Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Ei voida olettaa että kaikille tarjotaan valmis työpaikka. Jos ei sellaista löydy, alat tehdä jotain yksityisenä elinkeinon harjoittajana, eli yrittäjänä. Jokainen on itse vastuussa itsestään. Sellaista sitten tapahtuu.
Ei tarvitse tarjota, ja pyytämällähän minä olen niitä havitellutkin.
Missä vaiheessa minut pakotetaan yrittäjäksi ja millä tavalla se tarkalleen tapahtuu? Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan? Kuka päättää sen, mille alalle minun on lähdettävä? Mitäs, jos ei ole mitään sellaista ammattitaitoa, jota voisi yksinyrittäjänä myydä muille? Entäpä, jos on ammattitaitoa, mutta toimialalla ei enää ole työtä myytäväksi?
1. Kukaan ei pakota, vaan saatat päättää tehdä siten itse jos ei palkkatöitä ole
2. 5 vuotta
3. Sinä päätät alan
4. Sitten kannattanee kehittää joku ammattitaito
5. Sitten kannattanee kehittää ammattitaitoa jollekin toiselle alalle
Kukaan ei pakota? Miksi sitten lähtisin yrittäjäksi ilman mitään edellytyksiä pärjätä yrittäjänä? Mitä tämä "5 vuotta" tarkoittaa?
Ihan oikeasti nyt, mistä olet hankkinut tietosi yrittäjyydestä? Kuulostat juuri niiltä autuailta idiooteilta, jotka ovat istuneet palkkatöissä koko ikänsä tai harrastelleet joulukoristeiden tekoa puolison elätteinä ja joilla on lapsen luulot siitä, mitä itsensä elättäminen yrittäjänä vaatii.
A miksikö lähtisit? No olisiko vaikka nälkä yksi syy, sitten jos sinulle lopetetaan vastikkeettoman rahan syytäminen?
Ai mikäkö 5 vuotta? No se kun kysyit: "Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan". Vastasin siis tähän kysymykseen että 5 vuotta.
Ihan oikeasti olen hankkinut tietoni yrittäjyydestä lukemalla asiasta internetistä, siinä kaikki. Toiminimen "perustaminen" on oikeasti niin naurettavan helppo homma, että en voi ottaa tosissani henkilöä joka väittää sitä jotenkin vaikeaksi. Sellainen henkilö ei kykene konkreettisesti ihan yhtään mihinkään muuhunkaan.
En ole istunut palkkatöissä oikeastaan päivääkään elämästäni. Suuri osa nuoruutta meni tosiaan vapaaehtoistöissä ruokapalkalla. Niiden loputtua aloitin täysin nollista, ja ottamatta euroakaan tukia missään vaiheessa olen pystynyt elättämään itseni ja saamaan vähän säästöönkin. En olisi mitään tukia edes saanutkaan, kun en ollut Suomessa mitään töitäkään tehnyt (ellei satunnaisia pikku keikkoja lomilla lasketa).
Ahaa, sinä olet tuo tyyppi, joka on kirjoitellut muitakin hieman harhaisia juttuja tähän ketjuun. Ja "vastikkeettoman rahan syytämisen lopettaminen" on siis se tapa pakottaa työtön yrittäjäksi. Pientä asennetta siinä?
Toiminimen perustaminen on tosiaan ilmoitusasia. Kerropa kuitenkin, mitä vaikka suutariksi ja terapeutiksi lähtevä yrittäjänalku tarvitsee siihen, että hän kuukausi toisensa jälkeen tienaa työllään oman elatuksensa.
Minä en ota sinua tosissani ollenkaan. Jos olet yrittäjä, joko yrittäjyytesi on ollut ihan leikkiä vain - lienetkö niitä UM:n henkilöstön satelliitteja, jotka ensin viettävät parikymmentä vuotta vapaaehtoistöissä ulkomailla ja tulevat sitten Suomeen myymään konsulttitouhujaan veronmaksajien rahoilla pyöriville ahtisaarille - tai sitten olet niin toivottoman tyhmä, ettet pysty näkemään omaa napaasi kauemmaksi. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta työttömästä ei pärjäisi yrittäjänä, vaikka kuinka pakotettaisiin.
Minä tiedän ihan hyvin, mistä puhun. Olin pitkästä urastani yli kolmanneksen yksinyrittäjänä ja viihdyin erittäin hyvin, mutta jouduin pakon edessä lopettamaan liiketoimintani alan rakennemuutoksen vietyä toimintaedellytykset. Tiedän tarkkaan, että yrittäjyys ei ole minulle enää mahdollista, ja sen tietää myös TE-toimisto, joka ei ehdotellut yrittäjyyttä edes aktiivimallin aikana. Olen työttömyysaikanani hankkinut uuden, täydentävän tutkinnon ja kokonaan uuden ammatin, mutta työtä ei tämän ikäiselle heru.
Mitä ehdottaisit? Tulisiko minun voittaa lotossa vai lähteä vuorille omavaraistalouteen, jottei minun yli kolmenkymmenen vuoden aikana maksamiani verorahoja syydettäisi vastikkeettomasti minulle takaisin?
Just eniten v*tuttaa aina tuo "kerropa sitten mitä teen tilanteessa x?" -asenne. Miksi ihmeessä minä selvittäisin sinun puolestasi asioita? Ei voisi vähempää kiinnostaa. Kyllä on otsaa. Kertoo vain taas siitä että kaikki pitää saada valmiina, itse ei tarvitse kantaa vastuuta mistään. Muistaakseni et sinäkään ollut selvittämässä asioita minulle kun aloitin kaiken tyhjästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Ei voida olettaa että kaikille tarjotaan valmis työpaikka. Jos ei sellaista löydy, alat tehdä jotain yksityisenä elinkeinon harjoittajana, eli yrittäjänä. Jokainen on itse vastuussa itsestään. Sellaista sitten tapahtuu.
Missä vaiheessa minut pakotetaan yrittäjäksi ja millä tavalla se tarkalleen tapahtuu? Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan? Kuka päättää sen, mille alalle minun on lähdettävä? Mitäs, jos ei ole mitään sellaista ammattitaitoa, jota voisi yksinyrittäjänä myydä muille? Entäpä, jos on ammattitaitoa, mutta toimialalla ei enää ole työtä myytäväksi?
1. Kukaan ei pakota, vaan saatat päättää tehdä siten itse jos ei palkkatöitä ole
2. 5 vuotta
3. Sinä päätät alan
Kukaan ei pakota? Miksi sitten lähtisin yrittäjäksi ilman mitään edellytyksiä pärjätä yrittäjänä? Mitä tämä "5 vuotta" tarkoittaa?
Ihan oikeasti nyt, mistä olet hankkinut tietosi yrittäjyydestä? Kuulostat juuri niiltä autuailta idiooteilta, jotka ovat istuneet palkkatöissä koko ikänsä tai harrastelleet joulukoristeiden tekoa puolison elätteinä ja joilla on lapsen luulot siitä, mitä itsensä elättäminen yrittäjänä vaatii.
A miksikö lähtisit? No olisiko vaikka nälkä yksi syy, sitten jos sinulle lopetetaan vastikkeettoman rahan syytäminen?
Ai mikäkö 5 vuotta? No se kun kysyit: "Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan". Vastasin siis tähän kysymykseen että 5 vuotta.
Ihan oikeasti olen hankkinut tietoni yrittäjyydestä lukemalla asiasta internetistä, siinä kaikki. Toiminimen "perustaminen" on oikeasti niin naurettavan helppo homma, että en voi ottaa tosissani henkilöä joka väittää sitä jotenkin vaikeaksi. Sellainen henkilö ei kykene konkreettisesti ihan yhtään mihinkään muuhunkaan.
En ole istunut palkkatöissä oikeastaan päivääkään elämästäni. Suuri osa nuoruutta meni tosiaan vapaaehtoistöissä ruokapalkalla. Niiden loputtua aloitin täysin nollista, ja ottamatta euroakaan tukia missään vaiheessa olen pystynyt elättämään itseni ja saamaan vähän säästöönkin. En olisi mitään tukia edes saanutkaan, kun en ollut Suomessa mitään töitäkään tehnyt (ellei satunnaisia pikku keikkoja lomilla lasketa).
Ja nyt sitten luulet olevasi joku auktoriteetti neuvomaan muita miten tulee olla ja elää? Miksi ketään kiinnostaisi elämäntarinasi?
Jos ei kiinnosta, niin ei sitten varmaankaan kannata käyttää aikaansa keskustelupalstalla?
Toisekseen, ihan hyvin olen hankkinut itselleni puhevapauuden näissä asioissa, ja tietyssä määrin auktoriteetinkin antaa hyviä neuvoja. Tämän siis osoittaa tuo elämäntarinani, jota et tosin käsittääkseni lukenut, koska sinuahan se ei kiinnostanut.
Meinaatko ap että 500e riittää lapsiperheessä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa asunnoissa ole pesukonetta, jos talossa on pyykkitupa. Kaupungin vuokra-asunnoissa meillä päin ei ole myöskään ollenkaan pakastinta, joten jos haluaa ostaa punalappuisia ja laittaa niitä pakastimeen, pitää ostaa pakastin itse.
500 euroa riittää elämiseen, kun on lapseton sinkku, joka ei harrasta mitään ja joka asuu halvasti pienessä asunnossa vuokralla. Tuolla rahalla maksaa yhden ihmisen ruuat ja laskut ja vaatteet, ja tosiaan on valittava halvinta mahdollista. Auton omistamiseen saati omakotiasumiseen tuo ei riitä. Meilläkin on tässä kasaritalossa jo pelkästään kiinteistövero 600 euroa, ja sähkölaskua tulee noin 200 euroa kuussa, vaikka syyniä pidetäänkin. Työmarkkinatuella ei osteta uutta pesukonetta, autoremonttia, tietokonetta, televisiota tai toppatakkia ihan tuosta vain, saati käydä kampaajalla värjäyttämässä kuontaloa joka kuukausi.
Itse olen ostamassa pesukonetta, vaikka toimeentulotuella olenkin. Sukkaan olen säästänyt 50e kuussa, koska tiedän ettei mikään pesukone, tietokone, telkkari tai kännykkä ikuisesti kestä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne tulee tälläisiä tyhmiä kysymyksiä?
Tottakai lapsiperhe saa enemmän, kuin 500e (eli yksinasuva)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsiperhe saa enemmän, kuin 500e (eli yksinasuva)
Miten niin saa enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsiperhe saa enemmän, kuin 500e (eli yksinasuva)Miten niin saa enemmän?
Lapsiperhe, joka on toimeentulotuella saa kyllä enemmän, kuin 500e, eli summan minkä yksineläjä saa.
älä nyt esitä tyhmää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai lapsiperhe saa enemmän, kuin 500e (eli yksinasuva)Miten niin saa enemmän?
Lapsiperhe, joka on toimeentulotuella saa kyllä enemmän, kuin 500e, eli summan minkä yksineläjä saa.
älä nyt esitä tyhmää
Kaikki lapsiperheet eivät saa toimeentulotukea.
Hei mutta oletteko huomanneet että ma mu illa on kyllä kaikkea! Meidänkin taloon raahasivat ison uuden TV n, lapsille sähköautot ja isommille merkkivaatteita. Vähän käytetyt rikkoontuneet löytyi aina roskakatoksesta. Sossusta uudet. Äiti kävi hakemassa ruokaa ruokajonosta ja isä myi pillereitä.
Ei monellakaan jää kuin tuon verran tai himpun verran enemmän palkkatöiden jälkeenkään, vaikka menoina ei ole kuin asuminen ja peruseläminen ilman autoa.
Andyspirit kirjoitti:
ei riitä osamaksuihin menee jo 150 e kuussa, kohta saan kesäauton siihen 50 e kk vakuutuksia ja bensat, mitänä muuta en osta, ruoat haen ruokajonosta, silti heti kuun alussa on kaikki rahat mennyt en tajua mihin..... 1500 e kuussa olisi oikea määrä työkkistä sit voisi matkustella myös
Oikea määrä on se joka riittää hengissä pysymiseen. Tienestit on sitten erikseen.
Lääkkeiden alkuomavastuu on 50 € kokonaan korvattavissa lääkkeissäkin. Tämän jälkeen maksetaan jokaisesta lääkepakkauksesta 5€ "käsittelymaksuja". Syön kolmea lääkettä joissa pakkaus kestää kuukauden.Eli tästä tulee jo +50€+12x15€, =220€/vuosi.Vuokrani on paljon kalliimpi, kuin sinulla. Joudun käymään kuntoutuksessa 3x viikossa, joten 2 bussimatkaa kuussa ei riitä. Minulla on atooppinen iho ja tarvitsen siihen hoitovoidetta purkki pitää ostaa 4x vuosi ja maksaa 25€(100€/vuosi), Naistenvaivalääkkeet 20€/kk. (120€/vuosi)Lisäksi laitan 50€/kk(600€/vuosi) syrjään hammaslääkäriä, lääkärikäyntejä, ym. yllättäviä menoja varten. Harrastan akvarellimaalausta ja paperi siihen on todella kallista 5-8€ arkki ja laadukkaat akvarellivärit ovat samaten arvokkaita. Kampaajallekäyntiin menee rahaa 4x vuosi 80€,(320€/vuosi) jos haluaa olla huoliteltu ja hiustarvikkeisiin pinneihin, tukkalenksuihin ym. menee myös rahaa. Sähkölasku on onneksi pieni, mutta sitten on vesimaksut ja vaatekulut, hygieniatuotteet, puhelin, tietokone. Olen elänyt kuvaamallasi summalla lasten kanssa ja lapset tarvitsevat kasvun takia uudet vaatteet joka vuosi ja vuodenaika. Oli melko nälkä jatkuvasti ja hammaslääkärikäynti aiheutti henk. koht konkurssin. Taidat asua kotona ja ihmetellä miten muka muitten rahat ei riitä ja olla todella terve. Työssäkäyvät tarvitsevat julkisia päivittäin ja jos osallistut edes johonkin työllistävään toimintaan, vapaaehtoistyöhön tms. rahaa kuluu liikkumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
älä nyt esitä tyhmää
Kaikki lapsiperheet eivät saa toimeentulotukea.
Kaikki lapsiperheiden vanhemmat ei makaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimpien on pakko käyttää puhelinta. Ihmettelen vähän, että sun ei jostain syystä tarvitse, mutta OK.
Et varmaan myöskään syö kovin monipuolisesti tuolla rahalla? Ei kaikki jaksa elää pelkällä hernekeitolla ja purkkihedelmillä.
Melkein mietin, onko tämä provo, voiko joku oikeasti elää noin vähällä. Oletan että sulla ei ole mitään lääkityksiä, perhettä tms.
Sen voin kyllä uskoa, että omistat vain muutaman vaatteen, jos sulla on muutenkin noin niukkaa.
Minä soitan watsapin kautta puhelut ja tekstarit, kuka käyttää enää puhelinta että tulee laskuja? :D Syön mielestöni terveellisestim paljon hedelmiä ja kunnon kotiruokaa? Ei ole provo mutt a laskin että ei oikeesti mee rahaa muuhun. Mulla ei ole lääkitystä mutta eikö niihin saa jonkun avustuksen? t. Ap
Nykyisin operaattoreilla nettiliittymään kuuluu rajaton puhe/txt. Omastani maksan 14,90€/kk
miten saisi lääkärin määräämään kaikkia lääkkeitä apteekkiin niin sittenhän voisi myydä ´niitä kun Kela maksaa lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi.
Kuka haluaa ostaa vaatteensa Tokmannilta?
Minä ostan ja toisen puolen Prismasta. Ihan olen korkeasti koulutettu ihminen, enkä näe ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. 5 vuotta
3. Sinä päätät alan
Ahaa, sinä olet tuo tyyppi, joka on kirjoitellut muitakin hieman harhaisia juttuja tähän ketjuun. Ja "vastikkeettoman rahan syytämisen lopettaminen" on siis se tapa pakottaa työtön yrittäjäksi. Pientä asennetta siinä?
Toiminimen perustaminen on tosiaan ilmoitusasia. Kerropa kuitenkin, mitä vaikka suutariksi ja terapeutiksi lähtevä yrittäjänalku tarvitsee siihen, että hän kuukausi toisensa jälkeen tienaa työllään oman elatuksensa.
Minä en ota sinua tosissani ollenkaan. Jos olet yrittäjä, joko yrittäjyytesi on ollut ihan leikkiä vain - lienetkö niitä UM:n henkilöstön satelliitteja, jotka ensin viettävät parikymmentä vuotta vapaaehtoistöissä ulkomailla ja tulevat sitten Suomeen myymään konsulttitouhujaan veronmaksajien rahoilla pyöriville ahtisaarille - tai sitten olet niin toivottoman tyhmä, ettet pysty näkemään omaa napaasi kauemmaksi. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta työttömästä ei pärjäisi yrittäjänä, vaikka kuinka pakotettaisiin.
Minä tiedän ihan hyvin, mistä puhun. Olin pitkästä urastani yli kolmanneksen yksinyrittäjänä ja viihdyin erittäin hyvin, mutta jouduin pakon edessä lopettamaan liiketoimintani alan rakennemuutoksen vietyä toimintaedellytykset. Tiedän tarkkaan, että yrittäjyys ei ole minulle enää mahdollista, ja sen tietää myös TE-toimisto, joka ei ehdotellut yrittäjyyttä edes aktiivimallin aikana. Olen työttömyysaikanani hankkinut uuden, täydentävän tutkinnon ja kokonaan uuden ammatin, mutta työtä ei tämän ikäiselle heru.
Mitä ehdottaisit? Tulisiko minun voittaa lotossa vai lähteä vuorille omavaraistalouteen, jottei minun yli kolmenkymmenen vuoden aikana maksamiani verorahoja syydettäisi vastikkeettomasti minulle takaisin?
Just eniten v*tuttaa aina tuo "kerropa sitten mitä teen tilanteessa x?" -asenne. Miksi ihmeessä minä selvittäisin sinun puolestasi asioita? Ei voisi vähempää kiinnostaa. Kyllä on otsaa. Kertoo vain taas siitä että kaikki pitää saada valmiina, itse ei tarvitse kantaa vastuuta mistään. Muistaakseni et sinäkään ollut selvittämässä asioita minulle kun aloitin kaiken tyhjästä?
Voi että, ensin sinä olit kärkkäästi tarjoamassa neuvoja, mutta sitten et haluakaan antaa. Etkä näemmä edes tunnista retorista kysymystä sen enempää kuin sarkasmiakaan. Etkä muuten ole yrittäjä.
Purkauksesi on niin kiukkuinen, että lienet hautonut sitä puoli yötä. Se meni kaukaa ohi maalin, etkä saanut annetuksi itsestäsi yhtään älyllisempää kuvaa. Annan sinulle neuvon: kun huomaa hölmöilleensä, kannattaa useimmiten olla ihan hiljaa. Parkuminen ja potkiminen auttaa harvoin asiaa. :)
Andyspirit kirjoitti:
ei riitä osamaksuihin menee jo 150 e kuussa, kohta saan kesäauton siihen 50 e kk vakuutuksia ja bensat, mitänä muuta en osta, ruoat haen ruokajonosta, silti heti kuun alussa on kaikki rahat mennyt en tajua mihin..... 1500 e kuussa olisi oikea määrä työkkistä sit voisi matkustella myös
Se vaan on tyhmää hommata juttuja osamaksulla. Mutta kun sun juttuja olen täällä seurannu niin tiedän ettet olet se penaalin terävin kynä todellakaan. Autoa sä et tartte mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
lääkkeet voi viedä tuosta jo ison osan
Paitsi, että toimeentulotuesta saat ne ilmaseks.
Ja nyt sitten luulet olevasi joku auktoriteetti neuvomaan muita miten tulee olla ja elää? Miksi ketään kiinnostaisi elämäntarinasi?