Tyk vai Norssi
Tyttäreni menee yläasteelle ja ei tiedä kumpaan menee. Haluan tietää muilta, että kumpi on parempi.
Kommentit (359)
Tykin lukio on ihan hyvä. Yläaste on hyvin tavanomainen. Matikka ja enkku painotuksina vähän valikoituneempia.
Onks jollain hyviä kokemuksia Tykin latinasta? Meillä poika vitosella nyt.
Mä mietin tota ahdistus lukemaan. Siis jos vaik luokassa on 10 tyttöä niin 6 niistä voi huonosti...pakosti vaikuttaa muihin myös ja koko ilmapiiriin
Jos latina kiinnostaa ja osuu reitille niin Herttoniemessä on upea latinan opetus ja ihana henki.
Mulla on se käsitys, että sekä Hertsikassa että Norssissa latinaa opetetaan aidosti sivistys edellä. Ei ole mikään puuhastelu-kerho tai harrastus.
Kiva että Herttoniemi nousi esiin! Siellä on todellakin huippuhyvä latinan kielen opetus. Varmasti on Norssissakin, mutta Hertsikan hengen tuntee moni.
Hesarissa oli vähän aikaa sit juttua näistä "painotusluokista", joille käytännössä pääsee kaikki pääsykokeessa käyneet. Oikeat painotusluokat (Krunan musa ja tanssi, urheiluluokat ym.) on sitten niitä, missä taistellaan paikoista.
Norssissa varmasti onkin tällainen tilanne, koska koulu on niin haluttu, mut Töölön latina on tällainen muodon vuoksi -pääsykoe.
Ei ole hyvä tilanne edelleenkään :( Poika pääsee nyt yhdeksänneltä.
Norsseissa on joka kaupungissa, missä niitä on, suurimmat resurssit eli eniten rahaa opetukseen ja infraan.
Opettajat usein lisensiaatteja ja tohtoreita. Mutta ei ne nuoret tuollaisia ymmärrrä.
Siis Norssiin aina jos mahdollista, oli kaupunki mikä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Norsseissa on joka kaupungissa, missä niitä on, suurimmat resurssit eli eniten rahaa opetukseen ja infraan.
Opettajat usein lisensiaatteja ja tohtoreita. Mutta ei ne nuoret tuollaisia ymmärrrä.
Siis Norssiin aina jos mahdollista, oli kaupunki mikä vaan.
Vahva peesi tälle. Norssi Helsingissä on kyl tosi suosittu (sinne koulushoppaillaan jopa "valemuutoilla"), mutta myös Viikissä on Norssi. Norssin latinaan on kova tunku juuri hyvän maineen vuoksi, uskoisin. Maine ei oo siinä tapauksessa myöskään tuulesta temmattu. Resursseja on paljon, ne osataan käyttää ja tulos on sitten myöskin sen mukainen.
Niin että enpä itse miettisi hetkeäkään, kumpaa suosittelen ap:lle. Norssi ehdottomasti, kuten täällä on kaikki tainneet sanoa.
Mä itse aloitin opettajana yksityiskoulussa, mutta halusin kaupungin kouluun niin pian kuin viran sieltä sain. Yksityiskouluissa palkka on usein huonompi, eikä paikat siksi ole yhtä haluttuja. Tämä tarkoittaa käytännössä, että sekä opettajiksi että oppilashuoltoon päätyy kokemattomampaa väkeä (halutuista paikoista on kovempi kilpailu). Monelle yksityiskoulu on ponnahduslauta josta ura alkaa, minulle myös. Silloin työhön sitoutuminenkaan ei ole korkealla tasolla vaan vaihtuvuus on suurta.
On usein huono merkki, jos koulussa työskentelee paljon nuoria vastavalmistuneita. Se tarkoittaa, että kokeneet jättää kyseisen koulun hakematta. Paikka ei houkuttele syystä tai toisesta (palkkaus, puskaradio...) Joskus me hyvämaineiset koulut ovat henkilökunnan näkökulmasta huonoja ympäristöjä.
Töölöä en tunne paitsi aikaisemman ihan hyvän maineen perusteella, nyt se maine on tietysti ottanut aika paljon osumaa näiden ahdistus- ym. juttujen vuoksi. Helsinki on muutenkin vähän oma maailmansa. Mulla siis kokemusta kahdesta pikkukaupungista ja kolmesta koulusta. Siellä suunta on ollut jokaisella samanlainen eli yksityiseen mennään valmistumisen jälkeen ja siellä kärkytään julkisen puolen hyvämaineisia kouluja.
Oma lukunsa varmaan on sit ne oikeat eiiitti-yksityiskoulut joihin pääsee oppilaistakin harvat ja valitut, mutta käsittääkseni Töölö on tällainen vain lukion osalta. Sinne ainakin vielä on keskiarvoraja pysynyt korkeana. Lukion opettajista onkin toki kovempi kilpailu ja oppilashuollon tarve ehkä pienempi, jolloin ongelmat ei ole ehkä samoja kuin peruskoulussa.
t. Historian ja uskonnon ope maakunnasta
Semmonen sanonta joskus tunnettiin että "Tykin kymppi on Sykin kasi" mutta en tiedä miten pitää paikkansa Norssissa.
Mä luulen että pitää paikkansa:D Norssissa vaaditaan paljon, mutta oikeudenmukaisesti ja fiksulla tavalla. Ja siis toki tää latina, osta on ollut puhetta, niin on Norssissa kovalla tasolla ja sinne on vaikea päästä.
Ilmeisesti ei kukaan sitä mieltä oo,että Tykki olis parempi vaihtoehto kuin Norssi :D
Norssissa ei ole palautettu elämänkatsomustiedon stipendiä rehtorin toimesta stipendin myöntämisen jälkeen.
Jospa nyt pysytään totuudessa kuitenkin:
a) Et:n opiskelija näytti saavan kevätjuhlassa stipendin siinä kuin uskonnonkin (opiskelijoita ei siis asetettu epätasa-arvoiseen asemaan), se vain maksettiin koulun varoista - kuten uskonnon stipendikin (tasa-arvoa tämäkin).
b) On uskomatonta, miten jokaisessa pienimmässäkin asiassa yritetään nykyään nähdä jotain salaliittoteoriaa ja vääryyksiä (ja tähän syyllistyvät niin äärikonservatiivit ja ääriateistit kuin monet päällisin puolin täyspäisetkin ihmiset - ainakin some-keskusteluissa).
c) Suomessa on todella hyvät opettajat ihan jokaisessa peruskoulussa, joten lapsensa uskaltaa päästää siitä näkökulmasta mihin tahansa opinahjoon. Eroa löytyy sen sijaan vaikkapa koulujen arkkitehtuurista (luokkahuoneet vai avoimet ympäristöt), oppilaiden taustoista ja motivaatiosta sekä valinnaisainetarjonnasta ja sisäilman laadusta.
d) Norssi vai Tyk? Perheellämme on kokemusta kummastakin koulusta, ja lapsemme ovat viihtyneet molemmissa. Hyvä olisi varmasti miettiä myös koulumatkaa ja siihen kuluvaa aikaa.
Et-opettaja oli jo ilmoittanut stipendin saajan järjestölle ja ollut ilahtunut stipendistä. Rehtori tuli väliin ja perui stipendin.
Esa Ylikoski (Vapaa-ajattelijat) etsii nyt oppilasta, jolle stipendi olisi myönnetty. Haluaa antaa sen edelleen.
Luulin että stipendin peruutus oli jossakin peräkylän kansakoulussa. Mutta että Helsingissä...Töölön yhteiskoulu, mitä ihmettä??
Meidän lasten koulussa on ollut 15 min välkät ja yksi pitkä välitunti vielä lisäksi. Se on ollut ihan minimi jaksamisen ja sosiaalisuuden kannalta. Viisi minuuttia kuulostaa aika hurjalta!