Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
541/544 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on keskimääräistä enemmän autoimmuunitaipumusta, johon allergiatkin kuuluu. Perimä. Se on yksi syy.

Miksi allergioiden määrä lähti nousuun vasta 1960-luvulla? Miksi allergiageenit eivät aiheuttaneet vakavia autoimmuunikohtauksia jo aiemmin eli karsineet huonoja geenejä kantavia pois jo esivanhemmistamme?

Ehkäpä esim. rypsiöljyn lotraamisen aloittaminen on pilannut suomalaisten suoliston. Samoin maidon prosessointi ja muut lisäaineet. Monihan sanoo ettei voi käyttää Suomessa maitotuotteita, mutta ulkomailla pystyy ilman ongelmia.

Itselläni sipuli aiheuttaa vatsaoireita. Joo, en kuole jos sitä syön, mutta en halua viettää loppuiltaa vatsakivuissa ja/tai närästyksestä kärsien. Tästä syystä pienet määrät mausteissa on ok, niistä selviää parilla pierulla. :) Kyse ei ole aina allergiasta, vaan intoleranssin kaltaisesta oireilusta.

Vierailija
542/544 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hävettää oma "keliakia". En ole siis varsinaisesti viljalle allerginen, mutta suolisto ei viljasta tykkää ollenkaan. Vatsakipujen ja räjähtävän ripulin takia noudatan gluteenitonta ruokavaliota. Mulla ei ole nollatoleranssia viljojen suhteen, vaan voin hyvin syödä esim. gluteenitonta pizzaa, jonka pohja on tehty samalla pöydällä kuin normaali pizzapohja ilman puhdistusta. Siis pienet määrät viljoja eivät haittaa, mutta normaaliin jauhoon tehtyä pizzapohjaa en pystyisi syömään. Olen siis keliaakikko, mutta ei se niiiiiin tarkkaa mun suhteen ole... :D Että ei mun vuoksi tarvitse keittiön työpöytiä desinfioida, kunhan ei suuria määriä gluteenia mun ruokaan eksy. Olen siis saanut nimen muotikeliaakikko.

Vilja-allergia on eri asia kuin keliakia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/544 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, ammattikokki ja vielä huipputason sellainen osaa aika nopeasti reagoida tällaisiin ja saa aikaan kaikille sopivaa syötävää nopeastikin.

Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ihmisten ruokkiminen nykyään on työlästä ja suht ärsyttävää, etenkin kun on vain tavallinen ihminen joka oman toimen ohella yrittää järjestää vaikka rippijuhlat. Ei tarvitse olla kuin 10 vierasta, ja joudut väsäämään montaa eri sorttia tarjottavaa. Eikä kyse ole välttämättä edes allergiasta tai sairaudesta vaan vain special-ruokavaliosta.

Huippukokki varmasti osaa reagoida mutta kun on iso ryhmä  kyseessä joka on mahdollisesti buukannu koko ravintolan ja tehnyt tilauksen etukäteen niin siinä viivästyy koko ryhmän ruokailu kun aletaan säätämään viime tingassa. 

Tämä ruokavammaisuus on tosi suomalainen tauti. Olen itse asunut pitkään Ranskassa ja Briteissä

Olen vakavasti ruoka-allerginen eli ruokavammainen, kuten sinä kauniisti asian ilmaiset. En matkusta Ranskaan ollenkaan ja olen Britanniassakin tarkka siitä, minne uskaltaa mennä. Se, että sinä et siellä näe alergikkoja, ei johdu siitä, etteikö heitä olisi. Paikallinen ravintolakulttuuri ei vaan etenkään Ranskassa tue sitä, että menisi ravintolaan henkensä uhalla.

Vierailija
544/544 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kokilla vielä vaikeampaa kuin metallimiehellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi