Android vai iPhone? Kummasta tykkäätte enemmän? Tässä oma mielipiteeni muutama viikko Androidiin siirtymisen jälkeen.
Itse käytin vuosia iPhonea ja siirryin hiljattain Androidiin. Eihän noissa suurta eroa ole, mutta muutama yksityiskohta ainakin itseni Androidissa nyt miellyttää enemmän. Tiedostojen siirto (videot, musiikki yms.) on paljon helpompaa, kun puhelin näkyy tietokoneessa kuin muistitikku ja voi siirtää kaikenlaisia tiedostoja puhelimen ja tietokoneen välillä. Eikä tarvita mitään kammottavia iTunes-ohjelmistoja.
Toinen on se, että wifin saa oikeasti pois päältä pikakuvakkeesta (en koskaan ymmärtänyt iPhonen logiikkaa, että se menee vain vähäksi aikaa pois päältä...). Muutenkin jää vaikutelma, että Android on käyttäjää varten, iPhonessa taas tuntuu siltä, että ylhäältäpäin on päätetty, että näin sinä haluat puhelintasi käyttää.
No näitä ei ole kaikissa Androideissakaan, mutta uudessa puhelimessani on kuulokeliitäntä, jota uusissa iPhoneissa ei ole (en ymmärrä miksi ei). Ja uudessa puhelimessani on ehjä näyttö (ei lovia tai reikiä kameran linssiä varten).
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi sietää sitä, että puhelin ei ole intuitiivinen käytettävä, en maksa siitä, että joudun katsomaan ohjeita ja säätämään yhtään mitään kun homman voi hoitaa niin, että puhelin on heti itsestäänselvän helppo ja todella nopea käyttää. Tästä syystä en enää koskaan palaa Androidiin.
Oli puhelin minkä merkkinen hyvänsä, ne ovat kammottavia käyttää kuitenkin, joten teen kaiken aina tietokoneilla (kuten kirjoitan tätäkin, kännykällä ja tabletilla kirjoittaminen on aivan kauheaa), että ehkä sen takia en myöskään tunnista mitään tässä ketjussa listattuja ongelmia. (Ei tarvitse säätää tiedostojen kanssa, musiikki on joka tapauksessa Spotifystä, en käytä juuri mitään ylimääräisiä appeja jne.)
ööh, eipä ole kertaakaan tarvinnut lukea ohjekirjaa androidini kanssa
Olisikohan se ollut ääniohjaus, jonka kanssa taistelin aikani, eikä todellakaan ollut vaivan väärti (hoidan mielelläni asioita autolla ajaessa). Joka asiaan tarvitsi erillisen sovelluksen, tuokin taitaa olla Google appin takana ja pitää olla oikeat kielipaketit ladattuna jne. Jotenkin vierastan aivan kauheasti tuota appien paljoutta muutenkin, ihan sairaan ärsyttävää (yli 20 sovellusta on jo oikeasti jotain aivan sietämätöntä, eikä niitä näe/hahmota nopeasti edes yhdellä silmäyksellä).
Joustava käsitys. Itse pitäydyn parinsadan puhelimissa. Pääpaino kommunikoinnissa ja lehtien selailussa. Kuvia otan harvakseltaan.
Olen ajatellut asian niin, että brändi-, trendi tai statusarvo ei puhelimen kohdalla ylitä minulla todellista käyttötarvetta, mutta tietokoneessa joka on minulle musiikintuotannossa tarpeen niin överit ovat paremmat kuin vajarit.
Itsellä puhelin on mukana monessa menossa, joten harmittaisi, jos 1000 euron tippuisi ja hajoaisi. 200 euron puhelimissa on kaikki tarpeellinen ja sitä ei tarvitse käsitellä silkkihansikkain, kuten 1000 euron puhelinta tulisi käsiteltyä...
Ensimmäinen puhelimeni ostin vuonna 1995. Maksoi 2995mk eli nykyrahassa n. 500euroa. Sillä pystyi soittamaan, vastaanottamaan tekstiviestejä sekä tekstiviestikeskuksen kautta lähettämään valmis tekstiviestejä. Sen jälkeen kallein puhelimeni on ollut Nokia 6110 vuonna 1998, maksoi muistaakseni 2490mk, tässähän oli jo pelejä ja mm. UV-linkki tietokoneeseen kytkemistä varten. Niin ja 160 merkkiä pitkät tekstiviestit vakiona. Ei pystynyt pidempään kirjoittamaan, joten ei mennyt vahingossa tuplahintaa. No kyllähän noista ajoista on sitten monta puhelinta ollut, mutta yhteistä näille kaikille on ollut 200 euron hintakatto. Eli olen tällä vuosituhannella aina pärjännyt ns. perusmalleilla, joissa on puhelin, viestit, (kamera, netti). Eikä ole koskaan jäänyt mikään asia tekemättä sen vuoksi, ettei kännykän ominaisuudet riitä, toki joitakin työhön liittyviä juttuja olen muutenkin tehnyt tietokoneella, jolloin ois saattanut tulla tilanne, että sen hetken huippumalleilla ois onnistunut työjutut, jotka omalla ei. Yleensä huippumallit on vaan sitten brassailua.
Voisiko joku nyt kertoa miten iPhonella saa selaimeen välilehdet kuten tietokoneella (tai androidilla) ollessa?
Jos haluatte maksaa merkistä, ostakaa omenan tuotteita. Jos taas haluatte laatua, ostakaa android. Kahden minuutin googlettelun jälkeen selviää jo, että omenat maksavat huomattavasti enemmän, mutta tehoja ja ominaisuuksia on 60%-70% vähemmän kun androideissa. Itse ainakin haluan maksaa laitteesta enkä logosta. (Huomioikaa Applen tietokonenäytön teline 1050€, kun semmoisen alumiinipalan ilman omenalogoa saa alle 5€)
Vierailija kirjoitti:
Android on aina ollut milloin milläkin luurilla. i-puhelinta en kyllä haluaisi ihan periaatteesta, koska Apple on firmana niin syvältä ja tekee laitteidensa käyttöiästä tarkoituksellisesti lyhyen ja niiden korjaamisesta mahdotonta. Android on käyttäjäystävällinen ja asiat saa säädettyä omien toiveiden mukaan. Poikaystävällä on iphone ja siinä ei ole edes kuulokkeiden piuhalle paikkaa!
Miten niin tekee käyttöiästä tahallaan lyhyen? Oma kokemukseni on, että Applen tuotteet ovat nimenomaan kestäviä. Itselläni on käytössä kuusi vuotta vanha iPhone ja toimii edelleen moitteettomasti. Samoin 8v vanha iPad ja 5v vanha MacBook. Eikä niitä ole pidetty mitenkään varoen, vaan ihan normaalissa käytössä ovat olleet. Minulla on myös 13v vanha ipod, joka toimisi, jos sille näin Spotify-aikakautena olisi käyttöä.
Androidista en itse tykkää yhtään. En tosin ole käyttänyt sitä kuin satunnaisesti töissä. Joten kokemukseni eivät riitä oikeaan vertailuun.
Apple ei ole vastuullinen yritys, en halua tukea tuollaista yritystoimintaa, siksi valintani on Android. Rahasta ei ole todellakaan kiinni, eihän nuo iPhonen edes ole kalliita!
On naurettavaa vertailla satasen Androidia tonnin iPhoneen. Pitää vertailla iPhonen tonnin Androidin ja kyllä silloin samalla rahalla saa paljon Applea paremman puhelimen.
Kyllä mun iPhonen asetuksista wifin saa ihan kokonaan off, eikä palaa itsekseen päälle. En tajua, mitä ap tästä selittää.
iPhone on ihan ok, mutta vähän harmittaa että olen niin täysin tottunut siihen, kun samalla rahalla saisi niin paljon parempaa suorituskykyä Androidien puolella. Vaihtaminen tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku nyt kertoa miten iPhonella saa selaimeen välilehdet kuten tietokoneella (tai androidilla) ollessa?
iPhonella paina linkkiä selaimessa pitkään ja valitse pompahtavasta valikosta Open in new tab. Avoimia välilehtiä pääset selaamaan Safarin oikeasta alakulmasta kuvakkeesta, jossa on kaksi neliötä limittäin päällekäin.
Uuden ”tyhjän” välilehden saat painamalla tuota neliökuvaketta ja sit alhaalta keskeltä +
Vai tarkoititko jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
iPhonella paina linkkiä selaimessa pitkään ja valitse pompahtavasta valikosta Open in new tab. Avoimia välilehtiä pääset selaamaan Safarin oikeasta alakulmasta kuvakkeesta, jossa on kaksi neliötä limittäin päällekäin.
Uuden ”tyhjän” välilehden saat painamalla tuota neliökuvaketta ja sit alhaalta keskeltä +
Ja noi neliökuvakkeet ei välttämättä koko ajan näy, saat ne esiin kun selaimessa ollessasi painat ruudun alareunaa:
Vierailija kirjoitti:
On naurettavaa vertailla satasen Androidia tonnin iPhoneen. Pitää vertailla iPhonen tonnin Androidin ja kyllä silloin samalla rahalla saa paljon Applea paremman puhelimen.
Paljon tyhmempää on maksaa logosta, jos pärjää halvemmalla tuotteella, jossa ei tlihinnoiteltua logoa ole.
Olen iphonea joskus käyttänyt ja muuten en eroa huomannut, mutta omassa käytössä juuri tuo videon siirtämisen vaikeus sai vaihtamaan takaisin Androidiin. Lensin paljon ja työkkärin aina laittaa jotain filmejä kännykkään lentomatkaa varten ja ärsytti iphonessa se. Muuten en eroa käytössä juurikaan huomannut.
iPhone tuli ennen Androidia. Silloin jo totuin siihen. Vaihdan laitteita aika harvakseltaan ja en edes uteliaisuuttani ole siksi ostanut rinnalle Android-laitetta, vaan pitäytynyt totutussa.
Androidin kehitys on ollut nopeaa ja jos joku tällä palstalla väittää sitä iOsia kehittyneemmässä niin saattaa olla oikeassakin. Kunnon Android-laitteet liikkuvat kyllä samoissa hinnoissa Applen laitteiden kanssa eli sikäli en ymmärrä niiden pitämistä halpoina ja toisinpäin.
Kyllä, on aika halpoja Androideja, se on totta, mutta kyse oli nyt kunnon laitteista, joilla tekeekin jotain.
Vierailija kirjoitti:
iPhoneen ei saa sellaisia sovelluksia joita käytän Androidissa aktiivisesti päivittäin + akun surkea pakkasenkestävyys ja hinta niin valintani on täysin selvä.
Mitä sovelluksia?
Iphone on puhelin, Android on käyttöjärjestelmä. Eri merkeillä ja niiden erihintaisilla puhelimilla Android-käyttökokemus on hyvinkin erilainen.
Iphonen käyttöjärjestelmä on iOS.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lienee se toiminto, joka mun puhelimessa on nimellä avaa taustalla. En siis halua sivuja auki sinne (vaikka nyt pakon edessä käytänkin kun parempaa ei ole) vaan haluaisin ne selaimen yläreunaan, josta näkisin ne koko ajan kuten tietokoneessakin.
Kyllä mä iphonen ottaisin, jos ei muuten niin vaihtelun vuoksi.
Hankin vähän aikaa sitten Iphonen ja ihmetyttää kun tulee puhelu, niin se näkyy myös (MacBook) läppärillä. Jos vaikka mies olisi koneella, niin näkee suoraan mun puhelut ja Imessaget (jos käyttää mun tunnusta).