VAKAVA 2021
Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)
Kommentit (3667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinähä tavallaan arvioidaan sinua henkilönä ja katsotaan soveltuvuutta. Varmaan huomaavat jos sun vastaus on todella harjoteltu etkä tuo omaa persoonaa esille. Liika valmistautuminen voi olla myös huono juttu.
Tuskinpa saa olla muistilappuja ku ei saa samassa tilassa olla muita henkilöitä. Oisha se sama asia et joku kertoo sulle vastauksen ku se et oisit kirjottanu ylös??
joo tietty näin; itse vaan mietin, että jos kirjoittais esim. johkin koneen reunaan tärkeimmät arvot itelleen, jos siinä super jännityksen tilassa sit ihan täysin unohtaakin. kun itellä jotenki ne tietyt arvot luo ns. koko pohjan et miks tänne haen.
Ei niitä muistilappuja ole missään kielletty. Minusta aivan hyvin voit asiasanoja listata itsesi turvaksi. Sehän on vaan hyvä että on varma olo ja oot valmistautunut. Mää taas uskon, että mieluummin opeteltu liturgia kuin totaalinen jäätyminen. Ja jos laitat vaan sanoja ylös niin et sinä puhu monotonisesti opeteltua repliikkiä... Ammatti puhujillakin on juurikin sen takia muistilappuja että välttyy jäätymisen puhumattomuudelta. Tsemppiä :)
Muistakaaha sit et kaikilla ei oo koe huomenna että ei kerrota täällä mitä kysymyksiä oli 😄
Jep! Siinä tekee muille ja itselleen(!) hallaa, kun muut pääsee valmistautumaan paljon paremmin :)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaaha sit et kaikilla ei oo koe huomenna että ei kerrota täällä mitä kysymyksiä oli 😄
Tämä! Muistetaan, että vasta perjantaina puhutaan mitään tarkempaa kokeesta, kaikilla kuitenkin on samat kysymykset, niin ei osa saa etumatkaa. Itsellänikin koe huomenna, jännäää! Tsemppiä kaikille!
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Muistetaan, että vasta perjantaina puhutaan mitään tarkempaa kokeesta, kaikilla kuitenkin on samat kysymykset, niin ei osa saa etumatkaa. Itsellänikin koe huomenna, jännäää! Tsemppiä kaikille!
Onko kaikilla siis samat kysymykset riippumatta siitä mihin on hakenut? Tyyliin samat kysymykset luokanopettajaksi ja varhaiskasvatukseen? :O
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikilla siis samat kysymykset riippumatta siitä mihin on hakenut? Tyyliin samat kysymykset luokanopettajaksi ja varhaiskasvatukseen? :O
Kyllä erittäin luultavasti on. Sun pitää itse osata painottaa aluettasi jos sellaista kysytään.
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ymmärtänyt, että on. Voin toki väärässäkin olla. Mutta osa hakijoistahan hakee sekä vakaan että esim. luokanopettajaksi, mutta käyvät vain yhden haastattelun, joten tältäkin pohjalta ajattelisin, että varmaan samat kysymykset kaikille. Jostain, olikohan täältä, tosin luin, että kysymykset olisivat sellaisia, että sopisivat kaikille? Siis jos kysyttäisiin vaikkapa tapoja suhtautua oppilaiden riitelyyn tai ristiriitoihin työyhteisössä, niin minusta tuo kävisi kysymyksi ainakin niin varhaiskasvatuksen kuin peruskoulunkin puolelle, miksei aikuiskoulutukseenkin. Osallistuvatko aikuisopettajiksi hakijat muuten samoihin sovareihin?
Huomenna kerrotaan vaan fiiliksiä kokeen jälkeen ja sitten perjantai iltana vasta kysymyksistä.
Apua mä meen jo huomenna klo 11 tekee sovarin. Tsemppiä kaikille!
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ymmärtänyt, että on. Voin toki väärässäkin olla. Mutta osa hakijoistahan hakee sekä vakaan että esim. luokanopettajaksi, mutta käyvät vain yhden haastattelun, joten tältäkin pohjalta ajattelisin, että varmaan samat kysymykset kaikille. Jostain, olikohan täältä, tosin luin, että kysymykset olisivat sellaisia, että sopisivat kaikille? Siis jos kysyttäisiin vaikkapa tapoja suhtautua oppilaiden riitelyyn tai ristiriitoihin työyhteisössä, niin minusta tuo kävisi kysymyksi ainakin niin varhaiskasvatuksen kuin peruskoulunkin puolelle, miksei aikuiskoulutukseenkin. Osallistuvatko aikuisopettajiksi hakijat muuten samoihin sovareihin?
Ei. Nämä sovarit on vain kasvatustieteiden koulutusohjelmiin hakeville. Aineenopettajaksi pyritään oman pääaineen kautta myöhemmin ja siinä on omat sovarinsa.
Kaikkiin kasvatustieteiden koulutusohjelmiin on sama soveltuvuuskoe. Kysymykset ovat sellaisia, että ne sopivat kaikkiin aloihin, koska niissä mitataan mm. motivaatiota ja koulutettavuutta. Ei sitä, tykkääkö lapsista tai lukutaidon opettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Nämä sovarit on vain kasvatustieteiden koulutusohjelmiin hakeville. Aineenopettajaksi pyritään oman pääaineen kautta myöhemmin ja siinä on omat sovarinsa.
Kaikkiin kasvatustieteiden koulutusohjelmiin on sama soveltuvuuskoe. Kysymykset ovat sellaisia, että ne sopivat kaikkiin aloihin, koska niissä mitataan mm. motivaatiota ja koulutettavuutta. Ei sitä, tykkääkö lapsista tai lukutaidon opettamisesta.
Ai niin, totta, aikuisopettajathan yleensä ovat aineenopettajia :D Joku vuosi kai itse asiassa oli juuri lukutaidon opettamisesta kysytty? Mutta, en nyt muista varmaksi, oliko se ennen uudistusta, jolloin kysymykset vaihtelivat ainakin koulujen, ehkä alojenkin välillä. Toisaalta kyllähän jo vakan puolella opetellaan kai jossain määrin lukemaan, tai ainakin tutustutaan kirjaimiin, eli senkin perusteella voisi sopia kysymykseksi.
Tsemppiä älyttömästi kaikille joilla on sovari tänään! Tulkaa sitten kertomaan miten meni 😊👍 Jännittävää, hui!
Onkohan tässä mitään järjestystä et esim keskiviikkona on muut ja sit torstaina ja perjantaina ensikertalaiset?
Mulla on tänään Ouluun varhaiskasvatukseen sovari ja oon toiskertalainen. Kuvittelenko vaan jotain omiani et ois joku järjestys. Aakkosjärjestys ei voi olla ku sen logiikan mukaan oisin esim perjantaina vuorossa.
Ei kai tällä mitään väliä oo ku vaan ite mietiskelen tätä ootellessa omaa vuoroa 😄
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä mitään järjestystä et esim keskiviikkona on muut ja sit torstaina ja perjantaina ensikertalaiset?
Mulla on tänään Ouluun varhaiskasvatukseen sovari ja oon toiskertalainen. Kuvittelenko vaan jotain omiani et ois joku järjestys. Aakkosjärjestys ei voi olla ku sen logiikan mukaan oisin esim perjantaina vuorossa.
Ei kai tällä mitään väliä oo ku vaan ite mietiskelen tätä ootellessa omaa vuoroa 😄
Oon ensikertalainen ja mulla on tänään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei-ensikertalainen ja sovari perjantaina 😄
Aa okei eli varmaan ihan satunnaisesti valittu ketkä tukee minäkin päivänä 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ensikertalainen, ja sovari tänään! Järjestystä itsekin aiemmin mietin, kun munkin sukunimen perusteella olisi todennäköisesti mennyt perjantaille :D Voisikos tänään olla vakaan hakevat? Voi kyllä hyvin olla ihan van arvottu.
OH kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös ensikertalainen, ja sovari tänään! Järjestystä itsekin aiemmin mietin, kun munkin sukunimen perusteella olisi todennäköisesti mennyt perjantaille :D Voisikos tänään olla vakaan hakevat? Voi kyllä hyvin olla ihan van arvottu.
Haen luokanopettajaksi ja mulla on tänään.
Mäkin ensikertalainen ja erityispedaan hakemassa. :D mua jännittää aivan kauheesti, kun toi koe on etänä. Eilen valmistauduin miettimällä semmosia kysymyksiä, mutta pelkään, että ääni murtuu tai alan meneen ohi aiheen. :( voi kun olis ollut livenä, se ois aina luonnollisemman olosta.
Hei! Tietääkö joku pitääkö henkkarit näyttää joka pysäkillä erikseen?
Tsemppiä kaikille sovareihin! Itse hain vain yleiseen joten ei oo tätä jännitystä minulla.