Työnantaja pakottaa kaikki takaisin toimistolle 29.3. lähtien
Hemmetti että ottaa päähän. Oon itse jo täysin tottunut olemaan etänä ja työt luistaa mielestäni paremmin kuin toimistolla. No takaisin on mentävä ahtaaseen ja meluisaan avotoimistoon. Kiva kun pakko mennä bussilla ja sekin on täynnä ihmisiä. Eikö nyt pitänyt olla joku etätyösuositus??
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koko aikana saanut etäillä, kuin vain "terveydellisistä syistä", vaikka pelkästään koneella tapahtuvaa työskentelyä on. Syitä ollaan tivattu, mutta mitään kunnollista ja pätevää vastausta ei ole saanut. Luulen, että pomo pelkää, että työpaikalla osa porukasta on sellaisia, jotka eivät suoriutuisi kotona työskentelystä eikä hänellä olisi aikaa seurata kunnolla. Ei hän sitä kehtaa myöntää alaisilleen päin naamaa.
Tota mäkin epäilen, ettei pomo vaan luota. Vaikka esimerkiksi meillä aspatyössä tehokkuutta pystyy kyllä ihan seuraamaan ja ainakin itselläni se on ollut viimeisen vuoden ajan etänä parempi kuin mitä ikinä ennen. Olen jopa saanut vähän enemmän palkkaa koska osa palkasta tulee tehokkuuden kautta provisiona.
En vaan mitenkään keksi muutakaan syytä. Ja pk seudulla ollaan.
Ap
AP on näitä ääniyliherkkiä mökkiytyjiä. Itse kaipaan lähityöhön avokonttoriin, ihmisten pariin. Ei täältä kotoa tule kenellekään soitettua ihan kuulumisten vuoksi, toimistolla ne olisi helppo päivittää siinä työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on kamala kohtalo sulla. Toiset joutuu/pääsee työpaikalle jossa on noin 2000- 3000 ihmisistä, työ jota ei voi tehdä etänä.
Ihmettelen kyllä niitä firmoja, joissa työ tehdään pelkästään päätteellä ja puhelimitse ja joskus vaan on nähtävä face to face, niin ei saisi tehdä etätöitä vallan. Säästyisi vuokrakustannuksia ym. Ei tarvitsisi niin isoja toimistotiloja. Ymmärrän, että on kiva välillä nähdä työkavereitakin, niin sitten voisi vaikka vuorotella hommia etänä ja toimistolla.
Näin voidaan tehdä koska tosiaan kyseessä "vahva suositus". Se miten fiksua tämä on niin se on toinen asia. Sitten kun koko firma on karanteenissa ei tarvii miettiä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koko aikana saanut etäillä, kuin vain "terveydellisistä syistä", vaikka pelkästään koneella tapahtuvaa työskentelyä on. Syitä ollaan tivattu, mutta mitään kunnollista ja pätevää vastausta ei ole saanut. Luulen, että pomo pelkää, että työpaikalla osa porukasta on sellaisia, jotka eivät suoriutuisi kotona työskentelystä eikä hänellä olisi aikaa seurata kunnolla. Ei hän sitä kehtaa myöntää alaisilleen päin naamaa.
Tota mäkin epäilen, ettei pomo vaan luota. Vaikka esimerkiksi meillä aspatyössä tehokkuutta pystyy kyllä ihan seuraamaan ja ainakin itselläni se on ollut viimeisen vuoden ajan etänä parempi kuin mitä ikinä ennen. Olen jopa saanut vähän enemmän palkkaa koska osa palkasta tulee tehokkuuden kautta provisiona.
Ap
Niin. Suurin osa varmasti suoriutuukin jopa paremmin, kuin konttorilla, mutta joka firmassa on aina muutama näitä perässä vedettäviä, jotka vaan keikkuu palkkalistoilla ja sellaisen kotiin päästäminen olisi katastrofi. Vakituisia ovat ja jokaiselle on oltava tasavertainen eikä sellaisia saa noin vaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
AP on näitä ääniyliherkkiä mökkiytyjiä. Itse kaipaan lähityöhön avokonttoriin, ihmisten pariin. Ei täältä kotoa tule kenellekään soitettua ihan kuulumisten vuoksi, toimistolla ne olisi helppo päivittää siinä työn ohessa.
Ehkä olen ääniyliherkkä sitten. Kuitenkin olen kotona pystynyt tekemään työni tehokkaammin. Eikö sinustakin ole mukavaa jos soitat asiakaspalveluun että aspa pystyy keskittymään juuri sinuun eikä taustalta kuulu älytön mökä kun 20 ihmistä samassa tilassa vierivieressä koittaa kuulla omaa asiakastaan ja väkisinkin melutaso nousee. Meillä on kyllä joka aamu yhteinen startti teamsin kautta jolloin saadaan vaihdettua kuulumiset työkavereiden kanssa ja minusta se on ollut toimiva ratkaisu.
Eihän kukaan tietäisi aspatyötä voisi tehdä etänä? Vinkatkaa!
Ongelma on yhdenvertaiuuden vaatimus. Jos osa porukasta on lyönyt lekkeriksi joudutaan toimistolle kutsumaan kaikki tilanteen korjaamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin voidaan tehdä koska tosiaan kyseessä "vahva suositus". Se miten fiksua tämä on niin se on toinen asia. Sitten kun koko firma on karanteenissa ei tarvii miettiä mitään.
Eli jos yksi todetaan koronapositiiviseksi niin joutuukohan kaikki samassa avokonttorissa olevat karanteeniin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin. Suurin osa varmasti suoriutuukin jopa paremmin, kuin konttorilla, mutta joka firmassa on aina muutama näitä perässä vedettäviä, jotka vaan keikkuu palkkalistoilla ja sellaisen kotiin päästäminen olisi katastrofi. Vakituisia ovat ja jokaiselle on oltava tasavertainen eikä sellaisia saa noin vaan ulos.
Meillä yhden idiootin takia etätyöskentely muuttui tähän "terveydelliset syyt" -hommeliin. Pomo perusteli, että jos yhdellä ei ole mahdollisuutta, niin ei ole kenelläkään muullakaan sitten, ellei ole pakottavaa syytä (esim. riskiryhmään kuuluminen). Tämä uuvatti oli käsittänyt etätyön siten, että voi käydä työaikana kaupassa ja jättää työpuhelimenkin "vahingossa" kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on yhdenvertaiuuden vaatimus. Jos osa porukasta on lyönyt lekkeriksi joudutaan toimistolle kutsumaan kaikki tilanteen korjaamiseksi.
Lb
asun Ruotsissa ja työnantaja ilmoitti että joka toinen viikko tehdään töitä konttorilla ja joka toinen kotona.
No sitä ei kauaa kestänyt kun korona ilmestyi konttorille; jo viides tapaus joka yskii ja levittää tautia.
Itse ilmoitin ekan koronatapauksen ilmestyttyä (syksyllä jo) että kroonisesti sairas mies on kotona; en todellakaan altista itseäni koronalle ja teen työt kotona, Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos yksi todetaan koronapositiiviseksi niin joutuukohan kaikki samassa avokonttorissa olevat karanteeniin?
Kyllä. Tiedän yhden firman Etelä-Suomesta jossa näin kävi eli kaikki paikalla olleet on nyt kotonaan karanteenissa ja toimipiste kiinni..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meillä yhden idiootin takia etätyöskentely muuttui tähän "terveydelliset syyt" -hommeliin. Pomo perusteli, että jos yhdellä ei ole mahdollisuutta, niin ei ole kenelläkään muullakaan sitten, ellei ole pakottavaa syytä (esim. riskiryhmään kuuluminen). Tämä uuvatti oli käsittänyt etätyön siten, että voi käydä työaikana kaupassa ja jättää työpuhelimenkin "vahingossa" kotiin.
Miksi tossa kohtaa ei voisi antaa huomautusta ja jos homma toistuu niin varoitusta ja jos homma toistuu niin pistää pihalle..
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuolla ole mitään tekemistä yhdenvertaisuuden kanssa. Tasa-arvo ei tarkoita sitä että kaikkia kohdellaan samalla tavalla.
Tee valitus työpaikkasi työsuojeluvaltuutetulle. Työnantaja riskeeraa työntekijöiden terveyden ja turvallisuuden tuollaisella.
Pomo haluaa varmistaa ettei kukaan lähde pääsiäisen viettoon ennenaikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi tossa kohtaa ei voisi antaa huomautusta ja jos homma toistuu niin varoitusta ja jos homma toistuu niin pistää pihalle..
Jaa a. Pari huomautusta sai (pari kertaa teki näin) ja sitten jouduttiinkin kaikki takaisin toimistolle. On niin ihanaa, kun kaikkia pitää kohdella tasapuolisesti, vaikka yksi p*rseilee todella käsittämättömällä tavalla.
Se on työnantajan oikeus, valitettavasti. Sekin on nähty, että vastoin firman virallista linjaa keskijohto bannasi etätyöt ja ensisijaisesti etätöihin äärettömän kielteisesti suhtautuneiden parin henkilön ja kolmannen kateuden toimesta.
Kyllä on kamala kohtalo sulla. Toiset joutuu/pääsee työpaikalle jossa on noin 2000- 3000 ihmisistä, työ jota ei voi tehdä etänä.