Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 1600 kcal liian vähän, kun BMI 37, 7? Jää hirveä nälkä

Vierailija
06.04.2021 |

Jatkuvasti. Lopulta vaan ahmii. Kokeilin 1800 kcal ja sama reaktio..

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ruokaa syöt 1600 kcal edestä? On aivan eri asia syödä terveellistä, kuitu- ja proteiinipitoista kasvisruokaa 1600 kcal edestä kuin yksi pizza ja pari suklaapatukkaa 1600 kcal edestä. Toki molemmat laihduttaa, mutta höttöruoka ei pidä nälkää ollenkaan, ei täytä vatsaa eikä anna ravitsevaa ravintoa kehollesi.

Esimerkiksi 1 kg:n pakasteparsakaalimixissä on noin 350 kcal. Yhden kilon edestä vain 350 kcal! Suurin osa ihmisistä tosin ei pystyisi syömään tuota yhtä kiloa kerralla.

Yhdessä pakastepizzassa on noin 700 kcal. Se ei täytä ollenkaan, vaikka siinä on kaksinkertainen määrä kilokaloreita parsakaalimixiin verrattuna.

Vierailija
22/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu. Tottakai nälkä on aluksi kun on tottunut vetämään kilokaupalla tavaraa sisuksiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä peruskalorimäärä, mutta sinuna lisäisin liikuntaa että voi syödä enemmän. Sykemittari käyttöön että saat tarkat kalorit. Itse kulutan joka päivä 500 kcal liikunnalla, ei jää nälkä. 

Jätin liikunnan nyt pois kokonaan, kun minulla se vaan lisää ruoan himoa. Ap

Vierailija
24/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aloittaessa bmi 36 ja söin rapiat 1900 kcal. Ei kannata lähteä liian pienillä kaloreilla liikenteeseen. Laihduin pari kiloa kuukaudessa, mikä oli ihan hyvä tahti.

No reilu kk takana, ja ei muutosta painossa. Eli eka 3 viikkoa se 1600 ja 2 viikkoa 1800

Nuorena olin monesti 1000 kcal dieetillä normaalipainoisena ja se toimi. Nyt ei enää pää kestä sellaista. Ap

Jos harrastat yhtään liikuntaa, niin ei ihme että noilla kaloreilla on nälkä. Lopeta sokeriset herkut ja syö vähintään tuo 1800 kaloria. Jatkuva nälkä ei motivoi jatkamaan.

Vierailija
25/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko juoda tarpeeksi vettä?

Vedenjuonti pistää aineenvaihdunnan liikkeelle.

Itse olen saanut painosta kilon päivässä vettä kittaamalla, kun turvotus iskee.

Itse rasvan määrään tämä ei tietenkään tehoa, mutta kuona lähtee liikkeelle ja munuaiset kiittää. Muista syödä riittävästi proteiinia, niin ei ole niin kova nälkä.

Jatka vaan sitkeästi laihdutusta. Tuloksia ei aina tule hetkessä.

Vierailija
26/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ruokaa syöt 1600 kcal edestä? On aivan eri asia syödä terveellistä, kuitu- ja proteiinipitoista kasvisruokaa 1600 kcal edestä kuin yksi pizza ja pari suklaapatukkaa 1600 kcal edestä. Toki molemmat laihduttaa, mutta höttöruoka ei pidä nälkää ollenkaan, ei täytä vatsaa eikä anna ravitsevaa ravintoa kehollesi.

Esimerkiksi 1 kg:n pakasteparsakaalimixissä on noin 350 kcal. Yhden kilon edestä vain 350 kcal! Suurin osa ihmisistä tosin ei pystyisi syömään tuota yhtä kiloa kerralla.

Yhdessä pakastepizzassa on noin 700 kcal. Se ei täytä ollenkaan, vaikka siinä on kaksinkertainen määrä kilokaloreita parsakaalimixiin verrattuna.

Vähän kaloreita ja maistuu p*skalta. Moni jättää mieluummin syömättä.

Karppaus!

Vierailija
27/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tietää sinusta enemmän, että voisi arvioida, onko 1600 kcal liian vähän. Oletko kuinka pitkä? Ja mitä teet työksesi?

Joku kirjoitti, että normikulutus olisi 1800 kcal. Tämä voi pitääkin paikkansa, jos on normaalipainoinen nainen eikä työ ole fyysisesti rankkaa. Mutta jos on BMI 37, niin ylipaino lisää normikulutusta. Ei tosin mitään tuhottomia määriä. Käy katsomassa jostakin laskurista, mikä kulutuksesi on.

Vierailija
28/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvä peruskalorimäärä, mutta sinuna lisäisin liikuntaa että voi syödä enemmän. Sykemittari käyttöön että saat tarkat kalorit. Itse kulutan joka päivä 500 kcal liikunnalla, ei jää nälkä. 

Niinhän se tekee minullakin, mutta voin syödä kokonaisen lämpimän aterian tuon jokapäiväisen liikunnan ansiosta extraa. Ei silti ylity kalorit. 

Vierailija
29/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli aloittaessa bmi 36 ja söin rapiat 1900 kcal. Ei kannata lähteä liian pienillä kaloreilla liikenteeseen. Laihduin pari kiloa kuukaudessa, mikä oli ihan hyvä tahti.

No reilu kk takana, ja ei muutosta painossa. Eli eka 3 viikkoa se 1600 ja 2 viikkoa 1800

Nuorena olin monesti 1000 kcal dieetillä normaalipainoisena ja se toimi. Nyt ei enää pää kestä sellaista. Ap

Ikävuosien myötä joutuu muuttamaan laihduttamiskeinoja, koska nuorempana hyväksi havaitut eivät vain enää toimi. Täälläkin tuputetaan neuvoja paljolti sen mukaan kuin itse on onnistunut.

Vierailija
30/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se tekee minullakin, mutta voin syödä kokonaisen lämpimän aterian tuon jokapäiväisen liikunnan ansiosta extraa. Ei silti ylity kalorit. 

Joku läski miinustelee, harmi jos et saa pudotettua kilojasi :( Itsellä pudonnut jo 15 kg ja alan olla tavoitteessa. 

Vierailija
31/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista pumpata lihaksia vaikka punnertamalla ja sellaisella. Muuten oot lopulta aito kynäniska kuten mulle kävi ja hirveä duuni tehdä lihakset taas syömällä ja treenaamalla.

Ja joo kyl se näläntunne täytyy kestää alussa. Ei vaan onnistu millään taikatempulla muuten. Se helpotti mulla jossain kahden kuukauden kohdalla.

Vierailija
32/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituus 161cm ja paino 99kg.

Ikää 37v.

Liikuntaa en lisää/aloita, alan vain ahmimaan. Kokeiltu, parempi olla ilman.

Elämänlaatu kärsii tästä "kidutuksesta", kun vielä ihan turhaa, vaaka näyttää samaa kuin 6 viikkoa sitten

Vierailija
33/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 viikkoa 1600 ja nyt 2 viikkoa 1800 kcal.

Ihan kamalaa, en ole sitten joka päivä pysynyt noissa määrissä nälän vuoksi, eikä painossa mitään muutosta..

Ei tietenkään muutosta, kun olet ylittänyt. Normaali kulutuksesi on varmaan tuo 1800 kcal. Se on alitettava reilusti, jos haluaa laihtua.

Ok. Tosi rankkaa tuo 1800, vaikuttaa jo perheen elämään, kun olen niin kiukkuinen (ja kateellinen kun niiden ei tarvitse olla nälissään :'D)

Auttaisiko vähempään energiamäärään tottumiseen, että kalorien laskemisen sijaan pienentäisi ruoka-annoksia, pureskelisit pidempään ja päättäisit olla ottamatta lisää? Mielikin pysyisi paremmin mukana, kunet joutuisi jatkuvasti miettimään asiaa tai ajattelemaan, että kiellät itseltäsi jotain. Kasvisten lisääminen lautaselle muun ruoan sijaan vähentää kaloreita, mutta täyttää vatsaa.

Vierailija
34/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietit kun on kurniva nälkä, että nyt ne rasvat sulaa siellä kohinalla. Muuten ei tulosta saakaan kuin sietämällä nälkää.

terv, Dr Now

Vierailija
35/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kalorimäärä ei ole järkevää laihduttamista sinun kokoisellesi. Jossain vaiheessa kyllä painosi ensin vähän laskiessa voit lähteä siihenkin, mutta ei vielä. Ahmimisen ja luovuttamisen riski on aivan liian suuri noin suurella kalorienpudotuksella. Kokeile aluksi vaikkapa 1800-2000 kcal, silläkin pääset varmasti alkuun.

Nuo "kyllä sillä pärjää / kyllä laihduttaessa pitää sietää nälkää" -kommentit eivät ole enää tätä päivää, kun laihdutuksesta ja sen psykologiasta onneksi tiedetään enemmän. Nälkä sinulle varmasti tulee 2000 kcal ruokavaliollakin. Nälkää EI saa laihduttaessakaan päästää liian suureksi, tämä on ihan perusjuttu jojoilua välttäessä.

Vierailija
36/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävuosien myötä joutuu muuttamaan laihduttamiskeinoja, koska nuorempana hyväksi havaitut eivät vain enää toimi. Täälläkin tuputetaan neuvoja paljolti sen mukaan kuin itse on onnistunut.

No kenes neuvoja "tuputtaisit" jos et niitä omia ja toimivia, torvi? Jonkun toisen neuvoja jotka eivät ole tepsineet? Ehkäpä me muutkaan emme ole enää nuorempia. 

Vierailija
37/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on 400kcal liikaa jos oikeasti olet laihduttamassa. Saat määrää lisättyä kun valitset vähä-kalorisia ruokia, jolloin nälkä lähtee. Jos vedät suklaalevyn niin siinä menee yli puolet päivän sallituista kaloreista, joten nälkä tulee varmasti.

Vierailija
38/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lainkaan aktiivinen 100-kiloinen 30-60-v. nainen kuluttaa noin 2200 kcal/vrk. Sydänliiton laskuri.

Vierailija
39/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt vääränlaisia ruokia. Proteiini, rasva ja kuitu pitävät nälkää.

Vierailija
40/167 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälän tunne voi johtua myös siitä, että vatsa ei tule täyteen. Etenkin jos annoskoossa on tapahtunut isoja muutoksia, niin venynyt vatsalaukku voi huutaa ruokaa. Ajan myötä vatsakin tottuu pienempiin annoksiin. Aluksi voi kokeilla juoda aina ensimmäisenä ison lasin vettä. Se täyttää vatsaa ja kylläisyyden tunne tulee nopeammin. Jos nälkä iskee aterioiden välillä, niin taas iso lasi vettä ja syö vaikka porkkana (kuori ja pilko jääkaappiin kylmään veteen valmiiksi).

Kannattaa myös miettiä, mikä siinä omassa ruokavaliossa on aiemmin ollut pielessä. Voi olla helpompaa korjata ruokavaliota ongelma kerrallaan kuin muuttaa radikaalisti kaikki. Toki osalle sopii paremmin kerrasta tehty muutos. Saitko työterveydestä mitään tukea tai ohjeita painonpudotukseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä