Alaikäiset 4H-yrittäjät tekevät vaarallisiksi luokiteltuja töitä, joita heillä ei palkkatöissä saisi teettää
Aluehallintovirasto valvoo nuorilla työntekijöillä teetettyjä töitä. Valvontaa ei ole, jos nuori tekee työn yrittäjänä. Silloin yrittäjä vastaa itse omasta turvallisuudestaan.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä isän antaa ja kannustaa nuorta tekemään töitä, jotka katsotaan vaarallisiksi.
Siinä se isä näkyi vastaavan turvallisuusjärjestelyistä.
4H-yrittämisen suosio kasvaa koska se mahdollistaa työnteon alaikäisenä helpommmin kuin töihin palkattuna sillä sääntöjä ja rajoituksia siitä mitä saa tehdä on paljon vähemmän. Yrittäjää nimittäin koskevat eri säännöt kuin palkkatyötä tekevää ja siksi kaikki tapahtuu lakien ja asetusten mukaan kuten tuossa jutussa kun todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätöntä isän antaa ja kannustaa nuorta tekemään töitä, jotka katsotaan vaarallisiksi.
Isä luottaa pojan toimivan turvallisesti
Esimerkiksi koneellinen nurmikon leikkuu vaihtelevissa maastoissa on luokiteltu vaaralliseksi työksi, jota Miika Jäämaan ikäisellä ei saisi työsuhteessa teettää.
Silti nuori yrittäjä hoitaa tällaisia keikkoja usein itsekseen. Turvallisuusasiat on käyty kotona läpi.
Kun liikutaan mönkijällä, on oltava tieliikennevaatimusten mukaiset varusteet. Työkohteessa käytetään turvajalkineita ja siellä missä tarvitsee olla kypärä, sellaista pidetään, Jyrki Jäämaa sanoo.
Isä laskee lapsensa töihin hyvällä mielellä.
On luotettava siihen, että Miika vastaa näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole parempi kannustaa lapsia ottamaan vastuun itsestään ja tekemään töitä eikä opettaa olemaan sikuisena työtön luuseri ja elää muiden elätettävänä ja ruokittavana?
Tyttäreni teki 4h-yrittäjänä koirien ja muiden lemmikkien hoitamista. Hänelle tarjottiin ulkoilutettavaksi aivan liian isoja ja hankalia koiria. Jouduin puuttumaan asiaan, ettei lapseltani tai joltain sivulliselta lähde henki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä se isä näkyi vastaavan turvallisuusjärjestelyistä.
Luitko tuota tekstiä? Siinä sanottiin, että alaikäinen poika usein vastaa itse yksinään turvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole parempi kannustaa lapsia ottamaan vastuun itsestään ja tekemään töitä eikä opettaa olemaan sikuisena työtön luuseri ja elää muiden elätettävänä ja ruokittavana?
Kannustaminen tekemään työtä on täysin eri asia kuin kannustaa tekemään vaaralliseksi katsottuja töitä.
Itse työnantajana olen hieman pöyristynyt kys isän kommenteista. Meillä yrityksessä ei voida mitään työturvallisuusasioita hoitaa niin, että käydään säännöt läpi ja luotetaan että työntekijät niitä sääntöjä noudattavat. Meidän pitää valvoa, että niitä noudatetaan. Eikä se ole ikäsidonnaista, yhtälailla nuoret kuin liki eläkeikäisetkin yrittävät välillä luistaa työturvallisuudesta. Mutta jos jotain käy, niin viimekädessä minä olen syyllinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti elää täysi-ikäiseksi.
Meillä lapset pitävät omaa tienvarsikahvilaa/-kioskikojua 4h yrittäjinä ja kannustan heitä työntekoon sekä käynyt heidän kanssaan läpi turvallisuus- ja lupa-asiat. Olen heille pienestä pitäen opettanut heille että lomat on työntekoa varten jotta voivat sitten sikuisena saada oikeita töitä. Silloi ei laiskotella, mutta viikonloppuna voivat huilata että jaksavat. Molemmat tykkäävät kahvilan pyörittämisestä ja vanhempi paistaa ohikulkeville sutoilijoille tuoreita lettuja.
Hyvä jos lapset tekevät töitä niin oppivat työntekoa eikä heistä kasva työttömiä.
Mitä väliä joku työ, kun Suomi on muutenkin maailman vaarallisin maa ja voit joutua luopumaan hengestäsi ihan milloin tahansa.
- vasemmistotilastoanalyysiasiantuntija
Yrittäjyys on nykyään lapselle ainoa tapa saada kunnollista kesätyötä nykyisten rajoitusten ja sääntöjen takia. Esimerkiksi Kenen idea oli se että alle 18-vuotias voi tehdä enintään 4 tuntia töitä päivässä?
Tavallaan yrittäjällä on aina ero työturvallisuudessa, kuin palkansaajalla.
Yksityinen vaikkapa rakennusalan yrittäjä voi oikoa "omalla vastuullaan" kaikki turvamääräykset jossain omakotityömaalla. Vastuu valvomisesta jää osittain työn tilaajalle. Omavalvonta tuskin toimii.
Sitten kun jotain sattuu, niin maksumieheksi jää tavallaan yhteiskunta. Jos siis yrittäjä on varaton ja yrittäjä joutuu sairaalahoitoon tai vammautuu pysyvästi.
Ja täällä on huudettu että alle 18-vuotias ei voi muka tehdä töitä koska se on lapsityövoimaa. Hevonkukkua sanon minä ja tämä artikkeli todistaa sen.
Suomessa kaikesta yrittämisestä mieluusti rangaistaan, vähintään vauvapalstan hysteeristen kurppien toimesta.