Miten eii voi riittää 400-500 e elämiseen? (toimeentulo, työmarkkinatuki)
Tässä laskeskelin että mulla menee n. 160-200 e kuukaudessa ruokaan. Asioin Lidlissä. Netti maksaa 15e. Puhelinta en käytä. Kuljen bussilla 2 kertaa kuukaudessa, siihen menee about 9 euroa. Muuhun tarpeelliseen tai kivaan jää sitten rahaa noin 150? Miten joillain ei voi muka tuollainen summa riittää?!
Kommentit (642)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Ei voida olettaa että kaikille tarjotaan valmis työpaikka. Jos ei sellaista löydy, alat tehdä jotain yksityisenä elinkeinon harjoittajana, eli yrittäjänä. Jokainen on itse vastuussa itsestään. Sellaista sitten tapahtuu.
Hyvinvointivaltio ei perustu tuollaiselle ajattelulle. Yhteiskunta on vastuussa siitä, että ihmiselle löydetään työpaikka tai sitten annetaan tukia sen verran, että ihminen ei kuole nälkään.
Eikä kuka tahansa voi ruveta yrittäjäksi. Läheskään kaikilla aloilla ei ole tilaa pienille yrityksille, ja suurin osa yrityksistä menee ekan parin vuoden aikana konkurssiin. Tuo on niin helppo kirjoittaa keskustelupalstalle, kun itsellä on työpaikka ja turvattu toimeentulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auton tankkiin menee jo 100e/kk.
T. TyötönNo se on ihan oma vika jos työttömänä ajelet. Ei varsinkaan nyt korona-aikana ole tarvetta ajella yhtään minnekään.
No itse esim. ajelin terapiaan monta kertaa kuussa enkä saanut matkaķorvauksiin mitään. Samoin työkkärin juttuihin ("kursseille" ja esittelyihin) ei mitään matkakorvauksia vaikka matkaa ois ollut 130km, monilla on perhettäkin ett pitää lapsia kuskata, kaikki eivät pääse bussilla kauppaan (esim. meilläpäin ei ole oikeastaan bussiliikennettä ja mä teen ostokset k-kauppaan enkä mihinkään lidliin, helposti tulee pienen kaupan ei-laajasta kallista valikoimasta kuule yllättävän paljon kustannuksia), pesukoneen ostin ennen kuin jäin työttömäksi ja se alkoi kyllä heti 2v jälkeen tai jo aiemmin pestä pyykit huonosti ja nyt 4v jälkeen on jo pakko harkita uutta. Monet mun lääkkeet on itsehoitovalmisteita joita ei saa edes reseptillä. Esimerkiksi voiteisiin mulla menee vuodessa iso summa koska mun kädet ha kantapäät on ihan verillä eikä noita tuotteita mitkä toimii, ole mahdollista saada reseptillä. Lisäksi autoa ollut pakko pitää työttömänä koska muuten alallani työnsaanti aika harvassa (oman auton käyttö yleensä vaatimus) ja työpaikat yleensä ei-keskustassa.
Veikkaan että olet hyvin nuori ja terve ilman vaivoja sekä ilman velvoitteita (perhe) etkä ymmärrä miten onnekas olet kun sulla on lidl ja oikea bussiliikenne. Mäkin luulin nuorena ett ohoh ihan luksusta noi summat... :) nyt 30+ tajuan milllaista on olla vuorotellen opiskelija ja työtön. Esim työttömänä piti lyhentää sitä opintolainaakin joka kuukausi. Ei siihen saanut mitään tukea... :D
Tässä särähti korvaan tuo terapia. Oletko varma, että siitä on järkeä maksaa useita satoja per kk? Olettaen sekä terapiakulut että auton kulut. Onko hyöty useiden tuhansien arvo per vuosi?
Jos on, niin mikäs siinä, mutta usein monella on tuollaisia kuluja joita ilmankin _mahdollisesti_ pärjäisi. Ei toki välttämättä.
Useilla on myös lemmikkejä, jotka maksaa ”mut ku en raaski luopua”.
Aika paljon säästäisi jos oikeasti miettisi mistä on oikeasti järkevä maksaa.
Lemmikit ovat henkireikä monelle köyhälle ihmiselle. En jaksaisi elää ilman kissojani. Törkeää vaatia, että luopuisin niistä vain siksi etten tienaa paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
Turhuutta. Kela maksaa reseptilääkkeet ja kohtuulliset asumismenot.
Ai jääkaappi ja pesukone on turhuutta?
Eikö niitä löydy itseltäsi?
Nuo kuuluu yleensä asunnon kalustukseen. Jos olet vuokralla, et maksa noiden korjaamisesta. Eli se siitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ei kata koko vuokraa. Loput maksat siitä 500 eurosta. Siksi.
Tilastojen mukaan asuminen vie Suomessa ylivoimaisesti eniten tuloista koko eu:ssa. Erityisesti asuminen vuokralla maksaa, ja yleensä työttömät eivät asu omistusasunnossa.
No koska Suomessa köyhät saa asumistukea, se on syy korkeisiin hintoihin.
Rikkaitten sijoitusasunnot ovat syy. Pankit ja grynderit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt AP, mutta olen vähän kyllästynyt näihin "minä olen parempi köyhä kuin sinä"-ketjuihin.
Olen nähnyt ennenkin tätä, että kehutaan sillä miten vähällä selvitään ja ihmetellään toisten "tuhlailua".
Kiva sulle, ettet tarvitse autoa etkä puhelinta. Kiva sulle, ettet käytä lääkkeitä. Kiva sulle, että haluat syödä halvinta ruokaa. Mutta entäs sitten?
Kaikki eivät asu kaupungissa, kaikki eivät ole perusterveitä, osalla on lapsia.
Joillakin on allergioita, herkkä vatsa tai joku muu syy, että eivät voi elää tölkkiruoalla ja juureksilla.
Isoin tabu näissä keskusteluissa on se, että jotkut ihmiset eivät vaan jaksa elää sitä köyhäilyelämää. Jotkut tarvitsevat harrastuksia, suoratoistopalveluita, kaupungilla käymistä bussilla tms., että jaksavat elää sitä köyhän ihmisen arkea.
Jos voisimme suhtautua toisiimme vähän empaattisemmin, emmekä niin että "minullapa menee vain xxx euroa kuussa, mikä on sinun tekosyysi?"-asenteella, niin näissä keskusteluissa olisi enemmän järkeä.
Miten ihmiset on pärjänneet aikana ennen suoratoistoja, bussilla ajelua jne? Vuosituhansia on eletty ilman noita.
Ei yhteiskunnan (=muiden ihmisten) ole mikään velvollisuus maksaa sinulle turhia harrastuksia. Jos tarvitset niitä, hommaat itse rahasi. Välttämättömään hengissä pysymiseen toki annetaan tukea, mutta sitäkin pitäisi antaa lähtökohtaisesti vain sen lyhyen aikaa kunnes henkilö saa taas itse elätettyä itsensä.
Sinun mielestäsi mulla ei siis ole oikeutta maksaa kuukaudessa peräti 10 euroa siitä, että saan harrastaa leffoja ja sarjoja? Kuka päättää mikä on "turha" harrastus?
Olen ollut työelämässä 15 vuotta, mutta en pysty tekemään kuin osa-aikaisesti työtä mt-ongelmien takia. Teen niin paljon kuin pystyn, mutta kun sillä ei elä. En suostu tuijottamaan vain seinää koko ajan, se vain pahentaisi vointiani ja veisi viimeisetkin työkyvyt. En pysty matkustelemaan enkä harrastamaan mitään muuta, joten aion perkele katsella Netflixiä. Jos se sinua suututtaa, niin ei voi mitään.
Eikö ilmaisia tv-lähetyksiä enää ole olemassa? Ruutu, Areena, Cmore, noissa on paljon ilmaistakin. Ei voida mennä sen mukaan että jokaiselle maksetaan kaikki mitä hän haluaa. Mihin vedät rajan?
Mulla ei ole telkkaria, enkä edelleenkään ymmärrä miksi en saa 10 euroa kuussa maksaa Netflixistä. Ne sisällöt, joita saa ilmaiseksi on suppeita, ja haluan katsoa laatusarjoja silloin kun ne tulevat ulos, eikä 5 vuoden päästä Suomen telkkarista. Leffat ja TV-sarjat ovat mulle oikeasti tärkeä harrastus, eikä jotain mitä tuijotan tylsänä kun ei ole muutakaan tekemistä.
Olet juuri sen kuuloinen ihminen, joka itse matkustelee, shoppailee ja syö ravintoloissa, mutta annas kun arvaan: ne rahat on sun ITSE tienaamia ja saat käyttää ne mihin tykkäät. Ehkä jonain päivänä joudut työttmömäksi ja sitten toiset laskeskelevat, mitä saat tehdä ja mitä et, ja kylmästi toteavat että menisit töihin. Sitten ehkä ymmärrät asian.Väärin arvattu, osittain. Työllistän itseni omalla elinkeinotoiminnallani. Jos työt loppuu, pystyn elämään jonkin aikaa säästämilläni rahoilla, katsos kun en ole syytänyt kaikkea tienaamaani suoratoistoihin ym. turhuuteen. Jos rahat alkaa käymään vähiin, ymmärrän että sitten yksinkertaisesti joudun tulemaan toimeen vähällä, sillä selvä. Toki yritän silloin keksiä jotain uutta tienestiä.
Ymmärtäisin argumenttisi edes jotenkin, jos minulla olisi vaikka 50 eurolla suoratoistopalveluja, mutta edelleenkin maksan kuussa 10 euroa niistä. Ei siitä tulisi minkäänlaisia säästöjä, vaikka säästäisin kuussa sen 10 euroa. Jos tulisi joku äkillinen meno, en sillä säästöllä kattaisi sitä. Ja kyse on kuitenkin omasta elämänlaadustani.
Olet etuoikeutetussa asemassa moneen muuhun verrattuna. En tiedä, miten kehtaat edes aukoa päätäsi köyhille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä edellä on pari kertaa mainittu se, että tuet on tarkoitettu auttamaan niiden saaja pahimman yli. Minulla on tuo "pahin" kestänyt jo vuosia, kun töitä vain ei löydy. Eläkeikä on vasta viidentoista vuoden päässä, jos sittenkään. Miten kauan "pahin" saa kestää, ja mitä sitten tapahtuu?
Ei voida olettaa että kaikille tarjotaan valmis työpaikka. Jos ei sellaista löydy, alat tehdä jotain yksityisenä elinkeinon harjoittajana, eli yrittäjänä. Jokainen on itse vastuussa itsestään. Sellaista sitten tapahtuu.
Ei tarvitse tarjota, ja pyytämällähän minä olen niitä havitellutkin.
Missä vaiheessa minut pakotetaan yrittäjäksi ja millä tavalla se tarkalleen tapahtuu? Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan? Kuka päättää sen, mille alalle minun on lähdettävä? Mitäs, jos ei ole mitään sellaista ammattitaitoa, jota voisi yksinyrittäjänä myydä muille? Entäpä, jos on ammattitaitoa, mutta toimialalla ei enää ole työtä myytäväksi?
Ei kaikissa asunnoissa ole pesukonetta, jos talossa on pyykkitupa. Kaupungin vuokra-asunnoissa meillä päin ei ole myöskään ollenkaan pakastinta, joten jos haluaa ostaa punalappuisia ja laittaa niitä pakastimeen, pitää ostaa pakastin itse.
500 euroa riittää elämiseen, kun on lapseton sinkku, joka ei harrasta mitään ja joka asuu halvasti pienessä asunnossa vuokralla. Tuolla rahalla maksaa yhden ihmisen ruuat ja laskut ja vaatteet, ja tosiaan on valittava halvinta mahdollista. Auton omistamiseen saati omakotiasumiseen tuo ei riitä. Meilläkin on tässä kasaritalossa jo pelkästään kiinteistövero 600 euroa, ja sähkölaskua tulee noin 200 euroa kuussa, vaikka syyniä pidetäänkin. Työmarkkinatuella ei osteta uutta pesukonetta, autoremonttia, tietokonetta, televisiota tai toppatakkia ihan tuosta vain, saati käydä kampaajalla värjäyttämässä kuontaloa joka kuukausi.
Olen huomannut koronan aikana että elämä uupuneena, allapäin ja vetäytyneenä omaan kuoreen on mahdollista pienilläkin tuloilla. Kuitenkin heti kun haluaa tai tarvitsee itselleen jotain niin kaikki maksaa yhtäkkiä ihan älyttömästi.
Liikkuminen, harrastukset, harrastusvälineet, muu kuin tutkinto-opiskelu, maiseman vaihtaminen (hotelli, mökki), ulkona syöminen, ennakoiva terveydestä huolehtiminen, laadukkaat vaatteet, käyttöelektroniikka.
Tiettyyn rajaan asti voi lukea kotona kirjaston kirjoja ja nähdä kavereita kesällä lenkillä huonoissa kengissä ja kotivaatteissa mutta jossain vaiheessa tulee hetki että toivoisi jaloille hyviä kenkiä, että voisi tehdä jotain yhdessä tai mennä jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois vaikka vaatteet, kengät, pesukone, puhelin, jääkaappi, astianpesukone, lääkkeet, kampaaja / parturi, urheiluvälineet
Pitääkö nuo kaikki ostaa joka kuukausi uudestaan? :D
Itse elin monta vuotta toimeentulotuella ja oon miettiny samaa kuin ap, miten jotkut oikeesti valittaa että toimeentulotuella ei oo varaa mihinkään?
Sitähän jäi just joku 150e hupirahaa kuussa käteen ruuan, vuokran ja puhelin/nettilaskun jälkeen. Yleensä laitoin noi säästöön sukanvarteen, koska en keksinyt niille mitään käyttöä.
Mullahan oli yhessä vaiheessa kertyny toimeentulotuesta säästöön yli 1000 euroa. Ostin itselleni kauan haaveilemani tonnin maksavan rotukoiran noilla rahoilla.
Et tainnut kertoa Kelalle/sossulle, että säästit rahaa?
Minulta on nimittäin evätty toimeentulotuki, kun säästötilillä oli 100 euroa. Se katsottiin käyttövaraksi. Säästöjä ei saanut olla.
Olet siis rikkonut sääntöjä samaan aikaan, kun toisilta on kielletty tuki. Reilukerho.
Kyllä toimeentulotuesta saa säästää, säästöjä ei saa olla siinä vaiheessa kun ekan kerran hakee tukea.
Joku Kela-tantta yrittää höynäyttää, älkää uskoko. Jos tilille on kertynyt riittävästi rahaa toimeentulotuesta monen kuukauden ajalta, Kela voi evätä toimeentulotuen vedoten siihen, että onhan sulla säästöjä tilillä.
Kelalta ja TE-toimistolta voi odottaa mitä tahansa. Minun työmarkkinatukihakemukseni hylättiin virheellisesti lähes vuoden ajalta, minkä ajan olin tuloton. Virhe korjattiin, ja maksoin tuolla rahalla tuona aikana kertyneet asumis-, sähkö-, vakuutus- ja muut rästit. Olin siis taas rahaton. Kela hylkäsi toimeentulotukihakemukseni sillä perusteella, että minulla oli tuona yhtenä päivänä käynyt tilillä suuri summa rahaa. Olin taas joitakin viikkoja rahaton, ja kun tukea sitten nollatuloiselle taas myönnettiin, oli maksuhäiriömerkintä saatu ja loppuelämä tuhottu.
Pieni selvennys, ennen kuin joku alkaa väittää vastaan. Pari kolme kuukautta voi venyttää maksupäiviä, mutta esimerkiksi maksusuunnitelmaa ei tehdä ihmiselle, jolla ei ole lainkaan tuloja. Minulta menivät luottotiedot parinsadan euron vuoksi, kun viidenkympin kuukausimaksueriin ei suostuttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kela500:sella pärjää ja ihan ok.
Luonnollisesti autot sun muut huvitukset ei tahdo mahtua tuohon budjettiin, mutta aika lokoisastihan tolla elelee.Itsekin rottailen tällä hetkellä, kun ei hanttikurahommat enää kiinnosta.
15 eurolla saan tehtyä 23 litraa IV-luokan olutta ( on ihan jees, parempaa ku karjala ).
40 eurolla löyty torista hyvä pyykinpesukone
15 eurolla astiapesukoneParvekkeelle tein kulmasohvan viereisen marketin eurolavoista 20e tarvikkeet + työ
Perusruoka + salaatti, tomaatti, kurkku on äärettömän halpaa, ja ravitsevaa.
Lääkkeet tosiaan " firman " piikkiin, monesti haen rasvoja kavereille kun on lifetime resepti :D
Mikäs tässä, kevät tuloillaan, ja olutta on !
Kohta saa laitettua chilit ulos kasvamaan :)
Menit sitten ja varastit marketin eurolavat vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse tarjota, ja pyytämällähän minä olen niitä havitellutkin.
Missä vaiheessa minut pakotetaan yrittäjäksi ja millä tavalla se tarkalleen tapahtuu? Oletko pitkäänkin toiminut yrittäjänä, jotta tiedät, miten siihen hommaan ryhdytään ja mitä edellytyksiä yrittäjälle ja yrittäjyydelle asetetaan? Kuka päättää sen, mille alalle minun on lähdettävä? Mitäs, jos ei ole mitään sellaista ammattitaitoa, jota voisi yksinyrittäjänä myydä muille? Entäpä, jos on ammattitaitoa, mutta toimialalla ei enää ole työtä myytäväksi?
1. Kukaan ei pakota, vaan saatat päättää tehdä siten itse jos ei palkkatöitä ole
2. 5 vuotta
3. Sinä päätät alan
4. Sitten kannattanee kehittää joku ammattitaito
5. Sitten kannattanee kehittää ammattitaitoa jollekin toiselle alalle
Kukaan ei pakota? Miksi sitten lähtisin yrittäjäksi ilman mitään edellytyksiä pärjätä yrittäjänä? Mitä tämä "5 vuotta" tarkoittaa?
Ihan oikeasti nyt, mistä olet hankkinut tietosi yrittäjyydestä? Kuulostat juuri niiltä autuailta idiooteilta, jotka ovat istuneet palkkatöissä koko ikänsä tai harrastelleet joulukoristeiden tekoa puolison elätteinä ja joilla on lapsen luulot siitä, mitä itsensä elättäminen yrittäjänä vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikissa asunnoissa ole pesukonetta, jos talossa on pyykkitupa. Kaupungin vuokra-asunnoissa meillä päin ei ole myöskään ollenkaan pakastinta, joten jos haluaa ostaa punalappuisia ja laittaa niitä pakastimeen, pitää ostaa pakastin itse.
500 euroa riittää elämiseen, kun on lapseton sinkku, joka ei harrasta mitään ja joka asuu halvasti pienessä asunnossa vuokralla. Tuolla rahalla maksaa yhden ihmisen ruuat ja laskut ja vaatteet, ja tosiaan on valittava halvinta mahdollista. Auton omistamiseen saati omakotiasumiseen tuo ei riitä. Meilläkin on tässä kasaritalossa jo pelkästään kiinteistövero 600 euroa, ja sähkölaskua tulee noin 200 euroa kuussa, vaikka syyniä pidetäänkin. Työmarkkinatuella ei osteta uutta pesukonetta, autoremonttia, tietokonetta, televisiota tai toppatakkia ihan tuosta vain, saati käydä kampaajalla värjäyttämässä kuontaloa joka kuukausi.
En tiedä miksi kirjoitat itsestäänselvyyksiä. Eihän meillä kukaan alle johtajatason kävisi töissä jos työmarkkinatuella asuttaisiin tuollatavalla mitä tuossa kuvailet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi kirjoitat itsestäänselvyyksiä. Eihän meillä kukaan alle johtajatason kävisi töissä jos työmarkkinatuella asuttaisiin tuollatavalla mitä tuossa kuvailet.
Taask trolli täällä kadehtii työttömiä? Kokeile kadehtia välillä vaikka Nallea.
No jos oma osuus vuokrasta on jo 425€, ja päälle sähkö-, netti-, puhelin-, vesi- ja kotivakuutuslaskut niin ei se 500€ työmarkkinatuki riitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät juoksukengät maksaa sen 50 euroa vähintään. Noissa jos säästää niin kärsii kohta nivelvaivoista. Pyörän kausihuolto vähintään 80 euroa. Elektroniikkaa joutuu välillä uusimaan. Liittymä maksaa ja sähkö maksaa, viimeisin iso lasku talvelta oli 100 e. Kunnolla jos haluaa syödä niin kasvikset ja juurekset ovat kalliita. Terveyskeskuskäynnit ja lääkkeet maksavat.
Kovinta on se, että jatkuvaan budjetointiin pienellä rahalla uupuu. Päälle jos on jotain velkoja niin a vot!
Ai juurekset kalliita? =DD Enpä ole parempaa läppää kuullut. Siis nimenomaanhan perunat ja porkkanat on halvinta mahdollista vatsan täytettä. Mitä porkkanat maksaa, 0,50€/kilo? Terveellisiäkin ovat.
Lisäksi:
- juoksukengät kestää useamman vuoden, ei ole se 50€ jaettuna muutamalle vuodelle yhtään mitään
- tietokoneet ja puhelimet kestää useamman vuoden, kannattaa ostaa kerralla kunnolliset
- kännykkäliittymä rajattomalla netillä ja puheluilla maksaa 20€
- ei terveystarkastuksessa tarvi ravata koko aikaa, perusterveellä riittää muutaman vuoden välein
- itse osaan käyttää rahaa järkevästi vaikka sitä on enemmänkin, en "uuvu" sen järkevään käyttöön
- lainaa ei kannata ottaa ikinä
Eli näillä alkuun.
- Sanoin kasvikset JA juurekset. Eli porkkanaa ja perunaa saa tietysti halvalla, mutta viimeksi kun etsin kaalta niin kolme euroa olisi pieni kaalinpää maksanut. Kurkku on nyt edullisempaa ja refluksista kärsivänä minulle sopivat parhaiten vetiset vihannekset ja salaatti. Haluaisin syödä myös tomaattia ja paprikaa joskus, mutta ne ovat todella kalliita. Siihen porkkanaan oikeasti kyllästyy.
Parsakaali maksoi viimeksi 1,15. Herkkusienet 1,5 euroa. Sipulitkin euron jo surkea pussi. Valkosipulikin maksaa, kaikki maksaa! Yleensä syönkin juuri sesongin mukaan vihanneksia, mutta ihminen tarvitsee sellaistakin kuin vaihtelu.
- Juoksukenkiä pitää olla useita jo ihan säännölliseen nopeatempoiseen kävelyyn. Tuolla kengät kestävät monta vuotta-tyylillä tulee selkä- ja polvivammoja. Olen työttömänä juuri fyysisen työkyvyttömyyden takia ollut ja akillesjänne tulehtui pahasti juuri huonojen kenkien takia.
Juoksukengät tulisi oikeasti vaihtaa aika usein, puolen vuoden tai vuoden välein ja niitä olisi hyvä olla käytössä kahdet rinnakkain. Myös koko voi muuttua. Itselläni jalan koko kasvoi yhtäkkiä numerolla enkä havahtunut siihen heti. Vasta kun aloin selvittämään asiaa vammauduttuani huomasin, että olin käyttänyt jo jonkin aikaa liian pieniä kenkiä.
- Tietokoneet ja puhelimet eivät todellakaan kestä loputtomiin. Nykyaikana tarvitsee älypuhelinta ja se on jopa parempi ostaa ns. halpana. Puhelimet rikkoutuvat helposti ja jotain vikaa alkaa tulla parissa vuodessa. Tietokoneissa suorituskykyä menetetään kyllä jo muutamassa vuodessa huomattavasti.
Tunnen alan eksperttejä ja tämän saman osaavat hekin vahvistaa. Kysymys myös kuuluu: mikä on se maaginen "kunnon kone tai puhelin" josta puhut?
- En tarvitse tuollaista kännykkäliittymää, koska taloyhtiössä on netti. Käytän prepaidia ja lataan tarvittaessa.
- Terveyskeskuskäyntejä ovat muutkin kuin terveystarkastukset. Mihin edes tarvitsee mitään erityistä tarkastusta? Kyllä kun asioita lähdetään selvittämään niin jokainen terkkarikäynti vie sen 16, 40. Hampaita tulee hoitaa ja itse tarvitsen silmälasit. Kilpirauhanen on labrakontrollissa jne.
Ei muuten kannata puhua perusterveydestä, olin 20 vuotta (ajanlasku lapsuuden lopusta lähtien) säännöllisesti urheileva ihminen joka oli harvoin sairas. Terveyden voi yhtäkkiä menettää kuka tahansa.
- Kiva ettei sinulla ole mitään lainoja. Monella on esim. opintolainaa tai jopa asuntolainaa.
- Kiva muutenkin että olet yksi teräshermo. Itse tuppaan ajattelemaan asioita muutenkin kuin oman napani kautta ja sitä kautta olen huomannut, että harva ihminen toimii kuin kone, koska ihminen ei ole mikään kone. Ei toimi pelkkä input-output-menetelmä ja sitten odotellaan tuloksia. Hieno homma jos olet itse saavuttanut tällaisen olevaisuuden asteen ja sinulla on silti viitseliäisyyttä jakaa viisauttasi täällä rahvaan vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät päädy työmarkkinatuelle suoraan yläkoulusta. Joillakin on ollut ihan kunnollinen, hyväpalkkainen elämä sitä ennen, mutta ajan mittaan säästötkin kyllä hupenevat.
Vierailija kirjoitti:
Ja taas poistuu kaikki kommentit joissa edes yritetään ehdottaa että ihminen ottaisi jotain vastuuta itsestään. Ei sitten, mädäntykää koteihinne niiden netflixienne kanssa. Mulle riitti.
Päivän paras uutinen! Suksikin kuuseen ja pysy siellä. Loputonta köyhien kadehtimistasi ei kukaan jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ensinnäkin mulla menee vuokraan 380 euroa kuussa. Ja se on pieni vuokra, moni maksaa yli 500 tai jopa 1000 euroa asumisesta.
Asutko sinä ilmaiseksi vanhempien kanssa vai miten?
Vuokra on 490 euroa minulla, saan siihen asumistukea 319 euroa. T. Ap
Sun olisi pitänyt mainita se jo ekassa kommentissa, eli tulosi ovat oikeasti se 500 plus 319 = 819 euroa.
Eiku mää saan työmarkkinatukee+toimeentulotukea, nää yhteensä n. 630. Siitä vähennetään summa minkä maksan itse vuokrasta eli oma osuus ja se on noin 171 e, tästä jää noin 459 e käyttörahaa
Eli asut kunnassa jossa toimeentulotuki hyväksyy tosi pienen vuokran. Lääkkeet maksetaan toimeentulo tuen lisäksi, eli siinä kun muut maksaa lääkkeistä (hammaslääkäristä yms, toimeentulotukilainen ei maksa itse niitä.) Siksi tuo 450 riittää hyvin.
Tässä särähti korvaan tuo terapia. Oletko varma, että siitä on järkeä maksaa useita satoja per kk? Olettaen sekä terapiakulut että auton kulut. Onko hyöty useiden tuhansien arvo per vuosi?
Jos on, niin mikäs siinä, mutta usein monella on tuollaisia kuluja joita ilmankin _mahdollisesti_ pärjäisi. Ei toki välttämättä.
Useilla on myös lemmikkejä, jotka maksaa ”mut ku en raaski luopua”.
Aika paljon säästäisi jos oikeasti miettisi mistä on oikeasti järkevä maksaa.