Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kalliissa ravintolassa aletaan nirsoilemaan ja vaaditaan uusia annoksia, jotta tulisi rahalle paremmin vastinetta? Junttia mielestäni. Onkohan Mäkkärissä sama ongelma?
Tämä! Monellakin tuntuu nyt olevan allergia nimenomaan maksamista vastaan. Kiinnitti huomiota ketjua lukiessa ja kommentoin parhaat palat alle. Kun pitäisi maksaa toisen työstä, auktoriteettiongelma nostaa päätään ja alkaa kaikenlainen riehuminen. Ja tämä on suomalaisten ongelma numero yksi. Ravintolassa se kulminoituu ilmeisesti siksi, että siinä yhdistyy sekä raha että ruoka. Molemmat aihepiirit käyvät mitanottajalle suoraan sydämeen.
Älkääkä mulle urputtako turhaan takaisin, en ole alalla. Yrittäjänä vain pistää silmään tämä kekkalointi, koska myyn ihania ja herttaisia juttuja, joita kenenkään ei ole pakko hankkia mutta moni niitä rakastaa. Meille suodattuu asiakkaiksi lähinnä kivoja ja vielä kivempia ihmisiä. Ehkä kerran vuoteen tulee vastaan änkyrä, josta voin vain kuvitella miten tuo käyttäytyisi ravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta voi myös ajatella niin että ravintoloiden hinnoilla on myös oikeus vaatia. Jos ruoka maksaa ravintolassa 25e ja tavallisessa ruokalassa 7e, niin voihan siinä vähän vaatiakin. Vaikka minuakin ryhmässä ärsyttää nää joka tekee tilauksesta erittäin aikaa vievää (ellei oikeita allergioita)
Tämä asenne tuo mieleen lähinnä miehet, jotka olettavat maksaneensa seksistä tarjotessaan naiselle kahvikupin.
Maksa 250 e ja sitten ehkä voit alkaa säveltää sinfoniaa kokille ja kolmelle keittiötyöntekijälle.
Siihen on syynsä, miksi tavallisessa ruokalassa voit syödä 7 eurolla. Niistäkin paikoista moni menee nurin. Jos älysi ei riitä sen hahmottamiseen, mikä maksaa, ole maksamatta. Jää rauhassa kotiin. Ei tarvitse maksaa kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä nirsoilussa ei ole mitään pahaa: varsinkin jos itse maksat ruokasi, saat tilata vaikka sen juustohampurilaisen ilman juustoa. Tai mitä tahansa, mitä keittiö suostuu tekemään. SE taas on aivan älytöntä, että se pitää naamioida allergiaksi. Olen itse nirso keliaakikko, mutta yritänkin aina valita ruokalistalta sellaista, mistä ei tarvitsisi mitään ottaa nirsouden takia pois, eli ainut mikä kokin pitää muistaa, on se että se ruoka olisi ehdottoman gluteeniton. Silti mokia sattuu aivan liian usein.
Miten se itse maksaminen liittyy asiaan? Muutenhan olet aivan oikeassa, mutta ketään ei pakoteta ravintolassa syömään. Sinne ei ole pakko mennä, eikä ole pakko tilata. Eikä kukaan pakota syömään. Mutta maksamaan olisi syytä pakottaa jos ei asiakkaalla integriteetti riitä sellaiseen. Teetetty työ kuuluu maksaa jos siinä ei ole selkeää, ratkaisevaa virhettä. Ja sittenkin jos oikeuteen menee, joutuu maksamaan osan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolassa riittää, että maksaa ruokansa, ei ole pakko syödä. Olen kerran eräässä tunnetussa ravintolassa joutunut ilmoittamaan näin, kun tarjottu ruoka ei vastannut odotuksiani missään määrin.
Syömättä jätetystä ruoasta pitäisi ottaa vähintään kaksinkertainen hinta! Etkö sinä käsitä, että ruoan tuhlailu on idioottimaista touhua? Pöytään tuotu annos menee aina jätteeseen, ei sitä voi enää kellekään muulle antaa.
Eiköhän se pakkosyöminen jäänyt jonnekin viime vuosituhannen ala-asteelle.
Ei kyse ole pakkosyömisestä, kun rahalla selviää tuosta ruoan haaskauksesta.
Oikeastaan ruoan haaskauksesta pitäisi seurata paljon kovempikin rangaistus kuin vain tuplahinnan laskutus.
Vierailija kirjoitti:
Se keittäjå eli nykyään suomeksi 'huippukokki' voisi vain keskittyä tekemään sitä ruokaa. Jo on aikoihin eletty että ihminen ei saa päättää itse mitä syö. Ei ole kyllä palvelualasta hajuakaan.
Palveluala ei tarkoita sitä, että saat itsellesi palvelijan ja mieluummin vielä ilmaiseksi.
Ihminen saa päättää mitä itse syö. En ole kuullut yhdenkään tarjoilijan syöttäneen vastahankaista asiakasta lusikalla väkisin. Ehkä useammalle silti sekin vaihtoehto on mieleen luikahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!
Aikuinen ihminen osaa kuitenkin käyttäytyä. Ja aikuinen ihminen pystyy tarvittaessa syömään myös sellaista ruokaa, josta ei erityisemmin pidä. Aina on mahdollista myös siirtää sivuun se osa, josta ei pidä. Ja jos on tilanne, että ollaan isossa porukassa syömässä ja menuun kuuluu alkupalaksi vaikka skagen, josta ei pidä, niin ei ole epäkohteliasta jättää se vain syömättä tekemättä siitä minkäänlaista numeroa.
Ihmisen maku voi myös muuttua ja ajan mittaan ne joskus pahalta maistuneetkin asiat saattavat muuttua ihan kelvollisiksi. Tätä voi myös tietoisesti harjoitella syömällä vaikkapa siitä skagenista vain osan.
Olen itsekin erittäin nirso, mutta harvemmin tulee vastaan sellaisia annoksia, jotka olisivat täysin syömäkelvottomia jonkun yksittäisen ainesosan takia. Hyvin valmistetussa annoksessa se itselleni epämiellyttävä ainesosa ei välttämättä edes maistu.
Mutta aikuinen tietää myös sen, että jos ateria maksaa 120 e, niin hänellä on maksavana asiakkaana oikeus olla syömättä sellaista, mistä ei pidä. Jos se ruoka oli sama kuin kokin rakkaus, niin sitten oli, mutta ei kukaan niin masokisti ole, että maksaa maltaita ruuasta, huomaa sen maistuvan todella pahalta ja silti syö, koska on aikuinen ja ollaan ravintolassa.
Maksan ruuasta, en siitä, että kokki on tyytyväinen.
Olisiko siis vähemmän kauheaa syödä kokin mieliksi, jos ateria maksaisi 60 e?
Saako kuitenki laittaa ketsuppia vai alkaako kokki nirsoilemaan jos kysyy?
Vierailija kirjoitti:
En ole kokki, vaan keittiöpsykologi, mutta arvelisin tämän olevan jonkinlainen aiemmin vallinneesta syöt-tai-oksennat-ja-syöt-kulttuurista johtuva kollektiivinen psykoosi. Kerrankin on valta päättää syömisistään ilman oksennuksen lusikointia tai remmin pelkoa.
Olet idealisti. Harvempi 20-45 -ikäluokassa on enää tainnut lusikoida oksennusta. Eiköhän tässä nimenomaan nyt pureta anoreksiatyyppistä aggressiota ihmisiin, joiden pitäisi olla minua varten, mutta kehtaavat ottaa siitä rahaa.
Suomalaisten vatsat on pilattu liialla homogenoidun maidon läträämisellä. Tästä syystä on vaikka mitä ruokayliherkkyyttä. Lisäksi Suomessa käytetään ruuassa älyttömästi sipulia, joka ei tee hyvää vatsalle. Ei välttämättä ole allergioita, vaan yliherkkyyttä, ja koskaan ei tiedä mitä vatsa sanoo, kun eteen lykätään se sipulipihvi sipulipedillä, sipulikastikkeen ja sipulisalaatin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa moniallergikon näkökulmastakaan syöminen ravintolassa. Itse olen hengenvaarallisesti allerginen yhdelle pähkinälle. Muista pähkinöistä ja joistakin siemenistä turpoaa ja kutiaa kurkku ja ikenet, mutta koska en ole maistanut kaikkia eri sorttisia siemeniä, en tiedä niistä enkä haluaisi niiden sopivuutta ryhtyä kokeilemaan ravintolassa. Joten helpompi vaan sanoa olevansa allerginen pähkinöille ja siemenille. Sitten pitääkin kohta selitellä, että ei ei, ei se haittaa, että hampparin päällä on seesaminsiemeniä tai leivässä psylliumia, kyllä mä niitä pystyn syömään. Uskottavuushan siinä menee.
Toinen outous on se, että oireiden vakavuus vaihtelee mm. vuodenajan mukaan. Siitepölykauden aikana tuoreet hedelmät ja tomaatti aiheuttavat pahemmat oireet kuin muulloin. Allergia vaihtelee myös lajikkeiden mukaan. Omenista tietty kotimainen lajike sopii tuoreena, muut eivät. Persikkaa en voi syödä tuoreena, mutta säilykkeenä ja kypsennettynä voin. Monet hedelmät sopivat kypsennettyinä, mutta ei tuoreina, samoin herneet. Jne jne. Näitä kaikkia on todella vaikea selittää yksityiskohtaisesti ja "uskottavasti". Yleensä mainitsenkin vain pähkinät ja siemenet, koska en halua olla liian hankala asiakas. Tuoreet hedelmät saan noukittua pois lautaselta.
Kurkun kutiaminen ja turpoaminen ei kohdallani ole vakavaa (ainakaan toistaiseksi, tämäkin voi muuttua), mutta ei se niin mukavaakaan ole, että siitä välttämättä haluaisin maksaa. Epipen on aina mukana silloin harvoin kun ravintolaan eksyn.
Jälleen sama. En halua maksaa en en en. Vaikka itse asiasi on aivan selvä, miten se maksaminen tähän liittyy? Kaikessa nopeassa työssä on sekaannuksen riski. Sinulla pitäisi olla oma läheinen assistenttisi mukana laittamassa annoksesi jos pitää voida luottaa, ettei virheitä tule.
Varmasti hyvin toimivassa ravintolassa virheitä tapahtuu vähemmän, mutta ei siihen oikein luottaa voi. En minä ainakaan luottaisi.
Miten noin omasta mielestä... korjaantuko asia täällä "parahtamalla" ja "älähtämällä" vai menikö sekin aika hukkaan?
En ole lukenut ketjua, mutta huomasin matkalla Keski-Euroopassa, että keliakiadiagnosoituna pystyin syömään saksalaista normileipää ilman mitään oireita, mutta Suomessa saan kauheat vatsanväänteet. Mitä täällä sekoitetaan viljaan? Samaa olen kuullut myös muilta eikä kyseessä ole mikään erikoisuudentavoittelu tai huomionkipeys.
Minua asiakkaana ja allergisena häiritsee se että hirmu monessa ravintolassa ei uskota että voin olla allerginen esimerkiksi paprikalle ja sipulille. (Ja parille muullekin) Monesti joku kokki päättää kokeilla siedänkö allergeeneja kastikepohjassa. Voin sanoa että en siedä ja olen siitä hyvästä sairastanut mielestäni jo ihan tarpeeksi.
Kerron tarjoilijalle mille aineille olen allerginen ja että ruokaani voi tarvittaessa tuunata tai kokonaan vaihtaa ja että kelpuutan kyllä vaihdokiksi mitä vain kokki keksii.
Aika usein myös soitan ravintolaan etukäteen, mutta jokaisesta lounaasta on turha soitella eikä voikaan soittaa jos ravintola päätetään vasta kun kohdalle osutaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut ketjua, mutta huomasin matkalla Keski-Euroopassa, että keliakiadiagnosoituna pystyin syömään saksalaista normileipää ilman mitään oireita, mutta Suomessa saan kauheat vatsanväänteet. Mitä täällä sekoitetaan viljaan? Samaa olen kuullut myös muilta eikä kyseessä ole mikään erikoisuudentavoittelu tai huomionkipeys.
Tuleepa kivasti hävikkiä, kun nämä "allergiset" vaihtavat tilausta, "paremman" nähdessään. Kukahan nekin maksaa, ai niin joo ravintola.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helppoa moniallergikon näkökulmastakaan syöminen ravintolassa. Itse olen hengenvaarallisesti allerginen yhdelle pähkinälle. Muista pähkinöistä ja joistakin siemenistä turpoaa ja kutiaa kurkku ja ikenet, mutta koska en ole maistanut kaikkia eri sorttisia siemeniä, en tiedä niistä enkä haluaisi niiden sopivuutta ryhtyä kokeilemaan ravintolassa. Joten helpompi vaan sanoa olevansa allerginen pähkinöille ja siemenille. Sitten pitääkin kohta selitellä, että ei ei, ei se haittaa, että hampparin päällä on seesaminsiemeniä tai leivässä psylliumia, kyllä mä niitä pystyn syömään. Uskottavuushan siinä menee.
Toinen outous on se, että oireiden vakavuus vaihtelee mm. vuodenajan mukaan. Siitepölykauden aikana tuoreet hedelmät ja tomaatti aiheuttavat pahemmat oireet kuin muulloin. Allergia vaihtelee myös lajikkeiden mukaan. Omenista tietty kotimainen lajike sopii tuoreena, muut eivät. Persikkaa en voi syödä tuoreena, mutta säilykkeenä ja kypsennettynä voin. Monet hedelmät sopivat kypsennettyinä, mutta ei tuoreina, samoin herneet. Jne jne. Näitä kaikkia on todella vaikea selittää yksityiskohtaisesti ja "uskottavasti". Yleensä mainitsenkin vain pähkinät ja siemenet, koska en halua olla liian hankala asiakas. Tuoreet hedelmät saan noukittua pois lautaselta.
Kurkun kutiaminen ja turpoaminen ei kohdallani ole vakavaa (ainakaan toistaiseksi, tämäkin voi muuttua), mutta ei se niin mukavaakaan ole, että siitä välttämättä haluaisin maksaa. Epipen on aina mukana silloin harvoin kun ravintolaan eksyn.
Jälleen sama. En halua maksaa en en en. Vaikka itse asiasi on aivan selvä, miten se maksaminen tähän liittyy? Kaikessa nopeassa työssä on sekaannuksen riski. Sinulla pitäisi olla oma läheinen assistenttisi mukana laittamassa annoksesi jos pitää voida luottaa, ettei virheitä tule.
Varmasti hyvin toimivassa ravintolassa virheitä tapahtuu vähemmän, mutta ei siihen oikein luottaa voi. En minä ainakaan luottaisi.
Tottakai maksan ja olen maksanut tilaamastani ruuasta aina, silloinkin kun ravintola teki selvän mokan, ja unohti "sisältää pähkinää"-merkinnän ruokalistastaan. Tarkoitinkin vain sitä, että minä allergisena joudun tekemään vaikeita valintoja, joko:
-jätän menemättä ravintolaan, ja olen hankalan asiakkaan sijaan hankala ystävä/työkaveri/treffikumppani
-ilmoitan erittäin tarkasti jokaisen allergiani ja saan samalla hankalan ja muka-allergisen asiakkaan leiman
-otan riskin ja syön melko normaalisti, kärsien oireista, jolloin ollaan tilanteessa, että olen maksanut rahaa myös niistä oireistani. Kukapa haluaisi mennä ravintolaan tuhlaamaan rahaa saadakseen kurkkunsa turpoamaan? Tämä on kuitenkin oma valintani, koska en halua "heittäytyä hankalaksi".
En ole syyttänyt ketään, toin vaan esiin oman näkökulmani ja sen, että asiat eivät ole niin yksinkertaisia. Esim. sen näkyvän sipulin tapauksessa voi todella olla kyse oikeasta allergiasta tai FODMAP-asioista, eikä aina feikkiallergioista tai asiakkaan vi..umaisuudesta. Käsititkö nyt mitä tarkoitin?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten vatsat on pilattu liialla homogenoidun maidon läträämisellä. Tästä syystä on vaikka mitä ruokayliherkkyyttä. Lisäksi Suomessa käytetään ruuassa älyttömästi sipulia, joka ei tee hyvää vatsalle. Ei välttämättä ole allergioita, vaan yliherkkyyttä, ja koskaan ei tiedä mitä vatsa sanoo, kun eteen lykätään se sipulipihvi sipulipedillä, sipulikastikkeen ja sipulisalaatin kanssa.
Pitää olla vähän yksinkertainen jos tilaa ravintolassa sipulipihviä vaikka vatsa ei kestä sipulia :D. Tää keskustelu on lähtenyt ihan laukalle kun suurin osa ei jaksa edes lukea aloitusta, tai ei ymmärrä lukemaansa.
Tässä syy miksi inhoan isoja ruokailuja, koska en tahdo olla vaivaksi. En kestä sitrushedelmiä, eksoottisia hedelmiä enkä pähkinöitä, siitepölyaikaan keväällä saan oireita myös jäävuorisalaatista, porkkanasta ja omenoista. Myös annoksen päälle laitettavat herneenversot on mulle vaaraksi. Mieluiten välttelen tällaisia hetkiä. Epipen ja astmalääkkeet on aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minua asiakkaana ja allergisena häiritsee se että hirmu monessa ravintolassa ei uskota että voin olla allerginen esimerkiksi paprikalle ja sipulille. (Ja parille muullekin) Monesti joku kokki päättää kokeilla siedänkö allergeeneja kastikepohjassa. Voin sanoa että en siedä ja olen siitä hyvästä sairastanut mielestäni jo ihan tarpeeksi.
Kerron tarjoilijalle mille aineille olen allerginen ja että ruokaani voi tarvittaessa tuunata tai kokonaan vaihtaa ja että kelpuutan kyllä vaihdokiksi mitä vain kokki keksii.
Aika usein myös soitan ravintolaan etukäteen, mutta jokaisesta lounaasta on turha soitella eikä voikaan soittaa jos ravintola päätetään vasta kun kohdalle osutaan.
Vai että oikein monesti kokki päättää kokeilla, siedätkö allergeenejä?
Vaikea uskoa, mutta jos noin on, kai olet tehnyt reklamaation? Se on kokille vakavan varoituksen paikka.
Jos kokki tai tarjoilija alkaa valittaa että "asiakkaat ovat nirsoja", minä vaihdan ravintolaa.
Täysjärkinen, ammattitaitoinen kokki ja tarjoilija osaavat tehdä työnsä ilman turhaa kitinää. Heille ei aiheudu mitään "päänsärkyä" siitä, että asiakas ilmoittaa selkeästi tilauksen yhteydessä omat toiveensa. Ruoka-aineet X, Y ja Z jätetään pois.
Jopa hidasjärkinen Burger King- ravintolan duunari osaa muokata asiakkaan tilaaman hampurilaisen. Ei tomaattia, laitetaan tuplajuusto, laitetaan lisäpekoni, ei sipulia, maustekastiketta saa laittaa, salaattia saa laittaa.