Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloudellinen hyväksikäyttö parisuhteessa vähemmän tienaavan toimesta

Vierailija
20.05.2026 |

Onko tää nykyään oikeasti hyväksyttävää vai miksi tästä ei saa koskaan puhua ääneen?

Mua on alkanut suorastaan oksettaa tämä “maksukykyjen mukaan” -ajattelu parisuhteissa. Eli käytännössä se, että enemmän tienaava maksaa kaiken isomman osuuden asumisesta, ruoista, autoista, lomista ja elämästä yleensä — ja vähemmän tienaava saa elää leveämmin omilla rahoillaan, koska ei muka pysty osallistumaan enempää. Tää on se mikä raivostuttaa, miten tää muka EI ole taloudellista hyväksikäyttöä?

Jos toinen tekee pidempää päivää, kantaa enemmän vastuuta, stressaa rahasta enemmän ja maksaa vaikka 70 % yhteisistä menoista, niin miksi sitä pidetään automaattisesti reiluna? Samaan aikaan toinen voi shoppailla, tehdä lyhyempää työviikkoa tai valita huonompipalkkaisen työn muka koska raha ei ole tärkeintä, kun tietää että toinen paikkaa erotuksen.

Ja ennen ku joku vetää herneet nenään: mä en puhu tilanteista missä sokea jalkapuoli äiti on kotona kuuden vammaisen lapsen kanssa tai oikeasti vaikeassa tilanteessa. Puhun ihan tavallisista parisuhteista, joissa perhe elää niin, että toisen aikuisen palkka on automaattisesti myös toisen palkkaa sillä hankittavan elintason muodossa.

Jos sukupuolet olisi toisin päin eli mies nautiskelisi naisen suuremmista tuloista, tästä puhuttaisiin hyväksikäyttönä välittömästi.

Onko täällä muita jotka on vihdoin tajunneet, että ns ”maksukyvyn mukaan osallistuminen” on yleensä vain kauniimpi nimi sille, että toinen elää siivellä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, moni kyllä puhuu taloudellisesta väkivallasta mutta koskaan ei saa sanoa ääneen että toisen siivellä eläminen on myös vallankäyttöä. Ihan yhtälailla siinä toinen joutuu elättämään aikuista ihmistä vastentahtoisesti.

Vierailija
2/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tui on avioliitossa ok, ei muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haluaa 50/50 oikeuksia mutta 80/20 vastuita. Totuus sattuu.

Vierailija
4/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nainen täällä sanoo että raha ei merkitse parisuhteessa. Outoa kyllä, yleensä sen sanoo se osapuoli joka hyötyy tilanteesta enemmän.

Vierailija
5/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskempi fiilis siitä tulee, kun pienituloisena elättää isompituloista kumppania.

Vierailija
6/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti: aika moni parisuhde kaatuisi ja perhe hajoaisi heti, jos parempituloinen osapuoli sanoisi että nyt mennään oikeasti puoliksi kaikesta niinkuin olisi oikeudenmukaista

Vierailija
7/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se papin aamen sitä mitenkään muuta.

Vierailija
8/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni nainen täällä sanoo että raha ei merkitse parisuhteessa. Outoa kyllä, yleensä sen sanoo se osapuoli joka hyötyy tilanteesta enemmän.

Naismies, naismies, naismies, naismies...

Vierailija
9/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö luota siihen, että pariskunnat sopivat yhdessä miten rahoittavat elämänsä ja hoitavat lapsensa missäkin elämäntilanteessa, vai oletko itse joutunut vastaavaan ahdinkoon, jossa vaimosi tienaa vähemmän kuin sinä?

Vierailija
10/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hyvätuloinen ja puoliso pitkäaikaistyötön. Kyllähän se niin on, että jos haluan elää tämän puolison kanssa sitä elintasoa mitä halua, niin silloin minä maksan enemmän. Mitä ihmettelemistä tai känisemistä siinä on?

Vierailija
11/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kato ku perhe ja lapset ja muut tekosyyt

Vierailija
12/12 |
20.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se papin aamen sitä mitenkään muuta.

Todellakin muuttaa. Avioliitossa on elatusvelvollisuus aviopuolisoa kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi