Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita
Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Olin tuollaisessa tilanteessa, kun työnantajani myytiin, kaikki saivat potkut ja minun olisi pitänyt kouluttaa uuden omistajan henkilökunta erääseen rahanarvoiseen tehtävään irtisanomisajalla. Minusta tuli vetelä. Kaikki oma-aloitteisuus katosi, enkä saanut oikein mitään aikaan, vaikka näytinkin keskivertopuuhakkaalta. Kun uusi omistaja havahtui siihen, ettei koulutuspäiviä ollut järjestetty, oli jo liian myöhäistä.
Kollegoistani yli puolet jäi sairauslomalle heti kuultuaan potkuista. Selkävaivat olivat syynä kaikilla, eikä työterveyslääkäri paljon kysellyt.
No kyllähän siinä pikkasen menee fiilikset.
Koska piirit eivät tosiasiallisesti ole niin pienet kuin ajatellaan. Rivitason työntekijöistä ei ole kukaan kilpailijalla tai muussa sidosryhmässä ikinä kuullutkaan.
Toisista on myös tosi vaikea puhua pahaa leimaantumatta itse. Miten itse reagoisit, jos työkaverisi alkaisi naureskella sinulle "toi veeravirtanen oli mun työkaveri edellisessä työssä ja sit se irtisanottiin, ei jestas mikä luuseri!" kun itse näkisit, että veera on hyvä ja osaava työntekijä?