Työnantaja pakottaa kaikki takaisin toimistolle 29.3. lähtien
Hemmetti että ottaa päähän. Oon itse jo täysin tottunut olemaan etänä ja työt luistaa mielestäni paremmin kuin toimistolla. No takaisin on mentävä ahtaaseen ja meluisaan avotoimistoon. Kiva kun pakko mennä bussilla ja sekin on täynnä ihmisiä. Eikö nyt pitänyt olla joku etätyösuositus??
Kommentit (159)
Meillä puolestaa rajoitettiin entisestään porukan kokoa. Siis jos haluaa tavata töissä, niin maksimissaa kuusi saa olla paikalla. Muuten jatkuu etäily ainakin kesän yli.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöstä on tullut palkansaajille saavutettu etu, josta haluttaisi pitää kynsin hampain kiinni. Hesaria myöten rummutetaan "toimiston kuolemaa". Ei tule onnistumaan, sanon minä.
Mitä vikaa siinä on, jos työt sujuu kotoa käsin jopa paremmin, kuin toimistolla? Sehän on täysin firman etu ja tietysti myös niiden työntekijöiden, jotka tykkäävät työskennellä kotona ja säästää esimerkiksi työmatkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pakottaa, jos ei ole pätevää syytä.
Ymmärrän, että jos etänä on vaikeuksia tai hankalampaa tehdä.
Kysyt mistä vaan, niin päinvastoin hyvä ettei painosteta painostamisen vuoksi etään.Työnantaja määrää missä työ tehdään, yksiselitteisesti. Piste.
Toki, mutta työnantajalla on myös vastuu järjestää turvalliset työolot. Ilmeisesti ap:n tapauksessa ainakaan riittävät etäisyydet eivät täyty.
Sinänsä avokonttorissa melukin on riskitekijä, mutta nämä ovat valitettavasti suhteellisia asioita.
Tai ap valittaa siksi ettei haluaisi mennä töihin. Me emme tiedä olosuhteista muutin apn kertomuksen. Turvatakuuksi riittää maski ja 2 m etäisyydet.
Ei ainakaan meidän avokonttorissa 2 m etäisyys toteudu. Hybridimalli olisi paras ratkaisu jos tosiaan halutaan ajaa kuin käärmettä pyssyyn tätä konttorille palaamista. Niin että joka toinen paikka olisi tyhjä esim vuoroviikoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt mistä vaan, niin päinvastoin hyvä ettei painosteta painostamisen vuoksi etään.Työnantaja määrää missä työ tehdään, yksiselitteisesti. Piste.
Toki, mutta työnantajalla on myös vastuu järjestää turvalliset työolot. Ilmeisesti ap:n tapauksessa ainakaan riittävät etäisyydet eivät täyty.
Sinänsä avokonttorissa melukin on riskitekijä, mutta nämä ovat valitettavasti suhteellisia asioita.
Tai ap valittaa siksi ettei haluaisi mennä töihin. Me emme tiedä olosuhteista muutin apn kertomuksen. Turvatakuuksi riittää maski ja 2 m etäisyydet.
Ei ainakaan meidän avokonttorissa 2 m etäisyys toteudu. Hybridimalli olisi paras ratkaisu jos tosiaan halutaan ajaa kuin käärmettä pyssyyn tätä konttorille palaamista. Niin että joka toinen paikka olisi tyhjä esim vuoroviikoin.
Joo harvemmin nuo avokonttorit ovat ennen koronaa olleet niin tilavia että turvavälit nyt Koronan aikana onnistuisivat, mistäs sitä tilas lisää saataisiin. Varsinkin just matalapalkka-aloilla eli vaikka jossain aspassa niin kyllä siellä oli ahdasta jo ennen koronaa.
Vierailija kirjoitti:
Etätyöstä on tullut palkansaajille saavutettu etu, josta haluttaisi pitää kynsin hampain kiinni. Hesaria myöten rummutetaan "toimiston kuolemaa". Ei tule onnistumaan, sanon minä.
Sinä olet fyysistä työtä tekevä duunari, jonka työnkuva vaatii sitä, että menet työpaikalle? Kuvittelet kateuksissasi, että etätyö on jotain kotona hengaamista, kun sinä joudut joka aamu vetämään ne työhaalarit jalkaan ja ajamaan kylmällä autolla työpaikalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo harvemmin nuo avokonttorit ovat ennen koronaa olleet niin tilavia että turvavälit nyt Koronan aikana onnistuisivat, mistäs sitä tilas lisää saataisiin. Varsinkin just matalapalkka-aloilla eli vaikka jossain aspassa niin kyllä siellä oli ahdasta jo ennen koronaa.
Meillä on niin vanhanaikaista et ei kaikille ole edes kannettavia vaan kun vuosi sitten siirryttiin olemaan etänä niin osa vei ihan pöytäkoneen kotiinsa. Eli tuskin ihan nopeaa tarvitsee mennä takaisin toimistolle :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet fyysistä työtä tekevä duunari, jonka työnkuva vaatii sitä, että menet työpaikalle? Kuvittelet kateuksissasi, että etätyö on jotain kotona hengaamista, kun sinä joudut joka aamu vetämään ne työhaalarit jalkaan ja ajamaan kylmällä autolla työpaikalle?
Meillä ei voi kotona lorvia etätyössä yhtään enempää kuin voisi toimistollakaan. Tietokone mittaa jokaisen minuutin ja sekunnin jonka olet linjassa/odottamassa puhelua/tauolla jne.
Esimies näkee sekunnin tarkkuudella monelta ja milloin olet tehnyt mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei voi kotona lorvia etätyössä yhtään enempää kuin voisi toimistollakaan. Tietokone mittaa jokaisen minuutin ja sekunnin jonka olet linjassa/odottamassa puhelua/tauolla jne.
Esimies näkee sekunnin tarkkuudella monelta ja milloin olet tehnyt mitäkin.
Juu, ei meilläkään. Esimies seuraa myös esimerkiksi taukojen pituuksia ja tämän takia häneltä tuli mm. sähköposti, että pitäkää hyvät ihmiset ne tauot! Hän huomasi, että osa porukasta varmaan tönötti koneella sen koko 8 tuntia eivätkä pitäneet taukojaan poistumalla työpisteeltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis tullut tänävuonna ainakin 10 saikkupäivää jo jos olisin ollut toimistolla. Kun sille ei saa mennä jos on mitään oireita mutta pienessä flunssassa oon voinut kotoa tehdä töitä.
Et toisaalta tossa voi työnantaja kusta omille nilkoilleen..
Tuohonhan se sitten monessa työpaikassa menee jos ei saa/voi olla etänä. Vielä kun pitää julkisilla kulkea niin en kehtais itse kyllä yhtään flunssaisena ruuhkabussiin mennä. Kohta alkaa siitepölykausikin..
En tiedä voiko tämä olla edes oikein, kun kaikki muut paitsi minä sai tehdä etänä töitä. Toimistolla tein töitä kahdestaan esimiehen kanssa joka tykkäsi kytätä minua. Irtisanouduin koska koin työpaikkakiusaamista ja tuo etätyökielto oli vika tikki.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä voiko tämä olla edes oikein, kun kaikki muut paitsi minä sai tehdä etänä töitä. Toimistolla tein töitä kahdestaan esimiehen kanssa joka tykkäsi kytätä minua. Irtisanouduin koska koin työpaikkakiusaamista ja tuo etätyökielto oli vika tikki.
No, ei ole oikein. Oliko sinun työnkuvasi samaa mitä muilla? Sinun työsi ei siis vaatinut toimistolla oloa?
Vierailija kirjoitti:
Kai otit liittoon yhteyttä?
Hybridimalli, jossa osa on samassa tilaisuudessa paikalla livenä ja osa etänä, on tosi hankala. Parempi, jos kaikki ovat livenä tai kaikki etänä. Niimpä sitten muiden valinnat vaikuttavat siihen, miten jatkossa menetellään.
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi oma työ eli asiakaspalvelu puhelimitse on paljon tehokkaampaa kotona (ainakin itselläni) koska avotoimistossa on tosi kova häly kokoajan. Ihanaa kun kuulee mitä asiakas sanoo ja kyllä ahdistaa muutenkin
mennä meteliin takaisin istumaan kuin sillit suolassa. Meidän kahvihuoneissa on niin pieni ettei turvaväleistä voi mitenkään pitää kiinni.
Tuo kuulostaa jo työvälineongelmalta. Eikö sinulla ole käytössäsi kunnon vastamelukuulokkeita, joiden avulla kuulisit asiakkaan äänen hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Hybridimalli, jossa osa on samassa tilaisuudessa paikalla livenä ja osa etänä, on tosi hankala. Parempi, jos kaikki ovat livenä tai kaikki etänä. Niimpä sitten muiden valinnat vaikuttavat siihen, miten jatkossa menetellään.
Luulisi että näinä aikoina olisi kaikille turvallisempaa jos kaikki jotka vaan ikinä pystyvät jäisivät olemaan etänä kun siitä on virallinen suositus. Mutta jotkut työnantajat eivät luota alaisiinsa ja tässä tulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esimerkiksi oma työ eli asiakaspalvelu puhelimitse on paljon tehokkaampaa kotona (ainakin itselläni) koska avotoimistossa on tosi kova häly kokoajan. Ihanaa kun kuulee mitä asiakas sanoo ja kyllä ahdistaa muutenkin
mennä meteliin takaisin istumaan kuin sillit suolassa. Meidän kahvihuoneissa on niin pieni ettei turvaväleistä voi mitenkään pitää kiinni.Tuo kuulostaa jo työvälineongelmalta. Eikö sinulla ole käytössäsi kunnon vastamelukuulokkeita, joiden avulla kuulisit asiakkaan äänen hyvin?
No ei oo. Itse voisin ostaa mutta työnantajalla on vain kaikenmaailman vanhoja luureja joita kierrätetään vanhoilta työntekijöiltä uusille. Matalapalkka-aloilla ihan perusjuttu.
Meillä firmassa linjaus että etätyötä elokuun loppuun näillä näkymin. Kahvihuone niin pieni että siellä mahtuisi just ja just kaksi yhtä aikaa ja turvavälin vuoksi pitäisi väistää nurkkiin kun joku poistuisi tai tulisi sisään ovesta. Ensimmäisen pitäisi aloittaa Päivä ruokkiksella että kaikki ehtisi työpäivän aikana käydä. Fiksu firma.
Mentävä on jos työnantaja käskee mutta silloin työnantajan on huolehdittava että kaikilla on turvallista olla töissä.
Harvemmin avokonttorissa turvavälin pitäminen onnistuu
En tiedä onko tämä mielipide etätyöstä eri sukupolvilla erilaista? Vanhemmat eivät ymmärrä sitä, että lähes kaikki toimistotyöskentely on nykyään sähköistä ja työn hoitaminen onnistuu vallan mainiosti kotoa käsin? Meillä tehdään etätyötä ja pari on ollut sellaista, jotka ovat halunneet jäädä toimistolle ja he lähentelevät eläkeikää. Toinen näistä myös hyvin kärkkäästi arvosteli etätyösuositusta ja vetosi siihen, että töitä tehdään työpaikalla eikä kotona. Me nuoremmat sitten taas ajatellaan juuri päinvastoin.
Niin mitä? Kyllä siellä etätöissäkin töitä tehdään. En minäkään halua mennä toimistolle, mutta töitä kyllä tykkään tehdä.