Tyk vai Norssi
Tyttäreni menee yläasteelle ja ei tiedä kumpaan menee. Haluan tietää muilta, että kumpi on parempi.
Kommentit (360)
Oma mielikuva että olis vajainakin ollut painotus luokkia...En ole varma mut muistelen että olisin kuullut
Mun tyttö kävi juurikin nuo latinaluokat Tykissä, 7-9. Lukioon meni muualle.
Jotkut varmasti tykkää pienestä luokasta, mutta mun tytölle ja hänen bestikselle tämä ei ollut ihan paras järjestely. Murrosikäisten joukossa kävi niin,että ns vahvat persoonat jyräsi ja olivat luokan "pomoja", myös 7.luokan alussa syntyneet "sisäpiirit" pysyivät aika lailla koko yläkoulun ajan. Omalla tytöllä oli onneksi tämä yksi hyvä ystävä kenen kanssa oli koko yläkoulun. Eivät juurikaan tutustuneet muihin. Jos tämä yksi kaveri oli vaikka kipeenä, niin oma tyttö oli aika orpona sitten siellä.
Latina oli ihan jees, en tiedä paljonko sitä tyttö "oikeasti" oppi, aika helpolla sai siitä minusta hyvän numeron päättikseen. Lukiossa ei jatkanut sitä enää. Latinaa ei ollut joka jaksossa.
Pääsykoe oli helppo, käytännössä äikän testi. Tytön kavereita haki Krunikan musaan samaan aikaan ja sinne oli tiukka seula, latina ei ollut yhtään sama.
Leirikouluahan nuo odotti paljon ja se oli ihan kiva juttu (ei monessa koulussa pystytä mennä ulkomaille) mutta samalla tavalla pikku porukoissa sielläkin oltiin ja oli jotain "draamaakin" mistä jäi huonoa makua (toisaalta missä ei nuorten kanssa olisi) Vanhemmat suurimmaksi osaksi maksoi.
Yläkoulun jälkeen tyttö ei ollut vanhoihin luokkakavereihin tekemisissä enää ja ei tosiaan halunnut harkita edes Tykissä jatkamista vaikka etäisyys kotoa oli hyvä, se jäi vähän avoimeksi että miksi näin. Vaikutti siltä että koki luokan ilmapiirin välillä ahdistavaksi ja oli vaikea sitä muuttaakaan muuksi, kun porukka oli niin pieni.
Ehkä en enää laittaisi tyttöä sinne hakemaan, vaan menisi ihan perusluokille. Mut nää siis meidän kokemuksia vaan ja jollain muulla voi olla eri.
Mun tytön luokassa (tää lukiolainen) ei ollut kiusaamista ainakaan silleesti että olisin kuullut. Mutta tyttö on kyllä kertonut että nuoremmilla on ollut tätäkin
T. Edellisen viestin kirjoittaja
Tosta puuttumisesta en osaa sanoa, kun meillä tyttö tosiaan on jo lukiossa ja nää jutut mitä kertoi koski nuorempia. Toivotaan tietty että tartutaan!
Norssi, totta kai. Tai sitten ihan muut kantakaupungin koulut, sanoisin.
Kahden Norssissa opiskelevan nuoren äiti täällä hei! Olipa jännä törmätä keskusteluun, jossa nämä koulut oli asetettu vertailuun. En tunne tätä toista koulua ollenkaan, mutta Norssia voin minäkin kehua täydestä sydämestä. Opetus on priimaa, mutta myös oppilashuoltoa tekevät ihmiset, joilla on ammattitaito ja sydän paikallaan. Kiusaamiseen puututaan aidosti ja nuorten ahdistus on ongelma, jossa aikuiset haluavat auttaa. Meilläkin on kokemusta ihanien ihmisten tuesta siellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on Töölön yhteiskoulussa, jos nyt siis siitä Tykistä puhutaan. Kiva koulu, mutta tiloilta ahdas. Melko rauhallista menoa ja opettajat ihan ok.
Joo ja ainoa oikea alkuperäinen Norssi on myös tietysti Helsingissä.
Voisivat kutsua tuota Tampereen Normaalikoulua vaikka Tampiksi.
Mä kans ajattelin otsikosta että Tyk = Tampereen yhteiskoulu.
TYK 1983-1986, loistava koulu. Faija kävi 60-luvulla.
Olen käynyt itse Norssin viime vuosituhannella, oli huippua. Mutta vastaan silti, se kumpi on lähempänä kotia, tai se minne lapsi itse haluaa= mihin kaverit menee. Koulushoppailulla et voi varmistaa lapsesi tulevaisuuden menestystä.
Tietty jos lapsi on motivoitunut tietystä painotuksesta, on perusteltua hakea muualle.
Herkemmille nuorille ainakin hyvä kuulla, miten saa apua ja millainen ilmapiiri muiden kokemusten mukaan on.
Jos saa lukioista puhua tästä, niin Etu-Töölön lukio on aliarvostettu. Todella hyvä henki. Ei puhettakaan mistään joukkoahdistuksesta.
Mulle välittyi Tykistä melko kovat arvot. Jos menestyt, kelpaat.
Mun mielestä on ihan nuorien ittensä kannalta hyvä kun julkaistaan näitä kyselyjä. Jos nyt miettii noita lukemia niin tuolla Töölön yhtenäiskoulussa 30 oppilaan luokalla, jos on puolet tyttöjä eli 15, niin n. 8 kärsii vähintään keskivaikeasta ahdistuksesta. Se on paljon. Niin nuorille hyvä viesti tietää että syy ei ole hänessä ittessään eikä oo yksin sen ongelman kanssa, vaan samassa koulussa moni muu kärsii samasta asiasta. Jossainhan se syy väkisin on kun noin voimakas lukema samassa koulussa.