Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vierailija
17.03.2021 |

Olen uskovainen, ja aika-ajoin mietin miten olen ja tulen hyötyämään kirkosta.
Joo, pystyn ryhtymään kummiksi, saan "kunnolliset" hautajaiset ja kenties tulevaisuudessa lapseni kastettua kirkkoon.
Ja käyttää kirkon palveluita.
Jos en kuulu kirkkoon, yhtä lailla lapset saisivat nimensä, saisin jonkilaisen muistolaatan kun aika tulee...
Säästäisin pari sataa euroa vuodessa, ja voisin vaikka säästää vuosia, jotta pääsen kylmän talviloman ajaksi etelään.
Jos tarvitsen apua, niin onneksi seurakunnissa on diakoneja, niin niiden luona voi käydä.
Jumalaan voi uskoa ilman, että kuuluu kirkkoon.
Mun mielestä on vaan väärin, että lapset kastetaan pieninä kirkkoon ja kuitenkin aikuisina jotkut eroavat kirkosta. Sen pitäisi mennä niin, että vasta täysi-ikäisenä saa päättää, haluaako kuulua tai olla kuulumatta kirkkoon.
Samalla se on kauheaa rahastusta, koska ei kirkolla nykyään ole sellaista valtaa niinkuin ehkä keski-ajalla on vielä ollut.

Ois kiva keskustella aiheesta.
Miks just sä et kuulu kirkkoon, tai miksi kuulut kirkkoon? Ootko vain sen takia, että sut on vaa kastettu eikä sillä ole väliä vai onko sillä aidosti jokin uskonnollinen merkitys?
Ootko harkinnut eroavasi kirkosta, vaikka olet uskovainen? Jos sinulla on uskonnollisia kavereita, tuttuja lähipiirissä niin reagoivatko mitenkään siihen? Olitko heidän mielestään vähän "outo", ja miten perustelit asian heille ettet enää halunnut kirkkoon kuulua? Ootteko vielä väleissä?

Vaikka täs oli nyt kirkkoon kuulumisesta juttua, mutta jos satut olee jostain muusta uskonnosta niin tuu toki kertoo ja saa jutella siitäkin vapaasti.
Toivottavasti keskustelua ei poisteta, ja voitte itse vaikuttaa siihen siten, että pidetään yhdessä tämä asiallisena.
Jos mielipiteesi ja näkemykset ovat erilaiset kuin jollain toisella, ei tarvita väittelyä viedä asiattomuuksiin.

Puhutaan kirkkoon kuulumisesta

Vaihtoehdot

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provooooooo

Ttolliiiiiii

Vierailija
22/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ja uskon. Oon 31v nainen enkä ole kasvanut mitenkään erityisen uskovaisessa ympäristössä vaan melko normi perheessä. Yksi sisaruksista uskoo myös ja käy kirkossa kuten minäkin.

En pidä kirkollisveroa isona koska tiedän miten paljon yhteiskunnan toimintoja ja auttamistyötä sillä mahdollistetaan kustannustehokkaasti. Tarkoitus ei ole miettiä mitä hyötyy itse vaan miten sillä autetaan ihmisiä. Kirkko ei ole mulle mitään velkaa.

Kaverini erosi kirkosta, koska koki toisen seurakunnan enempi omakseen. Moni kirkosta eroaja tekee näin, vaikka ihmiset luulee että eroajat ois kaikki uskonnottomia. Todellisuudessa siellä on monta uskovaakin, jotka kokee että kirkko joko maallistunut liikaa tai he haluaa liittyä esim. helluntailaisiin tai vapaaseurakuntaan. Esim. helluntailaiset eivät usko lapsikasteeseen. Myös tämä kaverini halusi aikuisena kasteelle ilmeisesti. Itse en halua. Mulle kaste on pyhä asia (toki hänellekin ja muille seurakunnille) enkä halua tehdä sitä uudelleen. Yksi kerta riittää ("yksi kaste").

En koe lapsikasteessa mitään ongelmaa. Mitä konkreettista haittaa/traumaa siitä vauvoille on? Kuuluvathan vauvat kansalaisenakin johonkin yhteiskuntaan "tahtomattaan" ja saavat henkilötunnuksen. Kaste uskonnollinen opetus on kaksi eri asiaa eikä kukaan voi tehdä arvovalintaa, jos ei edes tiedä mitä ei halua valita sen lisäksi että tietää mitä haluaa valita. Miten ihmeessä lapsi muuten tietäisi mihin uskoo, jos hänelle ei saa opettaa mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauru uskovaisille kirjoitti:

Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti.

Jeesus oli sekopäinen kansankiihottaja, joka nakutettiin ristille rauhoittumaan. Vuosi siellä kuiviin, otettiin alas, haudattiin, mätäni ja maatui paskaksi. Ei koskaan "noussut ylös" hahahahahahaa! :-)

Kyseinen kansankiihottaja kuvitteli harhoissaan "tulevansa takaisin" siten, että hänen aikalaisensa vielä olisivat silloin elossa. Kuolemasta on nyt noin 2000 vuotta aikaa, hah hah!

Islam on kyllä vielä typerämpää kuin kristinusko, juu.

Heheh, juuri näin! :-D

Vierailija
24/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Enkä mieti että ”mitä mä niinku hyödyn?” Vaan mietin että mitä HYVÄÄ sillä teen muille.

Oma seurakunta tekee todella upeaa lapsityötä, nuorisotyötä ja vanhustyötä. Diakonia auttaa vähäosaisia.

Olen hyvätuloinen ja ilman muuta mun tehtävä on maksaa ”kymmenykset” niille joilla ei ole asiat hyvin. Olen myös kuukausilahjoittaja sekä unicefille ja planille, eli lahjoitan kuukausittain, tätä tehnyt jo 15 vuotta.

Kirkkoon kuulumalla tuo hyvää monen MUUN elämään. Olisi kiva jos osattaisi ajatella muitakin kuin vaan itseä.

Tiedäthän, että kirkko käyttää vain murto-osan palasen varoistaan hyväntekeväisyyteen tai lapsi- ja nuorisotyöhön?

Mitä väliä? Tietysti kirkolla on paljon kiinteitä kuluja, palkat, kiint.huolto, vakuutukset jne. Ei mikään organisaatio pysy pystyssä ilman kuluja. Se on itsestään selvää.

Vierailija
25/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä toistaiseksi kuulun. Jos tietyt raamatunvastaiset asiat tulee virallisiksi, niin sitten eroan. Vanhempani ovat uskovaisia ja siinä iso syy, miksi minutkin vauvana kirkkoon liitettiin. Kasteeseen liittyy olennaisesti opetus, eli tosi sääli että monet vanhemmat kastattavat vaikka eivät edes ymmärrä, mistä on kyse. 

Mutta on meillä toinenkin seurakunta johon maksetaan huomattavasti enemmän, kymmenykset, ja se on todellinen hengellinen yhteisömme =) Kirkkoon kuulun vielä senkin vuoksi, että se tekee hyvää työtä diakonian, lasten ja vanhusten rintamalla. Ja onhan jotkut papit vielä uskossakin.

Kyllä, uskossa ovat papit, nimittäin uskossa omaan erinomaisuuteensa ja ylivertaisuuteensa

muiden rinnalla.

Lisäksi uskovat fanaatisesti siihen, että kilttien ja nöyrien seurakuntalaisten automaattinen

velvollisuus on rahoittaa papiston sikailu ja elitistinen elämä.

Lisäksi he uskovat olevansa Jumalan ainuita valittuja ja muut ovat syntisiä maan matoja.

Monenlaista uskoa siis riittää papeilla.

Toki noitakin löytyy. Tosin itse en tunne yhtäkään, joka ajattelisi olevansa joku ainut valittu. Kuulostaa lahkolta, puhutko varmasti Suomen kansankirkosta? Ettet nyt sekoita asioita?

Mutta tunnen lukuisia ihan aitoja uskovaisia pappeja, jotka pyrkivät toimimaan oikein ja rakastamaan lähimmäisiä, saarnaavat lakia ja evankeliumia kuten kuuluukin ym. 

Montako pappia sä tunnet? Mä satoja. 

Kiitos vastauksestasi.

En tunne satoja pappeja, useiden kymmenien kanssa olen kyllä ollut kiinteästikin tekemisissä

pidemmän ajanjakson, vuosikymmeniä, aikana.

Tähän ryhmään kuuluvista kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän persoonallis-ja luonnehäiriöisiä,

osa on ollut suorastaan "seinähulluja" psykopaatteja.

Mainitsemaasi lähimmäisten rakastamiseen en ole törmännyt sen aidossa muodossa kertaakaan, erilaisiin

taidokkaisiin papiston suorittamiin näytelmiin rakkaudesta, myötätunnosta ja välittämisestä kylläkin.

Suoraan sanottuna en ole tavannut missään vastenmielisempiä ja ulkokultaisempia ihmisiä kuin juuri papistossa.

Myrkkykäärmeitä ovat.

Mikäli poikkeuksia on , saa ilmoittautua.

Tähän asti kukaan ei ole ilmoittunut, tarjous on kuitenkin voimassa.

Vierailija
26/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyyköhän Jumala sitten kerran siellä rajan toisella puolella että mihin kirkkoon kuulut. Tuskin.

Vierailija
27/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on palstan trolli joka näyttelee vuoroin ateistia, vuoroin jonkinlaista uskovaa. Tunnistaa tyylistä.

Vierailija
28/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun kirkkoon. Enkä mieti että ”mitä mä niinku hyödyn?” Vaan mietin että mitä HYVÄÄ sillä teen muille.

Oma seurakunta tekee todella upeaa lapsityötä, nuorisotyötä ja vanhustyötä. Diakonia auttaa vähäosaisia.

Olen hyvätuloinen ja ilman muuta mun tehtävä on maksaa ”kymmenykset” niille joilla ei ole asiat hyvin. Olen myös kuukausilahjoittaja sekä unicefille ja planille, eli lahjoitan kuukausittain, tätä tehnyt jo 15 vuotta.

Kirkkoon kuulumalla tuo hyvää monen MUUN elämään. Olisi kiva jos osattaisi ajatella muitakin kuin vaan itseä.

Tiedäthän, että kirkko käyttää vain murto-osan palasen varoistaan hyväntekeväisyyteen tai lapsi- ja nuorisotyöhön?

Käyttää edes murto-osan.

Miten sinä tuet hyväntekeväisyyttä, lapsia tai nuoria?

Niinpä.

ohis

No jos lähdetään kahdesta vuosikymmenestä (ja jatkuu) vapaaehtoistyössä lasten- ja nuorten parissa. Eli teen jotain itse, käytän omaa aikaani, enkä vain hyräile, kun maksan kirkollisveroilla piispan viinit ja rapistuneiden tönöjen tyhjänä pitämisen ja sitten, ehkä, joku köyhä saa kirkon kautta eu-ruokakassin.

Vierailija
29/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vanhempani eivät kaataneet minua enkä halunnut kirkkohäitä, joten en käynyt riparia... Vanhempianikaan ei ole kastettu eikä käsittääkseni kaikkia isovanhempia jaan. Yksi isovanhempi taisi itse erota kirkosta. Seurakunnan kerhoissa olen kyllä käynyt lapsena jumppaamassa. Ei mua kyllä tapauskovaisuus tai tosiuskovaisuus haittaa enkä koe lapsenkaak hirveästi kärsivän siitä jos tulee kastetuksi kirkon jäseneksi. Eipä lapsi veroja ehdi maksaa ennen kuin voi omasta halustaan jo erota kirkosta. Sitä pidän vääränä jos täysi-ikäisen kirkosta eroamista tai kirkkoon liittymistä estellään jos nyt puhutaan ihan Suomen peruskristillisestä, melko maallistuneesta kirkosta ilman ääriaatteita. En tykkäisi jos oma lapseni keksisi kääntyä mus limiksi tms... Toisaalta, voin hyvin kuvitella tilanteen jossa jopa itsekin menettäisi järkeni ja toivoni ja löytäisin lohdutuksen vain uskonnosta, esim lasten kuolema. Jolloinko olisiko sillä väliä mistä uskonnosta rauhansa saa jos ei tahdo pahaa muille?

Vierailija
30/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä, vaikka tavallaan oikeassa. Monella seurakunnalla on paljon velkaa ja iso osa kuluista menee rakennusten/tilojen ja palkkojen kustannuksiin (palkat ei mitään älyttömiä mutta ei riistapalkkojakaan. Kutsumustyötä ainakin nuorisotyö) sekä hautaustoimeen.

Yleisesti ottaen voidaan sanoa että kirkko tekee työnsä vaikka oltaisiin miinuksella. Työ tehdään vaikka pienellä budjetilla ja vähän tappiolla, jos se auttaa vähäosaisia. Moniko yritys tai yhteiskunnan taho olis valmis tekemään saman?

T. Entinen nuorisotyöntekijä

Vierailija
31/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä? Tietysti kirkolla on paljon kiinteitä kuluja, palkat, kiint.huolto, vakuutukset jne. Ei mikään organisaatio pysy pystyssä ilman kuluja. Se on itsestään selvää.

Kyllä kirkolla olisi paljon varaa leikata esim. Kiinteistö- ja henkilöstökuluista. Puhumattakaan näistä:

Arkkipiispan erityisavustajan luottokortti vinkui keväällä 2014 Saariselän tunturikylän Alkossa. Yhdeksän pulloa viiniä, kolme hanapakkausta viiniä ja neljä olutpakkausta. Yhteensä 18 litraa viiniä. Hinta 243 euroa.

Evankelis-luterilaisella kirkolla on 11 piispaa. Piispojen neuvotteluviikoilla on mukana myös muun muassa erityisavustajia. Saariselällä seurueeseen kuului 12 henkilöä. Seurueen majoitus Tievatuvalla maksoi veronmaksajille noin 4 800 euroa.

Maaliskuussa 2015 luottokorttia tarvittiin Äkäslompolon Alkossa. "Seitsemän tunturin kylän" pitkäripaisesta napattiin tällä kertaa piispojen ja seurueen nautittavaksi viisi hanapakkausta viiniä eli yhteensä 15 litraa. Parin kestopakkauksen kera ostokset maksoivat 154,50 euroa. 14 hengen seurue yöpyi hotelli Ylläs Saagassa, kustannukset noin 9 500 euroa.

Piispojen seurue on vieraillut toki muuallakin kuin Lapissa, muun muassa Noormarkussa. Siellä yövyttiin Ahlströmin ruukilla, majoituskustannukset noin 9 200 euroa. Noormarkkuun ostettiin vain parisenkymmentä viinipulloa ja konjakkia.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016061821695674

Vierailija
32/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyyköhän Jumala sitten kerran siellä rajan toisella puolella että mihin kirkkoon kuulut. Tuskin.

ei mutta kysyy se uskoitko Häneen ja teitkö mikä oli oikein...

Vierailija
33/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei mutta kysyy se uskoitko Häneen ja teitkö mikä oli oikein...

Todennäköisesti juuri näin, tosin tällä kysymyksellä ei ole mitään tekemistä maallisen kirkon jäsenyyden kanssa.

Vierailija
34/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä toistaiseksi kuulun. Jos tietyt raamatunvastaiset asiat tulee virallisiksi, niin sitten eroan. Vanhempani ovat uskovaisia ja siinä iso syy, miksi minutkin vauvana kirkkoon liitettiin. Kasteeseen liittyy olennaisesti opetus, eli tosi sääli että monet vanhemmat kastattavat vaikka eivät edes ymmärrä, mistä on kyse. 

Mutta on meillä toinenkin seurakunta johon maksetaan huomattavasti enemmän, kymmenykset, ja se on todellinen hengellinen yhteisömme =) Kirkkoon kuulun vielä senkin vuoksi, että se tekee hyvää työtä diakonian, lasten ja vanhusten rintamalla. Ja onhan jotkut papit vielä uskossakin.

Kyllä, uskossa ovat papit, nimittäin uskossa omaan erinomaisuuteensa ja ylivertaisuuteensa

muiden rinnalla.

Lisäksi uskovat fanaatisesti siihen, että kilttien ja nöyrien seurakuntalaisten automaattinen

velvollisuus on rahoittaa papiston sikailu ja elitistinen elämä.

Lisäksi he uskovat olevansa Jumalan ainuita valittuja ja muut ovat syntisiä maan matoja.

Monenlaista uskoa siis riittää papeilla.

Toki noitakin löytyy. Tosin itse en tunne yhtäkään, joka ajattelisi olevansa joku ainut valittu. Kuulostaa lahkolta, puhutko varmasti Suomen kansankirkosta? Ettet nyt sekoita asioita?

Mutta tunnen lukuisia ihan aitoja uskovaisia pappeja, jotka pyrkivät toimimaan oikein ja rakastamaan lähimmäisiä, saarnaavat lakia ja evankeliumia kuten kuuluukin ym. 

Montako pappia sä tunnet? Mä satoja. 

Kiitos vastauksestasi.

En tunne satoja pappeja, useiden kymmenien kanssa olen kyllä ollut kiinteästikin tekemisissä

pidemmän ajanjakson, vuosikymmeniä, aikana.

Tähän ryhmään kuuluvista kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän persoonallis-ja luonnehäiriöisiä,

osa on ollut suorastaan "seinähulluja" psykopaatteja.

Mainitsemaasi lähimmäisten rakastamiseen en ole törmännyt sen aidossa muodossa kertaakaan, erilaisiin

taidokkaisiin papiston suorittamiin näytelmiin rakkaudesta, myötätunnosta ja välittämisestä kylläkin.

Suoraan sanottuna en ole tavannut missään vastenmielisempiä ja ulkokultaisempia ihmisiä kuin juuri papistossa.

Myrkkykäärmeitä ovat.

Mikäli poikkeuksia on , saa ilmoittautua.

Tähän asti kukaan ei ole ilmoittunut, tarjous on kuitenkin voimassa.

Jep, papit on vi tun inhottavaa sakkia. Hyi hel vetti!

Vierailija
35/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi saada kirkolliset hautajaiset vaikkei kuulu kirkkoon. Lähimmäisten tulee vaa vakuuttaa papille et se on kuolleelle ok mennä kirkon maahan ja saada papin siunaus. Itse oon tämmösissä hautajaisissa ollu missä vainajaa ei oltu kastettu mut oli ilmassu eläessään tahdon päästä puolisonsa kanssa samaan hautaan.

Vierailija
36/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kirkolla olisi paljon varaa leikata esim. Kiinteistö- ja henkilöstökuluista. Puhumattakaan näistä:

Arkkipiispan erityisavustajan luottokortti vinkui keväällä 2014 Saariselän tunturikylän Alkossa. Yhdeksän pulloa viiniä, kolme hanapakkausta viiniä ja neljä olutpakkausta. Yhteensä 18 litraa viiniä. Hinta 243 euroa.

Evankelis-luterilaisella kirkolla on 11 piispaa. Piispojen neuvotteluviikoilla on mukana myös muun muassa erityisavustajia. Saariselällä seurueeseen kuului 12 henkilöä. Seurueen majoitus Tievatuvalla maksoi veronmaksajille noin 4 800 euroa.

Maaliskuussa 2015 luottokorttia tarvittiin Äkäslompolon Alkossa. "Seitsemän tunturin kylän" pitkäripaisesta napattiin tällä kertaa piispojen ja seurueen nautittavaksi viisi hanapakkausta viiniä eli yhteensä 15 litraa. Parin kestopakkauksen kera ostokset maksoivat 154,50 euroa. 14 hengen seurue yöpyi hotelli Ylläs Saagassa, kustannukset noin 9 500 euroa.

Piispojen seurue on vieraillut toki muuallakin kuin Lapissa, muun muassa Noormarkussa. Siellä yövyttiin Ahlströmin ruukilla, majoituskustannukset noin 9 200 euroa. Noormarkkuun ostettiin vain parisenkymmentä viinipulloa ja konjakkia.

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016061821695674

Kirkko ei ole yhtä kuin "piispat". Tuossa ei muutenkaan taida olla koko totuus. Ensinnäkin piispat (vrt presidentti) on efustustehtävissä joten toki he saattaa ostaa viiniä ja ollutta vaikka vieraitakin varten. Nuita reissuja tuskin usein tehdään ja majoituskustannukset on helposti korkeita. Esim. 15 hengen rippileiriinkin voi mennä 10000 eikä kyse ole mistään gourmet-ruuasta tai hotellimajoituksesta.

Useimmat seurakunnat tekee tällä hetkellä tappiota. Palkoista ei todellakaan varaa leikata. Esim. Nuorisotyöntekijän palkka on kiinteästi n.2300e/kk ja siihen ei tule päälle ylityölisiä eikä iltalisiä. Työ on ilta- ja vkl painotteinen ja leireiltä tulee korkeintaan päivärahaa mikä ei ole paljon mitään (leirejä harvoin). Ei mahdollisuutta "ylennykseen" uralla.

T. Entinen nuorisotyöntekijä

Vierailija
37/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi saada kirkolliset hautajaiset vaikkei kuulu kirkkoon. Lähimmäisten tulee vaa vakuuttaa papille et se on kuolleelle ok mennä kirkon maahan ja saada papin siunaus. Itse oon tämmösissä hautajaisissa ollu missä vainajaa ei oltu kastettu mut oli ilmassu eläessään tahdon päästä puolisonsa kanssa samaan hautaan.

Ne hautausmaiden ylläpidosta johtuvat kustannukset on just suurin syy kirkollisveroon..... ei niitä ilmaiseksi ylläpidetä.

Vierailija
38/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki sairaalat koulut ole kristittyjen rakentamia maan päällä ollut aina ja orpokodit että niitä kirkoista eroajat ei ehkä huomaa mutta vanhainkodit on kristittyjen rakentamia myös ja kyllä kirkossa pitää pysyä kun sen lahjan on saanut ja sukunsa on siellä. Tietysti jos on muista uskonnoista taustaa se voi sitten vetää sinne.Mutta pelastusasia on Jumalan teko ja siitä pitää kiittää.

Vierailija
39/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki uskonnot on ihan täyttä passskaa....hehehehee.

Vierailija
40/63 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla ei pelastu . Rahaa tarvitaan elämiseen täällä mutta taivaaseen sillä ei pääse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi