Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja pakottaa kaikki takaisin toimistolle 29.3. lähtien

Vierailija
18.03.2021 |

Hemmetti että ottaa päähän. Oon itse jo täysin tottunut olemaan etänä ja työt luistaa mielestäni paremmin kuin toimistolla. No takaisin on mentävä ahtaaseen ja meluisaan avotoimistoon. Kiva kun pakko mennä bussilla ja sekin on täynnä ihmisiä. Eikö nyt pitänyt olla joku etätyösuositus??

Kommentit (159)

Vierailija
141/159 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://stm.fi/etatyot-koronavirustilanteessa

Uskomatonta pässeilyä. Toivottavasti tilanne ratkeaa hyvin. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää mikä tällainen firma on, joka altistaa työntekijänsä ja kuka tietää kuinka monen muun henkilön terveyden siinä sivussa.

Kerro ap firma, teitä on kuitenkin satoja. Tai anna juttuvinkki johonkin, itse boikotoisin näin yhteiskuntavastuutonta firmaa. Vaikkei edes teistä työntekijöistä välittäisi, jonkun tätä ketjuakin lukevan läheinen voi sairastua vakavasti siksi, että joku tartuntaketju lähtee tästä typeryydestä.

En uskalla kertoa. No eikai auta kuin lennä tai toivoa että vielä pyörtävät päätöksen. Tai toivoa et heti ekana päivän jälkeen jollain todetaan korona ja muut joudumme altistuneita takaisin etäilemään ja sitten saavat kyllä tuoda koneen mulle koska en viitsi alkaa päivittäin kantelemaan sitä bussissa.

Jäisin tässä tapauksessa karanteeniin kotiin, työnantajan ongelma miten työt hoidetaan kun työkonekin on työpaikalla, jonne ei saa kulkea. Nimi julki vain.

Vierailija
142/159 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokonttorissa jossa on töissä ihmisiä parisenkymmentäkin niin on aika helppoa että tulee isokin tartuntaketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/159 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marin voisi soittaa sun työpaikan päättäjille ja sanot että nyt ei ole aika mennä toimistolle.

Vierailija
144/159 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nyt oo joku kokoontumisrajoituskin?

Et onko sitten ok ahtaa 20 ihmistä töihin samaan ahtaaseen toimistoon jos ei ole pakko? Eikö korona tartu siellä mutta tarttuu lounasravintolassa?

Vierailija
145/159 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän myös lounasravintolat kai aukeavat viikon päästä?

Vierailija
146/159 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koko aikana saanut etäillä, kuin vain "terveydellisistä syistä", vaikka pelkästään koneella tapahtuvaa työskentelyä on. Syitä ollaan tivattu, mutta mitään kunnollista ja pätevää vastausta ei ole saanut. Luulen, että pomo pelkää, että työpaikalla osa porukasta on sellaisia, jotka eivät suoriutuisi kotona työskentelystä eikä hänellä olisi aikaa seurata kunnolla. Ei hän sitä kehtaa myöntää alaisilleen päin naamaa.

Tota mäkin epäilen, ettei pomo vaan luota. Vaikka esimerkiksi meillä aspatyössä tehokkuutta pystyy kyllä ihan seuraamaan ja ainakin itselläni se on ollut viimeisen vuoden ajan etänä parempi kuin mitä ikinä ennen. Olen jopa saanut vähän enemmän palkkaa koska osa palkasta tulee tehokkuuden kautta provisiona.

En vaan mitenkään keksi muutakaan syytä. Ja pk seudulla ollaan.

Ap

Niin. Suurin osa varmasti suoriutuukin jopa paremmin, kuin konttorilla, mutta joka firmassa on aina muutama näitä perässä vedettäviä, jotka vaan keikkuu palkkalistoilla ja sellaisen kotiin päästäminen olisi katastrofi. Vakituisia ovat ja jokaiselle on oltava tasavertainen eikä sellaisia saa noin vaan ulos.

Meillä yhden idiootin takia etätyöskentely muuttui tähän "terveydelliset syyt" -hommeliin. Pomo perusteli, että jos yhdellä ei ole mahdollisuutta, niin ei ole kenelläkään muullakaan sitten, ellei ole pakottavaa syytä (esim. riskiryhmään kuuluminen). Tämä uuvatti oli käsittänyt etätyön siten, että voi käydä työaikana kaupassa ja jättää työpuhelimenkin "vahingossa" kotiin.

Miksi tossa kohtaa ei voisi antaa huomautusta ja jos homma toistuu niin varoitusta ja jos homma toistuu niin pistää pihalle..

Haluatko rehellisen vastauksen? Esimiehet eivät uskalla antaa varoituksia alaisilleen edes silloin, kun alainen tekee räikeitä virheitä jopa tahallaan tai pimittää tietoa. Miksikö ei uskalleta? Koska esimies pelkää, että sitten tämä konna pitäisi esimiestä kurjana. Nykyisin esimiehet ovat ihan toivottomia! Epäreilua niillekin, jotka tekevät työnsä hyvin, kun jotkut saavat törttöillä mitä typerämpiä juttuja.

Vierailija
147/159 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koko aikana saanut etäillä, kuin vain "terveydellisistä syistä", vaikka pelkästään koneella tapahtuvaa työskentelyä on. Syitä ollaan tivattu, mutta mitään kunnollista ja pätevää vastausta ei ole saanut. Luulen, että pomo pelkää, että työpaikalla osa porukasta on sellaisia, jotka eivät suoriutuisi kotona työskentelystä eikä hänellä olisi aikaa seurata kunnolla. Ei hän sitä kehtaa myöntää alaisilleen päin naamaa.

Tota mäkin epäilen, ettei pomo vaan luota. Vaikka esimerkiksi meillä aspatyössä tehokkuutta pystyy kyllä ihan seuraamaan ja ainakin itselläni se on ollut viimeisen vuoden ajan etänä parempi kuin mitä ikinä ennen. Olen jopa saanut vähän enemmän palkkaa koska osa palkasta tulee tehokkuuden kautta provisiona.

En vaan mitenkään keksi muutakaan syytä. Ja pk seudulla ollaan.

Ap

Niin. Suurin osa varmasti suoriutuukin jopa paremmin, kuin konttorilla, mutta joka firmassa on aina muutama näitä perässä vedettäviä, jotka vaan keikkuu palkkalistoilla ja sellaisen kotiin päästäminen olisi katastrofi. Vakituisia ovat ja jokaiselle on oltava tasavertainen eikä sellaisia saa noin vaan ulos.

Meillä yhden idiootin takia etätyöskentely muuttui tähän "terveydelliset syyt" -hommeliin. Pomo perusteli, että jos yhdellä ei ole mahdollisuutta, niin ei ole kenelläkään muullakaan sitten, ellei ole pakottavaa syytä (esim. riskiryhmään kuuluminen). Tämä uuvatti oli käsittänyt etätyön siten, että voi käydä työaikana kaupassa ja jättää työpuhelimenkin "vahingossa" kotiin.

Miksi tossa kohtaa ei voisi antaa huomautusta ja jos homma toistuu niin varoitusta ja jos homma toistuu niin pistää pihalle..

Haluatko rehellisen vastauksen? Esimiehet eivät uskalla antaa varoituksia alaisilleen edes silloin, kun alainen tekee räikeitä virheitä jopa tahallaan tai pimittää tietoa. Miksikö ei uskalleta? Koska esimies pelkää, että sitten tämä konna pitäisi esimiestä kurjana. Nykyisin esimiehet ovat ihan toivottomia! Epäreilua niillekin, jotka tekevät työnsä hyvin, kun jotkut saavat törttöillä mitä typerämpiä juttuja.

Uskaltavat silti pyytää siis käskeä toimistolle vaikka on laaja etätyösuositus.

Vierailija
149/159 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut paikallaolopakko elokuusta saakka, vaikka maaliskuu - elokuu 2020 onnistui etänä hyvin. Koko ajan pelätään koska kosahtaa kunnolla.

Vierailija
150/159 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on vaan suositus, kunhan työpaikalla voi pitää turvavälit niin on ok. Jos ei ole mahdollista niin valita.

Ei ole mahdollista pitää turvaväliä ahtaassa avotoimistossa. Valitin jo pomolle mutta sanoi että on nyt vaan niin että kaikki toimistolle ja sillä sipuli.

Ap

yyteet tulossa niin kannattaa mennä ja hymyillä nätisti

Vierailija
151/159 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut paikallaolopakko elokuusta saakka, vaikka maaliskuu - elokuu 2020 onnistui etänä hyvin. Koko ajan pelätään koska kosahtaa kunnolla.

Ja sittenkin kolahtaa niin työnantaja on kusessa. Jos kaikki ovat karanteenissa.

Vierailija
152/159 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä oikeasti tajua sitä että lounasravintolatkin piti sulkea mutta avokonttorilla saa olla töissä vaikka moni yhtä aikaa?

T: keittiötyöntekijä

Vierailija
153/159 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yt-neuvottelut eivät ainakaan vielä alkaneet mutta toimistolle mentiin maanantaina. Minulla on flunssan oireita (luultavasti vaan katupölyn aiheuttamaa) mutta tänään jäin sairauslomalle kun soitin työterveyteen niin ohjasivat koronatestiin ja sitten karanteeni kunnes tulokset tulevat eli loppuviikko kotona (menen testiin tänään iltapäivällä). No ei tässä olisi ollutkaan kuin tämä ja huominen päivä.

Kone on toimistolla joten lepäilen. Ei tässä ole mitään järkeä mutta en pidä omana ongelmanani.

Ap

Vierailija
154/159 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yt-neuvottelut eivät ainakaan vielä alkaneet mutta toimistolle mentiin maanantaina. Minulla on flunssan oireita (luultavasti vaan katupölyn aiheuttamaa) mutta tänään jäin sairauslomalle kun soitin työterveyteen niin ohjasivat koronatestiin ja sitten karanteeni kunnes tulokset tulevat eli loppuviikko kotona (menen testiin tänään iltapäivällä). No ei tässä olisi ollutkaan kuin tämä ja huominen päivä.

Kone on toimistolla joten lepäilen. Ei tässä ole mitään järkeä mutta en pidä omana ongelmanani.

Ap

Ja siitepölykausi on vielä edessäpäin!

Vierailija
155/159 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ei etäillä ja koronaa on ollut täällä toimistolla jo kolmasti, yhdellä kaksikin kertaa. arkinen tauti, sairastettu eikä pelota. karanteeneja vaan tulee.

Vierailija
156/159 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sittenkin kolahtaa niin työnantaja on kusessa. Jos kaikki ovat karanteenissa.

paitsi jos työnantaja on kieltänyt kertomasta työkaverien nimiä jäljittäjille... tällaistakin on tullu vastaan.

Vierailija
157/159 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä irtisanouduin edellisestä työpaikasta, koska lähiesimies ei antanut mun työskennellä etänä. Teen luovaa työtä ja paras flow on mulla 6-9 aikana aamulla. Pomon mielestä mun piti tulla kotoa tyhjään toimitukseen luomaan, koska periaate. Itse tuli yhdeksään töihin ja halusi jengiä sinne vaan siksi, että sai häiriköidä ja komennella. Ei ollut firman ylintä johtoa, mutta sai mielensä mukaan kyykyttää. Ne suosikit sai tietty olla etänä vaikka koko kesän, mutta mut se halusin sinne silmän alle, vaikka tein määrällisesti eniten töitä siinä firmassa. Hän oli huolissaan, että etänä ei voisi vahtia. 

No, kuukausi mun lähdöstä tuli korona ja kuulin, että se entinen pomo on aivan paskana, kun joutuu etäilemään. :D Nyt tosta on aikaa vuosi ja tää pomo on saanut kenkää tehtävästään, koska kävi etänä ilmi, ettei se oikeasti itse tee yhtään duunia. Mä pääsin työpaikkaan, jossa on hybridimalli, eli suurin osa viikosta etänä, alkuviikosta tavataan tiiminä. Toimii loistavasti.

Jos etätyö on fyysisesti mahdollista niin kyllä sellainen työnantaja ei pitkälle nykymaailmassa pötki, joka ei sitä salli. Linkedinissä oli joku hyvä tutkimus tosta, että koronan myötä erottuu ne hyvät työpaikat huonoista. Sellainen firma ei enää vedä väkeä, joka ei ota etätyötä pysyvästi käyttöön. Sitä ei koeta houkuttelevana ja parhaimmat tekijät joko nostavat kytkintä tai eivät edes hakeudu sellaiseen muinaisjäännepaikkaan.

Itse en suostuisi enää tekemään duunia firmassa, jossa pitää olla avokonttorissa joka päivä, jos saman työn voi tehdä kotona ja jopa paremmin.

Se on kyllä harmi, kun moni työnantaja on niin vanhanaikainen. Itsekin teen luovaa työtä ja pystyisin tekemään 100 % etätyötä. Työnantajalta tuli kuitenkin käsky palata parin viikon päästä takaisin avokonttoriin. Perusteluina oli parantunut koronatilanne.

Vierailija
158/159 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin vaan, mennyt vetelystelyksi tämä etäily. Jos työt sujuu tehokkaammin kotona, on työ ollut jo valmiiksi liian löysää. Osan voi irtisanoa.

Kyllä se on niin, että siellä työpaikalla lorvitaan työkavereiden kanssa taukotiloissa ja höpötellään työaikana. Kotona ei tällaista häiriötä ole ja pystyy vain keskittymään siihen työhönsä.

Juuri näin! Itselläkin varmaan sama kohtalo taas, etten saa enää tehdä työtä etänä, vaikka pystyy paremmin keskittymään niin. Jos halutaan, että ehdottomasti ollaan toimistolla, niin hankkikoot sitten toimistoja, missä  on omia huoneita, missä voi keskittyä työtehtäviin. Lasiovet ja -seinät ovat minusta ihan OK, mutta en kestä sitä hälyä ja jatkuvaa juoksemista. Avokonttorit ovat helvetistä.

Vierailija
159/159 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään puhetta vielä toimistolle palaamisesta. Katsotaan ensi vuoden puolella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan