Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)

Vierailija
11.04.2021 |

Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!

Kommentit (642)

Vierailija
221/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko ap että 500e riittää lapsiperheessä?

Miksi tänne tulee tälläisiä tyhmiä kysymyksiä?

Tottakai lapsiperhe saa enemmän, kuin 500e (eli yksinasuva)

Miten niin saa enemmän?

Lapsiperhe, joka on toimeentulotuella saa kyllä enemmän, kuin 500e, eli summan minkä yksineläjä saa.

älä nyt esitä tyhmää 

Kaikki lapsiperheet eivät saa toimeentulotukea.

No sittenhän niiden tulot on niin korkeat, että pärjäävät ilman toimeentulotukea.

Vierailija
222/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet

No ei nyt sentään joka kuukausi!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkkeet voi viedä tuosta jo ison osan

Paitsi, että toimeentulotuesta saat ne ilmaseks.

Ei kuule ole ilmaisia. Me muut ne maksamme.

Kenenkäs lääkkeet sinä olet maksanu? Onko näyttää kuittia?

Vierailija
224/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin saa enemmän?

Lapsiperhe, joka on toimeentulotuella saa kyllä enemmän, kuin 500e, eli summan minkä yksineläjä saa.

älä nyt esitä tyhmää 

No sittenhän niiden tulot on niin korkeat, että pärjäävät ilman toimeentulotukea.

Höpöhöpö.

Minä saan työttömyysrahaa ja mies palkka 1000e. Lapsilisät 199e.

Ei saada asumistukea tai toimeentulotukea.

Vierailija
225/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkös minä niin? Sanoin, että hän eli tuen saaja saa ne ilmaiseksi.

Tuokaan ei pidä aivan täysin paikkaansa. Hänenkin verorahoistaan ne lääkkeet maksetaan. Toki jos kaikki hänen rahansa koko elämän ajalta on saatu vain erilaisina tulonsiirtoina, niin silloin hän ei ole oikeasti maksanut ikinä mitään yhteiseen kassaan. Mutta jos on edes joskus tehnyt jotakin tuottavaa, niin ne verorahat on menneet yhteiseen kassaan, josta mm. näitä lääkkeitä kustannetaan. 

Tosin vielä sekin, että vaikka henkilö olisi koko elämänsä tulonsiirtojen varassa, niin yhteisestä kassasta syöminen tavallaan laskee jatkossa hänenkin elintasoaan, koska yhteiskunnalla on taas sitä vähemmän varaa pitää yllä mitään muitakaan tukijärjestelmiä. Toki tämä vaikutus on käytännössä häviävän pieni, mutta on kuitenkin.

Vierailija
226/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä raukka kuvittelet että ne rahat sinne Kelalle tulee? Tyhjästä ilmestyy?

Vierailija
227/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!

Eikait köyhäinavulla ole tarkoituskaan rikastua? Menkää töihin.

Juurikin tämä. Itse en kehtaisi valittaa saamastani avusta. Todella vähällä olen aikoinani joutunut tulemaan toimeen, ilman mitään tukia. Ymmärrän itse sen että jos en tienaa, vaan joudun olemaan muiden armoilla, niin silloin ei voi olettaa muuta kuin sen että on kaikki välttämätön. 

Vierailija
228/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin saa enemmän?

älä nyt esitä tyhmää 

Höpöhöpö.

Niin? Eikö se muka riitä?

Vierailija
229/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän sinä raukka kuvittelet että ne rahat sinne Kelalle tulee? Tyhjästä ilmestyy?

Et taida ihan penaalin terävin kynä olla? Kyllähän veroja maksetaan esim. työttömyyskorvauksestakin.

Vierailija
230/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?

Ei voida olettaa että kaikille tarjotaan valmis työpaikka. Jos ei sellaista löydy, alat tehdä jotain yksityisenä elinkeinon harjoittajana, eli yrittäjänä. Jokainen on itse vastuussa itsestään. Sellaista sitten tapahtuu.

Ei tarvitse tarjota, ja pyytämällähän minä olen niitä havitellutkin.

Missä vaiheessa minut pakotetaan yrittäjäksi ja millä tavalla se tarkalleen tapahtuu? Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan? Kuka päättää sen, mille alalle minun on lähdettävä? Mitäs, jos ei ole mitään sellaista ammattitaitoa, jota voisi yksinyrittäjänä myydä muille? Entäpä, jos on ammattitaitoa, mutta toimialalla ei enää ole työtä myytäväksi?

1. Kukaan ei pakota, vaan saatat päättää tehdä siten itse jos ei palkkatöitä ole 

2. 5 vuotta 

3. Sinä päätät alan 

4. Sitten kannattanee kehittää joku ammattitaito 

5. Sitten kannattanee kehittää ammattitaitoa jollekin toiselle alalle

Kukaan ei pakota? Miksi sitten lähtisin yrittäjäksi ilman mitään edellytyksiä pärjätä yrittäjänä? Mitä tämä "5 vuotta" tarkoittaa?

Ihan oikeasti nyt, mistä olet hankkinut tietosi yrittäjyydestä? Kuulostat juuri niiltä autuailta idiooteilta, jotka ovat istuneet palkkatöissä koko ikänsä tai harrastelleet joulukoristeiden tekoa puolison elätteinä ja joilla on lapsen luulot siitä, mitä itsensä elättäminen yrittäjänä vaatii.

A miksikö lähtisit? No olisiko vaikka nälkä yksi syy, sitten jos sinulle lopetetaan vastikkeettoman rahan syytäminen? 

Ai mikäkö 5 vuotta? No se kun kysyit: "Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan". Vastasin siis tähän kysymykseen että 5 vuotta. 

Ihan oikeasti olen hankkinut tietoni yrittäjyydestä lukemalla asiasta internetistä, siinä kaikki. Toiminimen "perustaminen" on oikeasti niin naurettavan helppo homma, että en voi ottaa tosissani henkilöä joka väittää sitä jotenkin vaikeaksi. Sellainen henkilö ei kykene konkreettisesti ihan yhtään mihinkään muuhunkaan. 

En ole istunut palkkatöissä oikeastaan päivääkään elämästäni. Suuri osa nuoruutta meni tosiaan vapaaehtoistöissä ruokapalkalla. Niiden loputtua aloitin täysin nollista, ja ottamatta euroakaan tukia missään vaiheessa olen pystynyt elättämään itseni ja saamaan vähän säästöönkin. En olisi mitään tukia edes saanutkaan, kun en ollut Suomessa mitään töitäkään tehnyt (ellei satunnaisia pikku keikkoja lomilla lasketa).

Ahaa, sinä olet tuo tyyppi, joka on kirjoitellut muitakin hieman harhaisia juttuja tähän ketjuun. Ja "vastikkeettoman rahan syytämisen lopettaminen" on siis se tapa pakottaa työtön yrittäjäksi. Pientä asennetta siinä?

Toiminimen perustaminen on tosiaan ilmoitusasia. Kerropa kuitenkin, mitä vaikka suutariksi ja terapeutiksi lähtevä yrittäjänalku tarvitsee siihen, että hän kuukausi toisensa jälkeen tienaa työllään oman elatuksensa.

Minä en ota sinua tosissani ollenkaan. Jos olet yrittäjä, joko yrittäjyytesi on ollut ihan leikkiä vain - lienetkö niitä UM:n henkilöstön satelliitteja, jotka ensin viettävät parikymmentä vuotta vapaaehtoistöissä ulkomailla ja tulevat sitten Suomeen myymään konsulttitouhujaan veronmaksajien rahoilla pyöriville ahtisaarille - tai sitten olet niin toivottoman tyhmä, ettet pysty näkemään omaa napaasi kauemmaksi. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta työttömästä ei pärjäisi yrittäjänä, vaikka kuinka pakotettaisiin.

Minä tiedän ihan hyvin, mistä puhun. Olin pitkästä urastani yli kolmanneksen yksinyrittäjänä ja viihdyin erittäin hyvin, mutta jouduin pakon edessä lopettamaan liiketoimintani alan rakennemuutoksen vietyä toimintaedellytykset. Tiedän tarkkaan, että yrittäjyys ei ole minulle enää mahdollista, ja sen tietää myös TE-toimisto, joka ei ehdotellut yrittäjyyttä edes aktiivimallin aikana. Olen työttömyysaikanani hankkinut uuden, täydentävän tutkinnon ja kokonaan uuden ammatin, mutta työtä ei tämän ikäiselle heru.

Mitä ehdottaisit? Tulisiko minun voittaa lotossa vai lähteä vuorille omavaraistalouteen, jottei minun yli kolmenkymmenen vuoden aikana maksamiani verorahoja syydettäisi vastikkeettomasti minulle takaisin?

Just eniten v*tuttaa aina tuo "kerropa sitten mitä teen tilanteessa x?" -asenne. Miksi ihmeessä minä selvittäisin sinun puolestasi asioita? Ei voisi vähempää kiinnostaa. Kyllä on otsaa. Kertoo vain taas siitä että kaikki pitää saada valmiina, itse ei tarvitse kantaa vastuuta mistään. Muistaakseni et sinäkään ollut selvittämässä asioita minulle kun aloitin kaiken tyhjästä?

Voi että, ensin sinä olit kärkkäästi tarjoamassa neuvoja, mutta sitten et haluakaan antaa. Etkä näemmä edes tunnista retorista kysymystä sen enempää kuin sarkasmiakaan. Etkä muuten ole yrittäjä.

Purkauksesi on niin kiukkuinen, että lienet hautonut sitä puoli yötä. Se meni kaukaa ohi maalin, etkä saanut annetuksi itsestäsi yhtään älyllisempää kuvaa. Annan sinulle neuvon: kun huomaa hölmöilleensä, kannattaa useimmiten olla ihan hiljaa. Parkuminen ja potkiminen auttaa harvoin asiaa. :)

Sellaiset itkupotkut sieltä :D 

Kuule kun minulle on aivan yks hailee mitä sinä kuvittelet harhaisessa mielessäsi. Tiedän olevani yrittäjä, ei minun tarvitse alkaa sitä todistamaan jollekin random nettivänkääjälle.

Hän juoksi perässä leikkipuiston poikki, pysähtyi hengästyneenä, paiskasi hiekkalapionsa maahan ja rääkäisi kiukun kyynelten läpi: "Mua ei yhtään kiinnosta se, mitä sinä ajattelet!"

Eiköhän sinun typeryyksiä ole kuultu jo riittävästi. Alas nyt suksia kuuseen siitä. Hus hus!

Siirryin leikkipuiston toiselle laidalle ja istahdin penkille. Huomiotani jo pitkään kerjännyt vieras taapero oli uupumaisillaan lumen alta paljastuneen pulkkamäen jättämään hiekkakinokseen, mutta kankeista haalareistaan huolimatta otti vielä muutaman tuskaisen juoksuaskeleen ja pysähtyi eteeni. Hän harhautui hetkeksi ihmettelemään nenästään valuvaa limavanaa, mutta muisti sitten missionsa ja parahti: "Älä juokse enää mun perässä, senkin hullupää!"

Vierailija
231/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuokaan ei pidä aivan täysin paikkaansa. Hänenkin verorahoistaan ne lääkkeet maksetaan. Toki jos kaikki hänen rahansa koko elämän ajalta on saatu vain erilaisina tulonsiirtoina, niin silloin hän ei ole oikeasti maksanut ikinä mitään yhteiseen kassaan. Mutta jos on edes joskus tehnyt jotakin tuottavaa, niin ne verorahat on menneet yhteiseen kassaan, josta mm. näitä lääkkeitä kustannetaan. 

Tosin vielä sekin, että vaikka henkilö olisi koko elämänsä tulonsiirtojen varassa, niin yhteisestä kassasta syöminen tavallaan laskee jatkossa hänenkin elintasoaan, koska yhteiskunnalla on taas sitä vähemmän varaa pitää yllä mitään muitakaan tukijärjestelmiä. Toki tämä vaikutus on käytännössä häviävän pieni, mutta on kuitenkin.

Jos tähän mennään, niin sittenhän toimeentulon saaja nostaa vaan omia rahojaan tukena. Eli pulinat pois.

Vierailija
232/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraan menee vielä reilu n.150e asumistuen jälkeen, sitten on sähkö/vesi/netti ja vakuutusmaksut, sitten on ruoka ja bussilippu. Lääkkeet vie n.200e/kk. Olet ilmeisesti terve, tai et joudu erikoisempia lääkkeitä käyttämään, eikä ole pahoja ruokarajoitteita, kivat siis sulle. Kaikilla ei ole asiat niin mukavasti.

Välilllä jaksaa ihmetetyttää ihmisten empatiakyvyn puute. Tiedän että monella on terveys ja raha-asiat paljon minua huonommin, minulla ei ole myöskään mm.muita elätettäviä, eikä velkaa jne. Se että itsellä on asiat semi hyvin, ei tarkoita, että muilla joilla on asiat huonommin automaattisesti sen huonomman osan ansaitsevat. Sairastumiselle kukaan ei voi esimerkiksi mitään.

Vierailija
233/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt AP, mutta olen vähän kyllästynyt näihin "minä olen parempi köyhä kuin sinä"-ketjuihin. 

Olen nähnyt ennenkin tätä, että kehutaan sillä miten vähällä selvitään ja ihmetellään toisten "tuhlailua".

Kiva sulle, ettet tarvitse autoa etkä puhelinta. Kiva sulle, ettet käytä lääkkeitä. Kiva sulle, että haluat syödä halvinta ruokaa. Mutta entäs sitten?

Kaikki eivät asu kaupungissa, kaikki eivät ole perusterveitä, osalla on lapsia.

Joillakin on allergioita, herkkä vatsa tai joku muu syy, että eivät voi elää tölkkiruoalla ja juureksilla. 

Isoin tabu näissä keskusteluissa on se, että jotkut ihmiset eivät vaan jaksa elää sitä köyhäilyelämää. Jotkut tarvitsevat harrastuksia, suoratoistopalveluita, kaupungilla käymistä bussilla tms., että jaksavat elää sitä köyhän ihmisen arkea.

Jos voisimme suhtautua toisiimme vähän empaattisemmin, emmekä niin että "minullapa menee vain xxx euroa kuussa, mikä on sinun tekosyysi?"-asenteella, niin näissä keskusteluissa olisi enemmän järkeä. 

Miten ihmiset on pärjänneet aikana ennen suoratoistoja, bussilla ajelua jne? Vuosituhansia on eletty ilman noita. 

Ei yhteiskunnan (=muiden ihmisten) ole mikään velvollisuus maksaa sinulle turhia harrastuksia. Jos tarvitset niitä, hommaat itse rahasi. Välttämättömään hengissä pysymiseen toki annetaan tukea, mutta sitäkin pitäisi antaa lähtökohtaisesti vain sen lyhyen aikaa kunnes henkilö saa taas itse elätettyä itsensä.

Sinun mielestäsi mulla ei siis ole oikeutta maksaa kuukaudessa peräti 10 euroa siitä, että saan harrastaa leffoja ja sarjoja? Kuka päättää mikä on "turha" harrastus? 

Olen ollut työelämässä 15 vuotta, mutta en pysty tekemään kuin osa-aikaisesti työtä mt-ongelmien takia. Teen niin paljon kuin pystyn, mutta kun sillä ei elä. En suostu tuijottamaan vain seinää koko ajan, se vain pahentaisi vointiani ja veisi viimeisetkin työkyvyt. En pysty matkustelemaan enkä harrastamaan mitään muuta, joten aion perkele katsella Netflixiä. Jos se sinua suututtaa, niin ei voi mitään.

Ei ketään suututa, että käytät rahasi Netflixiin ja muuhun. Se ärsyttää, jos sinulla on monta suoratoistopalvelua ja harrastat monia kalliita harrastuksia ja kampaajallakin on jostain syystä pakko käydä joka kuukausi ja tällaisen tuhlailun jälkeen valitat, että rahat ei riitä.

Auto on varmaankin suht pakollinen tietyillä paikkakunnilla, joissa on huono joukkoliikenne ja palvelut kaukana. Mutta olen törmännyt toim.tuella eläjiin, joilla on auto, ja jotka asuvat lähellä palveluita ja valittavat, että rahat ei riitä. He ovat valinneet autollisen elämän, heidän pitäisi hyväksyä, että autoon kuluvat rahat ovat pois jostain muusta. Monilla toimeentulotuella eläjillä ei ole autoa, jolloin heillä rahaa on enemmän käytettävissä. Tuilla eläjän pitää tehdä valintoja arjessaan ja priorisoida.

On ihan oikein, että köyhä ei voi saada kaikkea mitä haluaa. Olisi väärin niitä kohtaan, jotka paiskivat töitä, että jotkut saavat kaiken, vaikka eivät tee mitään. Suomessahan on jo tätä kannustinloukku ongelmaa, että on suuri houkutus heittäytyä toimeentulotuella eläjäksi, koska matalapalkka alojen palkat on niin pienet ja työ kuitenkin raskasta. Saattaa tuntua, että olisi mukavampi olla tekemättä mitään, koska elintaso pysyisi kuitenkin suht samanlaisena rahallisesti ja bonuksena ei tarvitsisi käydä raskaassa työssä.

Kyllä toimeentulotuella on varaa harrastuksiin kunhan niitä ei ole käynnissä liian monta kerralla. Itse kävin ryhmäliikuntatunneilla, maksoi 50e kuussa. Välillä otin jäsenyyden irti, jos halusin säästää rahaa tai käyttää tuon 50e johonkin muuhun. Netflix minulla välillä myös oli. Joskus kokeilin HBO:ta ja tällöin otin Netflixin irti, koska en halunnut maksaa kahdesta yhtä aikaa. En olettanutkaan, että minulla pitäisi olla varaa moneen harrastukseen tai hupiin yhtä aikaa. Jos halusin jotain, joka maksoi paljon ja se piti maksaa kerralla niin sitten säästin siihen usean kuukauden ja hankin sen asian säästöillä kun säästöjä oli kertynyt tarpeeksi.

Vierailija
234/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin saa enemmän?

älä nyt esitä tyhmää 

Höpöhöpö.

Niin? Eikö se muka riitä?

No riittäähän se kun on pakko. Mutta esim. Mun silmälasit osti mun eläkeläisäiti.

Vierailija
235/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ihan penaalin terävin kynä olla? Kyllähän veroja maksetaan esim. työttömyyskorvauksestakin.

0/5. Vähän yritystä edes jos provota haluaa.

Vierailija
236/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tähän mennään, niin sittenhän toimeentulon saaja nostaa vaan omia rahojaan tukena. Eli pulinat pois.

Et sitten jaksanut lukea seuraavaa lausetta? Siinä selitettiin sinunlaisillesi lahoaivoille: "Toki jos kaikki hänen rahansa koko elämän ajalta on saatu vain erilaisina tulonsiirtoina, niin silloin hän ei ole oikeasti maksanut ikinä mitään yhteiseen kassaan." 

Jäikö vielä jotain epäselväksi? 

Samaa rahaa ne tuet on kuin palkkakin, koita pässinpää se tajuta.

Vierailija
237/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5. Vähän yritystä edes jos provota haluaa.

Sulta se näköjään onnistuukin.

Vierailija
238/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon Netflixiin vielä, että ei sitä ole mitään järkeä pitää koko aikaa, jos siis säästää oikeasti haluaa. Kuukausi puolen vuoden välein riittää ihan hyvin, ehtii helposti sen kuukauden aikana katsoa kaikki kiinnostavat uutuudet. Jos se olisi koko ajan tilattuna, menee suuri osa maksetusta ajasta hukkaan, kun kaikki hyvät ohjelmat on jo katsottu, ja sitten kuitenkin joutuu myös ilmaiskanavilta katsomaan jotakin samaan aikaan. 

Tämä nyt vain esimerkkinä siihen että ihan helposti saa säästettyä järkeistämällä asioita. Siis jos rahat on tiukalla. 

Vierailija
239/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn töissä ja laskujen jälkeen jää käteen n. 700€

Mulla on kaksi lasta.

Ihan hyvin pärjätään kun ei pahemmin mitään luksusta ostella.

Mutta heti kun on joku kuukausi kun pitää ostaa esim. lapsille vaatteita tai joku asia hajoaa, niin sitten onkin jo tiukkaa. Osamaksulla en halua pahemmin ostella, koska niistäkin voi tulla kuukaudessa iso summa jos on monta osamaksua maksettavana.

Mä luulen että samoin on työttömillä?

Vierailija
240/642 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelin on kyllä ehdoton, jos haluaa esim. olla työmarkkinoiden käytettävissä. Kaikki yhteydenotot työkkäristä on tullut soittoina - mikä oli mulle yllätys nyt kun pitkästä aikaa olen ollut työtön. Kaipa se on nopein tapa