Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vierailija
17.03.2021 |

Olen uskovainen, ja aika-ajoin mietin miten olen ja tulen hyötyämään kirkosta.
Joo, pystyn ryhtymään kummiksi, saan "kunnolliset" hautajaiset ja kenties tulevaisuudessa lapseni kastettua kirkkoon.
Ja käyttää kirkon palveluita.
Jos en kuulu kirkkoon, yhtä lailla lapset saisivat nimensä, saisin jonkilaisen muistolaatan kun aika tulee...
Säästäisin pari sataa euroa vuodessa, ja voisin vaikka säästää vuosia, jotta pääsen kylmän talviloman ajaksi etelään.
Jos tarvitsen apua, niin onneksi seurakunnissa on diakoneja, niin niiden luona voi käydä.
Jumalaan voi uskoa ilman, että kuuluu kirkkoon.
Mun mielestä on vaan väärin, että lapset kastetaan pieninä kirkkoon ja kuitenkin aikuisina jotkut eroavat kirkosta. Sen pitäisi mennä niin, että vasta täysi-ikäisenä saa päättää, haluaako kuulua tai olla kuulumatta kirkkoon.
Samalla se on kauheaa rahastusta, koska ei kirkolla nykyään ole sellaista valtaa niinkuin ehkä keski-ajalla on vielä ollut.

Ois kiva keskustella aiheesta.
Miks just sä et kuulu kirkkoon, tai miksi kuulut kirkkoon? Ootko vain sen takia, että sut on vaa kastettu eikä sillä ole väliä vai onko sillä aidosti jokin uskonnollinen merkitys?
Ootko harkinnut eroavasi kirkosta, vaikka olet uskovainen? Jos sinulla on uskonnollisia kavereita, tuttuja lähipiirissä niin reagoivatko mitenkään siihen? Olitko heidän mielestään vähän "outo", ja miten perustelit asian heille ettet enää halunnut kirkkoon kuulua? Ootteko vielä väleissä?

Vaikka täs oli nyt kirkkoon kuulumisesta juttua, mutta jos satut olee jostain muusta uskonnosta niin tuu toki kertoo ja saa jutella siitäkin vapaasti.
Toivottavasti keskustelua ei poisteta, ja voitte itse vaikuttaa siihen siten, että pidetään yhdessä tämä asiallisena.
Jos mielipiteesi ja näkemykset ovat erilaiset kuin jollain toisella, ei tarvita väittelyä viedä asiattomuuksiin.

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vaihtoehdot

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu maalliseen papiston elätys-automaattikirkoon, siitä olen eronnut jo vuosia sitten.

Jumalan kirkkoon uskon ja toivon kuuluvani.

Jäseneksi en nykykirkkoon palaa enää koskaan.

En halua tulla osalliseksi sen pohjattomista synneistä ja papiston luopumuksesta sekä rappiosta.

Vierailija
2/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu kirkkoon, koska en usko sen opetusten mukaisesti, niin yksinkertaista se on. Olen eronnut aikuisiällä. Lapsena minut on kastettu ja liitetty kirkkoon vanhempieni halusta, ja rippikoulunkin he vaativat käymään, ja olin liian nuori pannakseni vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä toistaiseksi kuulun. Jos tietyt raamatunvastaiset asiat tulee virallisiksi, niin sitten eroan. Vanhempani ovat uskovaisia ja siinä iso syy, miksi minutkin vauvana kirkkoon liitettiin. Kasteeseen liittyy olennaisesti opetus, eli tosi sääli että monet vanhemmat kastattavat vaikka eivät edes ymmärrä, mistä on kyse. 

Mutta on meillä toinenkin seurakunta johon maksetaan huomattavasti enemmän, kymmenykset, ja se on todellinen hengellinen yhteisömme =) Kirkkoon kuulun vielä senkin vuoksi, että se tekee hyvää työtä diakonian, lasten ja vanhusten rintamalla. Ja onhan jotkut papit vielä uskossakin.

Vierailija
4/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon jäsenmäärä pienenee. joten kirkollisverotulo vähenee. Kirkkoon jätetään liittymättä/erotaan  kirk. veron takia.

Uskonnnot voivat olla myös huuhaata.

Vierailija
5/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä toistaiseksi kuulun. Jos tietyt raamatunvastaiset asiat tulee virallisiksi, niin sitten eroan. Vanhempani ovat uskovaisia ja siinä iso syy, miksi minutkin vauvana kirkkoon liitettiin. Kasteeseen liittyy olennaisesti opetus, eli tosi sääli että monet vanhemmat kastattavat vaikka eivät edes ymmärrä, mistä on kyse. 

Mutta on meillä toinenkin seurakunta johon maksetaan huomattavasti enemmän, kymmenykset, ja se on todellinen hengellinen yhteisömme =) Kirkkoon kuulun vielä senkin vuoksi, että se tekee hyvää työtä diakonian, lasten ja vanhusten rintamalla. Ja onhan jotkut papit vielä uskossakin.

Kyllä, uskossa ovat papit, nimittäin uskossa omaan erinomaisuuteensa ja ylivertaisuuteensa

muiden rinnalla.

Lisäksi uskovat fanaatisesti siihen, että kilttien ja nöyrien seurakuntalaisten automaattinen

velvollisuus on rahoittaa papiston sikailu ja elitistinen elämä.

Lisäksi he uskovat olevansa Jumalan ainuita valittuja ja muut ovat syntisiä maan matoja.

Monenlaista uskoa siis riittää papeilla.

Vierailija
6/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, miksi sinulle on tärkeätä saada 'kunnon' hautajaiset tai muistolaatta hautausmaalle. Tai olla jonkun kummi tai mennä kirkossa naimisiin. Onko se pelkän tavan vuoksi, vai onko sellaisella sinulle oikeasti jotain syvempää merkitystä? Uskotko, että jumala jotenkin vaatii tuollaisia rituaaleja, ja jos vaatii, miksi? Vai ovatko ne vain ihmisen kehittelemiä, ja mitä tarkoitusta varten? Pohdi noita, ja tee omat johtopäätöksesi siitä, onko kirkko ihmiselle tarpeellinen laitos.

Vierailija
7/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, uskossa ovat papit, nimittäin uskossa omaan erinomaisuuteensa ja ylivertaisuuteensa

muiden rinnalla.

Lisäksi uskovat fanaatisesti siihen, että kilttien ja nöyrien seurakuntalaisten automaattinen

velvollisuus on rahoittaa papiston sikailu ja elitistinen elämä.

Lisäksi he uskovat olevansa Jumalan ainuita valittuja ja muut ovat syntisiä maan matoja.

Monenlaista uskoa siis riittää papeilla.

Toki noitakin löytyy. Tosin itse en tunne yhtäkään, joka ajattelisi olevansa joku ainut valittu. Kuulostaa lahkolta, puhutko varmasti Suomen kansankirkosta? Ettet nyt sekoita asioita?

Mutta tunnen lukuisia ihan aitoja uskovaisia pappeja, jotka pyrkivät toimimaan oikein ja rakastamaan lähimmäisiä, saarnaavat lakia ja evankeliumia kuten kuuluukin ym. 

Montako pappia sä tunnet? Mä satoja. 

Vierailija
8/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hengellinen ihminen, enkä koskaan rukoillut, koska olen pienestä pitäen pitänyt raamatun kertomuksena satuina, jotka ei eronneet pahemmin vanhoista kansansaduista. Erosin muutamia vuosia sitten, kun en enää keksinyt syytä larpata mukana siinä touhussa. Tai oikeastaan ainoa syy olisi vielä ollut kirkollisveroa maksaa oli se diakoniatyö ja apu, jota mikään muu taho ei yhtä levittäytyneesti Suomessa tee. Ehkä liityn jonain päivänä tämän takia vielä uudestaan ajatellen sitä hyväntekeväisyytenä.

Vierailija
9/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon. Enkä mieti että ”mitä mä niinku hyödyn?” Vaan mietin että mitä HYVÄÄ sillä teen muille.

Oma seurakunta tekee todella upeaa lapsityötä, nuorisotyötä ja vanhustyötä. Diakonia auttaa vähäosaisia.

Olen hyvätuloinen ja ilman muuta mun tehtävä on maksaa ”kymmenykset” niille joilla ei ole asiat hyvin. Olen myös kuukausilahjoittaja sekä unicefille ja planille, eli lahjoitan kuukausittain, tätä tehnyt jo 15 vuotta.

Kirkkoon kuulumalla tuo hyvää monen MUUN elämään. Olisi kiva jos osattaisi ajatella muitakin kuin vaan itseä.

Vierailija
10/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätarkka kysymys. En kuulu ev.lut. kirkkoon, kuten kysymys yleensä olettaa.

Jätin siis vastaamatta. Kuulun kyllä, mutta toiseen kirkkoon.

Vierailija
11/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastaa koska olet trolli.

Vierailija
12/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Jäit kiinni aloituksessasi. Haet nimenomaan vastakkainasetteluja.

Vierailija
13/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kirkko on rakas ja se omalla tavallaan yrittää parhaansa vaikka ei täydellinen olekaan. Tiedän syvällisiä, sitoutuneita kirkon työntekijöitä, sekä vähemmän urallaan loistaneita kirkon kasvoja. Mitä vähemmän kirkosta ja uskosta tietää, sitä helpompi sitä on arvioida negatiivisesti. Ja kirkon jäsenet, moneen lähtöön on heitäkin. Niin kuin kaikissa ihmisjoukossa on kirjoa joka suuntaan.

Mulle kirkko on muistutus Jumalasta, lyhty joka loistaa himmeästi toisen maailman valoa tässä maailman pimeydessä, mutta loistaa kumminkin.

Vierailija
14/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Enkä mieti että ”mitä mä niinku hyödyn?” Vaan mietin että mitä HYVÄÄ sillä teen muille.

Oma seurakunta tekee todella upeaa lapsityötä, nuorisotyötä ja vanhustyötä. Diakonia auttaa vähäosaisia.

Olen hyvätuloinen ja ilman muuta mun tehtävä on maksaa ”kymmenykset” niille joilla ei ole asiat hyvin. Olen myös kuukausilahjoittaja sekä unicefille ja planille, eli lahjoitan kuukausittain, tätä tehnyt jo 15 vuotta.

Kirkkoon kuulumalla tuo hyvää monen MUUN elämään. Olisi kiva jos osattaisi ajatella muitakin kuin vaan itseä.

Tiedäthän, että kirkko käyttää vain murto-osan palasen varoistaan hyväntekeväisyyteen tai lapsi- ja nuorisotyöhön?

Vierailija
15/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihis kirkkoon aloittaja kuulut. Tuskin ev.lut.Heh

Vierailija
16/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon ja se on minun yksi tapa tehdä hyväntekeväisyyttä, erityisesti lapsille ja nuorille ja tietysti diakoniatyö heikompiosaisille, jota saavat kaikki, vaikka eivät kuuluisikaan kirkkoon, joka on tärkeintä minulle.

Ja tietysti diakoniatyön virka-apu esim. poliisille, terv.hoidolle, katastrofitilanteissa jne. kun ihmiset kokevat surua ja menetyksiä.

Vierailija
17/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko huolehtii lapsista ja vanhuksista ja auttaa vähävaraisia ihmisiä. 

Olen hyvin pienituloinen pitkien syöpähoitojeni jälkeen, mutta haluan auttaa muita.

Vierailija
18/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuulunut kirkkoon enkä ole nähnyt syytä liittyä. Minua ei ole siis kastettu enkä ole käynyt rippikoulua, en myöskään osallistunut uskonnon opetukseen koulussa. Vanhempani erosivat kirkosta ennen syntymääni. Olen uskonnoton.

Vierailija
19/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen Kristuksen oma kuuluu hänen kirkkoonsa.

Ja kaikki eri nimisiin kirkkoihin kuuluvat eivät kuulu Kristuksen seurakuntaan.

Vierailija
20/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedäthän, että kirkko käyttää vain murto-osan palasen varoistaan hyväntekeväisyyteen tai lapsi- ja nuorisotyöhön?

Käyttää edes murto-osan.

Miten sinä tuet hyväntekeväisyyttä, lapsia tai nuoria?

Niinpä.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi