Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vierailija
17.03.2021 |

Olen uskovainen, ja aika-ajoin mietin miten olen ja tulen hyötyämään kirkosta.
Joo, pystyn ryhtymään kummiksi, saan "kunnolliset" hautajaiset ja kenties tulevaisuudessa lapseni kastettua kirkkoon.
Ja käyttää kirkon palveluita.
Jos en kuulu kirkkoon, yhtä lailla lapset saisivat nimensä, saisin jonkilaisen muistolaatan kun aika tulee...
Säästäisin pari sataa euroa vuodessa, ja voisin vaikka säästää vuosia, jotta pääsen kylmän talviloman ajaksi etelään.
Jos tarvitsen apua, niin onneksi seurakunnissa on diakoneja, niin niiden luona voi käydä.
Jumalaan voi uskoa ilman, että kuuluu kirkkoon.
Mun mielestä on vaan väärin, että lapset kastetaan pieninä kirkkoon ja kuitenkin aikuisina jotkut eroavat kirkosta. Sen pitäisi mennä niin, että vasta täysi-ikäisenä saa päättää, haluaako kuulua tai olla kuulumatta kirkkoon.
Samalla se on kauheaa rahastusta, koska ei kirkolla nykyään ole sellaista valtaa niinkuin ehkä keski-ajalla on vielä ollut.

Ois kiva keskustella aiheesta.
Miks just sä et kuulu kirkkoon, tai miksi kuulut kirkkoon? Ootko vain sen takia, että sut on vaa kastettu eikä sillä ole väliä vai onko sillä aidosti jokin uskonnollinen merkitys?
Ootko harkinnut eroavasi kirkosta, vaikka olet uskovainen? Jos sinulla on uskonnollisia kavereita, tuttuja lähipiirissä niin reagoivatko mitenkään siihen? Olitko heidän mielestään vähän "outo", ja miten perustelit asian heille ettet enää halunnut kirkkoon kuulua? Ootteko vielä väleissä?

Vaikka täs oli nyt kirkkoon kuulumisesta juttua, mutta jos satut olee jostain muusta uskonnosta niin tuu toki kertoo ja saa jutella siitäkin vapaasti.
Toivottavasti keskustelua ei poisteta, ja voitte itse vaikuttaa siihen siten, että pidetään yhdessä tämä asiallisena.
Jos mielipiteesi ja näkemykset ovat erilaiset kuin jollain toisella, ei tarvita väittelyä viedä asiattomuuksiin.

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vaihtoehdot

Kommentit (63)

Vierailija
61/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Enkä mieti että ”mitä mä niinku hyödyn?” Vaan mietin että mitä HYVÄÄ sillä teen muille.

Oma seurakunta tekee todella upeaa lapsityötä, nuorisotyötä ja vanhustyötä. Diakonia auttaa vähäosaisia.

Olen hyvätuloinen ja ilman muuta mun tehtävä on maksaa ”kymmenykset” niille joilla ei ole asiat hyvin. Olen myös kuukausilahjoittaja sekä unicefille ja planille, eli lahjoitan kuukausittain, tätä tehnyt jo 15 vuotta.

Kirkkoon kuulumalla tuo hyvää monen MUUN elämään. Olisi kiva jos osattaisi ajatella muitakin kuin vaan itseä.

Tiedäthän, että kirkko käyttää vain murto-osan palasen varoistaan hyväntekeväisyyteen tai lapsi- ja nuorisotyöhön?

Mitä väliä? Tietysti kirkolla on paljon kiinteitä kuluja, palkat, kiint.huolto, vakuutukset jne. Ei mikään organisaatio pysy pystyssä ilman kuluja. Se on itsestään selvää.

Kyllä kirkolla olisi paljon varaa leikata esim. Kiinteistö- ja henkilöstökuluista. Puhumattakaan näistä:

Arkkipiispan erityisavustajan luottokortti vinkui keväällä 2014 Saariselän tunturikylän Alkossa. Yhdeksän pulloa viiniä, kolme hanapakkausta viiniä ja neljä olutpakkausta. Yhteensä 18 litraa viiniä. Hinta 243 euroa.

Evankelis-luterilaisella kirkolla on 11 piispaa. Piispojen neuvotteluviikoilla on mukana myös muun muassa erityisavustajia. Saariselällä seurueeseen kuului 12 henkilöä. Seurueen majoitus Tievatuvalla maksoi veronmaksajille noin 4 800 euroa.

Maaliskuussa 2015 luottokorttia tarvittiin Äkäslompolon Alkossa. "Seitsemän tunturin kylän" pitkäripaisesta napattiin tällä kertaa piispojen ja seurueen nautittavaksi viisi hanapakkausta viiniä eli yhteensä 15 litraa. Parin kestopakkauksen kera ostokset maksoivat 154,50 euroa. 14 hengen seurue yöpyi hotelli Ylläs Saagassa, kustannukset noin 9 500 euroa.

Piispojen seurue on vieraillut toki muuallakin kuin Lapissa, muun muassa Noormarkussa. Siellä yövyttiin Ahlströmin ruukilla, majoituskustannukset noin 9 200 euroa. Noormarkkuun ostettiin vain parisenkymmentä viinipulloa ja konjakkia.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016061821695674

Kirkko ei ole yhtä kuin "piispat". Tuossa ei muutenkaan taida olla koko totuus. Ensinnäkin piispat (vrt presidentti) on efustustehtävissä joten toki he saattaa ostaa viiniä ja ollutta vaikka vieraitakin varten. Nuita reissuja tuskin usein tehdään ja majoituskustannukset on helposti korkeita. Esim. 15 hengen rippileiriinkin voi mennä 10000 eikä kyse ole mistään gourmet-ruuasta tai hotellimajoituksesta.

Useimmat seurakunnat tekee tällä hetkellä tappiota. Palkoista ei todellakaan varaa leikata. Esim. Nuorisotyöntekijän palkka on kiinteästi n.2300e/kk ja siihen ei tule päälle ylityölisiä eikä iltalisiä. Työ on ilta- ja vkl painotteinen ja leireiltä tulee korkeintaan päivärahaa mikä ei ole paljon mitään (leirejä harvoin). Ei mahdollisuutta "ylennykseen" uralla.

T. Entinen nuorisotyöntekijä

Yli litra viiniä per nuppi ei ole edustusta, vaan pämppäystä.

No mä en usko että ovat vetäneet litran kerralla naamaan. :) Todennäköisesti ovat vieneet sitä mukanaan oman alueensa rovastikuntaan/seurakuntiin lahjaksi tai varanneet johonkin erityistilaisuuteen. Tai sitten ovat olleet monen päivän retkellä jossa viiniä ruokajuomana illallisilla. Kuka nyt edes (pelkällä) viinillä haluaisi kännätä?joku jörki tähän keskusteluun. Asiat saadaan mediassakin näyttämään just siltä ku halutaan. Älkää uskoko kaikkea. Jos näette perheenäidin verkkareissa ostamassa 12-packia, ostaako se sen varmasti itselleen? Aikooko se ryypätä?

Vierailija
62/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta rehellisesti sanottuna en usko että olisivat juominkeja pitäneet siellä. :) En tunne tapausta henk koht mutta ei tuo vois mitenkään mennä kirkossa läpi. En usko että mikään avustaja suostuis hyvällä omalla tunnolla ostamaan mitään mikä ois kirkon arvojen vastaista. Todella vaikeaa olis pitää tommonen salassa enkä usko et kaikki piispat olisi edes "samanhenkisiä" tossa mielessä. Osa piispoistahan on erittäin tiukkoja arvoissaan.

Sinulla, kuten valitettavan monella muullakin, on se virheellinen kuva kirkosta ja sen papistosta, että

ne ovat moraalis-eettisesti korkella tasolla.

Eivät ole, koko organisaatio perustuu itsekkyyteen ja verenimentään verorahoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/63 |
18.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kirkkoon, en siksi että saisin sieltä itselleni erityisesti jotakin, mutta haluan olla tukemassa sitä toimintaa, josta moni saa apua. Armo kuuluu kaikille .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi