Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyttären elämä on sekaisin, miten auttaisin?

Vierailija
20.03.2021 |

18-vuotias tyttäreni on viimeisen vuoden oirehtinut voimakkaasti mielenterveytensä osalta. Hän on yrittänyt itsemurhaa kerran "tosissaan" ja kerran "show'n vuoksi" ja viettänyt aikaa osastohoidossa masennuksen ja muiden diagnoosiensa vuoksi.

Koska hän on täysi-ikäinen, emme voi pakottaa häntä asumaan kotona. Yksin asuessaan hän kuitenkin juo päivittäin, ei käy töissä ja opinnotkin etenevät vähän niin ja näin. Koska hänellä on lääkitys mm. masennukseen, joidenkin lähettämiensä ääniviestien ja viestien perusteella olemme alkaneet isänsä kanssa pelätä, että tyttö käyttää jo sekaisin alkoholia ja lääkkeitä.

Tyttö pyörii huonossa seurassa, kaveripiiri vaihtuu muutaman kuukauden välein ja aina vain epämääräisempään.

Meillä on kaksi muuta lasta, toinen vanhempi ja toinen vähän nuorempi, eikä kummallakaan ole ollut mitään samanlaisia ongelmia. Perheessä ei ole ollut alkoholismia tai muutakaan traumaattista, ja minun ja mieheni avioliitto on kestänyt jo 23 vuotta, tasaista ja turvallista elämää.

Olen ihan hukassa, en tiedä ollenkaan, mitä voisin tehdä. Miten saan otteen tyttärestä? Miten täysi-ikäisen elämään voi vaikuttaa, jos nuori ei kuuntele ketään? En jaksa enää tätä, että joka kerta puhelimen soidessa sydän alkaa hakkaamaan kun pelkään, mistä tyttö pitää taas hakea ja missä kunnossa. Työssä jaksaminen alkaa heikentyä ja tuntuu, etten jaksa enää olla iloinen, turvallinen ja jaksava äiti kahdelle muulle kun olen täynnä huolta aamusta yöhön.

Vertaistukea?

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasun sossuna pakko kommentoida, että yleensä aina perheen pahoinvoinnin syy paikantuu yhteen "ongelmalapseen". Vanhemmat ja jopa ammattilaiset ihmettelevät, mikä sille oikein tuli, kun muut lapset ovat kunnollisia ja vanhemmatkin onnellisia, ehjä perhe jne. Todellisuudessa kyseessä on kulissi, jossa kaikkien paha olo kanavoituu yhden lapsen kautta ulkomaailmaan. Yleensä tätä lasta luonnehditaan herkäksi, syvästi tuntevaksi mutta myös anarkistiseksi. Hän on kuin ukkosenjohdatin, jota myöten perheen vuorovaikutusongelmat, mielenterveysongelmat, sukupolvien traumat ym. purkautuvat. Vain hänen käytöksensä nähdään ja tuomitaan. Lapsen masennuskin on aina koko perheen sairaus, ja koko perhe vaatii hoitoa. Olettehan käyneet perheterapiassa tai esim. perheasianneuvottelukeskuksessa? Suosittelen hakeutumaan sinne, jos tytär ei tule mukaan, niin muun perheen kanssa. Onnistuu niinkin.

Ongelma ei tilanteessanne ole tytär, vaan koko perheenne dynamiikka on jollain tavalla epäterve, todennäköisesti ollut jo 10-20 vuotta, vaikket itse näe sitä. Lapsen syyttäminen on vain se purkautumisväylä ja defenssi itsellesi, koska itseen katsominen tekee kipeää. Ongelma on helpompi ulkoistaa lapseen, se on täysin inhimillistä. Ei ole myöskään olemassa mitään keskimmäisen lapsen syndroomaa, vaikka vanhemmat paljon siitä selittävät, ja vetoavat siihen kun keskimmäisen lapsen tunnetarpeet perheessä on laiminlyöty. Mikään tiede ei tue keskimmäisen lapsen syndroomaa, vaan se on itse keksitty. Siitä kannattaa siis luopua heti kättelyssä.

Kielenkäytön perusteella et todellakaan ole mikään oikea sossu, et muuten kirjoittaisi noin mustavalkoisesti. Korkeintaan muutamia kirjoja lukenut keittiöpsykologi.

Tässäkin leimaat kerralla, että AP:n perhe-elämä on yhtä kulissia ja valehtelua näkemättä perhettä ja kokematta dynamiikkaa. Kukaan ammattilainen ei päästäisi suustaan näin kärkästä settiä.

Niin toki taustalla voi olla myös esim. diagnosoimatonta nepsyongelmaa, traumaattisia kokemuksia kodin ulkopuolella, kaveripiirin vaikutusta ym.

Vierailija
142/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kun sisareni oli tehnyt kakaroita ja alkoi juomaan niin kakaroiden takia sen juomista kaikki tukivat mutta meitä muita kukaan ei tukenut niin että pärjätkää vaan omillanne vaikka mitä ongelmia tulisi. Lapsia tehnyttä itsekästä ihmistä paapotaan ja hän on kaikkein tärkein. Sitten tämä ihminen tosissaan alkaa luulemaan itsestään että hän on koko yhteiskunnan napa ja koko ajan korostaa itseään kuinka tärkeä hän onkaan eivätkä muut ihmiset ole mitään. Koko ajan hänellä nousee kuin kusi hattuun oma naiminen ja kaikkein helpointa on vain naida ja pullauttaa kakara. Ihan kuka tahansa osaa sen homman jos haluaa ja rehvastella sitten sillä. 

Lasten takia täytyy auttaa. He ovat tilanteeseensa syyttömiä. On myös koko yhteiskunnan etu, että huonossa asemassa olevia lapsia autetaan, sillä periytyvä huono-osaisuus tulee kaikin tavoin kalliimmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen kuinka 18v ei asu kotonaan kun sen ikäisen pitäisi vielä asua kotona eikä yhteiskunnan tuella, elättinä. Vanhempien elatusvelvollisuus on elättää 21v saakka jos nuori opiskelee. Ei 18vuotias voi vielä asua omillaan omassa huushollissaan ellei siinä perheessä ole jotain vikaa. Tämä on joku uusperhe ja vanhin lapsi ajettu pois kotoa uusperheen tieltä. 

Vierailija
144/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tytär siis ihan normaali itsensä ekat 17 vuotta ja sitten sairastui? Onko sinulla tietoa, mitä masennuksen taustalla on?

Tytär on aina ollut niin sanotusti tunteikas, eli reagoi helposti hyviin ja huonoihin asioihin "nollasta sataan". Jonkin verran koulukiusattu vuosien aikana ja kouluaikanakin kaveriporukka vaihtunut tiuhaan.

Mutta jos näin typistää, niin oli normaali, kunnes pääsi aikuisen elämän makuun. Siitä lähti kova alamäki.

Millaista tukea hän silloin sai ja keneltä/miltä taholta?

Perheen sisällä ollaan asiasta keskusteltu ja oli ennen hyvin läheinen vanhemman sisaruksensa kanssa. Oltiin myös yhteydessä kouluun ja sai sieltä keskusteluapua sen verran, kun halusi. Onneksi kiusaaminen oli sentään nykymittapuulla lievää (vaikka varmasti jättää jälkiä ja pahaa mieltä millä tasolla tahansa), eli mitään fyysistä pahoinpitelyä tai vainoamista ei ollut.

AP

Onko tämä koulukiusaaminen siellä masennuksen taustatekijänä vai onko syys jossain muussa? Mitä muita diagnooseja hänellä on?

Voi olla, että koulukiusaaminen vaikutti siihen. Sitähän ei tiedä, kuinka suuren osan siitäkin tyttö meiltä piilotti; nyt kun on viime vuoden aikana käynyt ilmi, ettei hänen sanaansa voi oikein luottaa, niin olen alkanut epäillä ihan kaikkea mennyttäkin.

Meille kertoi siis, että tyttöporukassa jätetään ulkopuolelle, esitelmien aikana nauretaan takapulpetista, keksittiin tyhmiä lempinimiä. Tätä vietiin tiukasti eteenpäin ja jossain yläasteen lopulla olivat taas kavereita ja pyörivät yhdessä.

Diagnooseja en tässä halua listata tarkasti, mutta esimerkiksi epävakaaseen persoonallisuuteen liittyvä diagnoosi löytyy.

AP

Omalla kohdallakin on epävakaatakin joskus ehdotettu, ja koulukiusattunakin olemistaustaa itselläkin. Itse koin asian niin, että omalla kohdalla tätä epävakaata käytöstä aiheuttaa se ristiriita, että vaikea olla niitä ihmisiä kohtaan mukava, jotka kohtelevat väärinkin, mutta kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut. Eli henkiseen tasapainoon se tilanteen ristiriita vaikuttaa epäsuotuisasti. Eli hyvä olisi, jos kuitenkin pääsisi sellaiseen seuraan, missä ei kiusattaisi tai syrjittäisi ollenkaan, jos mitenkään mahdollista. Kotiolotkaan omalla kohdalla ei ihan parhaat mahdolliset olleet henkisesti (vanhemmillakaan ei, varsinkaan isällä, olleet ihan hyvät kotiolot, eli sukupolvien kierrettä on ollut). Itsellä nyt mitään autismia tai asbergeria tms. ei luulisi olevan, en ainakaan ole löytänyt täysin itseäni niistä kuvauksista, vaikka jotain piirteitä löytyykin. Mutta nekin puolet itsessä selittyvät todennäköisesti mm. harvinaisemmalla persoonallisuustyypillä ja joillain muillakin tekijöillä. Mutta väärinkin ymmärretty olen kyllä kokenut olevani taas näin vanhemmitenkin, mikä sekin sitten käytökseen vaikuttaa.

Tässä nyt jotain mietteitä tähän aiheeseen liittyen.

Vierailija
145/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tytär siis ihan normaali itsensä ekat 17 vuotta ja sitten sairastui? Onko sinulla tietoa, mitä masennuksen taustalla on?

Tytär on aina ollut niin sanotusti tunteikas, eli reagoi helposti hyviin ja huonoihin asioihin "nollasta sataan". Jonkin verran koulukiusattu vuosien aikana ja kouluaikanakin kaveriporukka vaihtunut tiuhaan.

Mutta jos näin typistää, niin oli normaali, kunnes pääsi aikuisen elämän makuun. Siitä lähti kova alamäki.

Hänen herkkyyttään ei luultavasti ole ymmärretty tarpeeksi eikä ole siksi osattu käsitellä häntä oikein (koti, koulu ym.). En tarkoita tätä syytökseksi, ainoastaan havainnoksi, sillä vain joskus kipeätkin tosiasiat kohtaamalla voi saada muutoksen aikaan. Mahdollisuus parantumiseen lähtee siis faktojen toteamisesta.

Meillä oli tuollainen tilanne, kun olin tyttäresi ikäinen. Vanhemmat olivat pitkään yhdessä, ei alkoholismia, vakituiset työpaikat ja kaikki ns. tavallista. Kukaan ei kuitenkaan ymmärtänyt kuinka herkkä olin ja meitä kasvatettiin itsepäisen vahvatahtoisen sisareni kanssa samoin, vaikka olisimme kiistatta tarvinneet monin paikoin aivan erilaisia keinoja. Alan ammattilaisethan puhuvat myös, että lapsen temperamentti ja muut yksilölliset erot ym. tulee huomioida ja näinhän se on.

Mikäli tyttäresi siis on erityisen herkkä, on häntä kohdeltava lempeästi ja kannustaen, ei syyttäen ja kovuudella vaatien. Tähän kohtaan on huomautettava, että herkkyys ei tarkoita herkkänahkaisuutta, kypsymättömyyttä ymv. eli lumihiutale-huutelijat älkööt vaivautuko tänne ilkkumaan. Herkkyys on synnynnäinen hermostollinen ominaisuus, jolle ihminen itse ei voi mitään.

En tiedä onko teillä ap näin, mutta kannattaa ehdottomasti selvityttää myös tämä asia, sillä ainakin itselläni tilanne vain paheni aina siihen asti, kunnes tämä ymmärrettiin. Vaurioitunut herkkä nimittäin vaurioituu vielä entistäkin helpommin ja häntä olisi kohdeltava kuin helposti särkyvää lasiesinettä, kunnes hän hoidon, turvan, ajan tm. myötä alkaa vahvistua. Mutta toivotaan, että tilanteenne helpottuu oli sitten kyse mistä tahansa.

Ihan kuin mun tekstiä, mutta olen ainoa lapsi. Musta yritettiin kasvattaa kovista ja nyt aikuisena mulla on useamman persoonallisuushäiriön diagnoosi ja olen työkyvytön. Itse veikkaan että taustalla, juurisyynä, on autismi tai adhd. Äitini ei vieläkään suostu myöntämään että on tehnyt virheitä. Sanoo että "Pakkohan sua oli yrittää kovettaa ku koko kylä piti meidän perhettä outona ja eihän maailmassa muutenkaan pärjää, mielestäni olen toiminut täysin oikein ja ymmärrät asian vasta sitten kun itse teet lapsia". Isäni ihme ja kumma on tunnustanut että olivat äidin kanssa liian ankaria. 

Olen myös miettinyt miksi jäin ainoaksi lapseksi ja syy on siellä, että vanhempani itse ovat erityisherkkiä eivätkä siedä niitä ominaisuuksia minussa. 

Terapeuttini totesi että olen ollut yksi hänen pitkän uransa kamalimmista kohtaloista. Ainoa lapsi ja vanhemmat hyväksy ja rakasta oikeasti. 

Vierailija
146/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on kaiken a ja o. Jos se ei.ole kunnossa, skragaa kaikki.

Sokeri ja kaikki roska pois. Mittaatte ferritiinin, d-vitamiinin.ym. Ensihätään raskausajan multitabs on hyvä vitamiini syödä päivityäin vajetta paikkaamaan.

Tiedäb mistä puhun... Elossa edelleen ha hyvinvoiva.

Vierailija
147/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä kun sisareni oli tehnyt kakaroita ja alkoi juomaan niin kakaroiden takia sen juomista kaikki tukivat mutta meitä muita kukaan ei tukenut niin että pärjätkää vaan omillanne vaikka mitä ongelmia tulisi. Lapsia tehnyttä itsekästä ihmistä paapotaan ja hän on kaikkein tärkein. Sitten tämä ihminen tosissaan alkaa luulemaan itsestään että hän on koko yhteiskunnan napa ja koko ajan korostaa itseään kuinka tärkeä hän onkaan eivätkä muut ihmiset ole mitään. Koko ajan hänellä nousee kuin kusi hattuun oma naiminen ja kaikkein helpointa on vain naida ja pullauttaa kakara. Ihan kuka tahansa osaa sen homman jos haluaa ja rehvastella sitten sillä. 

Lasten takia täytyy auttaa. He ovat tilanteeseensa syyttömiä. On myös koko yhteiskunnan etu, että huonossa asemassa olevia lapsia autetaan, sillä periytyvä huono-osaisuus tulee kaikin tavoin kalliimmaksi.

Mutta kun se vanhempi käyttää hyväkseen lapsia saadakseen etuja niin ei voi ymmärtää tällaista ihmistä ja hän ei käy töissä eikä tee yhtään mitään koko yhteiskunnassa ja olettaa muiden elättävän itsensä ja jälkeläisensä. kun lapset eivät saa vanhemmilta työssä käyvää mallia niin ne kukaan lapsistakaan ei käy töissä mutta kaikki jatkavat kyllä sukuaan. 

Vierailija
148/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma näkemykseni on edelleen se, että tietyt asiat ovat vain opittuja käytösmalleja tms., eikä sinällään periytyvää, että kaikkea geeneihinkään olisi mitenkään ns. koodattu. Ja mieluusti tuki ja apu koko perheelle ensisijaisesti ja oikein kohdennettuna, eli juuri sitä apua pitäisi antaa, mitä todella tarvitaan. Näin ehkä seuraat sukupolvet olisivat entistä hyvinvoivempia, mutta kyllähän vanhempien hyvinvointiakin on myös tarpeen tukea, silloin myös lapsetkin voivat hyvin.

Vierailija
149/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet auttanut tosi hyvin jo tähän asti, ja parhaasi mukaan. Hirmuisesti tsemppiä!

Vierailija
150/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hänen herkkyyttään ei luultavasti ole ymmärretty tarpeeksi eikä ole siksi osattu käsitellä häntä oikein (koti, koulu ym.). En tarkoita tätä syytökseksi, ainoastaan havainnoksi, sillä vain joskus kipeätkin tosiasiat kohtaamalla voi saada muutoksen aikaan. Mahdollisuus parantumiseen lähtee siis faktojen toteamisesta.

Meillä oli tuollainen tilanne, kun olin tyttäresi ikäinen. Vanhemmat olivat pitkään yhdessä, ei alkoholismia, vakituiset työpaikat ja kaikki ns. tavallista. Kukaan ei kuitenkaan ymmärtänyt kuinka herkkä olin ja meitä kasvatettiin itsepäisen vahvatahtoisen sisareni kanssa samoin, vaikka olisimme kiistatta tarvinneet monin paikoin aivan erilaisia keinoja. Alan ammattilaisethan puhuvat myös, että lapsen temperamentti ja muut yksilölliset erot ym. tulee huomioida ja näinhän se on.

Mikäli tyttäresi siis on erityisen herkkä, on häntä kohdeltava lempeästi ja kannustaen, ei syyttäen ja kovuudella vaatien. Tähän kohtaan on huomautettava, että herkkyys ei tarkoita herkkänahkaisuutta, kypsymättömyyttä ymv. eli lumihiutale-huutelijat älkööt vaivautuko tänne ilkkumaan. Herkkyys on synnynnäinen hermostollinen ominaisuus, jolle ihminen itse ei voi mitään.

En tiedä onko teillä ap näin, mutta kannattaa ehdottomasti selvityttää myös tämä asia, sillä ainakin itselläni tilanne vain paheni aina siihen asti, kunnes tämä ymmärrettiin. Vaurioitunut herkkä nimittäin vaurioituu vielä entistäkin helpommin ja häntä olisi kohdeltava kuin helposti särkyvää lasiesinettä, kunnes hän hoidon, turvan, ajan tm. myötä alkaa vahvistua. Mutta toivotaan, että tilanteenne helpottuu oli sitten kyse mistä tahansa.

Ihan kuin mun tekstiä, mutta olen ainoa lapsi. Musta yritettiin kasvattaa kovista ja nyt aikuisena mulla on useamman persoonallisuushäiriön diagnoosi ja olen työkyvytön. Itse veikkaan että taustalla, juurisyynä, on autismi tai adhd. Äitini ei vieläkään suostu myöntämään että on tehnyt virheitä. Sanoo että "Pakkohan sua oli yrittää kovettaa ku koko kylä piti meidän perhettä outona ja eihän maailmassa muutenkaan pärjää, mielestäni olen toiminut täysin oikein ja ymmärrät asian vasta sitten kun itse teet lapsia". Isäni ihme ja kumma on tunnustanut että olivat äidin kanssa liian ankaria. 

Olen myös miettinyt miksi jäin ainoaksi lapseksi ja syy on siellä, että vanhempani itse ovat erityisherkkiä eivätkä siedä niitä ominaisuuksia minussa. 

Terapeuttini totesi että olen ollut yksi hänen pitkän uransa kamalimmista kohtaloista. Ainoa lapsi ja vanhemmat hyväksy ja rakasta oikeasti. 

Sinussa ei oele välttämättä mitään vikaa muuta kuin uskottelet itsellesi vain kun ympärilläsi olevissa ihmisissä on vikaa tai he ovat hieman erikoisia. Joo ei ole vikaa mutta hieman erilaisia. 

Vierailija
151/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma näkemykseni on edelleen se, että tietyt asiat ovat vain opittuja käytösmalleja tms., eikä sinällään periytyvää, että kaikkea geeneihinkään olisi mitenkään ns. koodattu. Ja mieluusti tuki ja apu koko perheelle ensisijaisesti ja oikein kohdennettuna, eli juuri sitä apua pitäisi antaa, mitä todella tarvitaan. Näin ehkä seuraat sukupolvet olisivat entistä hyvinvoivempia, mutta kyllähän vanhempien hyvinvointiakin on myös tarpeen tukea, silloin myös lapsetkin voivat hyvin.

Kuka tukee minun hyvinvointiani kun ei ole lapsia, niin että mitenkä ne lapsettomat ihmiset pärjäävät kun kaikki tuki on lapsiperheille ja niillä sentään ovat lapset niin etteivät ole niin totaalisen yksin kuin lapsettomat ja kukaan ei puhu mitään kuinka lapsettomat pärjäävät. 

Vierailija
152/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vain jauhetaan vanhempien hyvinvoinnista. 

Vierailija
153/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tyttärellesi on tapahtunut jotain vakavaa 16-17 vuotiaana tai sitä ennen ja oirehtii siitä. Vaihtoehtoja on oikeastaan mitä tahansa koulukiusaamisesta raiskaukseen. Kuulostaa siltä että hän yrittää estää tuota traumaa pyörimästä mielessään.

Vierailija
154/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tukee minun hyvinvointiani kun ei ole lapsia, niin että mitenkä ne lapsettomat ihmiset pärjäävät kun kaikki tuki on lapsiperheille ja niillä sentään ovat lapset niin etteivät ole niin totaalisen yksin kuin lapsettomat ja kukaan ei puhu mitään kuinka lapsettomat pärjäävät. 

Kyllä yhtä lailla lapsettomiakin pitää tukea. Mutta tämän ketjun aihepiiri olikin ap ja hänen lapsensa tilanne. Itsekin olen lapseton, ja huolissani yhtä lailla tilanteestani tulevaisuudessa.

Vierailija
155/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista tukea hän silloin sai ja keneltä/miltä taholta?

Perheen sisällä ollaan asiasta keskusteltu ja oli ennen hyvin läheinen vanhemman sisaruksensa kanssa. Oltiin myös yhteydessä kouluun ja sai sieltä keskusteluapua sen verran, kun halusi. Onneksi kiusaaminen oli sentään nykymittapuulla lievää (vaikka varmasti jättää jälkiä ja pahaa mieltä millä tasolla tahansa), eli mitään fyysistä pahoinpitelyä tai vainoamista ei ollut.

AP

Onko tämä koulukiusaaminen siellä masennuksen taustatekijänä vai onko syys jossain muussa? Mitä muita diagnooseja hänellä on?

Voi olla, että koulukiusaaminen vaikutti siihen. Sitähän ei tiedä, kuinka suuren osan siitäkin tyttö meiltä piilotti; nyt kun on viime vuoden aikana käynyt ilmi, ettei hänen sanaansa voi oikein luottaa, niin olen alkanut epäillä ihan kaikkea mennyttäkin.

Meille kertoi siis, että tyttöporukassa jätetään ulkopuolelle, esitelmien aikana nauretaan takapulpetista, keksittiin tyhmiä lempinimiä. Tätä vietiin tiukasti eteenpäin ja jossain yläasteen lopulla olivat taas kavereita ja pyörivät yhdessä.

Diagnooseja en tässä halua listata tarkasti, mutta esimerkiksi epävakaaseen persoonallisuuteen liittyvä diagnoosi löytyy.

AP

Jaahas. Epäilet häntä tuolla lailla. Selvä.

Minä epäilen tuolla lailla poliitikkojen puheita, sanomalehtiartikkeleita, jne. Jos joskus joudun sotaan jotain ihmistä vastaan niin sitten epäilen häntäkin. Tietysti vihollisen puheita epäillään.

Mutta terve ihminen EI epäile läheistään. Jos epäilet tytärtäsi niin hän ei ole sinulle läheinen. Teidän välissänne on epäilyksen kuilu joka erottaa teidät kauas pois toisistanne kuten synti erotti ihmiset Jumalasta.

Jos et pysty olemaan tyttäresi kanssa ilman epäilystä, niin et voi olla hänelle läheinen, et voi häntä auttaa.

Ja jos olet vakuuttunut että tuollainen epäileväinen suhde on normaali hyvä suhde läheisten kanssa niin sinä olet pahasti sairas.

Vierailija
156/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se kersa jotenkin vajaa vai miksi on noin lapsellinen ja vastuuton?

Tuossa iässä on monilla jo oma perhe ja ammatti tai korkeakouluopinnot juuri alkamassa.

Vierailija
157/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä vain jauhetaan vanhempien hyvinvoinnista. 

Jos hyvinvointi on sitä että tunteet ovat hyvät, niin silloin pitääkin puhua äidin hyvinvoinnista, siis äidin tunteista. Koska äitihän tuo ap on, äitihän näitä viestejä lukee. Ihminen voi huolehtia ainoastaan omista tunteistaan.

Jos hyvinvointi on sitä että elämän käytännön järjestelyt ovat kunnossa, niin silloin pitäisi puhua tyttären hyvinvoinnista, sillä tyttärellähän ne käytännön järjestelyt ovat sekaisin.

--

Käytäntö ja tunteet ovat kaksi eri asiaa. Tyttärellä on käytännön ongelma. Äidillä on tunneongelma. Niitä ei saa sekoittaa yhteen, niitä ei saa yrittää ratkaista kokonaisuutena, vaan ne täytyy pitää erillään toisistaan. Tunneongelmat ratkotaan tunnetaidoilla. Käytännön ongelmat selvitetään ratkaisuilla jotka valitaan järjellä - niitä ei saa valita tunteella.

--

Ja vielä: jos tyttären elämän sekaisuus ei haittaa tytärtä itseään, niin silloin tyttärellä ei ole ongelmaa. Ihmisellä on ongelma ainoastaan jos hän itse ajattelee että hänellä on ongelma. Jos tytär itse ajattelee että hänen elämänsä sekaisuus on ihan ok juttu, niin silloin se on ok juttu, se on hänen valintansa, hänen elämänsä.

Äidillä on ongelma, koska hänhän tunteidensa kanssa painiskelee öisinkin ja valittaa kuinka paha tilanne on.

Vierailija
158/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

18v on itse vastuussa elämästään. Saa olla tosi lapsellinen jos tekee noin huonoja valintoja, ihan omaa tyhmyyttään.

Vierailija
159/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän täysin ulkopuolisten ihmisten on sanoa aikuisen lapsen vanhemmille, että päästäkää vaan se lapsi ihan pohjalle älkääkä auttako häntä rahallisesti yhtään. Mutta kun tilanteet eivät vain ole aina niin mustavalkoisia!!

Eikä toimeentulotuki suinkaan auta kaikissa välttämättömissäkään laskuissa, edes lääkkeiden osalta. Eikä mitkään tuet Suomessa kata täysin esim. vuokrasummaa, vaikka vuokra olisikin esim. normaali n.500e..

Kun ihmisellä on jo muutenkin henkisesti todella vaikeaa esim. masennuksen tai muiden mielenterveysongelmien takia, niin en todellakaan tiedä, pitääkö sitä henkistä pahaa oloa ja ahdistusta vielä tarkoituksella läheisten olla lisäämässä päättämällä, ettei rahallisesti auteta mitenkään tavalla tai toisella? Toki ymmärrän senkin, että nuorella rahat menevät helposti päihteisiin, kun hän hakee edes hetkellistä helpotusta oloonsa, ja siihen tietysti liittyy sitten se addiktioriski.

Tai miten pitäisi suhtautua esim. aikuiseen lapseen, jolla on sellaisia fyysisiä ongelmia ja sairauksia, mitkä estävät monen vuoden ajan opiskelun ja työssä käymisen? Onko oikein, ettei häntä auteta lainkaan, vaan toitotetaan vaan sitä, että toimeentulotuki auttaa kyllä, vaikkei se oikeassa elämässä suinkaan auta riittävästi kaikkien kohdalla edes välttämättömissä kuluissa.

Itse ajattelen niin, että vanhempi voi/saa auttaa rahallisesti suoraan tai muuten sen verran kuin mitä ns. normaalikäytöksinen nuori aikuinen tarvitsisi elääkseen hyvää elämää. Ts. että lapsi pystyy ostamaan kaiken välttämättömän tarvitsemansa ruoasta vaatteisiin, kodinkoneisiin jne. Siis ettei tarvitse ostaa pelkkiä kauraryynejä jne. On aivan eri asia esim. ns. normaali opiskeluaika elää tiukalla budjetilla, kun nuori tietää ja toivoo sen olevan vain tilapäinen elämänvaihe.

Toki jos lapsi sitten selkeästi käyttää esim. annetut vuokrarahat johonkin muuhun kuin vuokraan, miettisin sellaista vaihtoehtoa kuin kehotus, varoitus ja rangaistus-systeemiä. Eli ensin varoittaisin ja sitten rahat pois, jos ei muu auta.

Ensimmäinen neuvot jonka ammattilainenkin antaa on se, että päihderiippuvaista ei saa auttaa rahallisesti. Ei saa maksaa kuluja tai antaa rahaa, ei mitään minkä voi myydä eteenpäin, jopa ruuan voi myydä. Tärkein viesti on kertoa riippuvaiselle miksi tätä apua ei tarjota, kertoa että rakastetaan ja ollaan valmiit auttamaan heti kun on valmis jättämään päihteet. 

Jep, ja sille on oma termi.

Mahdollistaminen.

Vierailija
160/168 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsivä nuorisotyö voisi auttaa, mutta eivät voi pakottaa. Kannattaa silti ottaa selvää, löytyy varmaan oman kotikuntasi sivuilta ja sieltä etsivä nuorisotyö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän