Tyk vai Norssi
Tyttäreni menee yläasteelle ja ei tiedä kumpaan menee. Haluan tietää muilta, että kumpi on parempi.
Kommentit (360)
Mulla tyttö kävi tutustumassa Tykin latinan esittelyyn ja tuli siellä siihen tulokseen, että ei hae. Olin iloinen jälkikäteen, koska hänen koulu oli tosi kiva ja yhteisöllinen ja kuulin myös lisää, joka vahvisti ajatusta siitä, että onneksi näin!
Muutama korjaus aiemmin ketjussa esitettyihin väitteisiin:
Tykin latinaluokat ovat pieniä vain siksi, että isoja luokkahuoneita on koulurakennuksessamme rajallisesti. Isommat luokkatilat ovat lukiolaisten ja matikkaluokkien sekä suomi-englanti-luokkien käytössä. Tulijoita olisi kyllä, neliöitä ei. Siksi latinaa lukevat saavat nauttia ihanan pienestä luokasta!
Ahdistuskyselyn tulokset vastaavat verrokkikoulujen tuloksia. Meillä on paljon kunnianhimoisia oppilaita, joilla on (myös kotoa) paineita jatko-opinnoista ja menestymisestä. Tämä näkyy myönteisestikin: korkeana oppimismotivaationa ja hyvinä oppimistuloksina.
Terveisin Töölön yhteiskoulun (koulustaan ja mukavista ja fiksuista oppilaistaan ylpeä) opettaja
Mitähän nämä "verrokkikoulut" mahtaa olla? Esim. Norssin, Ressun peruskoulun ja Sykin ahdistuslukemat ovat paljon pienempiä.
Kahden tykkiläisen lapsen vanhempana (ja alueen vanhempia tuntevana) kokemukseni on kovin erilainen kuin ed. kirjoittajalla. Kolmas lapsi meni suosiolla muualle.
Ja kyllä, minäkin olen kuullut tosi paljon hyvää Norssin latinan opettamisen tasosta.
Missä muissa Helsingin peruskouluissa on yli 50 prossaa ahdistuneita tyttöjä? Siitä kai tässä oli kyse. Toi mittari on kumminkin aika konkreettinen osoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Ylen Ahdistusmittari julkaistiin keväällä. Kyselyssä mitattiin kohtalaista / vaikeaa ahdistusta.
Norssi: tytöt 21 prosenttia, pojat 7 prosenttia
Töölön yhteiskoulu: tytöt 51 prosenttia, pojat 14 prosenttia.
Tämänkin perusteella siis Norssille ääni. Ainakin jos tytöstä kyse. Jäätävä lukema Tykissä.
Siis musta koko otsikon asetelma on jännä.Eihän TYK ja Norssi oo oikein vertailtavissa.TYKn vertailukoulut voisivat olla lähinnä Taivallahti ja Meilahti (lähikoulut samalla alueella,niissäkin on painotuksia.)Norssia voisi verrata Viikin norssiin (yliopiston harjoittelukoulut.)Norssi toki myös "eliittikoulu"(jos sellasia Suomessa on) samalla lailla kuin Ressun peruskoulukin taitaa jo olla, Sykki, mitä muita.
Mut totta,että kaikissa näissä kouluissa on paljon vähemmän ahdistuneita tyttöjä kuin TYKssa tuon kyselyn mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis musta koko otsikon asetelma on jännä.Eihän TYK ja Norssi oo oikein vertailtavissa.TYKn vertailukoulut voisivat olla lähinnä Taivallahti ja Meilahti (lähikoulut samalla alueella,niissäkin on painotuksia.)Norssia voisi verrata Viikin norssiin (yliopiston harjoittelukoulut.)Norssi toki myös "eliittikoulu"(jos sellasia Suomessa on) samalla lailla kuin Ressun peruskoulukin taitaa jo olla, Sykki, mitä muita.
Mut totta,että kaikissa näissä kouluissa on paljon vähemmän ahdistuneita tyttöjä kuin TYKssa tuon kyselyn mukaan.
Ressun peruskoulu ei ole eliittikoulu, ei myöskään Norssi peruskoulun osalta. Molempiin pääsee asumalla tietyssä osoitteessa. Ainoastaan SYK on mainituista eliittikoulu, koska sinne pitää hakea pääsykokeella.
Ahdistus ei kyllä taida oppimistuloksia parantaa...
Mä vähän luulen, että kunnianhimoa on monessa muussakin koulussa, varmaan enemmänkin kun Töölössä :) Eikä näissä kouluissa yli puolet tytöistä voi huonosti. Joku muu selitys on kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee vasta yläkouluun, miksi kysyt Tykistä? Se on lukio.
TYK on Töölön yhteiskoulu, ei siis lukio vaan yhteiskoulu. Töölön YhteisKoulu, siitä ne kirjaimetkin tulee.
Siellä on lukiokin, mut tässä kai kysyttiin yläkoulusta. Käsittääkseni Norssia tai Tykkiä ei voi silleen valita yläkouluvaiheessa, vaan menee lähiosoitteen mukaan. Painotusluokat on erikseen, niihin voi hakea mistä päin vaan. Niitä siis just tää Norssin kehuttu latina esim.
Itse en pitänyt Tykin tiloista (ahtaat). Välituntien lyhyys oli mielestäni kuormittavaa.
Norssin vuodet oli ihania! Valitettavasti mulla ei keskiarvo ihan riittänyt lukioon siellä. Ihania muistoja yläkoulusta ja tosi hyvät eväät sain elämään.
Töölössä koulurakennus ei ole ihan paras mahdollinen. Ahdasta väkisinkin. Sijainti tietysti on tosi hyvä monesta puoleen Helsinkiä.
En jaksa uskoa, että ihan koulupaineilla selittyy tyttöjen ahdistus. Kun tosissaan on niitä "kovamaineisempia" kouluja paljon ja niissä tilanne on parempi niinkuin joku sanoikin.
Toivottavasti tytöt saa apua sielläkin!
Kävin lukemassa tuota ahdistuskyselyä. Siis eihän koko Suomessa oo kuin kolme koulua, missä tytöillä enemmän ahdistusta kuin tuolla Töölössä. Helsingin kouluista Töölössä on eniten ahdistusta tytöillä.
Ihan vieras koulu mulle, mutta onpa merkillinen ilmiö. Töölöhän on ihan hyvä asuinalue kuitenkin käsittääkseni.
Musta on hyvä, että noita ahdistusmittauksia tehdään ja että julkaistaan niitä myös. Itse ajattelisin että tää tieto voi vaikuttaa jopa yläkoulun valintaan. Ahdistus vähän tarttuu myös nuoresta toiseen ja jos monella on paha olla koulussa niin kyllä se näkyy.
Töölön koulusta en tiedä yhtään mitään mutta yleisesti, kyllä tuo yli 50 prosenttia ahdistusta aika pahalta kuulostaa.
Musta kans toi Ylen juttu oli erinomainen! Ihanaa miten paljon joku pikkukoulukin oli tehnyt sen eteen että nuorilla olis parempi olla. Tervakosken yhtenäiskouluko se oli.
Vähän kamalalta kuulostaa jos kehutaan menestymisen paineita ja ahdistusta niin että siitä seuraa kumminkin hyviä oppimistuloksia. Ensinnäkin tuskinpa seuraa (ei kukaan oo ahdistuneita parhaimillaan) ja toisekseen niin on kyllä aika iso hinta siitä että tytöillä on niin paha olla koulussa. Olis kiva tietää miten on vaikka tuossa koulussa mikä nyt on puheena niin reagoitu tähän asiaan.
Alkuperäiselle: Norssissa varmaan joka painotus on hyvä, myös yleislinja.
Töölön yhteiskoulu on Helsingin ainoa koulu, joka on kymmenen kärjessä Ylen ahdistusmittarissa tyttöjen ahdistuslukemissa. Ero kaikkiin muihin Helsingin kouluihin on selkeä.
Matikkalinja on OK.