VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Minusta niissä monivalinnoissa oli ikäänkuin 2 sopivaa tunnetta ja yksi väärä. Toisaalta tunteet eivät voi olla vääriä kun kaikkien tunteiden pitäisi olla sallittuja. Reaktiot voivat olla vääriä kai
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi hermostuu, suuttuu tai hätääntyy ja se näkyy, niin voikohan se juuri laskea pisteitä?
No hermostuneisuus ja jännittäminen nyt on normaalia, mutta hermostuminen tai suuttuminen haastattelutilanteessa kuulostaa vähän erikoiselta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta niissä monivalinnoissa oli ikäänkuin 2 sopivaa tunnetta ja yksi väärä. Toisaalta tunteet eivät voi olla vääriä kun kaikkien tunteiden pitäisi olla sallittuja. Reaktiot voivat olla vääriä kai
Niinpä, omien tunteiden tunnistaminen ja niihin reagointi!
Tosi olisihan se pikkaisen outoa, jos joku olisi esimerkiksi ärtynyt jos saisi uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkiksi hermostuu, suuttuu tai hätääntyy ja se näkyy, niin voikohan se juuri laskea pisteitä?
Mä sanoin ihan ääneen kun tehtiin uudelleen yhtä pysäkkiä netin jumittamisen vuoksi, että tämä kyllä hermostutti minua paljo kokeen aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hermostuneisuus ja jännittäminen nyt on normaalia, mutta hermostuminen tai suuttuminen haastattelutilanteessa kuulostaa vähän erikoiselta?
Kaikkea sitä kyllä varmasti haastattelijat näkee….
Mutta tarkoitin hermostumisella just sitä, että on silleen en tiedä, apua tai sellaista paniikkia. Tai huokailee tai hymähtää jne.
Tälleen yhteenvetona minusta tosi moneen tilanteeseen oli vastauksena asioiden esille ottaminen asianomaisten tai työyhteisön kanssa. Tuntuuko teistä siltä?
Vierailija kirjoitti:
Tälleen yhteenvetona minusta tosi moneen tilanteeseen oli vastauksena asioiden esille ottaminen asianomaisten tai työyhteisön kanssa. Tuntuuko teistä siltä?
Kyllä! Siksi juuri mietin, että olikohan vastaus liian simppeli ja olisko pitänyt laajentaa pohdintaa. Tosin ei aikaa juuri siihen ollut. Eivät nuo toki välttämättä kaikille ole itsestäänselviä juttuja. Haastattelussa myös yleensä monia jännittää ja toimitaan paineen alla, voi tulla jäätymisiä.
Tuntui, että meni hyvin, mutta osan haastattelijoiden ilme oli sellainen, että vastaan ihan väärin :(
Kiitos kaikille kommenteista. Mulla on huojentunut olo kun yhdessä käytiin koetta läpi ja tosi samanlaisia vastauksia on meillä ollut, jotkut toki on teistä ollut mua fiksumpia. Ei auta kun odotella. Jälkikäteen ajatellen olihan noi suhteellisen helppoja kysymyksiä, koetilanne vaan toi lisäpaniikin
Mä jäin kans miettimään noita tunteisiin liittyviä monivalintakysymyksiä, koska just mun mielestä just oli aina kaks vaihtoehtoa, joiden väliltä mietin! Tuo voisi ollakin looginen, ja sellainen, millä eroja saadaan aikaan, että vastausten lisäksi arvosteltaisiin reagointitavat yms. muut haastattelussa esille nousevat asiat.
Olisi kyllä tosi mielenkiintoista tietää pisteytyksen perusteet ja käytäntö! Jos videoita ei ole käytettävissä, eli vastauksiin ei voi myöhemmin palata, on arvostelijoillakin kyllä aika tiukka tehtävä siihen noin kahdeksaan minuuttiin(?) pisteyttää hakijat. Vai olikohan nuo välit pidemmät sitten heillä? Ei paljoa passaa ajatus harhailla, kun haastateltavia tulee kuin liukuhihnalla 😅 Varmastihan tähän haastattelijat valitaan huolella, ja he perehtyvät tehtävään hyvin. Itse kyllä uskoisin ja toivon, että valintatapa on oikein hyvä, MAP-malliahan on kehitetty käsittääkseni todella laajassa yhteistyössä. Mutta kai tällaisissa haastatteluissa on aina tilaa inhimilliselle vaihtelulle ja virheille.
Tuosta olen hämmentynyt, että on eri kysymyksiä ollut, luulin tosiaan, että kaikilla olisi tismalleen samat! Olikohan haastattelijoissakin sitten vaihtelua?
Vierailija kirjoitti:
Tuntui, että meni hyvin, mutta osan haastattelijoiden ilme oli sellainen, että vastaan ihan väärin :(
”Ei ole vääriä vastauksia, on vain huonoja perusteluita…” ainakin mun mielestä tää sopii useampaan kysymykseen.
OH kirjoitti:
Mä jäin kans miettimään noita tunteisiin liittyviä monivalintakysymyksiä, koska just mun mielestä just oli aina kaks vaihtoehtoa, joiden väliltä mietin! Tuo voisi ollakin looginen, ja sellainen, millä eroja saadaan aikaan, että vastausten lisäksi arvosteltaisiin reagointitavat yms. muut haastattelussa esille nousevat asiat.
Olisi kyllä tosi mielenkiintoista tietää pisteytyksen perusteet ja käytäntö! Jos videoita ei ole käytettävissä, eli vastauksiin ei voi myöhemmin palata, on arvostelijoillakin kyllä aika tiukka tehtävä siihen noin kahdeksaan minuuttiin(?) pisteyttää hakijat. Vai olikohan nuo välit pidemmät sitten heillä? Ei paljoa passaa ajatus harhailla, kun haastateltavia tulee kuin liukuhihnalla 😅 Varmastihan tähän haastattelijat valitaan huolella, ja he perehtyvät tehtävään hyvin. Itse kyllä uskoisin ja toivon, että valintatapa on oikein hyvä, MAP-malliahan on kehitetty käsittääkseni todella laajassa yhteistyössä. Mutta kai tällaisissa haastatteluissa on aina tilaa inhimilliselle vaihtelulle ja virheille.
Tuosta olen hämmentynyt, että on eri kysymyksiä ollut, luulin tosiaan, että kaikilla olisi tismalleen samat! Olikohan haastattelijoissakin sitten vaihtelua?
Minäkin luotan MAP-malliin, mutta uskon myös inhimillisiin virheisiin. En usko, että kukaan voi kieltää, että niitä ei tapahtuisi. Mullakin lukiossa useamman kerran opettaja syötti väärän numeron Wilmaan.
Kysymykset tosiaan olivat hivenen erilaisia. Mun moninaisuus kohdan kolmatta kysymystä ei ole täällä näkynyt. Olen täysin varma siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi yleesä joku 30 sekunttia aikaa ja sit kysyin yleensä toistamaan jonkun kysymyksen ja lisäsin vielä jotain. En sitten tiedä oliko ne lisäykset hyvä vai huono juttu :D
Mäkin pyysin toistamaan muutaman kysymyksen. Haastattelijat aika kypsiä toistamaan niitä…
No todellakin on kypsiä toistamaan samoja juttuja kerrasta toiseen. Ehdottomasti turn offffff...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi yleesä joku 30 sekunttia aikaa ja sit kysyin yleensä toistamaan jonkun kysymyksen ja lisäsin vielä jotain. En sitten tiedä oliko ne lisäykset hyvä vai huono juttu :D
Mäkin pyysin toistamaan muutaman kysymyksen. Haastattelijat aika kypsiä toistamaan niitä…
No todellakin on kypsiä toistamaan samoja juttuja kerrasta toiseen. Ehdottomasti turn offffff...
Mun mielestä se osoittaa, että oikeasti kiinnostaa. Osalla esimerkiksi pätki netti, mieluiten kysyy uudelleen eikä arvaile.
Pisteyttääkö jokainen haastattelia oman haastattelu osuuden yksin vai tekevätkö yhteistyötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos opettajaksi haet, kannattaa tiedostaa, että oppilaat kysyy paljonkin samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. 😉 Ei auta vaikka kuinka hyvin selittäisi.
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Minäkin luotan MAP-malliin, mutta uskon myös inhimillisiin virheisiin. En usko, että kukaan voi kieltää, että niitä ei tapahtuisi. Mullakin lukiossa useamman kerran opettaja syötti väärän numeron Wilmaan.
Kysymykset tosiaan olivat hivenen erilaisia. Mun moninaisuus kohdan kolmatta kysymystä ei ole täällä näkynyt. Olen täysin varma siitä.
Sama, minusta tuota kolmatta kohtaa, ei ole tullut oikeassa muodossa täällä, koska minä hämmennyin siitä
Ja selitin että olen ihan yhtä erityinen ja ainutlaatuinen kun kaikki muutkin , jälkeenpäin mietin et jos ryhmä on moninainen niin tuleehan sitä peilata jotenkin itseen, ettei jankuta et on ihan tavallinen ja samanlainen MUTTA sit ne muut on moninaisia , saaks joku kiinni mitä mä haen takaa . Siis siks koen jotenkin tosi epäonnistuneeni siinä vastauksessa
Sekoilin täysin moninaisuudessa ja yksilöllisyydessä. Vastaus kuvaili lähinnä, että jokaisesta lapsesta pitää löytää, miksi ovat tärkeitä. Miten tulee kohdattua jokainen yksilöllisesti ja jokainen tuntuisi kuuluvan osaksi ryhmää.
Kyselen vaan kirjoitti:
Pisteyttääkö jokainen haastattelia oman haastattelu osuuden yksin vai tekevätkö yhteistyötä?
Mä oon siinä ymmärryksessä et ei tee yhteistyötä