Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan on yksin asuvalle sen 504 euroa, mikä käteen jää. Ei tuosta tarvitse enää maksaa vuokraa, sähköä, vettä, terveydenhoitomenoja tai lääkkeitä. Ne maksetaan erikseen.
Niin mutta tiedän ihmisiä jotka sanoo ettei tälläinen summa muka RIITÄ? Ymmärrän että kodinkoneita hajoaa mutta ei kai ne joka kuukais voi nyt hajota? Tai sitten ostaa tosi huonoja. Pesukoneen ostin itse alle 200 eurolla ja siihen säästin 4 kuukautta.
Olen toimeentulotuen käsittelijä Kelassa ja joka päivä siis niitä toimeentulotuen saajien tiliotteita tuijottelen. On ihmisiä, kuten aloittaja ilmeisesti, joilla jää joka kuukausi säästöön. Rahaa heillä menee lähinnä ruokakauppaan. Sitten isolla osalla on kulutusluottoja, osamaksuja ym. velkoja ja niihin menee jo iso osa tuesta. Toiset käy jatkuvasti ulkona syömässä, toisilla on kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut ja joillakin menee baariin ja päihteisiin. Jotkut käy ripsi- ja kynsihuollossa, ostaa paljon meikkejä ja vaatteita. Elämäntapoja on hyvin erilaisia.
Olen uusi tässä ketjussa. Voisitko kertoa, miten työssäsi suhtaudutaan tiliotteiden tapahtumiin, joista ei oikein saa selvää?
Minun tiliotteillani näkyy lähinnä Prisman kotiinkuljetuksia (joissa ei kuljeteta tupakkaa tai alkoholia), vakuutusyhtiön, puhelinoperaattorin ja kahden suoratoistopalvelun (yht. 15 euroa) maksuja. Käteisnostoja ei ole ollenkaan.
Jotkut maksumerkinnät ovat niin epämääräisiä, ettei niistä näe, mihin on maksettu. Esimerkiksi "Klarna" maksun saajana tarkoittaa verkkoapteekista ostettuja lääkkeitä. "Paytrail" tarkoittaa prepaid-laajakaistaa (minulla on eri kone mahdollisia töitä varten). Viimeisimmässä tiliotteessani näkyy maksun saajana myös hölmönkuuloinen "MyTrendyPhone", mutta käsittelijä ei näe sitä, että en ostellut kännykän glitterikansia, vaan melkein kymmenen vuotta vanhaan matkapuhelimeeni halvimman löytämäni uuden akun (akku 11 euroa ja kuljetus 10 euroa).
Miten tällaiset epäselvät ostokset nähdään? Paljonko kaksi suoratoistopalvelua ja tällaiset satunnaiset ostokset vaikuttavat päätöksiin?
En tiedä mikä kyylä tuo Kelan käsittelijä oikein on, kun niitähän ei virallisesti pitäisi kiinnostaa tiliotteissa muut kuin plussat eli mitä rahaa on tullut tilille.
Kyllä pitää kiinnostaa. Jos tiliotteilla näkyy paljon esim. pelaamista, alkoholiostoja tai ei näy vuokranmaksua tai tulee esille muuta huolestuttavaa, voidaan Kelasta tehdä ilmoitus sosiaalitoimeen.
t. sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi.
Tokmannilla ei ole vaatteet itse asiassa ollenkaan halpoja. Huomaa, että olet typerä kokkaritrolli, jokainen oikeasti toimeentulotuella elävä tietää, että rahat ovat tiukilla.
Tässäpä muutama fakta.
1) asumistuki kattaa max 80 prosenttia vuokrasta. Lisäksi voi hakea toimeentulotukea loppuosalle,mutta esimerksi stadissa yksinasuvan vuokra saa olla max alle 700 euroa. Sillä hinnalla ei juurikaan asu stadissa. Sama on kaikkien isojen kaupunkien kanssa, todelliset asumiskustannukset ovat isompia kuin mitä Kelan tuki. Toisin sanoen maksat toimeentulotuesta myös vuokraa. Et älynnyt trollissasi mainita sitä kustannusta.2)terveydenhoitomenot ovat monella aika isotkin. Isoihin kustannuksin voi hakea täydentäväå tukea, mutta perusmenot on kustannettava itse.
3) hygieniakin maksaa, samoinnaisilla esim. kuukautissuojat ja ehkäisy. Niihin menee yhteensä halvoilla perusmerkeilläkin 20-30 e kuussa.
4) liikkuminen maksaa. Harva pärjää parilla bussikyydillä kuukaudessa. Maaseudulla asuvien on käytännössä pakko omistaa auto, jo ihan päästäkseen kauppaan.
Hygienia maksaa 6 e kuukaudessa. Seksiä ei ole pakko harrastaa
Sanopa se mun miehelle... että ei seksiä, kun se maksaa....
En saa edes kuukautissuojia kuudella eurolla. Mulla on runsaat kuukautiset. Paketti tamponeja, yösiteitå ja päiväsiteitä pitää ostaa joka kk.
Ja päälle shampoota, hammastahnaa, dödöä, saippuaa, perusvoide, halvinta mahdollista maskaraa ja puuteria. Ei saa kuudella eurolla, noita pitää ripsaria ja puuteria lukuunottamatta ostaa joka kk.
10-20 vaatetta riittää?? xD Mulla on pelkästään sukkia ja kalsareita ton verran... xD Tietty jos elää sillai et on yhet lökärit ja pari vaihto t-paitaa ja yks huppari niin Maybe, mut ite ainaki tykkään et on tyylikkäät, ehjät (ei tarvi olla siis mikkään kalliit) mut vaatteita joka lähtöön, kotoiluun, juhliin säähän ku säähän.. Oli vaan pakko kommentoida ku oli niin hauskasti kommentoitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis toimeentulotukihan on yksin asuvalle sen 504 euroa, mikä käteen jää. Ei tuosta tarvitse enää maksaa vuokraa, sähköä, vettä, terveydenhoitomenoja tai lääkkeitä. Ne maksetaan erikseen.
Niin mutta tiedän ihmisiä jotka sanoo ettei tälläinen summa muka RIITÄ? Ymmärrän että kodinkoneita hajoaa mutta ei kai ne joka kuukais voi nyt hajota? Tai sitten ostaa tosi huonoja. Pesukoneen ostin itse alle 200 eurolla ja siihen säästin 4 kuukautta.
Olen toimeentulotuen käsittelijä Kelassa ja joka päivä siis niitä toimeentulotuen saajien tiliotteita tuijottelen. On ihmisiä, kuten aloittaja ilmeisesti, joilla jää joka kuukausi säästöön. Rahaa heillä menee lähinnä ruokakauppaan. Sitten isolla osalla on kulutusluottoja, osamaksuja ym. velkoja ja niihin menee jo iso osa tuesta. Toiset käy jatkuvasti ulkona syömässä, toisilla on kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut ja joillakin menee baariin ja päihteisiin. Jotkut käy ripsi- ja kynsihuollossa, ostaa paljon meikkejä ja vaatteita. Elämäntapoja on hyvin erilaisia.
Just tuon takia käytän käteistä.
Vierailija kirjoitti:
10-20 vaatetta riittää?? xD Mulla on pelkästään sukkia ja kalsareita ton verran... xD Tietty jos elää sillai et on yhet lökärit ja pari vaihto t-paitaa ja yks huppari niin Maybe, mut ite ainaki tykkään et on tyylikkäät, ehjät (ei tarvi olla siis mikkään kalliit) mut vaatteita joka lähtöön, kotoiluun, juhliin säähän ku säähän.. Oli vaan pakko kommentoida ku oli niin hauskasti kommentoitu.
no minun mielestä ihmiset nyt vaan kuluttaa liikaa. Monella ihmisellä on kaappi täynnä vaatteita joita he eivät koskaan edes käytä, tai käyttävät vain pari kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt AP, mutta olen vähän kyllästynyt näihin "minä olen parempi köyhä kuin sinä"-ketjuihin.
Olen nähnyt ennenkin tätä, että kehutaan sillä miten vähällä selvitään ja ihmetellään toisten "tuhlailua".
Kiva sulle, ettet tarvitse autoa etkä puhelinta. Kiva sulle, ettet käytä lääkkeitä. Kiva sulle, että haluat syödä halvinta ruokaa. Mutta entäs sitten?
Kaikki eivät asu kaupungissa, kaikki eivät ole perusterveitä, osalla on lapsia.
Joillakin on allergioita, herkkä vatsa tai joku muu syy, että eivät voi elää tölkkiruoalla ja juureksilla.
Isoin tabu näissä keskusteluissa on se, että jotkut ihmiset eivät vaan jaksa elää sitä köyhäilyelämää. Jotkut tarvitsevat harrastuksia, suoratoistopalveluita, kaupungilla käymistä bussilla tms., että jaksavat elää sitä köyhän ihmisen arkea.
Jos voisimme suhtautua toisiimme vähän empaattisemmin, emmekä niin että "minullapa menee vain xxx euroa kuussa, mikä on sinun tekosyysi?"-asenteella, niin näissä keskusteluissa olisi enemmän järkeä.
Menee sitten töihin jos ei jaksa elää sitä köyhäilyelämää. Köyhät luulee että tämä on jotain leikkiä tai peliä missä voi vaan todeta että en halua. No ei ole, tämä on elämää. Kukaan ei ole kellekkään velkaa mitään parempaa elämää vaan se pitää itse hommata. Ei se ehkä ole sen työttömän syy, että syystä tai toisesta ei töitä tai rahaa ole, mutta vielä vähemmän se on jonkin muun syy.
Sanoinko minä että on jonkun muun syy?
Sanoin vain että kaikki eivät jaksa elää pelkällä purkkiruoalla ja ilman harrastuksia tai tekemistä. Olen ollut itse köyhä jo 20 vuotta, eikä tilanne tästä näytä helpottavan ainakaan lähitulevaisuudesta. Joten tiedän tasan tarkkaan, että köyhän elämä ei ole jotain "leikkiä tai peliä". En ymmärrä, miten luit tuon kommentistani.
Ja työelämässä olen ollut koko tämän ajan, terveys ei vaan riitä niin paljoon työn tekemiseen että tienaisin kunnolla. Se ei ole oma syyni, enkä voi sitä muuttaa jos haluttaisikin elää leveämmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton tankkiin menee jo 100e/kk.
T. TyötönNo se on ihan oma vika jos työttömänä ajelet. Ei varsinkaan nyt korona-aikana ole tarvetta ajella yhtään minnekään.
No itse esim. ajelin terapiaan monta kertaa kuussa enkä saanut matkaķorvauksiin mitään. Samoin työkkärin juttuihin ("kursseille" ja esittelyihin) ei mitään matkakorvauksia vaikka matkaa ois ollut 130km, monilla on perhettäkin ett pitää lapsia kuskata, kaikki eivät pääse bussilla kauppaan (esim. meilläpäin ei ole oikeastaan bussiliikennettä ja mä teen ostokset k-kauppaan enkä mihinkään lidliin, helposti tulee pienen kaupan ei-laajasta kallista valikoimasta kuule yllättävän paljon kustannuksia), pesukoneen ostin ennen kuin jäin työttömäksi ja se alkoi kyllä heti 2v jälkeen tai jo aiemmin pestä pyykit huonosti ja nyt 4v jälkeen on jo pakko harkita uutta. Monet mun lääkkeet on itsehoitovalmisteita joita ei saa edes reseptillä. Esimerkiksi voiteisiin mulla menee vuodessa iso summa koska mun kädet ha kantapäät on ihan verillä eikä noita tuotteita mitkä toimii, ole mahdollista saada reseptillä. Lisäksi autoa ollut pakko pitää työttömänä koska muuten alallani työnsaanti aika harvassa (oman auton käyttö yleensä vaatimus) ja työpaikat yleensä ei-keskustassa.
Veikkaan että olet hyvin nuori ja terve ilman vaivoja sekä ilman velvoitteita (perhe) etkä ymmärrä miten onnekas olet kun sulla on lidl ja oikea bussiliikenne. Mäkin luulin nuorena ett ohoh ihan luksusta noi summat... :) nyt 30+ tajuan milllaista on olla vuorotellen opiskelija ja työtön. Esim työttömänä piti lyhentää sitä opintolainaakin joka kuukausi. Ei siihen saanut mitään tukea... :D
Kaikki ihmiset eivät saa tukia. Esim. minä joka oikeasti kuuluisin sairauseläkkeelle, en saa enää sairauspäivärahaa vaan olen taas mukamas työkykyinen työtön, joka saa työmarkkinatukea plus 2 lapsen korotus. Mies saa palkkaa, joka yhteenlaskettuna työmarkkinatuen kanssa on juuri sen verran, ettei meidän perhe saa asumistukea. Olemme aikoinamme ostaneet omistusasunnon, johon on nyt tehty sekä putkiremppa että julkkariremppa. Yhtiövastike on lähes 1200 euroa!!! Ollaan kahdesti viimeisen kolmen vuoden aikana yritetty myydä tosissamme tätä asuntoa, mutta ei vaan mene kaupaksi: ensin oli tulossa julkkari, sit yritettiin myydä uudelleen, tuli korona ja kaikki tyssäsi siihen. Kohta yritetään taas uudelleen mutta tää kotipaikkamme on maakunnan vähän isompi kaupunki, josta lähti hiljattain yksi oppilaitos ja muutenkin kurjistuu koko ajan, ei tänne ole tunkua, eikä perheasunnot mene nopeaa kaupaksi.
Joka kuukausi pitää maksaa vastike sekä asuntolainan lyhennys, autolainan lyhennys, vesi, autotallipaikan vuokra. Neljästi vuodessa sähkö. On kotivakuutus, kaksi autovakuutusta. Autoa tosiaan tarvitaan täällä maaakunnassa, autot vie bensaa. Molempien lasten harrastukset vievät oman rahansa. Mulla lääkkeet maksavat aika paljon kuussa, toki maksukatto täyttyy jossain kohtaa.
Sitten on satunnaisia isompia menoja, joita vain tulee, vaikka kuinka yrittäisi elää tarkasti: voi hajota pesukone tai mikro. Toinen lapsi hajotti kännykkänsä lasin, vaikka siinä oli panssarisuojus. Taas meni muutama kymppi sen vaihtoon. Aina tulee ennakoimattomia menoja.
Meillä ei ole lemmikkejä, ei tupakoida, aikuiset ei harrasta mitään maksullista harrastusta. Ei ole edes maksukanavia tai suoratoistopalveluita, Netflixkin lopetettiin vuosi sitten. Netti on, puhelimet on jokaisella. Halvimmat liittymät mitä on kilpailutettu. Me ei matkusteta koskaan mihinkään sen kauemmas. Kesällä käydään sukuloimassa.
Me ei sisusteta, ei pohdita mikä on tän hetken sisustustrendi tai mikä on jo out. Mä en tiedä mikä on makramee, eikä meillä ole koskaan ollut valkoista sisustusta josta nyt sitten luopuisimme kun se ei ole muodikas enää. Huonekalut on saatu vanhemmilta, sukulaisilta, ostettu kierrätyskeskuksesta. Silti meillä on mielestäni kiva koti, koko perhe osallistuu siivoukseen. Perheen elämänhallinta on kunnossa, kukaan ei käytä päihteitä tai sekoile. Lasten koulu menee hyvin, on harrastuksia ja kavereita. Tehdään paljon ilmaisia juttuja yhdessä, liikutaan luonnossa, patikoidaan, hiihdetään, käydään eväsretkillä ja ajetaan tähän lähistölle vaikka lintutornille. Tai joskus jos on rahaa niin repästään ja mennään ABC:lle munkkikahville.
Ruokaan menee rahaa. Toki me marjastetaan ja sienestetään paljon, ja leivon paljon itse leipää. Mies käy kalassa ja pilkillä. Ruoasta on toki hyvin helppo säästää. Kun on itse 70-luvulla synytnyt ja elänyt köyhässä kodissa, osaa tehdä niitä vesivellejä ja silakkapihvejä. Ostan tarjouksesta ja laitan pakkaseen, tai teen isoja satseja varastoon. Vaikka rahaa ei paljon ole, niin aina kumminkin oon perheelle lämpimän ruuan pöytään saanut. Sekin on asia josta en halua tinkiä.
Elämä on laskemista, säästämistä, laskemista. Vielä ollaan pinnalla kuitenkin. Mutta yksikin isompi menoerä voi keikauttaa kaiken kumoon. Jatkuvaa epävarmuutta. Joten aika lyhytnäköistä joltain ei-perheelliseltä erakolta asumistukea saavalta tulla kommentoimaan että miksei teidän rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen uusi tässä ketjussa. Voisitko kertoa, miten työssäsi suhtaudutaan tiliotteiden tapahtumiin, joista ei oikein saa selvää?
Minun tiliotteillani näkyy lähinnä Prisman kotiinkuljetuksia (joissa ei kuljeteta tupakkaa tai alkoholia), vakuutusyhtiön, puhelinoperaattorin ja kahden suoratoistopalvelun (yht. 15 euroa) maksuja. Käteisnostoja ei ole ollenkaan.
Jotkut maksumerkinnät ovat niin epämääräisiä, ettei niistä näe, mihin on maksettu. Esimerkiksi "Klarna" maksun saajana tarkoittaa verkkoapteekista ostettuja lääkkeitä. "Paytrail" tarkoittaa prepaid-laajakaistaa (minulla on eri kone mahdollisia töitä varten). Viimeisimmässä tiliotteessani näkyy maksun saajana myös hölmönkuuloinen "MyTrendyPhone", mutta käsittelijä ei näe sitä, että en ostellut kännykän glitterikansia, vaan melkein kymmenen vuotta vanhaan matkapuhelimeeni halvimman löytämäni uuden akun (akku 11 euroa ja kuljetus 10 euroa).
Miten tällaiset epäselvät ostokset nähdään? Paljonko kaksi suoratoistopalvelua ja tällaiset satunnaiset ostokset vaikuttavat päätöksiin?
En ole se, jolta kysyit, mutta eivät nuo vaikuta mitenkään. Rahat saa käyttää ihan mihin haluaa, vaikka siihen kaljaan ja tupakkaan, ei niitä kukaan kyttää, ja epäilen, että tällä etuuskäsittelijällä ei myöskään ole aikaa tutkia tiliotteita ja sitä mihin ne rahat menevät, kun sillä ei tosiaankaan ole yhtään mitään väliä mihin ne käyttää. Johan se nyt aikamoista fasismia olisi, jos valtio alkaisi tarkkailla ja arvostella sitä mihin ihminen rahansa käyttää. Sitä kun ei tule sen enempää tai vähempää käyttipä sen turhuuksiin tai tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
ööh, ei kukaan tarvitse 200-300 kpl vaatteita, ihan hyvin 10-20 vaatetta riittää, ja ei niitä joka kuukausi tarvitse ostella ja varsinkaan kalliita. Tokmannista saa hyviä vaatteita 5 eurolla. Puhelin, pesukone ja jääkaappi löytyy eikä nekään hajoa joka kuukausi.
Tokmannilla ei ole vaatteet itse asiassa ollenkaan halpoja. Huomaa, että olet typerä kokkaritrolli, jokainen oikeasti toimeentulotuella elävä tietää, että rahat ovat tiukilla.
Tässäpä muutama fakta.
1) asumistuki kattaa max 80 prosenttia vuokrasta. Lisäksi voi hakea toimeentulotukea loppuosalle,mutta esimerksi stadissa yksinasuvan vuokra saa olla max alle 700 euroa. Sillä hinnalla ei juurikaan asu stadissa. Sama on kaikkien isojen kaupunkien kanssa, todelliset asumiskustannukset ovat isompia kuin mitä Kelan tuki. Toisin sanoen maksat toimeentulotuesta myös vuokraa. Et älynnyt trollissasi mainita sitä kustannusta.2)terveydenhoitomenot ovat monella aika isotkin. Isoihin kustannuksin voi hakea täydentäväå tukea, mutta perusmenot on kustannettava itse.
3) hygieniakin maksaa, samoinnaisilla esim. kuukautissuojat ja ehkäisy. Niihin menee yhteensä halvoilla perusmerkeilläkin 20-30 e kuussa.
4) liikkuminen maksaa. Harva pärjää parilla bussikyydillä kuukaudessa. Maaseudulla asuvien on käytännössä pakko omistaa auto, jo ihan päästäkseen kauppaan.
Hygienia maksaa 6 e kuukaudessa. Seksiä ei ole pakko harrastaa
Nytkö köyhältä kielletään seksikin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton tankkiin menee jo 100e/kk.
T. TyötönOlet työtön eli töihin et ainakaan sillä ajele. Lopeta turha ajelu.
Et sitten lukenut kommenttiani miksi ajan autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö nuo kaikki ostaa joka kuukausi uudestaan? :D
Itse elin monta vuotta toimeentulotuella ja oon miettiny samaa kuin ap, miten jotkut oikeesti valittaa että toimeentulotuella ei oo varaa mihinkään?
Sitähän jäi just joku 150e hupirahaa kuussa käteen ruuan, vuokran ja puhelin/nettilaskun jälkeen. Yleensä laitoin noi säästöön sukanvarteen, koska en keksinyt niille mitään käyttöä.
Mullahan oli yhessä vaiheessa kertyny toimeentulotuesta säästöön yli 1000 euroa. Ostin itselleni kauan haaveilemani tonnin maksavan rotukoiran noilla rahoilla.
Et tainnut kertoa Kelalle/sossulle, että säästit rahaa?
Minulta on nimittäin evätty toimeentulotuki, kun säästötilillä oli 100 euroa. Se katsottiin käyttövaraksi. Säästöjä ei saanut olla.
Olet siis rikkonut sääntöjä samaan aikaan, kun toisilta on kielletty tuki. Reilukerho.
Kyllä toimeentulotuesta saa säästää, säästöjä ei saa olla siinä vaiheessa kun ekan kerran hakee tukea.
Joku Kela-tantta yrittää höynäyttää, älkää uskoko. Jos tilille on kertynyt riittävästi rahaa toimeentulotuesta monen kuukauden ajalta, Kela voi evätä toimeentulotuen vedoten siihen, että onhan sulla säästöjä tilillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt AP, mutta olen vähän kyllästynyt näihin "minä olen parempi köyhä kuin sinä"-ketjuihin.
Olen nähnyt ennenkin tätä, että kehutaan sillä miten vähällä selvitään ja ihmetellään toisten "tuhlailua".
Kiva sulle, ettet tarvitse autoa etkä puhelinta. Kiva sulle, ettet käytä lääkkeitä. Kiva sulle, että haluat syödä halvinta ruokaa. Mutta entäs sitten?
Joillakin on allergioita, herkkä vatsa tai joku muu syy, että eivät voi elää tölkkiruoalla ja juureksilla.
Isoin tabu näissä keskusteluissa on se, että jotkut ihmiset eivät vaan jaksa elää sitä köyhäilyelämää. Jotkut tarvitsevat harrastuksia, suoratoistopalveluita, kaupungilla käymistä bussilla tms., että jaksavat elää sitä köyhän ihmisen arkea.
Jos voisimme suhtautua toisiimme vähän empaattisemmin, emmekä niin että "minullapa menee vain xxx euroa kuussa, mikä on sinun tekosyysi?"-asenteella, niin näissä keskusteluissa olisi enemmän järkeä.
Miten ihmiset on pärjänneet aikana ennen suoratoistoja, bussilla ajelua jne? Vuosituhansia on eletty ilman noita.
Ei yhteiskunnan (=muiden ihmisten) ole mikään velvollisuus maksaa sinulle turhia harrastuksia. Jos tarvitset niitä, hommaat itse rahasi. Välttämättömään hengissä pysymiseen toki annetaan tukea, mutta sitäkin pitäisi antaa lähtökohtaisesti vain sen lyhyen aikaa kunnes henkilö saa taas itse elätettyä itsensä.
Sinun mielestäsi mulla ei siis ole oikeutta maksaa kuukaudessa peräti 10 euroa siitä, että saan harrastaa leffoja ja sarjoja? Kuka päättää mikä on "turha" harrastus?
Olen ollut työelämässä 15 vuotta, mutta en pysty tekemään kuin osa-aikaisesti työtä mt-ongelmien takia. Teen niin paljon kuin pystyn, mutta kun sillä ei elä. En suostu tuijottamaan vain seinää koko ajan, se vain pahentaisi vointiani ja veisi viimeisetkin työkyvyt. En pysty matkustelemaan enkä harrastamaan mitään muuta, joten aion perkele katsella Netflixiä. Jos se sinua suututtaa, niin ei voi mitään.
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Turhuutta. Kela maksaa reseptilääkkeet ja kohtuulliset asumismenot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko todella että kaikki työttömät saa asumistukea tai toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Elä sure, oon ollut työttömänä 2003 alkaen. Satunnaisia keikkahommia. Oon 60v. Kohta eläkkeellä. Kyllä säkin selviät, älä tee velkaa äläkä ota vippejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset on pärjänneet aikana ennen suoratoistoja, bussilla ajelua jne? Vuosituhansia on eletty ilman noita.
Ei yhteiskunnan (=muiden ihmisten) ole mikään velvollisuus maksaa sinulle turhia harrastuksia. Jos tarvitset niitä, hommaat itse rahasi. Välttämättömään hengissä pysymiseen toki annetaan tukea, mutta sitäkin pitäisi antaa lähtökohtaisesti vain sen lyhyen aikaa kunnes henkilö saa taas itse elätettyä itsensä.
Sinun mielestäsi mulla ei siis ole oikeutta maksaa kuukaudessa peräti 10 euroa siitä, että saan harrastaa leffoja ja sarjoja? Kuka päättää mikä on "turha" harrastus?
Olen ollut työelämässä 15 vuotta, mutta en pysty tekemään kuin osa-aikaisesti työtä mt-ongelmien takia. Teen niin paljon kuin pystyn, mutta kun sillä ei elä. En suostu tuijottamaan vain seinää koko ajan, se vain pahentaisi vointiani ja veisi viimeisetkin työkyvyt. En pysty matkustelemaan enkä harrastamaan mitään muuta, joten aion perkele katsella Netflixiä. Jos se sinua suututtaa, niin ei voi mitään.
Eikö ilmaisia tv-lähetyksiä enää ole olemassa? Ruutu, Areena, Cmore, noissa on paljon ilmaistakin. Ei voida mennä sen mukaan että jokaiselle maksetaan kaikki mitä hän haluaa. Mihin vedät rajan?
Mulla ei ole telkkaria, enkä edelleenkään ymmärrä miksi en saa 10 euroa kuussa maksaa Netflixistä. Ne sisällöt, joita saa ilmaiseksi on suppeita, ja haluan katsoa laatusarjoja silloin kun ne tulevat ulos, eikä 5 vuoden päästä Suomen telkkarista. Leffat ja TV-sarjat ovat mulle oikeasti tärkeä harrastus, eikä jotain mitä tuijotan tylsänä kun ei ole muutakaan tekemistä.
Olet juuri sen kuuloinen ihminen, joka itse matkustelee, shoppailee ja syö ravintoloissa, mutta annas kun arvaan: ne rahat on sun ITSE tienaamia ja saat käyttää ne mihin tykkäät. Ehkä jonain päivänä joudut työttmömäksi ja sitten toiset laskeskelevat, mitä saat tehdä ja mitä et, ja kylmästi toteavat että menisit töihin. Sitten ehkä ymmärrät asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jääkaappi ja pesukone on turhuutta?
Eikö niitä löydy itseltäsi?
Firmoille on maksettu suoria koronatukia jo yli 200 miljoonaa euroa
Etenkin pienet ja keskisuuret yritykset ovat hakeneet kiivaasti hallituksen lupaamia yritystukia selvitäkseen koronan aiheuttamasta ahdingosta. Rahaa on jaettu tähän mennessä yhteensä yli 200 miljoonaa euroa tuhansille yrityksille Business Finlandin ja ely-keskusten kautta.
– Ylivoimainen enemmistö yrittäjistä osaa hakea tukea oikealta luukulta, vaikka yritysjärjestelyjä on monenlaisia, sanoo Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen.
Hallitus on luvannut yrityksille suoraa tukea koronakriisiin vajaat 1,5 miljardia euroa. Potista Business Finlandin osuus on 800 miljoonaa, ely-keskusten 400 miljoonaa ja kuntien 250 miljoonaa euroa.
Ely-keskukset auttavat alle viiden hengen yrityksiä ja Business Finland sitä suurempia. Kunnat myöntävät 2 000 euron avustuksia yksinyrittäjille.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/firmoille-on-maksettu-suoria-korona…