VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Auts pieleen meni kirjoitti:
Sekoilin täysin moninaisuudessa ja yksilöllisyydessä. Vastaus kuvaili lähinnä, että jokaisesta lapsesta pitää löytää, miksi ovat tärkeitä. Miten tulee kohdattua jokainen yksilöllisesti ja jokainen tuntuisi kuuluvan osaksi ryhmää.
Et ole ainoa. Täällä myös yksi joka kierteli yhden kysymyksen ohi.
Auts pieleen meni kirjoitti:
Sekoilin täysin moninaisuudessa ja yksilöllisyydessä. Vastaus kuvaili lähinnä, että jokaisesta lapsesta pitää löytää, miksi ovat tärkeitä. Miten tulee kohdattua jokainen yksilöllisesti ja jokainen tuntuisi kuuluvan osaksi ryhmää.
Ei kai tuokaan väärin ole. Jos olisi ollut aikaa olisin hyvin päässyt tuohonkin pohdinnoissani
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miten tuollaisia vastauksia voi pisteyttää.. Siis jos kysytään miksi haet ja mikä elämän tapahtuma vaikuttanut? Tai joku moninaisuus.. Tuntuu, että kuitenki pärstäkertoimen mukaan menee mitä kukin haastattelija kenestäkin on mieltä.. Valitettavasti.
Ehkä just se, että perusteleeko vain ”tykkään lapsista” vai avaako laajemmin miksi ala kiinnostaa.
Kysyttiinkö kaikilla tosiaan moninaisuudesta eikä erityisyydestä?
Missä kohdassa oli tuo opetuksen ja oppimisen tietoperusta? Mun mielestä sitä, ei hirveän selkeästi ollu. Vai olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä suoraan sanottuna ymmärrä miten tuollaisia vastauksia voi pisteyttää.. Siis jos kysytään miksi haet ja mikä elämän tapahtuma vaikuttanut? Tai joku moninaisuus.. Tuntuu, että kuitenki pärstäkertoimen mukaan menee mitä kukin haastattelija kenestäkin on mieltä.. Valitettavasti.
Ehkä just se, että perusteleeko vain ”tykkään lapsista” vai avaako laajemmin miksi ala kiinnostaa.
Kyllä uskon, että suurin osa vastaa muutakin kuin, että tykkää lapsista.. Niin miten ne pisteytetään.. Liikaa vaikuttaa haastattelijan mielipide... Siltä tuntuu.
Ymmärretäänköhän mitenkään sitä et ensimmäisellä pysäkillä jännitys näkyi ja vastaukset olivat siksi "huonompia"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä uskon, että suurin osa vastaa muutakin kuin, että tykkää lapsista.. Niin miten ne pisteytetään.. Liikaa vaikuttaa haastattelijan mielipide... Siltä tuntuu.
Juu tuo on varmasti totta. Käytin tuota koska se on yleensä tullut esille, mutta jotain ton tapaista lyhyttä esim. Ala kiinnostaa (toki tää on hyvä sanoa, mutta ei vain tätä)
Tämä arviointi onkin mielenkiintoinen. Vastauksethan saattavat olla hyvinkin samankaltaisia, joten mikä sitten lopulta ratkaisee? Onko se hakijoiden olemus tai tapa olla vuorovaikutuksessa? Vai onko arvioitsijoilla jokin lomake, jossa on ne tietyt kriteerit listattuna ja sinne tehdään sitten nopeasti merkintöjä?
Vierailija kirjoitti:
Missä kohdassa oli tuo opetuksen ja oppimisen tietoperusta? Mun mielestä sitä, ei hirveän selkeästi ollu. Vai olenko väärässä?
Jaa-a. En osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sellanen tunne et sanoi että tämä pysäkki käsittelee moninaisuutta mutta kysymyksissä ois ollu erilaisuudesta . Toinen vaihtoehto on et itse vedin erilaiset oppijat ,erilaiset kulttuuritaustat jne . Enkä enää muista .
Mut jotenkin minusta se kolmos kysymys oli et mikä sinussa on erilaista tai jotain sellasta koska jälkeenpäin pohdin et oisko pitänyt tuoda siinä vahvuuksia , kun mä vaan jäin oikein pohtimaan et mikä mus muka on sellasta ja vastasin pölösti
Mä liittäisin sen tuohon moninaisuuteen!
Vierailija kirjoitti:
Mä liittäisin sen tuohon moninaisuuteen!
Käsittääkseni tuo moninaisuus on aika laaja käsite - sitä vain käytetään suppeasti.
Luulis et täs arvioitaisiin myös olemusta , oletko rauhallinen ,avoin,myönteinen,vuorovaikutteinen ,katsotko silmiin jne
Minä ainaki perustelin miks haluan olla opettaja just siten et on ollu unelma pienestä pitäen eikä vois kuvitella muutakaan ammattia. Sitten just et haluan tehdä merkityksellistä työtä ja opettajan on sellasta. Sit mitenkä on hienoa kuinka suuri vaikutus on oppilaiden kasvuun ja kehitykseen. Sitten kuinka haluan kehittää itseäniä ja oppia aina uutta. Sitten lisäsin myös et pidän työn monipuolisuudesta et mikään päivä ei ole samanlainen. Sitten mainitsin vielä että oon opiskellu yliopistossa kasvatustieteitä ja tiedän että tämä on mulle sopiva ala. Tuon kaiken kerkesin siinä lyhessä ajassa mainita. Ois varmaan pitäny vielä perustella mutta ei aika tahtonu riittää. Mielestäni tämä on ihan sopiva vastaus tuohon kysymykseen. 😄 Miks olisi huonoa asia mainita se että työ on unelma tai että pitää lapsista. Toki niin moni muukin mutta jos se pitää paikkaansa nii miksipä ei?
Sen lisään vielä et koin että haastattelija piti vastauksestani ja siitä kuinka intohimoisesti puhuin. Jos vastaukseni ei kertonu sitä, että olen motivoitunut ja sovelias alalle niin ei voi mitään. Omasta mielestäni tämä meni ainakin hyvin.
Onko täällä joku joka viime vuonna ei päässyt? Millaisia vastauksia oli ja mitä pisteitä tuli?
Vierailija kirjoitti:
Minä ainaki perustelin miks haluan olla opettaja just siten et on ollu unelma pienestä pitäen eikä vois kuvitella muutakaan ammattia. Sitten just et haluan tehdä merkityksellistä työtä ja opettajan on sellasta. Sit mitenkä on hienoa kuinka suuri vaikutus on oppilaiden kasvuun ja kehitykseen. Sitten kuinka haluan kehittää itseäniä ja oppia aina uutta. Sitten lisäsin myös et pidän työn monipuolisuudesta et mikään päivä ei ole samanlainen. Sitten mainitsin vielä että oon opiskellu yliopistossa kasvatustieteitä ja tiedän että tämä on mulle sopiva ala. Tuon kaiken kerkesin siinä lyhessä ajassa mainita. Ois varmaan pitäny vielä perustella mutta ei aika tahtonu riittää. Mielestäni tämä on ihan sopiva vastaus tuohon kysymykseen. 😄 Miks olisi huonoa asia mainita se että työ on unelma tai että pitää lapsista. Toki niin moni muukin mutta jos se pitää paikkaansa nii miksipä ei?
Sen lisään vielä et koin että haastattelija piti vastauksestani ja siitä kuinka intohimoisesti puhuin. Jos vastaukseni ei kertonu sitä, että olen motivoitunut ja sovelias alalle niin ei voi mitään. Omasta mielestäni tämä meni ainakin hyvin.
Mulla itse asiassa aika samanlainen vastaus. Mainitsin myös tekemäni lukuisat sijaisuudet. Mun mielestä voi mainita, että pitää lapsista, kunhan se ei jää siihen. Täällä on varmaan tarkoitettu, että mainitsee vain sen ja muuten ei pohdi kysymystä laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku joka viime vuonna ei päässyt? Millaisia vastauksia oli ja mitä pisteitä tuli?
Joo muaki kiinnostaa tietää esim millasesta vastauksesta on joku saanu alle 4 pistettä. Ainakin jossakin vaiheessa täällä oli joku joka ei saanut viime vuonna.
Kiinnostaa ihan konkreettinen vastaus ku täällä ollaan spekuloitu sitä et jos jäätyy tai puhuu aiheen vierestä nii vois saaha.
Vierailija kirjoitti:
Minulla haastattelija puhui erityisyydestä ja moninaisuudesta.