Sivut

Kommentit (461)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä potkaisivat koko sihteerikunnan pihalle ja tilalle tuli jotain vuokrafirman pikkutyttöjä, joita sihteerien olisi pitänyt kouluttaa irtisanomisajallaan. Ne lähti kaikki kerralla saikulle. Ne on ainoat työntekijät joilla on ollut munaa meidän firmassa.

Oli hauska katsella kun tympeä tj ja vielä tympeämpi henkilöstöpäällikkö sinkoilivat ympäri toimistoa kun ei lähde eikä tule tavarat eikä lähde laskut eikä porukka pääse reissuun. Eivät saaneet edes koneita auki...

Suomi: surkean johtamisen maa :D Ei hyvää päivää miten tyhmiä esimiehiä. Peukkuja sihteereille, oikein tehty. Potut pottuina ja samalla mitalla takaisin, jos ei tule arvostusta ylhäältä alas niin ei tule päinvastoinkaan.

• ylös 44
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellisia vastauk
sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.

Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.
Mitkä sillat? Miks kukaa haluis takas jonnekki, mistä sai lähtöpassit? Terve.

Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees

Kovin lyhytnäköistä ajatella pelkästään sitä työpaikkaa, josta lähti. Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä oma yritys johon pian olen palkkaamassa uutta työntekijää. Minulle on soittanut useampikin entinen työkaveri. Voin kertoa, että en kyllä palkkaisi sellaista entistä työkaveria, joka on jättänyt aiemmalla työpaikalla sen viimeisen annetun tehtävänsä tekemättä ja haistatellut piut paut työnantajalle. Tällä alalla yrityksien välillä on myös tiivistä yhteistyötä, eli jos kuulen, että joku on heittäytynyt edellisessä työpaikassaan hankalaksi, sanon kiitos ei, jos hän kysyy töitä. Ja tyypillistä on myös kysyä omilta työntekijöiltä, tuntevatko tätä ihmistä esimerkiksi kesätyöntekijöitä valitessa. 

Mutta juu, pitäkää vain se itsekunnioituksenne. Minä arvostan työnantajana jotain muuta. 

Miten niin jos "kuulet, että joku on heittäytynyt hankalaksi"? Kuulet mistä? Tiesitkö, että on laitonta hankkia rekrytoinnissa työnhakijasta tietoja mitenkään muuten kuin työnhakijalta saatujen tietojen perusteella? Esim. vain niiltä ihmisiltä saa ottaa vastaan ehdokkaasta tietoa, jotka ehdokas on nimennyt suosittelijoikseen. Muuta tietoa ei saa käyttää rekrytoinnin päätöksenteon perusteina. Siellä taas joku oman elämänsä ylijumala touhuaa omiaan ja vielä retostelee sillä.

Hahaa.. oikeastiko joku luulee, että työnantajat näin toimivat? Totta kai soitetaan sille tutulle, jonka töissä tai työkaverina tai opiskelukaverina hakija on ollut.

Kyllä jokainen tietää millaista sakkia yrittäjät on, pitävät toistensa puolta kaikessa, vaikka kuinka lainvastaisesti toimisivat. Jos joku työntekijä uskaltaa arvostella esimiestyötä niin kosto on välitön, laitetaan ihan keksittyjä valheita työntekijästä liikkeelle ja yrittäjäkaverit uskoo että pysyy välit hyvänä. Ei kyllä kovin älykästä kuvaa anna yrittäjistä, mutta kyllähän jokainen työelämässä ollut tietää miten huono itsetunto yrittäjillä on. Suurin osa esimiesasemassa olevista on täysin vailla esimieskoulutusta, kun on päästy tutunkauppana ylenemään.

• ylös 20
  • alas 6
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellisia vastauk
sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.

Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.

Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees

Kovin lyhytnäköistä ajatella pelkästään sitä työpaikkaa, josta lähti. Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä oma yritys johon pian olen palkkaamassa uutta työntekijää. Minulle on soittanut useampikin entinen työkaveri. Voin kertoa, että en kyllä palkkaisi sellaista entistä työkaveria, joka on jättänyt aiemmalla työpaikalla sen viimeisen annetun tehtävänsä tekemättä ja haistatellut piut paut työnantajalle. Tällä alalla yrityksien välillä on myös tiivistä yhteistyötä, eli jos kuulen, että joku on heittäytynyt edellisessä työpaikassaan hankalaksi, sanon kiitos ei, jos hän kysyy töitä. Ja tyypillistä on myös kysyä omilta työntekijöiltä, tuntevatko tätä ihmistä esimerkiksi kesätyöntekijöitä valitessa. 

Mutta juu, pitäkää vain se itsekunnioituksenne. Minä arvostan työnantajana jotain muuta. 

Miten niin jos "kuulet, että joku on heittäytynyt hankalaksi"? Kuulet mistä? Tiesitkö, että on laitonta hankkia rekrytoinnissa työnhakijasta tietoja mitenkään muuten kuin työnhakijalta saatujen tietojen perusteella? Esim. vain niiltä ihmisiltä saa ottaa vastaan ehdokkaasta tietoa, jotka ehdokas on nimennyt suosittelijoikseen. Muuta tietoa ei saa käyttää rekrytoinnin päätöksenteon perusteina. Siellä taas joku oman elämänsä ylijumala touhuaa omiaan ja vielä retostelee sillä.

Hahaa.. oikeastiko joku luulee, että työnantajat näin toimivat? Totta kai soitetaan sille tutulle, jonka töissä tai työkaverina tai opiskelukaverina hakija on ollut.

Ei ole kierompaa kuin suomalainen työnantaja. Kuka sellaiselle haluaisikaan töihin?

• ylös 14
  • alas 4
Vierailija

Yksi työkaverini kuuli että hänen työnkuvaansa muutetaan ärsyttävämpään suuntaan ja kaikki hänen kehittämänsä toimintamallit, joita asiakkaat kiittelivät, lopetetaan seuraavan vuoden alusta. Työkaveri haki lomat heinäkuun alusta elokuun alkuun, odotti että koko johtoporras jäi heinäkuun alussa lomalle ja paikalla on vain yksi pomo sijaistamassa kaikkia muita, ja ilmoitti siirtyvänsä eläkkeelle 1.8. alkaen kun oli ollut päivän lomalla. Hän oli jättänyt kännykän ja kannettavan työpaikalle lomalle lähtiessään ja avaimet palautti kun lähetti tiedon eläkelapusta. Koska työpaikan auki laittamiseen tarvittiin ylimmän pomon, kesti paikan täyttämisessä yli kolme kuukautta ja perhdetys oli nolla.

Yksi oma alaiseni oli tehnyt hyvän ja ansiokkaan työuran ja ilmoitti eläkkeestään 6 kk etukäteen. Hän oikeasti yritti perehdyttää mutta oli vain luonteeltaan huono opettaja ja perehdytys oli yäysi nolla. Onneksi ohjeita oli paljon, nekin vähän kummallisella logiikalla, mutta kaikki hiljainen tieto meni hänen mukanaan eläkkeelle. Kaikki eivät vain ole hyviä siirtämään tietoa.

Yksi alaiseni käy töissä vain koska tykkää työstään. Rahan puolesta ei tarvitse. Hän tekee yhtä tiettyä erityisalaa, jonka alan taitajia on 100 km säteellä saatavissa vain urakoitsijoilta 5 kertaa alaiseni tuntipalkkaa kalliimpaa hintaan. Toki työhön kuuluu paljon muutakin, mutta 20-25 prosenttia työstä on tätä erikoistyötä. Työhön ei voi meillä perehdyttää siinä mitassa että joku toinen voisi ottaa homman hoitaakseen. Joten tyydyn olemaan kiitollinen siitä että alaiseni haluaa tehdä töitä ja tehdä niitä nimenomaan meilllä.

• ylös 23
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työsuhde purettiin koeajalla. Työnantajan ajatus oli, että olisi vielä 2 kk ja opettaisin uuden joka tulee mun tilalle. No mä lähdin samantien ja sanoin, että törkeä kohtelu syynä. Onneksi nuo tampiot kirjoittivat työtodistuksenkin tökerösti niin että siinäkin luki, että olisin saanut olla pitempään...lähetin liittoon, siellä oltiin sitä mieltä, että oikeuteen, mutta en viitsinyt kun oli uusi työ. Työnantaja oli käärmeissään, kun en jäänytkään opettamaan. Mun sopeutumattomuus johtui siitä, että aiemmat työntekijät inhosivat mun tapaa tehdä asiat tehokkailla tavoilla ja lisäksi vielä joku oli mennyt kehumaan lehden yleisöpalstalla, samalla haukkuen firman vanhempia työntekijöitä.  

Mitä helkkaria! Koeaikapurku astuu voimaan välittömästi, eli työt loppuvat juuri siihen ilmoitukseen. Siksi koeaikapurku kerrotaan työntekijälle yleensä päivän päätteeksi, että sen päivän työt saadaan vielä mallilleen. Ei koeaikapurusta ilmoittamisen jälkeen enää saa teettää töitä yhtään. Voi hitto miten kujalla työnantajat ovat lainsäädännöstä.

Jep, ja erikoisinta tässä oli, että tämä oli paikka, jossa oli n. 200 työntekijää...no siellä oli todella tuulista, kaikki hyvät tyypit lähtivät vuoden jälkeen pois muutenkin. Maine on nyt noussut, kun entinen tomppeli henkilöstöpäällikkö jäi eläkkeelle ja kuulin, että nyt on asiallinen. 

• ylös 13
  • alas 0
Vierailija

Minä en viitsi polttaa siltoja takanani, hyvin voisin kivoille ex-työkavereille vinkata meille tulevista avoimista paikoista jotka haluaa töistään pois, mutta taas jollekulle inhottavalle tyypille en vinkkaisi.

Mutta jos joku haluaa polttaa sillat niin "perehdyttää" tai jää saikulle tms. Tai sitten vaan lähtee ennen irtisanomisaikaa. Sille ei työnantaja mahda muuta kuin, että työntekijä joutuu korvaamaan joitain tunteja mitä uuden henkilön rekryyn menee. Eipä ole iso lasku ja kuinka moni firma menee siitä oikeuteen asti.. ;) Ja jos menisi, usein löytyy vähän sellaistakin että esim. osa-aikaisille ei tarjota tunteja vaikka voisi jne, niin voisi firma lopulta joutua maksumieheksi kun on kova kovaa vasten niin halu lähteä maksuja karhuamaan voi hiipua..

• ylös 3
  • alas 15
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomaa, sailkua, perehdytät vähän sinne päin?

Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä

Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?

Vaikutat kyllä kielteiseltä ja kateelliselta ihmiseltä. Ei tarvitse olla tyhmä, jos tarvitsee perustietoja joistakin uudesta työstään. On runsaasti pieniä ja uusiakiakin asioita, joita jokaisen pitää hommastaan tietää, kun siihen kylmiltään tulee.

Ei se ole valmiina antamista kellekään, jos neuvoo ja kertoo ja perehdyttää uuden työntekijän.

On sitten aivan uuden työntekijän oma asia, miten nopeasti ja perusteellisesti hän sen uuden hommansa vastaisuudessa tekee.

Mutta jos vaikka ei edes halua näyttää koneelta tiettyjä tiedostoja sun muita perusasioita, niin lähtevä työntekijä on todella p#reseestä, pahantahtoinen ihminen.

No esimies järjestää perehdytyksen, hänen ongelmansa. Jos itse saisin potkut, kokisin, ettei työpanostani ole pidetty arvossa, miksi siis jakaisin oppia, jolle ei anneta arvoa?
- eri

Se esimieshän järjestää sen juuri siten, että lähtevä työntekijä perehdyttää omiin hommiinsa. Työntekijä on joka tapauksessa vielä töissä. Olisihan se nyt järjetöntä, että irtisanottu työntekijä tekee irtisanomisilmoituksen jälkeen omia hommiaan normaalisti, mutta seuraaja sitten perehdytetään jossain muualla ja jonkun muun ohjaamana kuin se, joka itse tekee sitä työtä. Kaupassa esimerkiksi kassahenkilö ei perehdytä uutta työntekijää kassalla vaan joku hyllyttäjä perehdyttää jossain varastossa sillä aikaa kun se kassahenkilö tekee sitä perehdytettävää hommaa kassalla. 

Joku muu sen joutuu tekemään kuitenkin, jos irtisanottu on sairauslomalla.

Niin joutuu, mutta se on paljon tehottomampaa ja virhealttiimpaa. Ja joka tapauksessa sille irtisanotulle sitten soitellaan jatkuvasti, että mikäs se tämä salasana on ja mistäs tämän asiakkaan tiedot pitäisi löytyä. Tottakai ensisijaisesti perehdytys järjestetään niin, että edeltäjä perehdyttää seuraajansa. Jos se ei onnistu, niin sitten pitää keksiä jotain muuta. 

Ei tehdä jos irtisanottu on sairauslomalla. Silloin ei vastata myöskään puheluihin tai sähköposteihin.

Niin mielestäni tuossa kyllä sanoinkin, että jos ei onnistu, sitten keksitään jotain muuta. Yleensä kai lähtökohtaisesti oletetaan, että työntekijä ei ole saikulla. 

Vierailija

Sun ei tartte tehdä yhtään mitään perehdyttämishommaa. Pahin sanktio siitä on irtisanominen mutta sehän sulle on jo tehty. Joten mitä väliä....

• ylös 14
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä potkaisivat koko sihteerikunnan pihalle ja tilalle tuli jotain vuokrafirman pikkutyttöjä, joita sihteerien olisi pitänyt kouluttaa irtisanomisajallaan. Ne lähti kaikki kerralla saikulle. Ne on ainoat työntekijät joilla on ollut munaa meidän firmassa.

Oli hauska katsella kun tympeä tj ja vielä tympeämpi henkilöstöpäällikkö sinkoilivat ympäri toimistoa kun ei lähde eikä tule tavarat eikä lähde laskut eikä porukka pääse reissuun. Eivät saaneet edes koneita auki...

Luultavasti homma lähtenyt liikkeelle siitä että joku neropatti keksi homman muka olevan halvempaa "voidaan olla maksamatta palkkaa kesällä eikä tarvitse murehtiä äitiyslomista". Kun idea on viety eteenpäin on alettu uskoa omia perusteluita ja laskelmia, unohtaen kokonaan se mitä nuo henkilöt tekevät palkkansa eteen. No sitä saa mitä tilaa...

Sihteereitä irtisanottaessa myös usein ajatellaan, että sihteerintyö poistuu samalla.

Sitten asiantuntijat, päälliköt ja lääkärit tekevät ne hommat omiensa ohessa huonommin ja kalliimmalla.

Nimike sihteeri voi sumentaa ajattelua työpaikoilla. Ei ymmärretä työn sisältöä. Miten työt hoituisivat, jos nimenomaan konkreettisia töitä tekeviä irtisanotaan tai vähennetään. Joskus töitä saavat suunnitella tai niistä vastuussa olla ihmiset, jotka eivät itse tee niitä. Sitten ihmetellään, miten tarvittavat työt eivät tulekaan tehdyiksi, vaikka asioista vastaavaksi nimetty on yhä talossa. Ei ihme, jos varsinainen tekijä ei ole.

• ylös 18
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellisia vastauk

Kyllä jokainen tietää millaista sakkia yrittäjät on, pitävät toistensa puolta kaikessa, vaikka kuinka lainvastaisesti toimisivat. Jos joku työntekijä uskaltaa arvostella esimiestyötä niin kosto on välitön, laitetaan ihan keksittyjä valheita työntekijästä liikkeelle ja yrittäjäkaverit uskoo että pysyy välit hyvänä. Ei kyllä kovin älykästä kuvaa anna yrittäjistä, mutta kyllähän jokainen työelämässä ollut tietää miten huono itsetunto yrittäjillä on. Suurin osa esimiesasemassa olevista on täysin vailla esimieskoulutusta, kun on päästy tutunkauppana ylenemään.

Laki on huono, jos sitä ei voi noudattaa. Jos lähtisit tutkimaan asiaa, järkyttyisit miten paljon saatu taustatieto vaikuttaa työnhaussa. Ja kaikki työnantajat ovat yrittäjiä poislukien julkishallinnon suojatyöpaikat, joten on turha maalittaa yrittäjiä.  Voin kertoa yhden faktan yrittäjämaailmasta: yrittäjää ei kiinnosta paksan vertaa pidätkö sinä esimiestyöstä vai ei tai avaudutko siitä kaverillesi somessa, yrittäjää kiinnostaa se, että jos otat työn vastaan, teet oikeasti niitä töitä etkä ala heti saikuttelemaan tai kohauttelemaan olkapäitäsi kun et osaakaan tehdä sitä mitä lupasit osata tehdä. Suomessa hyysätään muutenkin työntekijöitä, että minä en ainakaan soimaa yrittäjiä siitä., jos he ajattelevat myös työyhteisöä ja seulovat ns. mädät omenat pois lastista.

• ylös 3
  • alas 16
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Sairasloma irtisanomisen ajaksi
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.

Varmaan mukava laittaa cv:hen tuo työpaikka ja sitten kun sinne soitetaan ja kysytään millainen työntekijö olet niin vastaus on osaamaton ja tyhmä.

Kysee vain omaan nilkkaan jos näin tekee.

Jos on saanut fudut, niin tuskin kovin hyvää lausuntoa tulee muutenkaan?

Älä ole koira.

No, mä itse vaihdoin alaa. Ja poltin sillat takanani tarkoituksella, etten vahingossakaan päädy enää samalle alalle.

Kannatti. Ei kysta nilkoissa, vaan kaikki hyvin.

Riippuu ihan mistä syystä on fudut saanut. Meillä esimerkiksi yksi toimipiste lopettiin ja sen seurauksena työntekijöitä oli vain liikaa eikä kaikille riittänyt työtä.

Ei se pomon vika ollut, kaikille annettiin hyvä työtodistus ja sanottiin että voidaan suositella työntekijöinä.

Tottakai irtisanominen voi olla ihan järkiperusteista. Ihmettelen vain, että jos ihminen on tarpeeton niin miksi tarvitsee perehdyttää ketään jatkamaan noita tarpeettomia töitä?

Jos työ on olennaisesti vähentynyt. Tuolla aiemmin mainitsin esimerkkinä osto- ja myyntireskontrien hoitajat. Näihin voi olla molempiin omat työntekijät ja jos toiminta pienenee merkittävästi, näissäkin työmäärä vähenee ja ne voidaan yhdistää yhden työntekijän tehtäväksi. Molempia kuitenkin vielä tarvitaan. 
Uskomatonta, että tähänkin kommenttiin on tullut pelkkiä alapeukkuja. Mikä tuossa on nyt väärin? Tuolla esitettiin kysymys, johon minä vastasin ihan tosielämän esimerkillä. 

Esimerkki on aivan absurdi. Firmassa on kaksi työntekijää, joista toinen hoitaa vain ostoa ja toinen vain myyntiä, eikä tiedä toistensa työstä mitään. Sitten sen pois potkitun pitäisi hyvin mielin kouluttaa paikkansa säilyttävä?

Ei siinä ole mitään absurdia. Ihan oikeasti isoilla firmoilla tai organisaatioilla voi olla erikseen myynti- ja ostoreskontrat. Enkä mielestäni sanonut, etteivät tietäisi toistensa töistä mitään, mutta kyllä siinä vain on paljon sellaisia asioita, joita ei toinen välttämättä tiedä. Ne ovat kuitenkin täysin eri asioita ja erilaiset prosessit. 

Jos tämä esimerkki ei miellytä, niin tuolla mainitsin myös kaupan leipä- ja lihaosastot. Enimmäkseen hyllyttämistä molemmissa ja tilaaminenkin tapahtuu samoilla järjestelmillä, mutta toimitusrytmit, hinnoittelu, määrät, toimittajat ja sesongit ovat täysin erilaiset. 

Siivoojilla on perusteet hallussa, mutta kohteet ovat täysin erilaisia ja jokaisessa pitää käydä läpi, mitä tilattuun siivoukseen kuuluu, missä on välineet, miten niitä tilataan lisää jne. 

• ylös 10
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole edes laillista irtisanoa ja ottaa joku toinen samoihin tehtäviin. Tuta-syyt ei ainakaan kelpaa. Ainoastaan työntekijästä johtuva syy on laillinen ja senkin syyn on oltava todella painava, vakava tehtävien laiminlyönti, päihteiden vaikutuksen alaisena työskentely, toistuvat poissaolot ilman selitystä tai rikollinen toiminta työpaikalla. 
Ei kai tässä ole otettukaan uutta työntekijää, vaan töitä on järjestetty eri tavalla ja nämä tehtävät siirtyvät jollekulle toiselle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla lienee oikeus pitää lomasi irtisanomisaikana...? Jos niitä on kerääntynyt täyden lomanmääräytymiskauden aikana, niin niitä sulla pitäisi olla 20-35 ainakin tallella? Jos siis et ole käyttänyt niitä etukäteen.

Tulevan lomakauden lomia ei tietenkään pidetä etukäteen. Vasta 2.5. alkaen. Ne maksetaan lopputiliin, jos ei ehdi lomakaudella pitää.

Mikään laki ei kiellä pitämästä uuden lomavuoden lomia heti 1.1. alkaen. Onko vielä jossain putiikki, joka ehdottomasti tahtoo maksaa lomat rahana?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä

Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?

Vaikutat kyllä kielteiseltä ja kateelliselta ihmiseltä. Ei tarvitse olla tyhmä, jos tarvitsee perustietoja joistakin uudesta työstään. On runsaasti pieniä ja uusiakiakin asioita, joita jokaisen pitää hommastaan tietää, kun siihen kylmiltään tulee.

Ei se ole valmiina antamista kellekään, jos neuvoo ja kertoo ja perehdyttää uuden työntekijän.

On sitten aivan uuden työntekijän oma asia, miten nopeasti ja perusteellisesti hän sen uuden hommansa vastaisuudessa tekee.

Mutta jos vaikka ei edes halua näyttää koneelta tiettyjä tiedostoja sun muita perusasioita, niin lähtevä työntekijä on todella p#reseestä, pahantahtoinen ihminen.

No esimies järjestää perehdytyksen, hänen ongelmansa. Jos itse saisin potkut, kokisin, ettei työpanostani ole pidetty arvossa, miksi siis jakaisin oppia, jolle ei anneta arvoa?
- eri

Se esimieshän järjestää sen juuri siten, että lähtevä työntekijä perehdyttää omiin hommiinsa. Työntekijä on joka tapauksessa vielä töissä. Olisihan se nyt järjetöntä, että irtisanottu työntekijä tekee irtisanomisilmoituksen jälkeen omia hommiaan normaalisti, mutta seuraaja sitten perehdytetään jossain muualla ja jonkun muun ohjaamana kuin se, joka itse tekee sitä työtä. Kaupassa esimerkiksi kassahenkilö ei perehdytä uutta työntekijää kassalla vaan joku hyllyttäjä perehdyttää jossain varastossa sillä aikaa kun se kassahenkilö tekee sitä perehdytettävää hommaa kassalla. 

Niin joutuu, mutta se on paljon tehottomampaa ja virhealttiimpaa. Ja joka tapauksessa sille irtisanotulle sitten soitellaan jatkuvasti, että mikäs se tämä salasana on ja mistäs tämän asiakkaan tiedot pitäisi löytyä. Tottakai ensisijaisesti perehdytys järjestetään niin, että edeltäjä perehdyttää seuraajansa. Jos se ei onnistu, niin sitten pitää keksiä jotain muuta. 

Ei tehdä jos irtisanottu on sairauslomalla. Silloin ei vastata myöskään puheluihin tai sähköposteihin.

Niin mielestäni tuossa kyllä sanoinkin, että jos ei onnistu, sitten keksitään jotain muuta. Yleensä kai lähtökohtaisesti oletetaan, että työntekijä ei ole saikulla. 

Lähtökohtaisesti tämä pitää ottaa huomioon kun irtisanoo työntekijän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellisia vastauk

Laki on huono, jos sitä ei voi noudattaa. Jos lähtisit tutkimaan asiaa, järkyttyisit miten paljon saatu taustatieto vaikuttaa työnhaussa. Ja kaikki työnantajat ovat yrittäjiä poislukien julkishallinnon suojatyöpaikat, joten on turha maalittaa yrittäjiä.  Voin kertoa yhden faktan yrittäjämaailmasta: yrittäjää ei kiinnosta paksan vertaa pidätkö sinä esimiestyöstä vai ei tai avaudutko siitä kaverillesi somessa, yrittäjää kiinnostaa se, että jos otat työn vastaan, teet oikeasti niitä töitä etkä ala heti saikuttelemaan tai kohauttelemaan olkapäitäsi kun et osaakaan tehdä sitä mitä lupasit osata tehdä. Suomessa hyysätään muutenkin työntekijöitä, että minä en ainakaan soimaa yrittäjiä siitä., jos he ajattelevat myös työyhteisöä ja seulovat ns. mädät omenat pois lastista.

Tässä on esimerkki esimiehestä, joka ei onnistu pitämään yhtäkään oikeaa osaajaa alaisenaan. Olen IT-alalla tietyn alueen melko harvinainen spesialisti, ja lähdössä nyt uuteen työpaikkaan, vaikka nykyisessä olen ollut alle kolme vuotta. Vaihdon syy: kusipäinen esimies, joka ei ymmärrä, että elämäntehtäväni ei ole palvella hänen kyvyttömyyttään ja vallanhimoaan.

• ylös 30
  • alas 1
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole edes laillista irtisanoa ja ottaa joku toinen samoihin tehtäviin. Tuta-syyt ei ainakaan kelpaa. Ainoastaan työntekijästä johtuva syy on laillinen ja senkin syyn on oltava todella painava, vakava tehtävien laiminlyönti, päihteiden vaikutuksen alaisena työskentely, toistuvat poissaolot ilman selitystä tai rikollinen toiminta työpaikalla. 

Kyllähän näitä kierretään ties millä organisaatiomuutoksilla. Pikkasen erilainen uusi työnkuva ja se on siinä. Ei niitä kukaan ikinä vie oikeuteen. 

No ei sitä kuitenkaan ihan miten vaan voi kiertää, jos on näyttöä, että on oikeasti palkattu ihan uusi työntekijä sellaisena aikana, kun joku on irtisanottu tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Organisaatiomuutoksethan liittyvät siihen, että tehdään työpaikan sisäisiä siirtoja tai sitten jotkut asiat ulkoistetaan kokonaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

- eri

Lähtökohtaisesti tämä pitää ottaa huomioon kun irtisanoo työntekijän.

Pakkohan se tarpeen tullen on huomioida. Entä sitten? Pointti oli nyt se, että ei siinä ole mitään ihmeellistä, että lähtevä työntekijä perehdyttää seuraajansa. Jos henkilö ei jää saikulle, töissähän hän joka tapauksessa on ja tietysti pomo voi antaa perehdyttämisen tehtäväksi. Se on ihan normaali työtehtävä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teillä elämänkokemus ohutta, jos kuvittelette, että pikkulinnut eivät laula. Kyllä ne , varsinkin saman alan yrittäjät, pitävät toisensa ajan tasalla. Paljon on yhteisiä harrastuksia, yhdistyksiä ja kekkereitä, joissa näitäkin asioita käsitellään ja mielipiteitä kerrotaan.

Varmaan uskottava tämä haukkuminen, jos kerrotaan että olipas huono työntekijä, ei ollut motivaatio huipussaan vaikka olin antanut jo kenkää.

Meillä ei irtisanotut jää koskaan töihin. Se on yrityksen johdon mielestä epäinhimillistä ja nöyryyttävää jos pitäisi jäädä.

Siis teilläkö irtisanominen on ihan yleinen tapa, vai? 

Vierailija

Mitä tuossa tilanteessa seuraisi, jos tekisi työnsä vähän sinne päin ja "perehdyttäisi" miten sattuu, ja venäyttäisi selkänsä jaa saisi perään flunssan... Saisi potkut, vai?
Että ihan sama mitä teet. Itseä ei juuri motivoisi.

• ylös 19
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.