Vihapuheen sensuroiminen ei ole mielipiteenvapauden rajoittamista, koska vihapuhe on väkivaltaa, ei mielipide
Tämä itsestäänselvyys ohitetaan tahallaan kun uhriudutaan "sananvapauden" rajoittamisella. Väkivaltaan ei ole mitään vapautta eikä oikeutta.
Asiallisesti esitettyjä mielipiteitä ei ole koskaan yritetty kieltää ja rakentavasti saa puhua mistä vaan. Jos ei pysty sanomaan kantaansa esimerkiksi mahamutosta ilman racismia, ei ole mitään annettavaa ja on parempi olla hiljaa.
Kommentit (429)
Jännä kun mun mielipiteitä ei ole koskaan tarvinnut rajoittaa, mutta mähän sanonkin asiani ilman raivoa ja vihaa.
Kuinka paljon vieraaseen kulttuuriin pitää tutustua, jotta kriittiset mielipiteet eivät enää johtuisi vain tietämättömyydestä?
Kiihoittaminen kansanryhmää vastaan on jo laissa mainittu rikos. Jos ei osaa arvostella mahanmuttoa ilman vihapuhetta, sitten türpà kiinni.
jkljl kirjoitti:
"– Mihin tarvitaan tällaista täysin politisoitunutta väljää termiä "vihapuhe", joka on mahdoton määritellä? Tontti kysyy.
– Olen samaa mieltä siitä, että suurimmaksi osaksi meidän lainsäädäntömme pystyy jo nyt puuttumaan kiellettyyn ja laittomaan vihapuheeseen. Meillä on esimerkiksi kunnianloukkaus ja kiihottaminen kansanryhmää vastaan, Harms vastaa."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/oikeustieteen-tohtori-suoltaa-kriti…
No tässähän se on kiteytettynä. Vasureille ei vain kertakaikkiaan sovi se, ettei intersektionaalinen maailmanhahmotus ole kaikkien suomalaisten uskonto.
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
ALAS VASEMMISTO!
Vierailija kirjoitti:
Kotiäidit kohtaavat vihapuhetta: ”Kuin rasismia”
Kehityspsykologian asiantuntija Aric Sigman nosti kissan pöydälle Mothers at Home Matter -konferenssissa pitämässään puheessa. Sigmanin mukaan kotiäidit kohtaavat rasismin kaltaista vihapuhetta.
Stereotypian mukaan naisesta tulee typerä, kun hän saa vauvan. Monet myös pitävät kotiäitejä homssuisina ja rumina.
Kotiäiteihin kohdistuva vihapuhe on Sigmanin mukaan kielenkäytöltään ja vaikutukseltaan rinnastettavissa rasismiin.
Suomessakin väsyneistä kotiäideistä tehdään parodiaa niin Putouksen kaltaisissa tv-ohjelmissa kuin kahviloissa vauvan kanssa aikaansa viettäviä ”latteäitejä” kritisoivissa puheenvuoroissa.
Tämän kaltainen stigma ahdistaa naisia kohtuuttomasti, sillä useimmat kamppailevat jo muutenkin sen päätöksen kanssa, ollako kotona lapsen kanssa vai palatako töihin: uran ja perheen yhdistäminen on tutkitusti naisille huomattavasti vaikeampaa kuin miehille.
https://www.vau.fi/vauva/vauvan-hoito/kotiaiti-on-laiska-lehma/
Oletko ottanut huomioon feministisen osan tässä kaikessa?
"Esiäidit ovat taistelleet sinulle oikeuden mennä töihin ja laittaa lapset hoitoon, mikset tee niin?"
"Haluan olla lasteni kanssa kotona, enkä halua, että lapseni joutuvat ihan vauvoina vieraiden hoitoon. "
" Työsi on tärkeää, eikö lasten isä voi hoitaa? "
" On lasten isänkin työ tärkeää ja jopa paremmin palkattua joten perheemme kannalta on parempi, että se olen minä joka jää kotiin."
Vaimoni on kunnalla töissä lastensuojelussa. Kyllä, työ on erittäin tärkeää, mutta myös hyvin kuormittavaa. Olin tosi kateellinen hänelle, että oli lastemme kanssa kotona. Hän sai nähdä lastemme kehityksen ja parhaat hetket ihan eri tavalla kuin minä, joka näin arkena väsyneitä lapsia ja, onneksi, sain viikonloppuna olla lastemme kanssa. Minulle jäi pitkälti rooli tämän mahdollistajana. Sain tehdä ylitöitä, että perheellä suurin piirtein riitti rahat. Arvostan todella korkealle varsinkin pienien lapsien äitejä, enkä missään vaiheessa ymmärtänyt, miksi äidin päätös hoitaa lapsia kotona oli uhka koko naissukupuolelle, mutta sitä se selvästi oli.
Viha ei lopu kieltämällä puhuminen, se vain yltyy siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun mun mielipiteitä ei ole koskaan tarvinnut rajoittaa, mutta mähän sanonkin asiani ilman raivoa ja vihaa.
Jos annat cancel-kulttuurille, intersektionaaliselle hulluudelle ja "miehetkin voivat synnyttää"-kaahoille kaiken mahdollisen tilan ilman kritiikin häivää niin ei kai niitä silloin kukaan haluakaan rajoittaa.
Se mikä on vihapuhetta, on mielipide.
Tässäkin keskustelussa esillä olleen "sanavastuun" on mielestäni kiteyttänyt parhaiten Ugandan edesmennyt diktaattori Idi Amin: "Takaan jokaiselle sanomisen vapauden, mutta en vapautta sanomisen jälkeen".
Tässä vihapuhekeskustelussa suurin ongelma mielestäni on se, että siinä yritetään "sanavastuun" piiriin ujuttaa kaikki sellaiset mielipiteet, joista jotkut eivät pidä. Se menee valitettavasti sensuurin puolelle se.
Viha puhetta ei pidä eikä tule hyväksyä!
Vihapuheesta puhuminen pitäisi kieltää.
Se, että sanotaan totuus asioista, ei ole vihapuhetta. Vihapuheeksi syytetään totuuden sanomista niiden taholta, jotka eivät halua totuuden tulevan ilmi. Se on nykyajan vaientamisase.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananvapaus ei ole vuosikymmeniin ollut niin kapea kuin juuri nyt.
Ja hyvä niin. Kertoo sivistysyhteiskunnasta.
Yes, DDR oli mallivaltio, Kiina ja Pohjois-Korea nyt.
Minä vi.haan Jeesusta.
Minä vi.haan K.ehitysvammaisia
Minä v.ihaan isääni
Minä vi.haan äitiäni.
Onko tämä vihapuh etta vai mielipide?
Minulla on hyvä syy vihata kaikkia edellä mainittuja
Vihapuheen tunnistaminen
Vihapuhe on suvaitsemattomuuteen perustuva ilmaisu,
jolla tahallisesti loukataan, halvennetaan, uhataan tai mustamaalataan toisia ihmisiä.(Esim.köyhiä,työttömiä).
Vihapuhe ei aina näytä vihaiselta.
Pohdi ja kyseenalaista asenteitasi. Millaisiin ennakkoluuloihin, uskomuksiin, oletuksiin tai mielipiteisiin vihapuhe perustui?
Kiinnitä huomiota viestintätyyliisi. Älä trollaa, provosoi, yleistä, liioittele tai valehtele. Sosiaalisessa mediassa viestiessä ainoa vihje viestin sävystä on usein kirjoitus
Tee “peilikuvatesti” ennen viestin lähettämistä. Voisitko lähettää viestin itsellesi? Entä läheisellesi?
https://www.koulukino.fi/disinformaatio-vihapuhe-ja-mediakasvatuksen-ke…
Vierailija kirjoitti:
Vihapuheen tunnistaminen
Vihapuhe on suvaitsemattomuuteen perustuva ilmaisu,
jolla tahallisesti loukataan, halvennetaan, uhataan tai mustamaalataan toisia ihmisiä.(Esim.köyhiä,työttömiä).
Vihapuhe ei aina näytä vihaiselta.
Pohdi ja kyseenalaista asenteitasi. Millaisiin ennakkoluuloihin, uskomuksiin, oletuksiin tai mielipiteisiin vihapuhe perustui?
Kiinnitä huomiota viestintätyyliisi. Älä trollaa, provosoi, yleistä, liioittele tai valehtele. Sosiaalisessa mediassa viestiessä ainoa vihje viestin sävystä on usein kirjoitus
Tee “peilikuvatesti” ennen viestin lähettämistä. Voisitko lähettää viestin itsellesi? Entä läheisellesi?
https://www.koulukino.fi/disinformaatio-vihapuhe-ja-mediakasvatuksen-ke…
Kaikkien muiden tulee kyseenalaistaa asenteitaan, pokkuroida peilin edessä ja piehtaroida huolessa, paitsi niiden jotka paasaavat vihapuheesta. Heidän mielipiteet ovat aina automaattisesti oikeita.
Sattumaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sananvapaus ei ole vuosikymmeniin ollut niin kapea kuin juuri nyt.
Jonnet ei muista kuinka vielä ysärillä vihapuhe ei saanut mitään sijaa. Mediat heittivät mölisijöiden mielipidekirjoitukset roskakoriin eikä kenenkään tarvinnut tietää niistä mitään.
Ysärillä puhuttiin vielä neékéreistä ja Kummelissa pyöri Aziz-terrrrrrroristi, että kaiveleppa tarkemmin muistojasi.
Sensuroinnista valittaa vain
öyhöttäjät.