Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.

Vierailija
08.03.2021 |

Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.

Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?

päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.

Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.

– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin

Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.

Kommentit (544)

Vierailija
121/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti hävetkää, te ketkä edes jotenkin kykenette! Nirsoilu on mennyt niin yli, että sitä tapahtuu jo kaikilla elämänalueilla.

Jos joku ystävä on kokannut, olen syönyt kaiken vaikka olis muutamaa inhokkiasiaa. Mutta mulle on sanottu hyi suoraan, jos on ollut uunijuureksia tai jotain yhtä älytöntä.

Iso hatunnosto ravintola-alan ammattilaisille, kun jaksatte ihmisiä, joilla ei ole muuta funktiota elämässä kuin narista. Kaikesta.

122/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän ravintolaan tuli kerran pariskunta syömään pitkän kaavan mukaan; alkuruuat, pääruuat, jälkkärit ja eritysesti kaikki juomat mukaan: alkudrinkki, reilusti viiniä, jälkkäriviinit, konjakkia.

Kun oltiin loppupäässä hommaa, alkaa asiakas tivaamaan tarjoilijalta jälkikäteen että ” ei kait tuossa ruuassa ollut pippuria, mähän sanoin ettei saa olla pippuria, olen kamalan allerginen!!!”. Tarjoilija ihan peloissaan, ettei muista kyllä tästä olleen mitään puhetta. Meteliä pidettiin.

Kuulin sen keittiön puolelle ja päätin ratkaista asian. Sanoin että kummityttörelläni on sama juttu, että nyt tilataan ambulanssi ja lähdetään saman tien. Mä laitan putiikin kiinni ja tulen mukaan. Olen tehnyt tuon ruuan ja osaan selittää mistä on kysymys. Mä haen takin ja soitan sen lanssin nyt heti.

”Potilas” alkaa epäröidä: ei kait tässä niin hätä ole, ei tunnu ollenkaan niin pahalta, kurkkukaan ei ole turvoksissa ollenkaan, ei siinä varmaan ollut paljon sitä pippuria, minä vain säikähdin, me mennään vaan kotiin lepäämään niin kyllä tää menee ohi...

Minä vaadin kivenkovaan että kyllä nyt pitää lähteä kiireellä sairaalaan, tiedän tämän sattumalta hyvin, ei voi ottaa yhtään riskiä.

”Potilas” alkaa silmissä parantumaan ja haluaakin kotiinsa huilaamaan.

Ai jaa, no jos olette ihan varmoja, niin ei kat sitte. Tässä olis sitten tämä lasku.

Väite: olivat tehneet tätä ennenkin. Olivat kalastamassa ilmaista juhla-ateriaa ja kännit talon puolesta. Ei onnannut tällä kertaa.

Haha:D. Tätä porukkaa ei ole yhtään ikävä. 

25v ravintola-alalla riitti, ihmeen kauan jaksoin. Mutta on tosiaan jengiä jotka osaa olla todella röyhkeitä. 

Uudenvuoden aatto Sheraton Tukholma. 

Eräs skoonelainen nuori mies istui ,väitti olevansa liikuntakyvytön . Eräs työkaveri sitoi hänen kengännauhoja ja herra osti leveästi kallita drinkkejä ,sikaareja, hyvää ruokaa, ja lisää juotavaa. Tarjosi henkilökunnallekin uudenvuoden aaton kunniaksi parit shampanjat ja niin sinnä sitten ooltiin innoissaan.muut paitsi minä. Sanoin että tässä nyt ei taida kaikki täsmätä. No ,herra laittoi huoneen laskuun ja sainpa hieman nokille seuraavaan päivään. Herra oli häipynyt hotellista. Se upea Sheratonin uuden vuoden uudenvuoden paketti kävi kalliiksi hotellille. Hän oli juhlinut yli 10 000  kruunun edestä ja jätti kaikki muutkin laskut maksamatta.

Knorr eli se hauska ; Joku oli nähnyt hänen kävelevän kiireisesti taksiin takki kainalossaa ja väitti ovimiehelle että oli kiire lentokentällä. Muistaaseni hän istui rullatuolissa kun oli meidän osastolla .Kai se sitten pakattiin matkalaukkuun tai en tiedä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa riittää, että maksaa ruokansa, ei ole pakko syödä. Olen kerran eräässä tunnetussa ravintolassa joutunut ilmoittamaan näin, kun tarjottu ruoka ei vastannut odotuksiani missään määrin.

Syömättä jätetystä ruoasta pitäisi ottaa vähintään kaksinkertainen hinta! Etkö sinä käsitä, että ruoan tuhlailu on idioottimaista touhua? Pöytään tuotu annos menee aina jätteeseen, ei sitä voi enää kellekään muulle antaa.

Vierailija
124/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä "ei näkyvää sipulia" on ihan normaali pyyntö. FODMAP- ruokavaliossa sipuliuute on ok, sipulin palat eivät. Ja FODMAP on erittäin tarkka ruokavalio joiden käyttäjät ovat usein kärsineet vaikeista oireista vuosia. Kokille se tietysti aiheuttaa haasteita mutta niin aiheuttaa esim. keliakiakin. Sanoisin että on koulutuksen puutteesta kyse jos ei ole tietoa sairauksien hoitoon käytettävistä ruokavalioista.

t. kokki

Vierailija
125/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintolassa riittää, että maksaa ruokansa, ei ole pakko syödä. Olen kerran eräässä tunnetussa ravintolassa joutunut ilmoittamaan näin, kun tarjottu ruoka ei vastannut odotuksiani missään määrin.

Syömättä jätetystä ruoasta pitäisi ottaa vähintään kaksinkertainen hinta! Etkö sinä käsitä, että ruoan tuhlailu on idioottimaista touhua? Pöytään tuotu annos menee aina jätteeseen, ei sitä voi enää kellekään muulle antaa.

Eiköhän se pakkosyöminen jäänyt jonnekin viime vuosituhannen ala-asteelle. 

Vierailija
126/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.

En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.

Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.

Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!

Aikuinen ihminen osaa kuitenkin käyttäytyä. Ja aikuinen ihminen pystyy tarvittaessa syömään myös sellaista ruokaa, josta ei erityisemmin pidä. Aina on mahdollista myös siirtää sivuun se osa, josta ei pidä. Ja jos on tilanne, että ollaan isossa porukassa syömässä ja menuun kuuluu alkupalaksi vaikka skagen, josta ei pidä, niin ei ole epäkohteliasta jättää se vain syömättä tekemättä siitä minkäänlaista numeroa. 

Ihmisen maku voi myös muuttua ja ajan mittaan ne joskus pahalta maistuneetkin asiat saattavat muuttua ihan kelvollisiksi. Tätä voi myös tietoisesti harjoitella syömällä vaikkapa siitä skagenista vain osan. 

Olen itsekin erittäin nirso, mutta harvemmin tulee vastaan sellaisia annoksia, jotka olisivat täysin syömäkelvottomia jonkun yksittäisen ainesosan takia. Hyvin valmistetussa annoksessa se itselleni epämiellyttävä ainesosa ei välttämättä edes maistu. 

Ja se tarvittaessa on juuri sellainen tilanne, jossa joku muu kuin itse on varannut ja maksanut annokset.  Usein vaihtoehdot ovat etukäteen valittavissa, lihaa, kalaa tai vegaania.  Muutoin pitää itse maksaa ja odotella räätälöityä annostaan.  En ole kokki enkä ravintolan työntekijä, muuten vain hyvät tavat, tältä osin,  omaava.  

Vierailija
127/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt michelin-tason ravintoloissa ja erikoisruokavalio ei KOSKAAN ole ollut ongelma, varsinkin jos siitä ilmoittaa etukäteen.

Ruokailun alussa yleensä varmistetaan vielä rajoitteet, jolloin kokki ehtii vielä tehdä muutokset.

Ongelma näyttää olevan se kun vieruskaveri saa jotain, ja pitäisi itsekin sitten samalta istumalta saada sama annos, tai jos ei pidäkään jostain ruuasta niin tämä olisi jotenkin kokin vika ja pitäisi korvata.

Vierailija
128/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergisena ei ole kovin helppoa asioida ravintoloissa, ainakaan sellaisissa suht keskihintaisissa "kaiken kansan ravintoloissa". Tuttuni on pahasti allerginen pippureille, yrteille, pähkinöille ja omenalle. Monilla tarjoilijoilla ei tunnu olevan hajuakaan, onko jossain ruuassa esim. pippuria tai onko se mahdollista saada pippurittomana. Se ei tietysti ole tarjoilijoiden vika, vaan heillä vain ei todennäköisesti ole tietoa. Sitten pöytään voidaan kiikuttaa ruoka-annos ja tarjoilija huomaa, että oho, tähän olikin laitettu pippuria! Myös maustaminen ilman pippuria tai yrttejä tuntuu olevan vaikeaa, usein saa mautonta ruokaa.

Maustaminen ilman pippureita ja yrttejä?  Mausteseoksistakaan ei voi olla täysin varma ilman kemiallista analyysiä.  Vaikeaa se onkin.

Vierailija
129/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lopputulemana kyse ei ole nirsoilusta, vaan olemattomista keittiötiedoista ja keittotaidosta,  ruokasanastosta ja muusta alan tapatietoudesta.

Vierailija
130/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos en syö jotain, niin aika pikaisesti tarjoilija kysyy, miksi ei kelvannut. Eli ravintolalle kelpaa vain se, että tilattu, mutta ei mitenkään rajattu, ruoka syödään mukisematta.

Onko sinulla tullut mieleen, että jospa ihan vaan haluaisivat tietää että oliko annoksessa jotain vikaa, ihan oman palvelunsa parantamisen näkökulmasta?

Vierailija
131/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku Sampo Kaulasen vaimon ravintola?

Vierailija
132/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisen, enemmänkin allergioiden lisäksi todella nirson ja lähes englannin kielen taidottoman ystävän kanssa viikon matka oli lähes painajainen. Onnekseni hotellimme ravintolasta sai hyvää ruokaa niiden ranskanperunoiden kera ketsupin lisäksi.. Tullaan toimeen muuten varsin mainiosti, mutta toista kertaa en noin rajoittuneen ihmisen kanssa matkoille lähde. Kaikki ehdotukset mennä vähän syrjempään turistikaduilta syömään aiheutti suunnilleen paniikkikohtauksen, ei auttanut että tulkkaan kyllä allergiat. Hänen syömiset oli ranskanperunat ja cokis (se aito ja originaali...) allerginen kalalle, tietyille mausteille ja tomaatille...

Vierailija
133/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista: minä maksan ja kokki kokkaa sitä minä syön. Muuten kokki voi pitää suun kiinni ja pysyä keittiössä.

Vierailija
134/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinkertaista: minä maksan ja kokki kokkaa sitä minä syön. Muuten kokki voi pitää suun kiinni ja pysyä keittiössä.

No toki, jos vaimo on kokki.

Vierailija
135/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Miksi ei voida ilmoittaa allergiasta kuin vasta sitten kun annos on tuotu? Miten vaikeata se voi olla???

Kannattaa kysyä onko kenelläkään allergioita tai ruokayliherkkyyksiä jo tilausvaiheessa. Mutta on asiakkaalta epäkohteliasta kieltäytyä ruoasta, jos ei ole vain pystynyt sanomaan ruokarajoitteestaan ennen ruoan valmistamista.

iso seurue niin tottakai täytyy kysyä jokaiselta onko allergiaa, keliakia, gluteeniton, vegaani, sekasyöjä, onko kalaruoka ok, liharuoka ok jne. 

Vierailija
136/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rajoitteita ruoka-aineiden suhteen on syytä perehtyä etukäteen annoksiin ja niiden valmistukseen. Sitten voi valita listalta itselleen sopivan,

Voi olla, ettei listalla ole yhtään sellaisenaan sopivaa annosta. Usein joudun pyytämään ainakin jonkun poisjätön tai varmistamaan, että eivät paista voissa tms. 

mikä Voissa on vikana???? voe suatana. 

Vierailija
137/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.

En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.

Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.

Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!

no voi hel--etti. Sun ei tarvitse koskaan syödä skageneita jos et halua, mutta aloituksen esimerkissä porukka on etukäteen tilannut skagenit itselleen ja alkaneet vaihdella niitä sitten sienikeittoihin. Älä tilaa etukäteen ruokia, joita et halua syödä. Ymmärsitkö yhtään mistä aloituksessa oli edes kyse?

Tämä! Jos ei tykkää sienistä eikä katkaravuista niin pitää varmaan jättää syömättä/tulematta työpaikan iltamiin tai sitten kysyä jo etukäteen järjestäjältä että jos ne sais tehtyä nirppikselle erikoistilauksena nakit ja ranskalaiset.

Vierailija
138/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kalliissa ravintolassa aletaan nirsoilemaan ja vaaditaan uusia annoksia, jotta tulisi rahalle paremmin vastinetta? Junttia mielestäni. Onkohan Mäkkärissä sama ongelma?

Vierailija
139/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on rajoitteita ruoka-aineiden suhteen on syytä perehtyä etukäteen annoksiin ja niiden valmistukseen. Sitten voi valita listalta itselleen sopivan,

Voi olla, ettei listalla ole yhtään sellaisenaan sopivaa annosta. Usein joudun pyytämään ainakin jonkun poisjätön tai varmistamaan, että eivät paista voissa tms. 

mikä Voissa on vikana???? voe suatana. 

Voi on hyvää, mutta jostain syystä mulle tulee kauheat vatsanväänteet, jos syön esim. muikut voissa paistettuina. Öljyssä paistetut ei aiheuta mitään oireita.

Vierailija
140/544 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nirsoilen ravintolassa. Menen sinne sen takia, että saan nauttia. Olen lähettänyt ruuan takaisin keittiöön ja saanut kompensaatiota ilmaisen ruuan. Ja kyse oli vain tilatun pihvin kypsyydestä. Ruoka on nautinto ja todellakin nirsoilen. Eri asia jos ruokaa ei ole tarjolla tai sitä on tosi vähän. Olen tosiaan syönyt jänteitä, korvia, kiveksiä, hyönteisiä, koska niitä on ollut tarjolla. Kerrankin sian korvat oli parasta mitä henkilö minulle pystyi tarjoamaan. Söin, enkä nirsoillut. Mutta suomalaisessa kalliissa ravintolassa nirsoilen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi