Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita

Vierailija
07.04.2021 |

Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.

Kommentit (462)

Vierailija
241/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kun irtisanouduin niin lupasin kouluttaa seuraajani, mutta kun kaksi rekrytoitua teki oharit ja jäi nykyisille työnantajilleen, niin sitten vaan poistuin. Kuulemma jonkin aikaa oli kaaosta, mutta eipä se ollut enää minun ongelmani. Myös työparini irtisanoutui puolen vuoden sisään ja lähes kaikki osaaminen katosi kerta laakista, mutta saahan niitä konsultteja 2000-3000 euron päivähintaan.

Vierailija
242/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä elämänkokemus ohutta, jos kuvittelette, että pikkulinnut eivät laula. Kyllä ne , varsinkin saman alan yrittäjät, pitävät toisensa ajan tasalla. Paljon on yhteisiä harrastuksia, yhdistyksiä ja kekkereitä, joissa näitäkin asioita käsitellään ja mielipiteitä kerrotaan.

Varmaan uskottava tämä haukkuminen, jos kerrotaan että olipas huono työntekijä, ei ollut motivaatio huipussaan vaikka olin antanut jo kenkää.

Meillä ei irtisanotut jää koskaan töihin. Se on yrityksen johdon mielestä epäinhimillistä ja nöyryyttävää jos pitäisi jäädä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun työsuhde purettiin koeajalla. Työnantajan ajatus oli, että olisi vielä 2 kk ja opettaisin uuden joka tulee mun tilalle. No mä lähdin samantien ja sanoin, että törkeä kohtelu syynä. Onneksi nuo tampiot kirjoittivat työtodistuksenkin tökerösti niin että siinäkin luki, että olisin saanut olla pitempään...lähetin liittoon, siellä oltiin sitä mieltä, että oikeuteen, mutta en viitsinyt kun oli uusi työ. Työnantaja oli käärmeissään, kun en jäänytkään opettamaan. Mun sopeutumattomuus johtui siitä, että aiemmat työntekijät inhosivat mun tapaa tehdä asiat tehokkailla tavoilla ja lisäksi vielä joku oli mennyt kehumaan lehden yleisöpalstalla, samalla haukkuen firman vanhempia työntekijöitä.  

Mitä helkkaria! Koeaikapurku astuu voimaan välittömästi, eli työt loppuvat juuri siihen ilmoitukseen. Siksi koeaikapurku kerrotaan työntekijälle yleensä päivän päätteeksi, että sen päivän työt saadaan vielä mallilleen. Ei koeaikapurusta ilmoittamisen jälkeen enää saa teettää töitä yhtään. Voi hitto miten kujalla työnantajat ovat lainsäädännöstä.

Vierailija
244/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa työnantajaa ei tarvitse mielistellä. Ketään ei kiinnosta työtodistuksen henkilökuvailut, suosituskirjeet tai entisen esimiehen lämpimät sanat. Osaaminen ja työtehtävien on yleensä kaikki kaikessa. Ylipäätään paras lähteä itse ennen kuin joutuu irtisanotuksi, sillä vapaaehtoisesti työpaikkaa vaihtava on lähes aina houkuttelevampi valinta kuin työtön työnhakija.

Vierailija
245/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä elämänkokemus ohutta, jos kuvittelette, että pikkulinnut eivät laula. Kyllä ne , varsinkin saman alan yrittäjät, pitävät toisensa ajan tasalla. Paljon on yhteisiä harrastuksia, yhdistyksiä ja kekkereitä, joissa näitäkin asioita käsitellään ja mielipiteitä kerrotaan.

On vain ihmisen oma onni, ettei joudu sellaiseen työpaikkaan, missä lakia ei kunnioiteta ja herrojen saunailloissa kotkotetaan - anteeksi KÄSITELLÄÄN asioita.

Vierailija
246/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli isossa firmassa iso YT-kierros ja irtisanotuilla oli selkeä profiili: pitkä työura (siis iso palkka) ja ikää sopivasti 50+ (mahdollisuus vielä saada töitä ettei jää firmalle eläkkeet viimeisenä työnantajana maksuun). Kyllä siinä tuli nähtyä monenlaista näin HR-puolella. 

En ihan ymmärrä näitäkään, että ottakaa saikkua, sillä onhan se ihan samanlainen "heikkouden osoitus" kuin huono ja epämotivoitunut perehdytys. 

Ja mistä muuten te työnantajana tiedätte, kummasta oli kyse: ah niin kovasta järkytyksestä vai vitutuksesta? 

Ynnä HR:n ylempänä henkilönä olen sitäkin mieltä, että on silläkin väliä, mitä ne irtisanotut alkavat puhua firmasta. Etenkin näin someaikana en mielelläni täältä meidän firmaa tunnistaisi ja pahempiakin paikkoja olisi juttuja kertoa. Niitä kun näillä pitkän tien kulkijoilla kyllä riittää. 

Vierailija
247/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli isossa firmassa iso YT-kierros ja irtisanotuilla oli selkeä profiili: pitkä työura (siis iso palkka) ja ikää sopivasti 50+ (mahdollisuus vielä saada töitä ettei jää firmalle eläkkeet viimeisenä työnantajana maksuun). Kyllä siinä tuli nähtyä monenlaista näin HR-puolella. 

En ihan ymmärrä näitäkään, että ottakaa saikkua, sillä onhan se ihan samanlainen "heikkouden osoitus" kuin huono ja epämotivoitunut perehdytys. 

Ja mistä muuten te työnantajana tiedätte, kummasta oli kyse: ah niin kovasta järkytyksestä vai vitutuksesta? 

Ynnä HR:n ylempänä henkilönä olen sitäkin mieltä, että on silläkin väliä, mitä ne irtisanotut alkavat puhua firmasta. Etenkin näin someaikana en mielelläni täältä meidän firmaa tunnistaisi ja pahempiakin paikkoja olisi juttuja kertoa. Niitä kun näillä pitkän tien kulkijoilla kyllä riittää. 

Isossa firmassa olen minäkin ja usein irtisanotessa katsotaan liikaa sitä palkkaa. Talosta on lähtenyt sellainen kasa tietoa pois, että välillä itkettää. Useimmat vielä vievät mukanaan pitkäaikaisia asiakkaita kun ovat luoneet heihin hyvät suhteet. Siinä voi sitten laskea niille hintaa ihan huolella ja pikkupomot ihmettelevät kun ei homma pelitä.

Vierailija
248/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isossa firmassa olen minäkin ja usein irtisanotessa katsotaan liikaa sitä palkkaa. Talosta on lähtenyt sellainen kasa tietoa pois, että välillä itkettää. Useimmat vielä vievät mukanaan pitkäaikaisia asiakkaita kun ovat luoneet heihin hyvät suhteet. Siinä voi sitten laskea niille hintaa ihan huolella ja pikkupomot ihmettelevät kun ei homma pelitä.

Tätä minäkin mielessäni kieltämättä mietin. Yhtä tapausta seurasin lähempää kun kuului minun osastoihin ja vaikka perehdytti hyvin, niin miten hitossa jonkun 26 v tiedon toisen päähän ajat. Hän teki muutoinkin fiksusti, eli heti irtisanomisesta tiedon saatuaan vaati perehdyttämisen vastineeksi pari etua ja antoi tiukan päivämäärän työvelvoitteen lopulle. Sanoi, että 1 kk pitää perehdyttämiseen riittää ja siihen on sitten löydyttävä myös perehtyjiltä aikaa. No, hän taitaa olla uusissa hommissa jo, eli kyllä musta tämä meidän tappioksi jäi. Ihan hyviä työntekijöitä jääneetkin, mutta pitkä on matka hänen tasolleen.

Vierailija
249/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä potkaisivat koko sihteerikunnan pihalle ja tilalle tuli jotain vuokrafirman pikkutyttöjä, joita sihteerien olisi pitänyt kouluttaa irtisanomisajallaan. Ne lähti kaikki kerralla saikulle. Ne on ainoat työntekijät joilla on ollut munaa meidän firmassa.

Oli hauska katsella kun tympeä tj ja vielä tympeämpi henkilöstöpäällikkö sinkoilivat ympäri toimistoa kun ei lähde eikä tule tavarat eikä lähde laskut eikä porukka pääse reissuun. Eivät saaneet edes koneita auki...

Vierailija
250/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa joku pelokas pikkupomo jankkaa tota samaa "maine menee" -mantraa.

Vierailija
251/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se ole edes laillista irtisanoa ja ottaa joku toinen samoihin tehtäviin. Tuta-syyt ei ainakaan kelpaa. Ainoastaan työntekijästä johtuva syy on laillinen ja senkin syyn on oltava todella painava, vakava tehtävien laiminlyönti, päihteiden vaikutuksen alaisena työskentely, toistuvat poissaolot ilman selitystä tai rikollinen toiminta työpaikalla. 

Irtisanotun tilalle saa ihan laillisesti ottaa vuokratyötekijän. Noin teki edellinen työnantajani.

Vierailija
252/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mikään hiton heikkouden osoitus jos ei jää töihin kun on jo saanut potkut. Jotain ammattiylpeyttä pitää säilyttää.

Vierailija
253/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla tuoreilla johtajilla on liian kova tarve muokata organisaatiosta oman näköinen. Joku nuori ja dynaaminen saattaa olla hyvä valinta, mutta sitten huomataankin että hänen osaaminen liittyy asiaan jonka osuus liikevaihdosta on 5% ja tuotto 0. Ei jakseta perehtyä siihen kuka tekee mitäkin, ja mistä se raha yleensäkin tulee. Moni osaava saa lähteä ihan pärstän takia.

Vierailija
254/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa joku pelokas pikkupomo jankkaa tota samaa "maine menee" -mantraa.

Maine saattaa mennä koko yritykseltäkin mutta jostain syystä sille ei ymmärretä mitään arvoa.

Vierailija
255/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt on päivän selvä. Jos minut irtisanotaan ja minulla on irtisanomisaika, niin joko työt päättyy heti tai olen työpaikalla tekemässä vain haittaa, mutta en tietenkään sellaista, että minut voidaan juridisesti asettaa syytteeseen.

Voin vaikka perehdyttää jotain yksinkertaista tehtävää koko viikon. Ei siinä vaiheessa ole enää millään mitään merkitystä. Esimiehestä on tullut käytännössä "vihollinen", jolla ei ole esimiehen vakanssia, muutakuin juridisesti.

Nämä on näitä yrittäjien mainostamia höpöhöpö juttuja, että irtisanominen olisi mahdollisimman kivuton.

Irtisanottu työntekijä ei halua olla missään tekemisissä niiden työntekijöiden kanssa, jotka saa jäädä. Se on vaan totta. Toive on, että koko pulju kaatuu.

Vierailija
256/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jäädä sairaslomalle työsuhteen päättymiseen saakka. Silloin ei joudu tekemään yhtään mitään.

Vierailija
257/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha,

tämän vuoksi pidän aina lomasaldoa yms. Jos tulisi potkut, se olisi samantien saionaarasta. En todellakaan jäisi ketään perehdyttämään tai muutenkaan ihmettelemään. 

Vierailija
258/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä potkaisivat koko sihteerikunnan pihalle ja tilalle tuli jotain vuokrafirman pikkutyttöjä, joita sihteerien olisi pitänyt kouluttaa irtisanomisajallaan. Ne lähti kaikki kerralla saikulle. Ne on ainoat työntekijät joilla on ollut munaa meidän firmassa.

Oli hauska katsella kun tympeä tj ja vielä tympeämpi henkilöstöpäällikkö sinkoilivat ympäri toimistoa kun ei lähde eikä tule tavarat eikä lähde laskut eikä porukka pääse reissuun. Eivät saaneet edes koneita auki...

Luultavasti homma lähtenyt liikkeelle siitä että joku neropatti keksi homman muka olevan halvempaa "voidaan olla maksamatta palkkaa kesällä eikä tarvitse murehtiä äitiyslomista". Kun idea on viety eteenpäin on alettu uskoa omia perusteluita ja laskelmia, unohtaen kokonaan se mitä nuo henkilöt tekevät palkkansa eteen. No sitä saa mitä tilaa...

Vierailija
259/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti homma lähtenyt liikkeelle siitä että joku neropatti keksi homman muka olevan halvempaa "voidaan olla maksamatta palkkaa kesällä eikä tarvitse murehtiä äitiyslomista". Kun idea on viety eteenpäin on alettu uskoa omia perusteluita ja laskelmia, unohtaen kokonaan se mitä nuo henkilöt tekevät palkkansa eteen. No sitä saa mitä tilaa...

Sihteereitä irtisanottaessa myös usein ajatellaan, että sihteerintyö poistuu samalla.

Sitten asiantuntijat, päälliköt ja lääkärit tekevät ne hommat omiensa ohessa huonommin ja kalliimmalla.

Vierailija
260/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa lapsellisia vastauk

sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.

Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.

Mitkä sillat? Miks kukaa haluis takas jonnekki, mistä sai lähtöpassit? Terve.

Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees

Kovin lyhytnäköistä ajatella pelkästään sitä työpaikkaa, josta lähti. Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä oma yritys johon pian olen palkkaamassa uutta työntekijää. Minulle on soittanut useampikin entinen työkaveri. Voin kertoa, että en kyllä palkkaisi sellaista entistä työkaveria, joka on jättänyt aiemmalla työpaikalla sen viimeisen annetun tehtävänsä tekemättä ja haistatellut piut paut työnantajalle. Tällä alalla yrityksien välillä on myös tiivistä yhteistyötä, eli jos kuulen, että joku on heittäytynyt edellisessä työpaikassaan hankalaksi, sanon kiitos ei, jos hän kysyy töitä. Ja tyypillistä on myös kysyä omilta työntekijöiltä, tuntevatko tätä ihmistä esimerkiksi kesätyöntekijöitä valitessa. 

Mutta juu, pitäkää vain se itsekunnioituksenne. Minä arvostan työnantajana jotain muuta. 

Miten niin jos "kuulet, että joku on heittäytynyt hankalaksi"? Kuulet mistä? Tiesitkö, että on laitonta hankkia rekrytoinnissa työnhakijasta tietoja mitenkään muuten kuin työnhakijalta saatujen tietojen perusteella? Esim. vain niiltä ihmisiltä saa ottaa vastaan ehdokkaasta tietoa, jotka ehdokas on nimennyt suosittelijoikseen. Muuta tietoa ei saa käyttää rekrytoinnin päätöksenteon perusteina. Siellä taas joku oman elämänsä ylijumala touhuaa omiaan ja vielä retostelee sillä.

Hahaa.. oikeastiko joku luulee, että työnantajat näin toimivat? Totta kai soitetaan sille tutulle, jonka töissä tai työkaverina tai opiskelukaverina hakija on ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi