Miksi äitejä syyllistetään usein elatustuesta?
Olen suurimman osan ajasta lapseni kanssa. Hänen isänsä maksaa hänestä kuukaudessa 250€. Voi sitä valituksen määrää mitä olen tästä tuesta kuullut.
Ensinnäkin, olen itse todella pienituloinen. 250€ on hyvin iso osa kokonaistuloistani kuukaudessa.
Toiseksi, maksan yksin kaikki seuraavat asiat (näihin kuluihin isä ei osallistu ollenkaan, muuta kuin elatustuen myötä ja joka toinen viikonloppu, kun lapsi on isällään):
- vaatteet
- harrastukset
- ruoka
- vuokra
- terveys- ja lääkärikulut
Lisäksi huolehdin/olen tukena seuraavissa asioissa yksin:
- kasvatus (lapsen isä on lapsen kanssa vain joka toinen viikonloppu ”kaverivanhempana”)
- läksyt
- wilma
- kaikki meta-asiat ja muut käytännön jutut
Isä asuu uuden vaimonsa kanssa. He ovat kummatkin töissä käyviä ihmisiä - heillä on siis kahden aikuisen tulot. Minä selviän kaikesta yksin. Ja kun selviän yksin, se vähentää myös mun omia uramahdollisuuksia.
Isä eikä isän sukulaiset ole osallistuneet millään tavalla mihinkään kuluihin eron jälkeen eivätkä auttaneet muutenkaan. Maksan pienistä tuloistani yksin kaiken.
Ihmettelen, että lapsen isän lisäksi moni muu syyllistää usein yh-äitiä siitä, että ”hän saa ilmaista rahaa.”
Voin kertoa, että 250€ ei millään kata puolta niistä menoista, joita lapsesta aiheutuu. Itse asiassa se on aivan naurettavan pieni summa.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiasta omakohtaista kokemusta, mutta jos tilanne olisi toisinpäin?
Mies hoitaisi yhteiset lapsemme ja ostaisi heille KAIKEN, totta hitossa haluaisin edelleenkin huolehtia, että saisivat kaiken tarvitsemansa ja edelleenkin haluaisin ilahduttaa esim. uusilla vaatteilla tms.
Eikai hoivaamis-suojelemisvietti erossa katoa vai onko se vain naisilla???Ainakin se meidän kohdalla on kadonnut. Isä tai lapsen isovanhemmat isän puolelta eivät ole eron jälkeen ostaneet MITÄÄN. Isä oli jopa sitä mieltä, että minun pitäisi ostaa lapsen vaatetus isän luokse - maksaahan hän elatustukea.
Ap
Elatusapu kattaa kaiken, myös lapsen vaatteet. Joten totta kai sinun kuuluu pakata vaatteet lapsen mukaan. Lapsi kasvaa nopeasti ja on täysin turhaa tuhlausta ostaa vaatteet joka toista viikonloppua varten isän luo. Meillä mieheni exä vaati vielä huomattavasti suurempia elareita ja samaan aikaan hän ei antanut meille mitään; meidän piti hankkia rattaat, turvaistuimet, vaatteet, harrastusvälineet yms. meille (lapset enemmän meillä kun joka toinen vkonl). Tämän lisäksi exä kehtasi väittää, että elarit eivät kata edes ulkovaatteita ja vaati niihin lisää rahaa elareiden päälle. No, exä sai elarit, mutta lapset ovat sitten vähemmän meillä, jotta niistä ei aiheudu jatkuvasti tuplakuluja. Kannattaa miettiä haluaisikohan isä osallistua lapsen elämään vähän enemmän, jos hänen maksamansa elatusapu olisi kohtuullinen. Saat elatusavun päälle lapsilisän yh-korotuksineen, joten väitätkö oikeasti, että lapsesi kulut on lähemmäs 900€/kk (jos muualta saamasi rahat ei kata näkemyksesi mukaan edes puoliakaan Kuluista)?
Noin ontuvalla logiikalla kannattaa pitää suu supussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies hoitaisi yhteiset lapsemme ja ostaisi heille KAIKEN, totta hitossa haluaisin edelleenkin huolehtia, että saisivat kaiken tarvitsemansa ja edelleenkin haluaisin ilahduttaa esim. uusilla vaatteilla tms.
Eikai hoivaamis-suojelemisvietti erossa katoa vai onko se vain naisilla???Ainakin se meidän kohdalla on kadonnut. Isä tai lapsen isovanhemmat isän puolelta eivät ole eron jälkeen ostaneet MITÄÄN. Isä oli jopa sitä mieltä, että minun pitäisi ostaa lapsen vaatetus isän luokse - maksaahan hän elatustukea.
Ap
Elatusapu kattaa kaiken, myös lapsen vaatteet. Joten totta kai sinun kuuluu pakata vaatteet lapsen mukaan. Lapsi kasvaa nopeasti ja on täysin turhaa tuhlausta ostaa vaatteet joka toista viikonloppua varten isän luo. Meillä mieheni exä vaati vielä huomattavasti suurempia elareita ja samaan aikaan hän ei antanut meille mitään; meidän piti hankkia rattaat, turvaistuimet, vaatteet, harrastusvälineet yms. meille (lapset enemmän meillä kun joka toinen vkonl). Tämän lisäksi exä kehtasi väittää, että elarit eivät kata edes ulkovaatteita ja vaati niihin lisää rahaa elareiden päälle. No, exä sai elarit, mutta lapset ovat sitten vähemmän meillä, jotta niistä ei aiheudu jatkuvasti tuplakuluja. Kannattaa miettiä haluaisikohan isä osallistua lapsen elämään vähän enemmän, jos hänen maksamansa elatusapu olisi kohtuullinen. Saat elatusavun päälle lapsilisän yh-korotuksineen, joten väitätkö oikeasti, että lapsesi kulut on lähemmäs 900€/kk (jos muualta saamasi rahat ei kata näkemyksesi mukaan edes puoliakaan Kuluista)?
Missä on väitetty, että lapsen kulut olisi lähemmäs 900e/kk? Tosiasia on kuitenkin se, että se elatusapu 200e/kk ei riitä alkuunkaan kasvavan lapsen kanssa, jos pitää hankkia muutakin kuin ruokaa, esim. talvivaatteita, suksia, luistimia ym. vastaavaa, mitä joutuu hankkimaan kouluaikana jatkuvasti. Tai sitten kun se teini-ikäinen tarvitsee uuden puhelimen tai läppärin (etä-)koulua varten ym. Tällöin on kohtuullista, että se etävanhempi osallistuu näihin kuluihin sen elatusavun lisäksi.
Ilmeisesti joidenkin mammojen lastenvaatteiden pitää olla sitä hienointa ja kalleinta merkkiä, jolloin yksi talvihaalari voi maksaa hyvinkin yli satasen, mutta tämän voi kuitenkin ratkaista niin, että se etävanhempi ostaa sellaisen haalarin kuin parhaaksi näkee (kunhan nyt ei osta vettä pitämätöntä haalaria, jos lapsi tarvitsee vedenpitävän...), eikä sitä hienointa muotimerkkiä.
Meillä mies ei ole ostanut lapselle yhtään ainoaa vaatetta, eikä ole maksanutkaan kuin murto-osasta. Ostin raskausaikana omaan piikkiin vauvalle kolmen eri koon vaatekerrat ja lisäksi saatu sukulaisilta lahjoja. Vasta lapsen syntymän jälkeen mies on suostunut maksamaan puolet lapsen vaatteista, mutta silloinkin narisee, että taasko ostit jotain, vaikka olisin ostanut lapselle tarpeellista tavaraa esim. collegehousuja, koska uudessa asunnossa on kylmät lattiat, joten tarvitsee vähän lämpimämpää päälle kuin legginssit, joiden lahkeet jättää nilkat paljaaksi. Narisee myös kirppariostoksista.
Isot hankinnat on tehty niin, että minä kysyn mielipidettä (joka on aina se halvin, jos ylipäänsä vastaa), hankin ja mies maksaa sitten puolet, jos maksaa. Yleensä narisee "alennusta". Ei siis hoksaa minkä verran rahaa menee. Lapsilisät kun tulee minulle, ne pitää käyttää lapseen ennen kuin isi alkaa maksaa. Olisin halunnut säästää ne vauvalle kokonaisuudessaan ja maksaa itse tarvikkeet, mutta isä pakottaa käyttämään melkein viimeistä senttiä myöten ja kyllähän ne meneekin, kun ei isä muuten halua maksaa lapsen tarvikkeista.
Joo-o, tuntuu välillä siltä kuin kaitsisi aikuista lasta sen oikean lapsen lisäksi. Meni ohikseksi, mutta tsemppiä ap:lle. Ei se auta kuin lätkäistä mustaa valkoiselle mihin se raha menee ihan kirjaimellisesti, jos se sitten auttaisi.
Eihän elatusavun ole tarkoitus kattaa koko kuluja, vaan osa elatuksesta tulee äidiltä. Ei summia hatusta heitetä vaan perustuvat laskuihin esim ruokaan menevistä kuluista.
Kyllä, osa elatuksesta tulee äidiltä. Lasten elatus maksetaan kuitenkin suhteessa tuloihin. Aloittaja kertoo olevansa pienituloinen, joten lasketaan hänen osuudekseen ns. minimi eli Kelan elatustuen verran 167 euroa kuukaudessa. Lapsilisä yh-korotuksella n. 158 euroa ja elatusapu 250 euroa kuukaudessa. Tästä saadaan n. 575 euroa kuukaudessa. No mitä se lapsen elatus sitten maksaa? Sitäkään ei tarvitse arvailla. Tilastokeskus ja Stakes ovat tämän meille laskeneet. Lapsen elatus täysi-ikäisyyteen maksaa vanhemmille n. 130.000 euroa (luvut perustuvat 10 vuoden takaiseen tilanteeseen, todellisuudessa luku on tänä päivänä vielä isompi). 130.000 jaettuna 18 vuodella jaettuna 12 kuukaudella tekee reilut 600 euroa kuukaudessa.
Kyllä se äitikin joutuu kukkaroaan kaivelemaan. Huoli pois. Jos äiti laskuttaisi isältä vielä kaiken sen ajan, mikä lapsen asioiden hoitamiseen menee, siitä se vasta iso lasku tulisikin. Mun aika ainakin on kallista.
Yleisten kustannusten määränä pidetään:
lapsen ollessa 0–6-vuotias: 305 euroa kuukaudessa
lapsen ollessa 7–12-vuotias: 356 euroa kuukaudessa
lapsen ollessa 13–17-vuotias: 480 euroa kuukaudessa.
Tämän päälle_yhdessä sovitut_erityiset kustannukset.
Sisältääkö tämä myös lapsen asumiskustannukset? 356 euroa 12-vuotiaasta onnistuisi ehkä jossain asuntoautoslummialueella.
Lähde tälle tiedolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mistä sait tuon 900e? Tässähän sanottiin, ettei 250e kata puoliakaan lapsen kuluista ja se kyllä varmasti pitää paikkaansa jos ei halua pitää lastaan ihan köyhyydessä ja tinkiä kaikesta. Johan asuminen maksaa useamman satasen enemmän kuussa jos on lapsia, ei vaan voi muuttaa minnekään pieneen murjuun kauas kouluista, harrastuksista ja kavereista. Tarvitsee ehkä auton mitä ei muuten tarvitsisi, että saa kuskattua lapsen harrastuksiin. Ei voi ottaa vastaan esim. vuorotyötä josta saisi parempaa palkkaa tai pysty tekemään paljon ylitöitä, koska lapsi joutuisi olemaan liikaa yksin kotona. Jos isä ajattelee lapsensa parasta hän tajuaa tämän. Jotkut isät taas ei tunnu välittävän millainen elintaso hänen lapsellaan on, kunhan itse pääsee mahdollisimman halvalla ja saa elellä mukavasti.
Jos isä maksaa 250€ ja lapsilisä 158€, on se 408€. Jos äiti pistäisi lapseensa vastaavan summan rahaa kuin isä, olisi lapsen kulut 658€/kk mikä on huomattavan suuri summa. Onko isän tehtävä elättää äidin opiskelut ja maksaa kaikki lapsen kulut? Minullakin on lapsia ja tiedän varsin hyvin paljonko lapsiin todellisuudessa menee per kk.
Tämä ja valtio tukee (vielä) pienituloisia ja yksinhuoltajia päiväkotimaksuissa, koulun aloituksen jälkeen on kustannetava ip-kerhomaksut ja harrastus ja tähänkin tulossa kokeilu josko kunnat järjestäisi lapsille ja nuorille yhden ilmaisen hartastuksen. 4h yhdistyksellä on edullisia kerhoja ja harrastustoimintaa. En käsitä missä pilvilinnoissa osa ihmisistä elää, kun isiltä vaaditaan rahaa. Laittakaa ne äijät ruotuun, osallistumaan lasten arkeen ja hoitamaan asioita. Exäni laitoin tähän ja nyt hän välillä hyvin ja välillä huonosti hoitaa lapseen liittyviä asioita ja viettää lapsen kanssa aikaa 50/50. Lapseni ihailee isäänsä ja luulen etrei mikään määrä rahaa korvaa lapsen isän tai molempien vanhempiensa läsnäoloa lapsen elämässä. Äideillä on ihmeellinen tarve korottaa itsensä jumalan asemaan lapsen saatuaan, vaikka kyse on omasta valinnasta ja vanhemmuudesta, johon kaikilla ei ole edes mahdollisuutta. Lapsen saannin ikärajaa pitäisi nostaa ainakin 25-vuoteen, kun tuntuu että monilla on vaikeuksia löytää sopiva kumppani, joka ei jätä, ei käytä päihteitä älyttömiä määriä ja kantaisi vastuunsa lapsen vanhempana, muunakin kuin rahapussina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VierailijaVierailija7 kirjoitti:
Itse en valittaisi siitä kuka on lapsen kanssa ja minkä verran, sitä käytetään lapsen isiä kohtaan myös kaksipäisenä miekkana eli jäädään kotiin ja lypsetään lasten isien rahat ja vedotaan pienituloisuuteen. Lastenvalvojalla voi sopia tarkalleen että kuka on lapsen kanssa ja minkä verran ja jos töitä on tarjolla, lapsen saa hoitoon. Jokainen varmaan on ennakoinnut ennen lapsen saantia kuinka sen lapsen kanssa pärjää taloudellisesti, vai mitä?
Mutta siinä kohtaa olen samaa mieltä, että lasten toisesta vanhemmasta eronneella naisilla on miehiltä saama stigma ja usein eronneet lasten isät nähdään naisten puolelta viehättävämpinä kuin naiset joilla lapsia ja jotka ovat eronneet lapsen isästä joten ns. kohdun vuokrasta (ja muista pysyvistä kehon muutoksista, joita mies ei raskausaikana koe) mies maksakoon sen vähintään 150e kuussa siihen saakka, kun lapsi täysi-ikäinen tai nainen löytää toisen miehen.Miksi sen toisen miehen pitäisi maksaa toisen miehen lapsien elämää?
Koska yksinhuoltavähennys lakkaa kun nainen on avoliitossa uuden miehen kanssa.
Niin miksi sen toisen miehen pitäisi maksaa töiden miehen lasten elämä?
Vierailija kirjoitti:
Ne rahat menee äidin juhlimiseen. Lapselle ei jää mitään niistä rahoista. Se siinä eniten korpeaa.
Elääkö lapsi taivasalla alastomana ilman ruokaa? Puuttuuko jotain muuta olennaista? Eikö äiti maksa tarha- tai muita maksuja?
Sillä teidän hikisellä satasella tai parilla ei pahemmin juhlita mutta sillä kyllä katetaan osa lapsen kuluista. Se on jännä miten mieslogiikan mukaan jos nainen tekee tai ostaa jotain itselleen se on kustannettu elareista eikä naisen omista rahoista vaikka kaikki lapsen asiat on kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Lällää. Me ei olla erottu, niinkuin suuri osa. Lapset on pian aikuisia. Ei ole exiä, tai edellisen, ja nykyisen lapsia. Ei ole uusioperhehel...tiä. Ei osituksia, elatusmaksuja. Talo maksettu, eikä kummankaan tarvitse alkaa maksaa siitä puolia vielä uudestaan. Mökistä haaveillaan, jossa saamme viettää kahden laatuaikaa. Lapset tehtiin nuorina, joten ei olla edes vanhoja. Sainpas kehua.
Nykyään erotaan vaan liian helposti. Mennään viettien perässä, ja mediasta toitotetaan koko ajan kuinka pitää miettiä mitä itse haluaa. Joskus kuitenkin se "huonossa" suhteessa pysyminen on vaan helpompaa. Usein näissä tapauksissa suhde ei edes ole niin huono. Ja kiireisen lapsiarjen jälkeen on helpompaa. Ei meilläkään aina niin auvoista ole ollut, mutta olen oppinut, että vaikeiden aikojen jälkeen voi ollakin taas mukavaa.
Miten tämä auttoi ap tä? Ei mitenkään, mutta ehkä joku tästä hoksaa jotain. Pitäkää mielessä tuo viestin alku, niin ei tee mieli päästää suhdetta siihen pisteeseen.
Viestisi alkaa "lällää". Väkisinkin argumentaatio pistää miettimään, onko puolisollakin yhtä mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä ratkaisin ongelman sillä, että lapsi muutti isän luo. Isä saa vastata kaikista kuluista ja huolehtia kaikki arjen asiat. Olen niin pienituloinen, että kela maksaa elatustukea isälle, kun mulla ei ole elatuskykyä. Voin muuten sanoa, että muksulla on nyt hiton paljon korkeampi elintaso, kun mun kanssa asuessa. Vähän hävettää sanoa, mutta kyllä etävanhempana pääsee helpolla...
Tottakai pääseee etävanhempi helpolla, jos lapset pääsääntöisesti asuu lähivanhemman luona. Harva äiti vain pystyy tuollaiseen järjestelyyn, että on vain etä eikä 50/50.
Itse eron jälkeen halusin lasten jäävän isälleen ettei isä pääse väittämään mitään vieraannuttamista ym. No isä palautti lapset luokseni ja vieraannutti itse itsensä lapsista. Eipä taas näy elatusapukaan. Miehet on Itsekkäitä.
Täytyy hämmästellä miten vähän, varsinkin miehet ovat valmiita lapseen sijoittamaan.
Oma lapsi on nyt kesällä kolme. Vuodessa on hankittu (ja olemme hyvätuloisia, mutta emme pröystäile hankinnoilla, joten aika keskiluokkaisesti varmaan mennään)
Ainakin seuraavat on vuoden aikana hankittu:
Päivittäin:
Ruokaa ja juomaa
Ainakin 3/4€ (mm. yksi pussipuuro on jo euron)
Vitamiinit
Hygienia tuotteet (ei osteta päivittäin, mutta käytetään: hammasharja, hammastahna, hiusharja, hiuslenkit, shampoo, saippua, vaipat, kosteat liinat, vessapaperi, käsidesi )
Kuukausittain:
Päivähoito (450€)
Asuminen (arvio 200€)
Vaatesetti(arvio 60€): Paita, housut, alushousut, sukkahousut, sukat (arvio, ollaan vuodessa menty koot 86, 92 ja 98, lisäksi osa menee huonoksi, osa tahraantuu pysyvästi, osa menee rikki janoaa katoaa (varsinkin sukat).
Kirja (arvio, mutta kyllä vuodessa on tullut 12 kpl satukirjoja, kuvakirjoja, tarrakirjoja, luukkukirjoja, värityskirjoja yhteensä)
Vuosittain
Vakuutus 400€
Välikausihaalari ja toppahaalari
Lippis, välikausi pipo ja talvipipo
Kurahousut kolmessa koossa
Sadetakki
Kurarukkaset, kevyet hanskat, lapaset, topparukkaset (ei mennyt viime vuotuiset ja nää ei mene ensi vuonna)
2 villa-välipukua
Sandaalit, lenkkarit, parit saappaat, välikausikengät, talvikengät (koko kasvanut 23->25)
Pari juhlamekkoa (synttärit, joulu..)
Pari uimapukua
N. 6 yöasua, pari per koko.
Potkupyörä
Palloja
Useampi palapeli
Dubloja
Lelulaatikoita
Värikyniä
Vesivärit
Pehmoleluja
Nukke
Trampoliini
Hiekkaleluja
Kahluuallas
Uimarengas (3kpl)
Kylpyleluja
Tee-setti
Nukketalo
Muita satunnaisia leluja
Turvaistuin (niitäkin menee 3-4 lapsen kasvaessa)
Vierailija kirjoitti:
Juuri vähän aikaa sitten kaverini ( mies) kertoi kuinka vit ottaa maksaa ensitiselle naiselle 250 / lapsi ja onneksi se kohta on maksettu kun lapsi täyttää 18.
Kuinka on mennyt kuulema montakymmentä tuhatta siihen lapseen.
Totesin vaan että olisi varmaan kannattanut käyttää sitten kortsua niin olisit halvemmalla päässyt.
Ja kyseessä juuri tällainen joka toinen viikonloppu iskä joka ei paljon vastuuta kanna.Ihan vääristynyt kuva hänellä siitä mitä lapset maksavat. Voin sanoa että ei riitä mitenkään tuo summa lapsen menoihin.
Mulla on 19 v poika ja ruokamäärät on sellaisia, että edes toi 250 ei riitä. Siihen lääkkeet, lukiokirjat, bussiliput yms nikn halvalla pääsee iskä tässä.
Kiva lapselle kuulla kuinka isä puhuu hänestä kuin rikkinäisesta autosta, johon on uponnut liikaa rahaa. Rakastava vanhempi ei laskeskele mitä lapsi on hänelle maksanut. Kuulostaa p*skalta ihmiseltä kaikin puolin.
Koska ei ole oikein, että elatustuen määrä riippuu tuloista. Elatustuen määrä pitäisi olla kiinteä. Miksi hyvätuloisen pitää maksaa lapsensa elatuksesta enemmän kuin pienituloisen?
Saat varmaan yhlisän ja asumistuen.
Kyllä noilla pärjää...
Mikä se pointti tässä on? Se, että ihmiset valittaa, kun saat elareita vai se, että saat mielestäsi liian vähän elareita? Muiden sanomisilla ei ole väliä ja jos taas valitat liian pienestä elarista, ota yhteys lastenvalvojaan. Muista kuitenkin, että perusasiat nyt vaan maksaa, maksaisi vaikka mies ei olisi lähtenytkään. Ja saat vapaata lapsen ollessa isällään, eipä sitä vapaata ydinperheenä olisi.
Kun olet lapsesi hommannut, niin elätä hänet myös itse. Ei kukaan pakottanut lasta tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole oikein, että elatustuen määrä riippuu tuloista. Elatustuen määrä pitäisi olla kiinteä. Miksi hyvätuloisen pitää maksaa lapsensa elatuksesta enemmän kuin pienituloisen?
Ja ajattele, että kun uhraa ehkäisyyn muutaman euron silloin tällöin, ei synny yhtään lasta eikä näin ollen joudu ikinä maksamaan euroakaan elatusmaksuja. Tulee ihan hirveän suuri säästö, kaiken rahan voi käyttää omaan itseensä.
Elatusmaksut pitäisi maksaa vain kuitteja vastaan niin menisi oikeaan osoitteeseen ja kummaltakin vanhemmalta pitäisi löytyä niitä kuitteja saman verran.
Miksei hylkääjäisiä syyllistetä siitä, että saavat ilmaista lastenhoitopalvelua lapsensa äidiltä?
Itse "hoitavat" lasta (eli vievät hoploppiin tai leffaan) joka toinen viikonloppu, ja äiti hoitaa loput ajasta ilman erillistä korvausta.
Älä viitsi ap. Lapsilisä ja elatustuki ja lisänä sinun tulosi...miten voit väittää, että lapsi maksaa tuosta enemmän? Suomessa on ilmainen terveydenhuolto ja hammashuolto ja koulutus.
Olen itse yhden kasvattanut aikuiseksi, joten kyllä hahmotan asian.
Kysynpä nyt kaikilta yksinhuoltalilta: olisitteko valmiita maksamaan suuremman summan, että saisitte lapsen tyrkättyä puolisonne talouteen asumaan? Tämä on se oleellinen kysymys, ennen kuin miettii kurjuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi ap. Lapsilisä ja elatustuki ja lisänä sinun tulosi...miten voit väittää, että lapsi maksaa tuosta enemmän? Suomessa on ilmainen terveydenhuolto ja hammashuolto ja koulutus.
Olen itse yhden kasvattanut aikuiseksi, joten kyllä hahmotan asian.
Koko aloitusta tuskin edes olisi, ellei lapsen isä märisisi siitä, että joutuu osallistumaan oman lapsensa elatukseen.
Lapsen elintason ei pitäisi laskea eron tullen. Pienituloinen etävanhempi ei maksa elatustukea 250 euroa kuukaudessa. Jos teidän tulotaso olisi korkeampi, niin todennäköisesti teilläkin menisi lapsiin enemmän rahaa mitä nyt. Jos on varaa, niin silloin ei ole syytä kieltäytyä lapsen haluamasta maksullisesta harrastuksesta vaikka pienituloinen joutuisikin niin tekemään.