Miksi äitejä syyllistetään usein elatustuesta?
Olen suurimman osan ajasta lapseni kanssa. Hänen isänsä maksaa hänestä kuukaudessa 250€. Voi sitä valituksen määrää mitä olen tästä tuesta kuullut.
Ensinnäkin, olen itse todella pienituloinen. 250€ on hyvin iso osa kokonaistuloistani kuukaudessa.
Toiseksi, maksan yksin kaikki seuraavat asiat (näihin kuluihin isä ei osallistu ollenkaan, muuta kuin elatustuen myötä ja joka toinen viikonloppu, kun lapsi on isällään):
- vaatteet
- harrastukset
- ruoka
- vuokra
- terveys- ja lääkärikulut
Lisäksi huolehdin/olen tukena seuraavissa asioissa yksin:
- kasvatus (lapsen isä on lapsen kanssa vain joka toinen viikonloppu ”kaverivanhempana”)
- läksyt
- wilma
- kaikki meta-asiat ja muut käytännön jutut
Isä asuu uuden vaimonsa kanssa. He ovat kummatkin töissä käyviä ihmisiä - heillä on siis kahden aikuisen tulot. Minä selviän kaikesta yksin. Ja kun selviän yksin, se vähentää myös mun omia uramahdollisuuksia.
Isä eikä isän sukulaiset ole osallistuneet millään tavalla mihinkään kuluihin eron jälkeen eivätkä auttaneet muutenkaan. Maksan pienistä tuloistani yksin kaiken.
Ihmettelen, että lapsen isän lisäksi moni muu syyllistää usein yh-äitiä siitä, että ”hän saa ilmaista rahaa.”
Voin kertoa, että 250€ ei millään kata puolta niistä menoista, joita lapsesta aiheutuu. Itse asiassa se on aivan naurettavan pieni summa.
Kommentit (115)
Isän maksama elatus kattaa reilu puolet lapsen kuukausittaisesta päivähoitomaksusta. Visiitit lapsen luoksekin maksattaa puoliksi minulla. Tasan ei käy jne.
Vierailija kirjoitti:
Muita äitejä ei syyllistetä?
Varmasti syyllistetään
Vierailija kirjoitti:
Ne rahat menee äidin juhlimiseen. Lapselle ei jää mitään niistä rahoista. Se siinä eniten korpeaa.
Jos lapsi on yhä hengissä, niin kyllä todellakin menee lapselle. Meinaat että äiti häntä pyhällä hengellä elättää?
Itse et juhli tietty koskaan? Kai ymmärrät, että jos et hoida osuuttasi lapsesta niin sinä olet oikeasti se, joka rällää toisen vanhemman rahoilla. Ja vapaa-aikanaan myös äidit saa tehdä muutakin kuin itkeä lapsen paluuta.
Itse en saa maksuja, lapsi 50/50 ja molemmat osallistuu.
Miksi tuo ap:n saama summa on noin pieni? Jos siis isä työssäkäyvä, ei muista elätettäviä tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en valittaisi siitä kuka on lapsen kanssa ja minkä verran, sitä käytetään lapsen isiä kohtaan myös kaksipäisenä miekkana eli jäädään kotiin ja lypsetään lasten isien rahat ja vedotaan pienituloisuuteen. Lastenvalvojalla voi sopia tarkalleen että kuka on lapsen kanssa ja minkä verran ja jos töitä on tarjolla, lapsen saa hoitoon. Jokainen varmaan on ennakoinnut ennen lapsen saantia kuinka sen lapsen kanssa pärjää taloudellisesti, vai mitä?
Mutta siinä kohtaa olen samaa mieltä, että lasten toisesta vanhemmasta eronneella naisilla on miehiltä saama stigma ja usein eronneet lasten isät nähdään naisten puolelta viehättävämpinä kuin naiset joilla lapsia ja jotka ovat eronneet lapsen isästä joten ns. kohdun vuokrasta (ja muista pysyvistä kehon muutoksista, joita mies ei raskausaikana koe) mies maksakoon sen vähintään 150e kuussa siihen saakka, kun lapsi täysi-ikäinen tai nainen löytää toisen miehen.En kyllä millään jaksa uskoa, että kukaan jäisi muutaman satasen takia töistä pois.
Vaikka kuin olisi pieni palkka, niin kyllä ne muutaman satasen enemmän on..
Kuka luulee, että lapsi elätetään isän muutaman sadan euron tuella? Sitä varten on hoitopaikat että vanhemmat voivat käydä töissä tai kouluttautua niin, että on varaa elättää se lapsi.
Niin paljon on näitä "ei kannata mennä töihin, kun saan saman rahan kelalta ja isältä tukina" Miten vaikka opiskelu ja säästäminen ja sitten lapset? Ihan isien ja äitien puolelta? Ja ihn vaan sitä lasta tehdessä suunnittelu et mitäs sit jos käy ohraisesti ja erotaan, niin ei tarvitsisi tulla itkemään vauvapalstalle että mies ei maksa tarpeeksi.
Elatusmaksujen suuruudesta valittavat ovat niitä, jotka parisuhteen aikana eivät maksaneet mitään lapsen kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ne rahat menee äidin juhlimiseen. Lapselle ei jää mitään niistä rahoista. Se siinä eniten korpeaa.
Jos äiti ei huolehdi lapsesta vaan hassaa rahat juhlimiseen, silloinhan lasten olisi parempi olla isällään, mikset vaadi sitä? Vai onko lasten kanssa oleminen liian raskasta ja tulisi ehkä sittenkin maksamaan enemmän kuin sen elatusmaksun verran....
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla on tuollainen tilanne, niin kai sinä olet hakenut itsellesi lapsen huoltajuutta? Eihän lapsen ole hyvä kasvaa sellaisen vanhemman kanssa, jonka luona lapsi on heitteillä.
Ei kai sinun tilanteesta siitä syyllistetäkään. Itse tunnen miehen, jolla on lapset puolet ajasta, maksaa tuloihinsa nähden liian suuria elareita (on laskettu lastenvalvojalla monia vuosia sitten, eikä äiti suostu sopimaan asiaa uudelleen) ja silti äiti ronkuu vielä rahaa vaatteisiin ja bussikortteihin jne. Saa kuitenkin lapsilisät ja asumistuet ja mies ei saa mitään. Väittää vielä kaiken lisäksi, että mies maksaa liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en valittaisi siitä kuka on lapsen kanssa ja minkä verran, sitä käytetään lapsen isiä kohtaan myös kaksipäisenä miekkana eli jäädään kotiin ja lypsetään lasten isien rahat ja vedotaan pienituloisuuteen. Lastenvalvojalla voi sopia tarkalleen että kuka on lapsen kanssa ja minkä verran ja jos töitä on tarjolla, lapsen saa hoitoon. Jokainen varmaan on ennakoinnut ennen lapsen saantia kuinka sen lapsen kanssa pärjää taloudellisesti, vai mitä?
Mutta siinä kohtaa olen samaa mieltä, että lasten toisesta vanhemmasta eronneella naisilla on miehiltä saama stigma ja usein eronneet lasten isät nähdään naisten puolelta viehättävämpinä kuin naiset joilla lapsia ja jotka ovat eronneet lapsen isästä joten ns. kohdun vuokrasta (ja muista pysyvistä kehon muutoksista, joita mies ei raskausaikana koe) mies maksakoon sen vähintään 150e kuussa siihen saakka, kun lapsi täysi-ikäinen tai nainen löytää toisen miehen.En kyllä millään jaksa uskoa, että kukaan jäisi muutaman satasen takia töistä pois.
Vaikka kuin olisi pieni palkka, niin kyllä ne muutaman satasen enemmän on..Kuka luulee, että lapsi elätetään isän muutaman sadan euron tuella? Sitä varten on hoitopaikat että vanhemmat voivat käydä töissä tai kouluttautua niin, että on varaa elättää se lapsi.
Niin paljon on näitä "ei kannata mennä töihin, kun saan saman rahan kelalta ja isältä tukina" Miten vaikka opiskelu ja säästäminen ja sitten lapset? Ihan isien ja äitien puolelta? Ja ihn vaan sitä lasta tehdessä suunnittelu et mitäs sit jos käy ohraisesti ja erotaan, niin ei tarvitsisi tulla itkemään vauvapalstalle että mies ei maksa tarpeeksi.
Hei. Kiitos kysymystä. Opiskelen yliopistossa ja teen myös vähän töitä siinä sivussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuin olisi pieni palkka, niin kyllä ne muutaman satasen enemmän on..Kuka luulee, että lapsi elätetään isän muutaman sadan euron tuella? Sitä varten on hoitopaikat että vanhemmat voivat käydä töissä tai kouluttautua niin, että on varaa elättää se lapsi.
Sä et tee koskaan virheitä?
Noh, vaikka tekisitkin, vastuuta siitä et joudu kantamaan, jos siis lapsesta kysymys - olethan mies.
Ääriesimerkki on, että lapsi ei hyödy elatustuesta. Kulkee rääsyissä ja leikkii käpylehmillä kun vanhempi käyttää kaiken itseensä. Sitten on niitä jotka haluaisi kuitit joka sentistä mitä lapsesta "maksaa" (kauhea ilmaisu).
Lapsi on se joka kärsii kun hänen kaksi rakkainta ihmistä riitelee keskenään.Tuntuu varmasti kauhealta olla se syy.
Vierailija kirjoitti:
Ääriesimerkki on, että lapsi ei hyödy elatustuesta. Kulkee rääsyissä ja leikkii käpylehmillä kun vanhempi käyttää kaiken itseensä. Sitten on niitä jotka haluaisi kuitit joka sentistä mitä lapsesta "maksaa" (kauhea ilmaisu).
Lapsi on se joka kärsii kun hänen kaksi rakkainta ihmistä riitelee keskenään.Tuntuu varmasti kauhealta olla se syy.
Oletko sitä mieltä että Ap on myös syyllinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sinun tilanteesta siitä syyllistetäkään. Itse tunnen miehen, jolla on lapset puolet ajasta, maksaa tuloihinsa nähden liian suuria elareita (on laskettu lastenvalvojalla monia vuosia sitten, eikä äiti suostu sopimaan asiaa uudelleen) ja silti äiti ronkuu vielä rahaa vaatteisiin ja bussikortteihin jne. Saa kuitenkin lapsilisät ja asumistuet ja mies ei saa mitään. Väittää vielä kaiken lisäksi, että mies maksaa liian vähän.
Olet varmaan tuon miehen uusi hoito ja uskot kaiken mitä mies sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiasta omakohtaista kokemusta, mutta jos tilanne olisi toisinpäin?
Mies hoitaisi yhteiset lapsemme ja ostaisi heille KAIKEN, totta hitossa haluaisin edelleenkin huolehtia, että saisivat kaiken tarvitsemansa ja edelleenkin haluaisin ilahduttaa esim. uusilla vaatteilla tms.
Eikai hoivaamis-suojelemisvietti erossa katoa vai onko se vain naisilla???Ainakin se meidän kohdalla on kadonnut. Isä tai lapsen isovanhemmat isän puolelta eivät ole eron jälkeen ostaneet MITÄÄN. Isä oli jopa sitä mieltä, että minun pitäisi ostaa lapsen vaatetus isän luokse - maksaahan hän elatustukea.
Ap
Elatusapu kattaa kaiken, myös lapsen vaatteet. Joten totta kai sinun kuuluu pakata vaatteet lapsen mukaan. Lapsi kasvaa nopeasti ja on täysin turhaa tuhlausta ostaa vaatteet joka toista viikonloppua varten isän luo. Meillä mieheni exä vaati vielä huomattavasti suurempia elareita ja samaan aikaan hän ei antanut meille mitään; meidän piti hankkia rattaat, turvaistuimet, vaatteet, harrastusvälineet yms. meille (lapset enemmän meillä kun joka toinen vkonl). Tämän lisäksi exä kehtasi väittää, että elarit eivät kata edes ulkovaatteita ja vaati niihin lisää rahaa elareiden päälle. No, exä sai elarit, mutta lapset ovat sitten vähemmän meillä, jotta niistä ei aiheudu jatkuvasti tuplakuluja. Kannattaa miettiä haluaisikohan isä osallistua lapsen elämään vähän enemmän, jos hänen maksamansa elatusapu olisi kohtuullinen. Saat elatusavun päälle lapsilisän yh-korotuksineen, joten väitätkö oikeasti, että lapsesi kulut on lähemmäs 900€/kk (jos muualta saamasi rahat ei kata näkemyksesi mukaan edes puoliakaan Kuluista)?
Vierailija kirjoitti:
Elatusmaksujen suuruudesta valittavat ovat niitä, jotka parisuhteen aikana eivät maksaneet mitään lapsen kuluja.
Täysin samaa mieltä. Miehen ex on ihmeissään, kun hänen pitäisi käyttää omia rahojaankin lapsiinsa, kun ei ole tähän mennessä siihen tottunut. Kyse on korkeasti koulutetetusta ja yli 5000€/kk tienaavista ihmisestä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei uskalla seurustella nuorempien naisten kanssa, kun pelkää noita elatusmaksuja. Siksi vanhemmat naiset ovat enemmän suosiossa nykyään.
Niin, onhan se hirveää jos pitää vastuu omista lapsista kanta.
Ei, vaan se on hirveää, kun kusetetaan isäksi. Varttuneemman naisen kanssa tätä pelkoa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei uskalla seurustella nuorempien naisten kanssa, kun pelkää noita elatusmaksuja. Siksi vanhemmat naiset ovat enemmän suosiossa nykyään.
Niin, onhan se hirveää jos pitää vastuu omista lapsista kanta.
Ei, vaan se on hirveää, kun kusetetaan isäksi. Varttuneemman naisen kanssa tätä pelkoa ei ole.
Tai sitten ihan vaan opettelee käyttämään sitä kondomia jos ei hakua lapsia. Tai käy vaikka vasektomiassa. Miksi ehkäisy pitäisi jättää vain naisen vastuulle?
Yksinkertaisen ihmisen mielipide. Tähän voi sulle vastata tällä oksettavan kuluneella "kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia".