Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyk vai Norssi

Vierailija
27.03.2021 |

Tyttäreni menee yläasteelle ja ei tiedä kumpaan menee. Haluan tietää muilta, että kumpi on parempi.

Kommentit (360)

Vierailija
281/360 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä joo ulkoinen menestys, raha ym

Vierailija
282/360 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin nyt ton Ylen jutun. Jännä, että eivät oo haastatelleet Töölön yhteiskoulun henkilökuntaa. Jätkäsaaren peruskoulustahan oli kommentoitu fiksusti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/360 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa ketjussa kirjoitettiin tälleen:

"Opettajaksi otetaan pidempiinkin sijaisuuksiin mieluummin esim. koulun vanhoja oppilaita vaikka päteviä/opeopiskelijoitakin olisi saatavilla. Varmaan yksityiskouluilla on vapaammat kädet näiden pätevyysjuttujen kanssa ja ei tarvitse maksaa epäpätevälle kunnon palkkaa. 

Siitä en tiedä onko meininki tämän suhteen muuttunut uuden rehtorin myötä, mutta tämä oli tilanne pitkään."

Ei oo siis mun ajatus kun en tiiä tilannetta mut tietääkö joku ?

Vierailija
284/360 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mä kuvaisin tota ilmapiiriä...vaihtelee eri luokilla paljon. Matikkaluokalla oli ehkä silleen avarakatseisinta, kun sinne oli pääsykokeet. Eniten ns. "Nörttejä" (hyvällä!!) Kaikki ei ollut niin samanlaisia vaan myös hiljaisemmat hyväksyttiin.

Yleisluokilla sit enemmän sellasta painetta näyttää samalta ym kun suuri osa asui Töölössä ja oli ehkä enemmän samanhenkisiä. Raha ym. Jutut siellä ehkä tärkeämpää? 

Latinaan pääsi mun käsityksen mukaan aika helpolla. Mun aikana puhuttiin paljon siitä että miten se saatiai houkuttelemaan paremmin. Latinaluokan oppilaat oli ns. "Kuplassa" ei paljon olleet tekemisissä muiden kanssa. Siellä kans oli tosi "samanlaista" porukka keskimäärin...

Enkkuluokka oli kiva, siellä olin itse.

Lukiossa sit oli laajempaa kun opiskelijat enempi tulee eri puolelta. 

Ei etkä kauhean suvaitsevainen ilmapiiri tai sellanen että kaikki saa olla mitä on. Meidän luokka oli tosiaan kiva mutta tiedän monia keillä oli tosi paha olla.

Vierailija
285/360 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiskouluissa on usein pienemmät resurssit kuin kunnallisissa. Se voi vaikuttaa esim.siihen, että miten oppilashuoltoa (kuraattori, psykologi ym.) on tarjolla.

Vierailija
286/360 |
05.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä oli Norssissa väsyttävää, kun opetusharjoittelijoita oli paljon. Yläasteella se ei haitannut enää. Harjoittelijoiden tunnit oli yleensä hyvin suunniteltuja ja kivoja.

Hyvät muistot Norssista.  Harmitti paljon, kun oma keskiarvo ei riittänyt sinne enää lukioon vaan täytyi mennä muualle.

Vierailija
287/360 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norssin latinaan on paksu vihko pääsykoetehtäviä. Paljon hakijoita, tiukka karsinta.

Tykin latinaan on 2-3 äikän tehtävää.

Vierailija
288/360 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiinnostava keskustelu!

Norssi on vanha sivistyskoulu, sama perinne näkyy siellä edelleen esim. latinan opetuksessa. Siellä latina ei oo todellakaan mikään "kerho" tai kiva lisä, vaan aidosti osa kulttuurihistoriaan sidottua opetusta. Sama koskee leirikoulua. Ei olla turisteina pelkästään, opitaan kulttuurihistoriasta ja sivistyksestä.

Osansa tekee ilman muuta se, että opettajissa on tohtorikoulutettua porukkaa, kilpailu koulun virkoihin on tosi kova. Mutta toki se pääsykoekin on aidosti vaativa ja erottelee jyvät akanoista. Moni Norssin oppilas on entisen norssin lapsi, sivistysperheistä. Töölö käsittääkseni on paljon vahvemmin peruslähiökoulu. Latinapainotuksesta ei oo moni kuullutkaan, ja oon käsittänyt sen jääneen aika vähäiselle suosiolle.

Vierailija
289/360 |
08.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo asetelma. Eihän Tykissä ja Norssissa oo mitään yhteistä. No ehkä just latinapainotus, mutta kuten on tässäkin keskustelussa käynyt esille niin ei varsinaisesti voida verrata niitäkään. Norssissa on niin laadukas painotus.

Ennemmin vois verrata Tykiä ja Meikkua tai sit Viikkiä ja Norssia.

Vierailija
290/360 |
12.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasemmin hyvä koulu joka ei enää oo entisensä

Vierailija
291/360 |
15.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muissa Helsingin peruskouluissa on yli 50 prossaa ahdistuneita tyttöjä? Siitä kai tässä oli kyse. Toi mittari on kumminkin aika konkreettinen osoittaja.

Ei missään. Töölön yhteiskoulu on ainut :(

Vierailija
292/360 |
16.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh. Onneksi tyttö meni Meikun kuvikseen. Oli Taivallahdessa ja mietittiin Töölöön pyrkimistä, mutta oon nyt entistä vakuuttuneempi siitä että tehtiin oikea ratkaisu! Latinaa ja enkkua mietittiin, mut hyvä että on Meikun suojissa nyt.

Vierailija
293/360 |
17.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykin latinassa on myös mun tuntuman mukaan aika pienet luokkakoot, ja välillä ollut niinkin, että kaikki paikat ei ole tulleet täyteen. Latinaa on muutamassa jaksossa. Ei sitä syvällisesti opi, mutta jollekin toki varmaan tulee innostus lukiossa opiskella vielä lisää.

Helppo päästä, jos ei ole lukihäiriötä tai muuta. Joku ysin äikänoppilas pääsee varmasti, jos ei mokaa kokeessa, ja vaikeahan siinä on mokata, koska ei oo erityisen soveltava.

Luokka ei oo mitenkään ihmeellinen. Osa oppilaista on hyviä, osa keskitasoa. Tyttöjä käsittääkseni aika usein enemmän kuin poikia. 

Tykissä on monenlaisia opettajia, osa oikein hyviäkin. Leirikouluja tehdään monella luokalla, ei oo mikään latinaluokan erikoisuus siis. Omakustanteisia pääosin.

Koulun tilat on huonot, oppilaita on aivan liikaa tiloihin nähden, ja siitä syntyy myös säätöä ja melua paljon. Viihtyvyyteen ei oo panostettu. Myös latinaluokkien käytössä olevat tilat on liian ahtaat. Viimeistään kasilla kaikki ravaa kaupassa, koska ruokala on kamala. 

Yhteisöllisyys on vähäistä, olen ymmärtänyt että opintososiaalisen tuen kanssa on ollut ainakin aikaisemmin ongelmaa, myös yleinen kulttuuri koulussa suosii sitä että ongelmia lakaistaan maton alle. Vaihtuvuus osassa henkilökuntaa on suurta. 

Kyllä mun lapsi siellä yläasteen kävi, ja osallistuin vanhempaintoimintaan sen verran, että tutustuin kouluun ehkä keskimääräistä paremmin, mutta ei hänelle erikoisen hyviä muistoja yläasteajasta jäänyt. Arvelen että vanha maine kannattelee koulua edelleen, mutta ainakin yläasteen puolella on jotakin tapahtunut negatiivisempaan suuntaan.

Oma lapsi ei ehkä olis Norssiin päässytkään, ja toisaalta hänellä onneksi oli Tykissä valmiiksi kavereita. Uskon kumminkin, että parempiakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
294/360 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norssissa musta ainakin jos kiusaamista tai muuta pelkää niin osataan puuttua tosi hyvin asioihin. Moni tilanne on saatu katkeamaan ihan tehokkaalla puuttumisella.

Vierailija
295/360 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoko Aikuislukio levottomuuksia ?

Vierailija
296/360 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö aikuislukion tunnit ole eri aikaan? Vaikea uskoa että niistä mitään häiriötä tulisi. 

Vierailija
297/360 |
22.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuislukiosta ei oo muuten mitään harmia, mut lukujärjestykset tulee yläasteellakin tosi tiiviiksi, kun aikuislukiolaisille pitää varata aika. Siksi siellä Tykissa siis on 5min välkät, jotka monet kokee tosi uuvuttavina.

Vierailija
298/360 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttö oli itse yhdellä yläasteella missä aikuislukio oli samassa. Joutui kaksoistutktintolaiaten kiusattavaksi. Ei voi yleistää, mut valittiin lukiopaikka niin, että ei oo samaa mahista. Varsinkin jos on muutenkin huono ilmapiiri koulussa eikä oikein keinoja siihen puuttua, niin voi tämmösetki jutut vaikuttaa paljon 

Vierailija
299/360 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla 5 min välkät muka? Tietääkö joku faktaa? Perusopetusasetuksen mukaan on pakko olla vähintään 10 min tauot.

Vierailija
300/360 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tiedä onko laki ihan noin, suositus kai on kymmenen minuutin välkistä kyllä. Mutta tottahan se on, että joku viis minuuttia ei oo ideali eikä siinä kerkeä palautumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi