Työnantaja pakottaa kaikki takaisin toimistolle 29.3. lähtien
Hemmetti että ottaa päähän. Oon itse jo täysin tottunut olemaan etänä ja työt luistaa mielestäni paremmin kuin toimistolla. No takaisin on mentävä ahtaaseen ja meluisaan avotoimistoon. Kiva kun pakko mennä bussilla ja sekin on täynnä ihmisiä. Eikö nyt pitänyt olla joku etätyösuositus??
Kommentit (159)
Irtisanoudu, jos on niin kurjaa olla sellaisessa työpaikassa, jossa ei voi tehdä ihan niin kuin itse huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on traaginen kohtalo. Eipä ole etätöihin päässyt ja sairaiden ihmisten keskellä joutuu päivät olee. T. Keittiötyöntekijä vuodeosastolta.
Niin miksi pääsisit etätöihin, jos työnkuvasi on olla fyysisessä keittiötyössä vuodeosastolla? Nämä on ihan ihmeellisiä kitinöitä. Olisit sitten mennyt sellaisiin töihin, jossa työ tehdään päätteellä.
Luultavasti sairaslomat lisääntyy jos on pakko mennä toimistolle. Kun kotona voi pienessäkin flunssassa tehdä töitä mutta toimistolle ei ole asiaa ennen kun on käynyt testissä ja saanut negatiivisen tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoudu, jos on niin kurjaa olla sellaisessa työpaikassa, jossa ei voi tehdä ihan niin kuin itse huvittaa.
"Hieno ja kunnioittava" asenne työtä tekevää kohtaan. Eli tervetuloa sinne riistäjien sakkiin vai?
Vierailija kirjoitti:
Se on työnantajan oikeus, valitettavasti. Sekin on nähty, että vastoin firman virallista linjaa keskijohto bannasi etätyöt ja ensisijaisesti etätöihin äärettömän kielteisesti suhtautuneiden parin henkilön ja kolmannen kateuden toimesta.
Niin miksi pitää aina mennä niiden vastarannankiiskien mukaan? Miksei tuossakin voinut soveltaa esimerkiksi sitä, että pari viikkoa kotona ja pari viikkoa toimistolla ja nämä kielteiset olisivat saaneet olla rauhassa siellä toimistolla. Ja miksi joku olisi kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
No en ole ap mutta musta on aika vastuutonta työnantajalta olla noudattamatta valtakunnallisia suosituksia. Mitäs jos siellä toimistolla oikeasti lähtee joku tartuntaketju liikkeelle ja joku sairastuu vakavasti tai jopa kuolee?
Siis sinulla on työpaikka, ja ärsyynnyt kun pitää mennä töihin? Itse olen ollut koko korona-ajan ihan toimistolla, näin paljon parempi. Etätyökollegat on selvästi jäänyt etäisemmiksi kun vuoden ajan ovat olleet vain pallukoita ruudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on työnantajan oikeus, valitettavasti. Sekin on nähty, että vastoin firman virallista linjaa keskijohto bannasi etätyöt ja ensisijaisesti etätöihin äärettömän kielteisesti suhtautuneiden parin henkilön ja kolmannen kateuden toimesta.
Niin miksi pitää aina mennä niiden vastarannankiiskien mukaan? Miksei tuossakin voinut soveltaa esimerkiksi sitä, että pari viikkoa kotona ja pari viikkoa toimistolla ja nämä kielteiset olisivat saaneet olla rauhassa siellä toimistolla. Ja miksi joku olisi kateellinen?
Tai miksi ne eivät voisi olla toimistolla jotka haluavat (jos siellä pystyy olemaan turvallisesti) ja muut etänä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sinulla on työpaikka, ja ärsyynnyt kun pitää mennä töihin? Itse olen ollut koko korona-ajan ihan toimistolla, näin paljon parempi. Etätyökollegat on selvästi jäänyt etäisemmiksi kun vuoden ajan ovat olleet vain pallukoita ruudulla.
Kyllä minäkin "menen töihin", kun kotona työskentelen. Työni alkaa pääsääntöisesti klo 8 ja päättyy klo 16. Tauot ovat kotona vähän lyhyempiä, koska ei tarvitse lompsia taukotilaan. Minä olen ihan tyytyväinen siihen, että näen kollegoita videoneuvotteluissa ja palluroina ruudulla. Se aika mikä menee työmatkaankin saan hyödynnettyä ihan muihin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai miksi ne eivät voisi olla toimistolla jotka haluavat (jos siellä pystyy olemaan turvallisesti) ja muut etänä.
Sitä juuri meinasin. Halukkaat saavat olla koko ajan toimistolla ja ne muut sitten vaikka vuorottelee 2 viikon välein. Se olisi juuri sitä tasapuolisuutta. Aina vaan mennään näiden vastaan laittajien mukaan.
Ekstrovertti paroilla on paha mieli kun eivät pääse pälättämään muille
Hommaa auto, ettei tarvitse kulkea julkisilla.
Itse olen tykännyt tehdä etänä ja näillä näkymin sitä saa onneksi jatkaa myös Koronan jälkeenkin. Työ on työtä eikä ole tarvetta mitenkään enemmän pitää yhteyttä tai nähdä työkavereita kun ei heidän kanssa ole muutenkaan mitään muuta yhteistä kuin työ. Mieluummin kahvittelun työajan jäljeen oon perheen tai omien ystävien kanssa ja työajalla teen tehokkaasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Näin voidaan tehdä koska tosiaan kyseessä "vahva suositus". Se miten fiksua tämä on niin se on toinen asia. Sitten kun koko firma on karanteenissa ei tarvii miettiä mitään.
Karanteenissa oleminen ei estä työn tekemistä etänä.
Vierailija kirjoitti:
Hommaa auto, ettei tarvitse kulkea julkisilla.
Ei kaikilla ole työpaikan pihassa paikkaa autolle. Eikö kyllä kotipihassakaan pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
No kylläpä on traaginen kohtalo. Eipä ole etätöihin päässyt ja sairaiden ihmisten keskellä joutuu päivät olee. T. Keittiötyöntekijä vuodeosastolta.
Ammatinvalintakysymys!
Onpa tosi kurjaa.
Jos täyttä etätyötä ei voi muka tehdä, niin voisiko yritys jakaa työntekijät ryhmiin niin, että joka päivä tstolla on joku pieni ryhmä paikalla (ryhmä/päivä) ja muuten ollaan etänä? Aina sama pieni porukka + tietty päivä. Päivät voi toki olla kiertäviä.
Meillä on tstolla virallisesti vain 2 hlöä, mutta nyt ollaan tehty työt etänä (muutamaa päivää poislukien) viime maaliskuusta lähtien. Samat asiat hoituu tstolla yksin kuin etänäkin. Emmekä halua ehdointahdoin altistaa toisiamme, kun ei ole pakko.
Suosittelen kyllä, että etätöitä tehdään niin paljon kuin mahdollista. Kyllä sillä vähennetään muitakin kuin työkontakteja erittäin hyvin, kun ottaa huomioon mahdolliset työmatkat julkisilla, ruokatauot "kaupassakäynnit / työpaikkaruokalat jne.
Ihan älytöntä, nythän tartunnat nimenomaan lisääntyneet työpaikoilla, lounastauot jne yhdessä lisäävät riskiä. Meillä on nimenomaan nyt toivottu, että ellei ole pakko, niin pysytään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on yhdenvertaiuuden vaatimus. Jos osa porukasta on lyönyt lekkeriksi joudutaan toimistolle kutsumaan kaikki tilanteen korjaamiseksi.
Ei se nyt ihan noin mene ainakaan julkisella. Meillä on todettu että etätöitä voi tehdä kaikki mutta jos jonkun kohdalla huomataan ongelmia, esimies voi määrätä hänet toimistolle. Ei silloin kaikki palaa.
Epidemia pahenee, lisää tartuntoja, helpommin tarttuu.
Jos joutuu etätöitä toimistolle jossa on avotilassa paljon ihmisiä nyt niin onko johdolla päässä vikaa,
Työsuojeluun yhteyttä. Onko asiat hoidettu lain ja ohjeiden mukaan.