Työnantaja pakottaa kaikki takaisin toimistolle 29.3. lähtien
Hemmetti että ottaa päähän. Oon itse jo täysin tottunut olemaan etänä ja työt luistaa mielestäni paremmin kuin toimistolla. No takaisin on mentävä ahtaaseen ja meluisaan avotoimistoon. Kiva kun pakko mennä bussilla ja sekin on täynnä ihmisiä. Eikö nyt pitänyt olla joku etätyösuositus??
Kommentit (159)
Mä irtisanouduin edellisestä työpaikasta, koska lähiesimies ei antanut mun työskennellä etänä. Teen luovaa työtä ja paras flow on mulla 6-9 aikana aamulla. Pomon mielestä mun piti tulla kotoa tyhjään toimitukseen luomaan, koska periaate. Itse tuli yhdeksään töihin ja halusi jengiä sinne vaan siksi, että sai häiriköidä ja komennella. Ei ollut firman ylintä johtoa, mutta sai mielensä mukaan kyykyttää. Ne suosikit sai tietty olla etänä vaikka koko kesän, mutta mut se halusin sinne silmän alle, vaikka tein määrällisesti eniten töitä siinä firmassa. Hän oli huolissaan, että etänä ei voisi vahtia.
No, kuukausi mun lähdöstä tuli korona ja kuulin, että se entinen pomo on aivan paskana, kun joutuu etäilemään. :D Nyt tosta on aikaa vuosi ja tää pomo on saanut kenkää tehtävästään, koska kävi etänä ilmi, ettei se oikeasti itse tee yhtään duunia. Mä pääsin työpaikkaan, jossa on hybridimalli, eli suurin osa viikosta etänä, alkuviikosta tavataan tiiminä. Toimii loistavasti.
Jos etätyö on fyysisesti mahdollista niin kyllä sellainen työnantaja ei pitkälle nykymaailmassa pötki, joka ei sitä salli. Linkedinissä oli joku hyvä tutkimus tosta, että koronan myötä erottuu ne hyvät työpaikat huonoista. Sellainen firma ei enää vedä väkeä, joka ei ota etätyötä pysyvästi käyttöön. Sitä ei koeta houkuttelevana ja parhaimmat tekijät joko nostavat kytkintä tai eivät edes hakeudu sellaiseen muinaisjäännepaikkaan.
Itse en suostuisi enää tekemään duunia firmassa, jossa pitää olla avokonttorissa joka päivä, jos saman työn voi tehdä kotona ja jopa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on työnantajan oikeus, valitettavasti. Sekin on nähty, että vastoin firman virallista linjaa keskijohto bannasi etätyöt ja ensisijaisesti etätöihin äärettömän kielteisesti suhtautuneiden parin henkilön ja kolmannen kateuden toimesta.
Niin miksi pitää aina mennä niiden vastarannankiiskien mukaan? Miksei tuossakin voinut soveltaa esimerkiksi sitä, että pari viikkoa kotona ja pari viikkoa toimistolla ja nämä kielteiset olisivat saaneet olla rauhassa siellä toimistolla. Ja miksi joku olisi kateellinen?
Kateutta voi aiheuttaa niinkin yksinkertainen asia kuin se, että työkaverilla on kotona tilaa, kenties jopa erillinen työhuone, ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste ja lisäksi työrauha. Tai voi olla mökki jossain rauhallisessa paikassa, jossa on lähes nautinnollista tehdä töitä. Toimistolla oleva "kateellinen" haluaisi ehkä itsekin olla etätöissä, mutta olosuhteet kotona ovat erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koko aikana saanut etäillä, kuin vain "terveydellisistä syistä", vaikka pelkästään koneella tapahtuvaa työskentelyä on. Syitä ollaan tivattu, mutta mitään kunnollista ja pätevää vastausta ei ole saanut. Luulen, että pomo pelkää, että työpaikalla osa porukasta on sellaisia, jotka eivät suoriutuisi kotona työskentelystä eikä hänellä olisi aikaa seurata kunnolla. Ei hän sitä kehtaa myöntää alaisilleen päin naamaa.
Tota mäkin epäilen, ettei pomo vaan luota. Vaikka esimerkiksi meillä aspatyössä tehokkuutta pystyy kyllä ihan seuraamaan ja ainakin itselläni se on ollut viimeisen vuoden ajan etänä parempi kuin mitä ikinä ennen. Olen jopa saanut vähän enemmän palkkaa koska osa palkasta tulee tehokkuuden kautta provisiona.
En vaan mitenkään keksi muutakaan syytä. Ja pk seudulla ollaan.
Ap
On kyllä erikoinen päätös, varsinkin pk-seudulla. Minä olen ollut etänä nyt vähän yli vuoden, koko talo tyhjentyi vuosi sitten- itseasiassa sen vuoksi, että siellä oli koronatartunta. Kyseessä on iso toimitalo, jossa on usemapia yrityksiä - kaikki käyvät yhteissä ruokalassa syömässä ja käyttävät samoja hissejä. Työpaikalle on saanut mennä jos haluaa, mutta pitää varata paikka, jotta etäisyydet säilyvät. Eli talossa on ollut vain muutamia ihmisiä kerrallaan. Silti kesällä siellä todettiin koronatapaus, ja myös joulukuussa, onneksi porukkaa ei ole noina kertoina ollut kuin pari muuta ihmistä. Kyseessä on siis iso toimitalo, jossa on paljon avokonttoreita. Aikuisten ihmisten "koulu", jonne tullaan töihin eri puolelta pk-seutua ja Uuttamaata, jossa todellankin korona tarttuu ja leviäisi myös, jos siellä olisi ollut paljon muitakin ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, jos ei ole pätevää syytä.
Ymmärrän, että jos etänä on vaikeuksia tai hankalampaa tehdä.
Kysyt mistä vaan, niin päinvastoin hyvä ettei painosteta painostamisen vuoksi etään.
Työnantaja määrää missä työ tehdään, yksiselitteisesti. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on työpaikka, ja ärsyynnyt kun pitää mennä töihin? Itse olen ollut koko korona-ajan ihan toimistolla, näin paljon parempi. Etätyökollegat on selvästi jäänyt etäisemmiksi kun vuoden ajan ovat olleet vain pallukoita ruudulla.
Käyttäydyt vastuuttomasti ja vielä ylpeilet sillä. Hyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt mistä vaan, niin päinvastoin hyvä ettei painosteta painostamisen vuoksi etään.Työnantaja määrää missä työ tehdään, yksiselitteisesti. Piste.
Toki, mutta työnantajalla on myös vastuu järjestää turvalliset työolot. Ilmeisesti ap:n tapauksessa ainakaan riittävät etäisyydet eivät täyty.
Sinänsä avokonttorissa melukin on riskitekijä, mutta nämä ovat valitettavasti suhteellisia asioita.
Eikös etätyösuositus oo kesäkuun loppuun? Aina voi kyseenalaistaa työsuojelun kautta.
Meillä onneksi on nyt pakko ja koronan jälkeenkin saa valita. Itse tulen tuskin enää paria päivää viikossa enempää toimistolla kökkimään. Työrauha siellä vieras käsite.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on työpaikka, ja ärsyynnyt kun pitää mennä töihin? Itse olen ollut koko korona-ajan ihan toimistolla, näin paljon parempi. Etätyökollegat on selvästi jäänyt etäisemmiksi kun vuoden ajan ovat olleet vain pallukoita ruudulla.
Kyllä minun kolleegani näkyvät ihan elävänä kuvana ruudulla ja voin katsella millaiselta heidän kotitoimistossaan näyttää ja mitä kissalle tai koiralle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on työnantajan oikeus, valitettavasti. Sekin on nähty, että vastoin firman virallista linjaa keskijohto bannasi etätyöt ja ensisijaisesti etätöihin äärettömän kielteisesti suhtautuneiden parin henkilön ja kolmannen kateuden toimesta.
Niin miksi pitää aina mennä niiden vastarannankiiskien mukaan? Miksei tuossakin voinut soveltaa esimerkiksi sitä, että pari viikkoa kotona ja pari viikkoa toimistolla ja nämä kielteiset olisivat saaneet olla rauhassa siellä toimistolla. Ja miksi joku olisi kateellinen?
Kateutta voi aiheuttaa niinkin yksinkertainen asia kuin se, että työkaverilla on kotona tilaa, kenties jopa erillinen työhuone, ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste ja lisäksi työrauha. Tai voi olla mökki jossain rauhallisessa paikassa, jossa on lähes nautinnollista tehdä töitä. Toimistolla oleva "kateellinen" haluaisi ehkä itsekin olla etätöissä, mutta olosuhteet kotona ovat erilaiset.
Joo, ymmärrän tämän. Mutta jos se kotona olo on mahdotonta, niin sitten halukkaat voisivat olla siellä lähes tyhjässä toimistossa rauhassa. Meilläkin miehen kanssa kerrostalokaksiossa niin, että toinen työskentelee keittiössä ja toinen olohuoneessa ja sitä voi vaan haaveilla rauhallisesta ergonomisesta omasta työhuoneesta, mutta en siltikään menisi toimistolle. Se on vaan väärin, että asia, kuin asia, niin aina mennään näiden kielteisten vastaan pistävien mukaan. Jos joku ei halua/saa, niin ei kukaan muukaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Näin voidaan tehdä koska tosiaan kyseessä "vahva suositus". Se miten fiksua tämä on niin se on toinen asia. Sitten kun koko firma on karanteenissa ei tarvii miettiä mitään.
Karanteenissa ja eristyksissäkin voi tehdä töitä etänä, eli silloin palataan etäilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt mistä vaan, niin päinvastoin hyvä ettei painosteta painostamisen vuoksi etään.Työnantaja määrää missä työ tehdään, yksiselitteisesti. Piste.
Työnantajien määräykset voi olla välillä ihan käsittämättömiä ja järjenvastaisia, kuten juurikin tässä asiassa, ettei anneta työskennellä etänä, vaikka työ olisi täysin mahdollista hoitaa etätyönä.
Itse en tahtoisi olla töissä työnantajalla joka ei sen vertaa luota ettei antaisi tehdä etänä. Miksi on alunperin sitten edes palkannut minut?
Tosin en tahtoisi olla myöskään töissä niin vastuuttomalla työnantajalla joka tällä hetkellä pakottaa toimistolle vaikka työn voisi tehdä etänäkin. Itse en koronaa pelkää mutta ymmärrän että joku voi olla riskiryhmää tai voi olla riskiryhmäläinen perheessä jolle jo pelkkä tavallinen flunssa voi olla vaarallinen saati sitten korona.
Ota ap yhteyttä työsuojeluun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin voidaan tehdä koska tosiaan kyseessä "vahva suositus". Se miten fiksua tämä on niin se on toinen asia. Sitten kun koko firma on karanteenissa ei tarvii miettiä mitään.
Karanteenissa ja eristyksissäkin voi tehdä töitä etänä, eli silloin palataan etäilyyn.
Tuoko esimies koneen kotiin jos jään karanteeniin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ymmärrän tämän. Mutta jos se kotona olo on mahdotonta, niin sitten halukkaat voisivat olla siellä lähes tyhjässä toimistossa rauhassa. Meilläkin miehen kanssa kerrostalokaksiossa niin, että toinen työskentelee keittiössä ja toinen olohuoneessa ja sitä voi vaan haaveilla rauhallisesta ergonomisesta omasta työhuoneesta, mutta en siltikään menisi toimistolle. Se on vaan väärin, että asia, kuin asia, niin aina mennään näiden kielteisten vastaan pistävien mukaan. Jos joku ei halua/saa, niin ei kukaan muukaan sitten.
Näinhän sen helposti ajattelisi, mutta jos "kateellisen" on mentävä työpaikalle, koska kotona työskentely ei syystä tai toisesta onnistu, hän on edelleen kateellinen sellaiselle, jolla onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on traaginen kohtalo. Eipä ole etätöihin päässyt ja sairaiden ihmisten keskellä joutuu päivät olee. T. Keittiötyöntekijä vuodeosastolta.
Niin? Ymmärrät kai että sinun työtäsi ei voi tehdä etänä? Onhan se sulaa hulluutta jos on mentävä toimistolle altistamaan itsensä ja muut jos työnkuva on sellainen että työn VOI tehdä yhtä hyvin etänä. Kaikki mahdolliset kontaktithan pitää saada minimiin, joten mikä mahtaa olla ap:n työnantajan perustelu? Teen itsekin työtä jota ei ole mahdollista tehdä etänä (sh), mutta ymmärrän silti että etätyö ei ole mikään ylimääräinen ”etuus”, mitä pitäisi kadehtia, tai olla vahingoniloinen jos se joltain kielletään. On ihan meidän kaikkien etu että ne jotka voivat tehdä työnsä etänä, myös niin tekevät.
Moni pikkupomo pelkää oman työnsä puolesta, koska se fyysinen selän takana kyttääminen on vähentynyt ja palaverit käydään ripeästi näytön välityksellä. Esimerkiksi palaverit toimistolla on välillä kestänyt ihan tolkuttomasti ja siellä ollaan rupateltu muitakin, kuin työasioita ja esimiehen omat työt on kasaantuneet sillä välin, kun on palaveerattu. Nyt etäyhteydellä ei ole aikaa/halua jonnin joutavaan ja esimies on ihan sähköpostinkin välityksellä lähettänyt niitä asioita, joita on ennen hölötetty tuntitolkulla palavereissa.
Jotkut vaan haluavat antaa sen mielikuvan ulkoisesti, että on kauhea kiire, mutta hankala sitä olisi esittää tyhjälle toimistolle.
Harmillista että ap:n työnantajalla on noin nihkeä suhtautuminen etätöihin. Minä en itse voi tehdä etätöitä mutta mies on tehnyt jo yli vuoden ja heillä on ihan päinvastainen suhtautuminen. Ovat maksaneet etätyölisää kotitoimiston laittamiseen ja johto jatkuvasti tsemppaa ja huolehtii että kaikki pärjää vaikkei toimistolle pääsekään, järjestävät jotain virtuaalijuttuja, on tullut pieniä yllärilahjoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoudu, jos on niin kurjaa olla sellaisessa työpaikassa, jossa ei voi tehdä ihan niin kuin itse huvittaa.
No en ole ap mutta musta on aika vastuutonta työnantajalta olla noudattamatta valtakunnallisia suosituksia. Mitäs jos siellä toimistolla oikeasti lähtee joku tartuntaketju liikkeelle ja joku sairastuu vakavasti tai jopa kuolee?
Niinpä! Ja onko se sitten työnantajan etu että joku saa tartunnan, ja sen jälkeen koko porukka on karanteenissa...
No mutta jos etänä ei saa tehdä töitä niin itse ainakin kuljetaan koneen toimistolle enkä takaisin kotiin. Jos tulee karanteeni niin en ilman sitä voi tehdä yhtään mitään.