, kun ei saisi puolisostaan puhua, jos se on tarpeen. Saa puhua lapsistaankin ja naapureistaankin tai olla puhumatta, saa puhua vaikka seksifantasioistaan, kiellettyä aihetta ei ole. Kukaan ei käy terapiassa huulta heittämässsä. Tässä tapauksessa terapia todennäköisesti on toimivaa ja luottamuksellista. Se taas, että aviopuoliso kuuntelee salaa, on erittäin tuomittavaa. Ajatuskin, että mieheni kuuntelisi mun sessioitani oven takana, on järkyttävä. Onneksi mieheni ymmärtää olla kuuntelematta.
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa on tarkoitus kertoa itsestä, ei muiden asioista. Ja itsestäkin vain jos uskaltaa luottaa terapeuttiin!
Terapiassa on tarkoitus puhua juuri niistä mieltä kalvavista asioista. Vaikka se kipeä asia olisi sitten oma vaimo. Terapiassa on tarkoitus käydä läpi asiakasta vaivaavista asioista. Mutta yksilöterapian ehdoton edellytys on, ettei kukaan kuuntele.
Vierailija kirjoitti:
Terapiassa ei todellakaan puida puolison suhteita! Asiallinen terapeutti pakottaa potilaan tähän hetkeen ja potilaan _omaan_ elämään. Juoruileminen ei ole terapiaa. Potilas puhuu omista asioistaan, miltä hänestä tuntuu, omista peloistaan ym. - ei kenenkään muun. Ohimennen voi jotain mainita, ei muuten, ei ainakaan sillä tavoin, että siitä voi puoliso loukkaantua. Loukkaantuminen osoittaa, ettei terapia ole ollut asiallista. Terapeutti vaihtoon. Tuolla menolla potilas ei kohene ja ala järjestää _omia asioitaan_.
Terapiassa saa puida mitä tahansa asiakkaan mieltä vaivaavista asioista. Asiallinen terapeutti tietää oikein hyvin, että aviopuoliso kuuluu läheisesti potilaan omaan elämään. Täysin hyödytöntä olisi sellainen yksilöterapia, jossa asiakkaan pitäisi olla varuillaan, ettei vaan puoliso loukkaannu. Puolisolla ei ole mitään sanomista siihen, mitä kumppani YKSILÖterapiassaan terapeutilleen puhuu. Ehdoton lähtökohta on, ettei yksilöterapiassa ole kuulolla muut kuin terapeutti ja hänen asiakkaansa. Jos mä olisin kuunnellut salaa mieheni istuntoa, niin kyllä mä häpeäisin rankasti. Kuunnella salaa? Aivan sairasta ja sikamaista käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Jos hän on vatkannut sinun asioitasi yksityiskohtaisesti, niin on väärin ja lisäksi vähän omituista, sillä sinä et ole terapiassa, vaan hän. Jos iso osa ajasta menee sun asioiden pyörittelyyn, niin mitä siitä on hänelle apua? Yrittääkö esittää terapeutille, että sinä olet se ongelma, että hänellä ei ole muuta ongelmaa kuin se että sun asiat on niin huonosti. Omaan korvaan kuulostaa tosi erikoiselta. Vois kyllä olla sillä terapeutillakin vähän pelisilmää että ohjais keskustelun takaisin oman asiakkaansa asioihin. Jos antaa vatkata sun asioita, niin tukeeko sillä käytöksellä miehesi ajatusta siitä, että hänessä ei ole mitään vialla?
Oletko kysynyt miksi hän kokee että sinun asioistasi on puhuttava niin tarkkaan?
Totta kai avioliitto on asiakkaalle tärkeä ja todella oma asia. Jos asiakas ruotii puolisonsa käyttäytymistä tms., on se täysin sallittua yksilöterapiassa, jota ei missään tapauksessa saa kukaan muu kuunnella kuin terapeutti ja asiakas. Pariterapiassakin tosin käydään hyvinkin kipeitä, juurikin aviosuhteita läpi.
Vierailija kirjoitti:
Tarkennuksena vielä, että miestä ei vaivaa edelliset kumppanini, joita on se yksi kappale.
Kyse oli minun omista 'ongelmistani' ja peloistani, joita olen herkällä hetkellä vuodattanut hänelle. En ollut tietoinen, että tälläisetkin asiat menisivät sanantarkasti eteenpäin. Oletin, että meidän suhteestamme ja siihen liittyvistä asioista puhutaan, mutta jos silloin kun vuodatin omia pelkojani olisi vieressä istunut myös miehen terapeutti, en olisi koskaan kertonutkaan mitään.
Hän ei ole minun terapeuttini, enkä maksa hänelle avusta ts. mitään luottamussuhdetta ei ole meidän välillämme. Asia harmittaa minua siksi, että koen, että vaikka terapeutti on vaitiolovelvollinen, haluaisin itse pystyä päättämään ketkä tietävät varsinkin nimelläni asioistani ja kuinka paljon.Ymmärrän myös, että hänellä on asiakkaita joita hän pyrkii auttamaan ja myös omat ongelmansa päälle, mutta se ei varsinaisesti helpota sitä että minä haluaisin pitää joitain omia asioitani yksityisinä. Ehkei sitten olisi pitänyt kertoa miehellenikään mitään.
Mitä sä vongut? Itsepä kuuntelit oikein varta vasten, vaikkei mitenkään ollut sun korviisi tarkoitettu. Mua inhottaa salakuuntelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni terapeutti tekee muistiinpanot pelkästään käsin, joten nettiin ne eivät voi vuotaa + käyttävät salattua ohjelmaa keskusteluihinsa.
Ymmärrän tuon ensimmäisen kommentoijan hyväksikäyttötapauksen, koska siinä tekijä on toiminut laittomasti ja väärin. Kuitenkin kyse oli minun yksityisasioistani ja ahdistuksen aiheistani, enkä pidä siitä, että niistä puhutaan eteenpäin oli vaitiolovelvollisuus eli ei, en minä terapeuttia tunne ollenkaan.
Valitettavasti sulta ei kysellä, että mistä sinä haluat, että miehesi saa puhua. Ja toivottavasti jatkossa olet niin fiksu ihminen, ettet enää salaa kuuntele toisten terapiaistuntoja.
Eikö sun miehesi tästä suuttunut edes?
Mieheni sanoi, etten olisi saanut kuunnella. Itse kuitenkin ahdistuin todella paljon kun kuulin yksityisasioistani puhuttavan ja itkin hänelle sitä, että miten hän voi kertoa eteenpäin asioita joista olen vannottanut häntä, että ei saa puhua kenellekään ja joista en itsekään ole vielä valmis puhumaan kenellekään muulle.
Mielestäni olisi eri asia, jos hän olisi kertonut asioista yleisellä tasolla (hän puhui tasan sanantarkkaan lauseita joita olen sanonut) ja syvimmistä peloista mitä minulla on ja käsitteli minun asioitani siinä.
Jos miehesi sanoi, ettet olisi saanut kuunnella, miksi onneton kuuntelit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, ja exästä kerroin kyllä asioita, mutta ne koskivat sen hetkistä tilannetta, eli avioeroamme. Olisi vähän vaikea käydä eroterapiassa jos ei saisi puhua siitä erosta :p
Sen sijaan jos nyt menisin terapiaan, niin ei se kyllä koskisi nykyistä parisuhdettamme, enkä todellakaan kertoisi vaimoni yksityisasioita, tai muita asioita joita hän on minulle luottamuksella kertonut eteenpäin yhtään kenellekään. Kumppanisihan on päästään seonnut jos hän kertoo sinun exkumppaneittesi nimiä myöten terapeutille.
Yleensä terapiassa tosiaan käydään sen takia, että on mielenterveysongelmia. Jos kumppaniin liittyvät asiat vaivaavat mieltä, totta kai niistä puhutaan terapiassa.
Ap:n miestä vaivaa ap:n ex kumppanit ja ap:n omat ongelmat? Ja käy näiden ongelmien takia terapiassa. Luulisi siellä terapiassa liittyvän omia ongelmia ihan jonoksi asti. Vai jääkö omat käsittelemättä, kun voi keskittyä toisen asioihin? Outo terapia.
AP:n mieltä voi vaivata AP:n eksät ja AP:n omat ongelmat. Hän saa aivan vapaasti jutella niistä terapeuttinsa kanssa, varsinkin kun vaimon kanssa ei voi. Mies käsittelee sitten juuri näitä vaimoonsa liittyviä asioita OMASSA terapiassaan. Erittäin tavallista terapian aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt terapiassa muutamaan otteeseen, ja exästä kerroin kyllä asioita, mutta ne koskivat sen hetkistä tilannetta, eli avioeroamme. Olisi vähän vaikea käydä eroterapiassa jos ei saisi puhua siitä erosta :p
Sen sijaan jos nyt menisin terapiaan, niin ei se kyllä koskisi nykyistä parisuhdettamme, enkä todellakaan kertoisi vaimoni yksityisasioita, tai muita asioita joita hän on minulle luottamuksella kertonut eteenpäin yhtään kenellekään. Kumppanisihan on päästään seonnut jos hän kertoo sinun exkumppaneittesi nimiä myöten terapeutille.
Mistä tiedät, ettei erotilannetta tule uudestaan eteen? Silloin todennäköisesti puhuisit taas parisuteestasi. Ehkä AP:n mies on ahdistunut nykyisessä parisuhteessaan ja pohtii sen jatkoa. Me emme täällä sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.
Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.
Ymmärrä sinä itse, että jos mies istuu terapiassa omassa kodissamme ja olen viereisessä huoneessa ja kuulen nimeni toistuvasti, haluan kuunnella. Minusta on epämiellyttävä ajatus, että vaan koska 'terapia' niin mies saa puhua minunkin asiani läpi. Asiat toki voivat olla terapian kannalta olennaisia, jos ne vaivaavat miehen mieltä, mutta niistä ei tarvitse puhua niin, että se rikkoo minun yksityisyyteni täysin. Ei terapia voi olla 'free pass' kertoa muiden salaisuudet ja kipukohdat eteenpäin oman hyvinvoinnin takia. Tällöin minun täytyy tehdä ratkaisu, joko annan mieheni kertoa kaiken tarapiassa jolloin itse en enää kerro hänelle asioitani eteenpäin, koska en halua hänen keskustelevan niistä terapeuttinsa kanssa, joka taas vie minulta sen tunteen että voin puhua miehelleni aivan kaikesta. Tai sitten eroan.
Nyt alkaa ap kuulostaa jo pikkuhiljaa narskulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä nyt on ongelma tasan se, että sinä olet kuullut mitä hän puhui. Tottakai tuntuu kauhealta kuulla kun toiset keskustelevat sinun asioistasi sinun kuultesi, etkä voi edes itse osallistua keskusteluun.
Tämä EI kuitenkaan tarkoita, että miehesi olisi tehnyt väärin sinänsä kertoessaan terapeutille, mutta olen kyllä häkeltynyt että uskalsi/kehtasi puhua noista niin että sinä saatat kuulla. Koska se sitten taas ON sosiaalisesti sopimatonta, että ihmisen asioista puhutaan hänen selkänsä takana ja hän joutuu kuulemaan sen.
Eli on ihan hyväksyttävää puhua toisesta selän takana, kunhan ei jää kiinni?
En itsekään katsoisi hyvällä, jos mies tai ystävä jakaisi henkilökohtaisia asioita minusta kolmannelle osapuolelle. Vaitiolovelvollisuus ei paljoa lohduta, jos kuunteleva osapuoli on tuttu tai mahdollisesti jollain tuttavalla on pääsy tietoihin (esim. terveydenhoitohenkilökunta ja väärinkäytökset).
On täysin hyväksyttävää puhua yksilöterapiassa mieltä painavista asioista. Ei kukaan kuvittele, että hänen yksilöterapiaansa kuuntelisi joku muu, kuin asiaan kuuluva terapeutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä nyt, että sinä et voi miehesi puolesta päättää, mikä on terapian kannalta olennaista.
Sinä olet tehnyt mielestäni paljon törkeämmän rikkomuksen jäädessäsi kuuntelemaan terapiasessiota.
Ymmärrä sinä itse, että jos mies istuu terapiassa omassa kodissamme ja olen viereisessä huoneessa ja kuulen nimeni toistuvasti, haluan kuunnella. Minusta on epämiellyttävä ajatus, että vaan koska 'terapia' niin mies saa puhua minunkin asiani läpi. Asiat toki voivat olla terapian kannalta olennaisia, jos ne vaivaavat miehen mieltä, mutta niistä ei tarvitse puhua niin, että se rikkoo minun yksityisyyteni täysin. Ei terapia voi olla 'free pass' kertoa muiden salaisuudet ja kipukohdat eteenpäin oman hyvinvoinnin takia. Tällöin minun täytyy tehdä ratkaisu, joko annan mieheni kertoa kaiken tarapiassa jolloin itse en enää kerro hänelle asioitani eteenpäin, koska en halua hänen keskustelevan niistä terapeuttinsa kanssa, joka taas vie minulta sen tunteen että voin puhua miehelleni aivan kaikesta. Tai sitten eroan.
Äitihullu-tyyppistä raivoloukkaantumista ilmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei nyt hyvällä eikä ei-hyvällä ymmärrä, että hän rikkoi terapiasalaisuuden. Se ei ole mitenkään puolusteltavissa tai hyväksyttävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.
Ja omakannasta ne voi lukea kuka tahansa terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva.
Ei pääse. Mt-puolen lehdille ei ole asiaa kuin potilasta hoitavalla henkilökunnalla ja kaikesta jää merkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään äitihullu-tyyppistä loukkaantumista ole ilmassa. Kunhan puolustetaan yksilön oikeutta saada pitää yksilöterapiansa omanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niistä puhutaan. Mutta ei hätää. Terapeutilla on vaitiolovelvollisuus ja sen kirjoittamat muistiinpanot on salaisia. ne näkyy korkeintaan sinun miehesi Omakannassa. Ellei sitten joku hakkeri iske ja levitä niitä.
Ja omakannasta ne voi lukea kuka tahansa terveydenhuollon henkilökuntaan kuuluva.
Omakannasta ei kukaan kyseiseen hoitoon osallistumaton voi lukea mitään. Jos, niin saapi nopeasti potkut. Omakannasta näkee, kuka on tietoja mahdollisesti katsellut. jos siellä on asiaankuulumaton henkilö vilkuillut, niin välittömästi tietopyyntö ja tirkistelijälle tosiaan fudut. Omakantaan voi myös laittaa tietojenkatselu-kiellon.
No minulta on fysioterapeutti lukenut psykiatrian tietoja. Toki olin hoitosuhteessa fysioterapeuttiin mutta mitään järkevää perustetta lukemiselle ei ollut.
Älä valehtele. Psykiatrian välilehdille ei pääse kirjautumaan kuin asiakkaan kanssa työskentelevät, eli terapeutti ja lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitenkään äitihullu-tyyppistä loukkaantumista ole ilmassa. Kunhan puolustetaan yksilön oikeutta saada pitää yksilöterapiansa omanaan.
Anteeksi, olin epäselvä ilmaisussani. Minusta ap:n loukkaantuneet sanankäänteet tuovat mieleen äitihullun.
Yksilöterapian luottamuksellisuuden tulisi mielestäni olla loukkaamaton.
Se, jolle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laitetaan vaakakuppiin se, että kertoo vaitiolovelvolliselle luottamuksella asioita rajoituksitta kuten hyvään hoitosuhteeseen kuuluu ja se, että salakuuntelee toisen luottamuksellista keskustelua, on aivan selvää, että salakuuntelu on hitokseen paljon enemmän väärin, jopa rikollista.
Sitten vielä syyllistää toista puhumistaan asioista! Aika katsoa peiliin nainen. Jos olisin miehesi, lähtisin menemään.
Minä harkitsen itse, että lähtisin menemään. En tiennyt, että salaisuuteni kertoessa oletuksena on miehen terapeutti istumassa vieressä.. En olisi kertonut jos tämän olisin tiennyt. Edelleen, omassa kodissa ollessa aika vaikea olla kuulematta. Kuten joku totesi jos haluaa olla täysin rauhassa olisi itse kannattanut mennä vaikka autoon tai muualle pois kodistamme, jossa minäkin olen. Eri asia jos olisin väittänyt lähteväni ja jäänyt kuuntelemaan oven taakse tms. Minusta se vain ei ole täysin ok, että luulee kertoneensa asioita toiselle täydellä luottamuksella ja seuraavaksi kuulee miten niitä puidaan terapeutin kanssa kahdestaan. Sama kun kuulisi oman terapeuttinsa lörpöttelevän omista asioista eteenpäin. Nyt kärjistäen tietysti..
Järkeeni ei käy lainkaan, miksi jatkoit kuuntelua salaa. Miksi ihmeessä?
Kukaan ei voi sanella, miksi AP:n mies käy terapiassa. Se on vain ja ainoastaan hänen ja terapeutin välinen asia. Parisuhteen ongelmat ovat käypä syy terapiaan. Mutta tärkeintä on, että AP ei missään tapauksessa! olisi saanut salakuunnella miehensä terapia-istuntoa. Vaimo rikkoi todella pahasti luottamusta. Kenellä tahansa on laillinen oikeus puhua mistä tahansa mieltä vaivaavista asioista terapeutilleen. Tässä keississä AP on toiminut todella tuomittavasti ja jäänyt korvat höröllään kuuntelemaan.