Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
161/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä vähän allergikkojen näkökulmaa aiheeseen:

https://yle.fi/uutiset/3-10042194

Hyvä pointti tuo, että esim. M-merkintä voidaan käsittää kahdella päinvastaisella tavalla, onko kyse maidottomasta vai maitoa sisältävästä. Samoin sekaannusta aiheuttaa nämä "saattaa sisältää" -merkinnät. Joillekin pienikin määrä tai kontaminaatio on hengenvaaraksi, toisille on ok, kunhan sitä allergisoivaa ainetta ei ole varsinaisena ainesosana. Ei ihme että erehdyksiä tapahtuu puolin ja toisin, mutta kyllä myös täydellistä piittaamattomuutta ja asenneongelmaa on liikaa liikkeellä.

Mielestäni olisi hyvä olla enemmän ravintoloita, jotka erikoistuvat erityisesti allergioihin ja erityisruokavalioihin. Olen käynyt ravintolassa, jossa ei käytetty pähkinää missään annoksissa. Missään sitä pähkinättömyyttä ei kuitenkaan mainostettu, mutta asia selvisi kun pähkinätöntä annosta kyselin.

Vierailija
162/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kokki tai tarjoilija alkaa valittaa että "asiakkaat ovat nirsoja", minä vaihdan ravintolaa.

Täysjärkinen, ammattitaitoinen kokki ja tarjoilija osaavat tehdä työnsä ilman turhaa kitinää. Heille ei aiheudu mitään "päänsärkyä" siitä, että asiakas ilmoittaa selkeästi tilauksen yhteydessä omat toiveensa. Ruoka-aineet X, Y ja Z jätetään pois.

Jopa hidasjärkinen Burger King- ravintolan duunari osaa muokata asiakkaan tilaaman hampurilaisen. Ei tomaattia, laitetaan tuplajuusto, laitetaan lisäpekoni, ei sipulia, maustekastiketta saa laittaa, salaattia saa laittaa.

On hieman eri asia tehdä joku burgeri ilman jotain tiettyä ainesosaa, ravintoloissa kun tehdään esim. kastiketta isompi määrä kerrallaan, josta sitten annostellaan, eikä joka ruokaa voi alkaa erikseen tuunailemaan asiakkaan oikkujen mukaan. Jos tulet ravintolaan, tulet syömään kokin valmistamaa ruokaa, ota tai jätä periaatteella. Älä mene ravintolaan syömään, jos ruoka ei kelpaa, vaan tee omat ruokasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vanhemmat ihmiset lähes yökkivät, kun saavat eteensä medium-kypsää lihaa. Juntit.

Vierailija
164/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä "ei näkyvää sipulia" on ihan normaali pyyntö. FODMAP- ruokavaliossa sipuliuute on ok, sipulin palat eivät. Ja FODMAP on erittäin tarkka ruokavalio joiden käyttäjät ovat usein kärsineet vaikeista oireista vuosia. Kokille se tietysti aiheuttaa haasteita mutta niin aiheuttaa esim. keliakiakin. Sanoisin että on koulutuksen puutteesta kyse jos ei ole tietoa sairauksien hoitoon käytettävistä ruokavalioista.

t. kokki

Suomalaiset kitisijät osaavat juuri ja juuri tavata FODMAP, ja välittömästi on nyt kaikilla tämä vaikea oireyhtymä-

Vierailija
165/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.

En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.

Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.

Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!

no voi hel--etti. Sun ei tarvitse koskaan syödä skageneita jos et halua, mutta aloituksen esimerkissä porukka on etukäteen tilannut skagenit itselleen ja alkaneet vaihdella niitä sitten sienikeittoihin. Älä tilaa etukäteen ruokia, joita et halua syödä. Ymmärsitkö yhtään mistä aloituksessa oli edes kyse?

Tämä! Jos ei tykkää sienistä eikä katkaravuista niin pitää varmaan jättää syömättä/tulematta työpaikan iltamiin tai sitten kysyä jo etukäteen järjestäjältä että jos ne sais tehtyä nirppikselle erikoistilauksena nakit ja ranskalaiset.

Tuli muutama alapeukku niin selvennän. Minun mielestäni tällaisessa tilanteessa ei ole eettisesti oikein jos henkilö keksii ”allergian” itselleen jotta saisi jotain muuta ruokaa kuin menuvaihtoehdot.

Vierailija
166/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa nauroivat ulos ravintolasta kun ”vaativa ja asiantunteva” kurmee-keijo alkoi selittää mitä paikalliseen perinneruoka-annokseensa halusi.

Minulle sattui samantyyppinen juttu Itävallassa. Oli vielä oma kantaravintola enkä kehdannut näyttää naamaani siellä pariin viikkoon. Sen jälkeen olen vienyt vieraita ihan muunlaisiin paikkoihin oikuttelemaan.

Minä vältän kokonaan suomalaisten viemistä ravintoloihin. Se on sitä samaa valitusta kuitenkin. Enkä suostu tulkkaamaan heidän naurettavia erikoisruokavalioitaan paikalliselle ravintolahenkilökunnalle. Opetelkoot kieliä samaan tahtiin kuin ruokayliherkkyyksien nimiä.

Vierailija
167/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme viime lauantaina syömässä paikallisessa ravintolassa. Tiesimme, että ravintola oli viimeistä iltaa avoinna ennen kolmen viikon pakollista sulkemista. Ravintola oli avoinna enää kolme tuntia, joten kysyin tarjoilijalta voinko tilata ohi listan. Eli sellaisen "hävikkilautasen". Kokille vapaat kädet loihtia roskista kohti menevistä raaka-aineista ihan mitä vaan. Ei allergioita, ainoastaan maksaan en koske, siitä en pidä. Tämä sopi loistavasti! Ja en muista edes vuotta milloin olisin syönyt mitään yhtä hyvää!!

Tapasin kokin kaupan käytävällä eilen. Hän kiitti kuulemma myötätunnosta ravintolaa kohtaan ja fiksusta ajattelustani ruokahävikkiä kohtaan. Tuli todella hyvä mieli. Ensin sain makunystyröilleni elämyksen ja sitten vielä henkistä herkkua! 

Vierailija
168/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa, ammattikokki ja vielä huipputason sellainen osaa aika nopeasti reagoida tällaisiin ja saa aikaan kaikille sopivaa syötävää nopeastikin.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ihmisten ruokkiminen nykyään on työlästä ja suht ärsyttävää, etenkin kun on vain tavallinen ihminen joka oman toimen ohella yrittää järjestää vaikka rippijuhlat. Ei tarvitse olla kuin 10 vierasta, ja joudut väsäämään montaa eri sorttia tarjottavaa. Eikä kyse ole välttämättä edes allergiasta tai sairaudesta vaan vain special-ruokavaliosta.

No jossain Michelin ravintolassa jotain pullarusinaa saatetaan tehdä 3 päivää. Pitäisi olla perustuslaissa, että jos ei kelpaa, niin saa saarioisten pizzan tilalle.

Vierailija
169/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni järjestänyt VIP lounaita ja päivällisiä 10-200 hengelle ympäri maailmaa ja olen oikeasti ollut raivoa täynnä samasta syystä! Pahimmat "allergeenilistat" on olleet n 30 ainesosaa (oikeasti sitten vain pähkinä ja kala ehdoton no-no mutta.....). 

Kyllä tuo menee jos näitä nirppiksiä on 1-2 mutta kun alkaa setvimään 100 hengen menusta kaikki pois. Vettä voi yleensä tarjota kaikille (tosin sitruunalla, ilman sitruunaa, hapotettuna, kivennäisvetenä, hanavetenä tai lähdevetenä sitäkin - se siitä helppoudesta:D)

No mitä sitten pitäisi ihmisen tehdä jos ruokavaliossa on kaksi ehdotonta no-no:ta ja vaikka kymmenen ainesosaa joita kestää vähän tai ehkä rotaatiossa. Väittää että ne viljat on ehdottomasti kielletty? Vaikka oikeasti hyvänä päivänä voi sen pullan ehkä syödäkkin (vaikkei ehkä kannattaisi ettei se huono päivä tule ihan niin nopeasti) ja huononakin kontaminaatio ei ole ongelma. Kuukautta aikaisemmin kun esim tuollaiselle päivälliselle ilmottautuu ei voi mitenkään tietää onko silloin hyvä vai huono päivä. Jos ilmoittaa pienen listan niin riski on ettei oikeasti voi syödä mitään ja jos ison niin hyvänä päivänä voisikin maistella kaikkea muutakin. Se että joku ainesosa ei sovi täysin ei ole nirsoutta! Toki sitten nämä ei näkyvää sipulia jutut on vähän eri asia, mutta mistäs minä tiedän vaikka heilläkin sipuli kävisi pienissä määrin, mutta kun sitä on desin keko pihvin päällä niin voi olla jo varma että tuota määrää ei vatsa kestä. (itse silloin kyllä vaan siirtäisin sen sipulikeon siihen lautasen reunalle ja söisin muut)

Vierailija
170/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työssäni järjestänyt VIP lounaita ja päivällisiä 10-200 hengelle ympäri maailmaa ja olen oikeasti ollut raivoa täynnä samasta syystä! Pahimmat "allergeenilistat" on olleet n 30 ainesosaa (oikeasti sitten vain pähkinä ja kala ehdoton no-no mutta.....). 

Kyllä tuo menee jos näitä nirppiksiä on 1-2 mutta kun alkaa setvimään 100 hengen menusta kaikki pois. Vettä voi yleensä tarjota kaikille (tosin sitruunalla, ilman sitruunaa, hapotettuna, kivennäisvetenä, hanavetenä tai lähdevetenä sitäkin - se siitä helppoudesta:D)

No mitä sitten pitäisi ihmisen tehdä jos ruokavaliossa on kaksi ehdotonta no-no:ta ja vaikka kymmenen ainesosaa joita kestää vähän tai ehkä rotaatiossa. Väittää että ne viljat on ehdottomasti kielletty? Vaikka oikeasti hyvänä päivänä voi sen pullan ehkä syödäkkin (vaikkei ehkä kannattaisi ettei se huono päivä tule ihan niin nopeasti) ja huononakin kontaminaatio ei ole ongelma. Kuukautta aikaisemmin kun esim tuollaiselle päivälliselle ilmottautuu ei voi mitenkään tietää onko silloin hyvä vai huono päivä. Jos ilmoittaa pienen listan niin riski on ettei oikeasti voi syödä mitään ja jos ison niin hyvänä päivänä voisikin maistella kaikkea muutakin. Se että joku ainesosa ei sovi täysin ei ole nirsoutta! Toki sitten nämä ei näkyvää sipulia jutut on vähän eri asia, mutta mistäs minä tiedän vaikka heilläkin sipuli kävisi pienissä määrin, mutta kun sitä on desin keko pihvin päällä niin voi olla jo varma että tuota määrää ei vatsa kestä. (itse silloin kyllä vaan siirtäisin sen sipulikeon siihen lautasen reunalle ja söisin muut)

Ilmoittaa ison listan ja syö sen mitä kokki on tehnyt, eikä kuolaa naapurin ruuan perään. Ne maistelut voi tehdä sitten omalla ajalla.

Vierailija
171/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi korona kaataa ison osan ravintoloista. Vai miten se oli?

Vierailija
172/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen kämppikseni oli "kasvissyöjä" Jostain kumman syystä silloisen poikaystäväni grillimakkarat ja lihapiirakat lähtivät kävelemään kun kämppis tuli kännissä kotiin. Siis silloin kun poikaystävä oi vaikka vanhempiensa luona toisella puolen Suomea...

Vierailija
173/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes seitsemänkymppiseksi olen elänyt ja vain yhden annoksen olen joutunut palauttamaan. Sekin oli työmaaruokalassa joten kokki tuskin oli micelinejä napsinut. Keitto oli takuulla tehty erehdyksessä tiskiveteen. Ainakin siltä se maistui. Vasta siinä palauttaessani annosta tekijätkin sitä maistoi ja myönsi että jokin bugi on käynyt. Sain listan kalleimman annoksen tilalle. Kun kerroin muille siellä ruokailijoille kaikki sanoi vain jättäneensä syömättä. Joten sellaisia oikeasti on se haalariporukka joka on tottunut vain kärsimään kaikesta sonnasta. Ja se sakki jotka kuvittelee olevansa jotain valittaa senkin edestä.

Vierailija
174/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut ketjua, mutta huomasin matkalla Keski-Euroopassa, että keliakiadiagnosoituna pystyin syömään saksalaista normileipää ilman mitään oireita, mutta Suomessa saan kauheat vatsanväänteet. Mitä täällä sekoitetaan viljaan? Samaa olen kuullut myös muilta eikä kyseessä ole mikään erikoisuudentavoittelu tai huomionkipeys.

Sama itsellä ja monella muulla myös maitotuotteiden kanssa. Valion tuotteet pahimmat

Vierailija
175/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin pihalle jonkun hel..... suomalaisen kitisijän. Jos on oikeasti tosi allerginen niin soitto pari päivää ennen ravintolaan ja valmis suunnitelma vuorossa olevan kokin kanssa mitä tehdään ruuaksi.

Vierailija
176/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen yliherkkä lukemattomille ruoka-aineille. Niissä määrä ratkaisee. Se ei ole nirsoilua, mutta ei myöskään sellaista allergiaa, että henki lähtisi pienestäkin palasta. Esim. voin syödä pizzaa, jossa on tomaattikastiketta, mutta en lautasellista tomaattikeittoa tai palaakaan raakaa tomaattia, tai vietän loppupäivän ja seuraavan yön järkyttävissä tuskissani vessan ja sängyn väliä ravaten. Samoin pystyn syömään kastiketta, jonka liemipohjassa on käytetty sipulia, mutta en syömään sitä sipulia, koska tulos on siitä täysin sama kuin tomaattiesimerkissäni. Siksi annoksessani ei saisi olla sitä näkyvää sipulia.

Ryhmäruokailussa ilmoitan tilanteeni aina etukäteen, samoin, jos teen pöytävarauksen. Mutta jos vain lampsin sisään ravintolaan, saan luonnollisesti kerrottua asiasta vasta tilausvaiheessa. Aina kyllä olen kertonut. Ja saanut syödäkseni.

Minun tulee aina aika paha mieli, kun ammattilaiset usein paasaavat nirsoista ja niputtavat kaltaiseni sairaat samaan ryhmään ymmärtämättä, että asiassa voi olla tällainenkin puoli.

Ammattilainen ei paasannut tässä(kään) tapauksessa sellaisesta tilanteesta joka sinulla on. Ammattilaiset paasaa siitä, että tilauksen tekemisen jälkeen ne allergiat ja ongelmat muuttuu kun kaverin annos näyttää paremmalta. 

Luepa aloitus uudestaan, siinä kyllä valitetaan molemmista, sekä "nirsoilusta" että tuosta mainitsemastasi. 

Minulla ei ole keliakiaa, joten täysin gluteenitonta ruokaa en tarvitse, mutta viljat yhtään suuremmissa määrissä aiheuttavat vatsan turpoamista ja kovia kipuja. En haluaisi selittää tilannettani joka kerta tarjoilijalle, kun tilaan gluteenitonta ruokaa. Toki saatan tarkentaa, että en ole keliaakikko, joten jäämät tai erittäin pienet määrät eivät haittaa, mutta sitten varmasti minuakin pidetään luulotautisena trendinirsoilijana...

Vierailija
177/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entinen kämppikseni oli "kasvissyöjä" Jostain kumman syystä silloisen poikaystäväni grillimakkarat ja lihapiirakat lähtivät kävelemään kun kämppis tuli kännissä kotiin. Siis silloin kun poikaystävä oi vaikka vanhempiensa luona toisella puolen Suomea...

Mäkin tunnen yhden kasvissyöjän, joka kyllä syö myös äidin tekemiä lihapullia ja toisen, joka toisinaan ostaa baari-illan jälkeen kebabia. Mutta mitä siitä? Syökööt mitä haluavat.

Vierailija
178/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän allergiat, keliakian ja nykyään kavusruokavalion, mutta muita toiveita ei minkään ravintolan kannattaisi lähteä toteuttamaan. Loputon suo, eikä pienillä katteilla ole mitään järkeä alkaa järjestelemään erityiskohtelua. Asiakkaat valitkoon omaan makuunsa sopivalla konseptilla toimivan ravintolan.

Vierailija
179/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vanhemmat ihmiset lähes yökkivät, kun saavat eteensä medium-kypsää lihaa. Juntit.

Raakalainen!

Vierailija
180/544 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäisin pihalle jonkun hel..... suomalaisen kitisijän. Jos on oikeasti tosi allerginen niin soitto pari päivää ennen ravintolaan ja valmis suunnitelma vuorossa olevan kokin kanssa mitä tehdään ruuaksi.

Just näin, ja erikoispalvelusta veloitetaan lisähinta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan