Michelin-ravintolassa työskennellyt kokki älähti suomalaisten nirsoilusta.
Nämä superinnokkaat trendiluulotautiset kuvittelevat allergiaksi ainesosia, joista vaan ei oikeasti tykätä.
Tämmöiset pyynnöt, että ei näkyvää sipulia, ei näkyvää porkkanaa, mutta sienikastiketta saa olla, jos se on siivilöitynä. Jos sipulipihvi pyydetään ilman näkyvää sipulia, niin mikä se sitten on?
päänsärkyä aiheuttaa myös asiakkaiden tilaukset. Hänen mukaansa asiakkaat eivät osaa kertoa tilauksiensa yhteydessä allergioistaan. Hän toivookin, että asiakkaat ilmoittaisivat allergioistaan jo pöytävarausta tehdessään.
Myöskin isoja ryhmämenuja on entistä vaikeampi tehdä.
– Viime viikolla minulla oli 42 henkilön ryhmä syömässä. Alkupalaksi oli 40 henkilölle skagenit ja kahdelle kanttarellikeittoa. Kun olin saanut nostettua 40 skagenia pöytään, tulikin tieto, että kanttarellikeittoja haluttaisiinkin kahden sijaan kuusi, sillä gluteeniallergioita alkoi tulemaan lisää esiin
Ei minulla ole oikeasti allergisia ihmisiä mitään vastaan, mutta se luulotauti.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä jotka menevät ravintolaan syömään, vaikka eivät voi syödä sitä mitä ravintola normaalisti listallaan tarjoaa.
Aivan yhtä typerää olisi mennä linja-autoon joka on menossa poriin ja pyytää kuskia ajamaan raumalle koska pori ei minulle oikein sovi.
Missä ihmeessä ruokarajoitteisten sun mielestä kuuluu syödä?
Aseman vessassa?Näitä juttuja kun lukee niin alkaa tuntumaan että ravintolasulku voisi kestää vaikka vuoden. Ei tarvitsisi kokkien laittaa ruokaa nirsoille ihmisille. Sehän olisi ihan win-win.
Joo, meidän kaupungissa on tasan yksi ravintola, missä voin yliherkkyyksien puolesta syödä mitä tahansa. Toisaalta en kyllä sielläkään halua ihan kaikkia ruokalajeja syödä, kun kerran maksaa ruuasta niin luulisi saavansa valita mitä haluaa syödä.
Kyllä. Täsmälleen aseman vessassa kaikki tällaiset vähämieliset valittajat voivat syödä mitä mielensä tekee. Tällaisia saatanoita löytyy vain Suomesta.
Tämä on valitettavasti niin tuttua tapahtumajärjestäjän näkökulmasta (siis huom, ennen koronaa). Etukäteen ilmoittautuneista n 300 henkilöstä helposti noin 1/3 on jokin allergia. Enkä tarkoita tässä nyt mitään laktoositon/gluteeniton/vege vaan yksityiskohtaisia kuten juuri ei sipulia, ei tomaattia, ei pippuria, ei sitä tätä tai tuota. Siinä vaiheessa kun ruuan tarjoilu alkaa niin jumalaton häslinki, kun ei enää muistetakaan mitä siihen ilmoittautumislomakkeeseen tuli kirjoitettua. Että sellaiset allergiat sitten.
Ymmärrän jos on ihan oikeasti jollekin allerginen, mutta valitettavsti iso osa on myös näitä ”mä en tykkää” tai ”voin syödä jos annos näyttää hyvältä” -ihmisiä. Kaikille olisi helpompaa kun vaan sanoisivat suorana mistä on kysymys. Mutta toki se kuulostaa hienommalta kun on joku ”allergia” kuin että olisin vain hieman rajoittunut ruokavalion suhteen.
T. Itsekin ihan oikeasti allerginen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun minä olen aikuinen ihminen, eikä minun vihdoin tarvitse syödä sellaista ruokaa, mistä en pidä. Ette te muutkaan syö sellaista ruoka, mistä ette pidä.
En silti tee minkäänlaista numeroa nirsoudestani, valitsen ruokani etukäteen niin, että haluan syödä sen.
Inhoan syvästi noita "kaikkien pakko syödä samaa"-tilanteita, koska en mm. syö skageneita. En sitä kuitenkaan allergiaan verhoa.
Epäkohteliasta on myös olla syömättä, että tein miten vaan, vika on minussa?!
Aikuinen ihminen osaa kuitenkin käyttäytyä. Ja aikuinen ihminen pystyy tarvittaessa syömään myös sellaista ruokaa, josta ei erityisemmin pidä. Aina on mahdollista myös siirtää sivuun se osa, josta ei pidä. Ja jos on tilanne, että ollaan isossa porukassa syömässä ja menuun kuuluu alkupalaksi vaikka skagen, josta ei pidä, niin ei ole epäkohteliasta jättää se vain syömättä tekemättä siitä minkäänlaista numeroa.
Ihmisen maku voi myös muuttua ja ajan mittaan ne joskus pahalta maistuneetkin asiat saattavat muuttua ihan kelvollisiksi. Tätä voi myös tietoisesti harjoitella syömällä vaikkapa siitä skagenista vain osan.
Olen itsekin erittäin nirso, mutta harvemmin tulee vastaan sellaisia annoksia, jotka olisivat täysin syömäkelvottomia jonkun yksittäisen ainesosan takia. Hyvin valmistetussa annoksessa se itselleni epämiellyttävä ainesosa ei välttämättä edes maistu.
Mutta aikuinen tietää myös sen, että jos ateria maksaa 120 e, niin hänellä on maksavana asiakkaana oikeus olla syömättä sellaista, mistä ei pidä. Jos se ruoka oli sama kuin kokin rakkaus, niin sitten oli, mutta ei kukaan niin masokisti ole, että maksaa maltaita ruuasta, huomaa sen maistuvan todella pahalta ja silti syö, koska on aikuinen ja ollaan ravintolassa.
Maksan ruuasta, en siitä, että kokki on tyytyväinen.
Yritysasiakas oli tilannut henkilökunnan juhlaan saaristolaispöydän. Kun buffet avattiin vieraille nuori nainen sanoi tarjoilijalle: olen kala-allerginen. No jaa, onhan tuossa keittoperunaa ja leipää. Toinen yli sadan hengen juhla, yhdellä asiakkaalla sitrusallergia- kenenkään ruoka tai koko ravintolassa ei saanut käyttää esim.sitruunaa.
Vierailija kirjoitti:
Yritysasiakas oli tilannut henkilökunnan juhlaan saaristolaispöydän. Kun buffet avattiin vieraille nuori nainen sanoi tarjoilijalle: olen kala-allerginen. No jaa, onhan tuossa keittoperunaa ja leipää. Toinen yli sadan hengen juhla, yhdellä asiakkaalla sitrusallergia- kenenkään ruoka tai koko ravintolassa ei saanut käyttää esim.sitruunaa.
Meillä oli tuollainen saaristolaispöytä ja yllättäen paljon vegaanivaihtoehtoja niille, joilla oli kala-allergia. Eli osaava ravintola tietää, mitä tekee ja ennakoi kaikenlaiset ongelmat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hirveä karhunpalvelus myös oikeasti allergisille. Vie uskottavuutta meiltä, joille se porkkana tai pähkinä on oikeasti pahimmillaan hengenvaarallinen.
Valitettavasti olen joutunut lähes rautalangasta vääntämään että munaton täytyy oikeasti myös olla munaton. Ei keltuaista eikä valkuaista, ei taikinassa, ei lautasella, ei missään. Kananmunaa ei saa olla ruoassa ja leivonnaisissa missään muodossa.
Tästä onneksi ei ole tarvinnut vääntää kuin kahdessa ravintolaketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hirveä karhunpalvelus myös oikeasti allergisille. Vie uskottavuutta meiltä, joille se porkkana tai pähkinä on oikeasti pahimmillaan hengenvaarallinen.
Valitettavasti olen joutunut lähes rautalangasta vääntämään että munaton täytyy oikeasti myös olla munaton. Ei keltuaista eikä valkuaista, ei taikinassa, ei lautasella, ei missään. Kananmunaa ei saa olla ruoassa ja leivonnaisissa missään muodossa.
No en minäkään niitä yliherkkyysoireita halua, vaikka en kananmunaan kuolekaan. Ihan kuin vaan hengenlähtö tai keliakia laskettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lainkaan sellaisia ihmisiä jotka menevät ravintolaan syömään, vaikka eivät voi syödä sitä mitä ravintola normaalisti listallaan tarjoaa.
Aivan yhtä typerää olisi mennä linja-autoon joka on menossa poriin ja pyytää kuskia ajamaan raumalle koska pori ei minulle oikein sovi.
Aseman vessassa?Näitä juttuja kun lukee niin alkaa tuntumaan että ravintolasulku voisi kestää vaikka vuoden. Ei tarvitsisi kokkien laittaa ruokaa nirsoille ihmisille. Sehän olisi ihan win-win.
Jos aseman vessassa on tarjolla sellaista ruokaa jota voi syödä, niin sitten siellä.
En ole kokki, vaan keittiöpsykologi, mutta arvelisin tämän olevan jonkinlainen aiemmin vallinneesta syöt-tai-oksennat-ja-syöt-kulttuurista johtuva kollektiivinen psykoosi. Kerrankin on valta päättää syömisistään ilman oksennuksen lusikointia tai remmin pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Italiassa nauroivat ulos ravintolasta kun ”vaativa ja asiantunteva” kurmee-keijo alkoi selittää mitä paikalliseen perinneruoka-annokseensa halusi.
Minulle sattui samantyyppinen juttu Itävallassa. Oli vielä oma kantaravintola enkä kehdannut näyttää naamaani siellä pariin viikkoon. Sen jälkeen olen vienyt vieraita ihan muunlaisiin paikkoihin oikuttelemaan.
Jotkut maalaisjuntit luulevat, että on jotenkin "suuren maailman" tapaista valittaa ruoasta. Se tekee heistä ylempiarvoisia ja hienostuneempia.
Ikävä kyllä, he ovat edelleen samoja juntteja. Eivät edes tiedä mistä valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie mukanasi omat einekset ja pyydä lämmittämään ne ketjuravintolan mikrossa.
Jos on rajoitteita ruoka-aineiden suhteen on syytä perehtyä etukäteen annoksiin ja niiden valmistukseen. Sitten voi valita listalta itselleen sopivan,
Vierailija kirjoitti:
No jaa, ammattikokki ja vielä huipputason sellainen osaa aika nopeasti reagoida tällaisiin ja saa aikaan kaikille sopivaa syötävää nopeastikin.
Olen kyllä samaa mieltä siinä, että ihmisten ruokkiminen nykyään on työlästä ja suht ärsyttävää, etenkin kun on vain tavallinen ihminen joka oman toimen ohella yrittää järjestää vaikka rippijuhlat. Ei tarvitse olla kuin 10 vierasta, ja joudut väsäämään montaa eri sorttia tarjottavaa. Eikä kyse ole välttämättä edes allergiasta tai sairaudesta vaan vain special-ruokavaliosta.
Just.
ASuin UKSsa ja mulla oli Fat Duckin kokki kämppiksenä. 3 tähtee. Hestonin paikka
Tän päivä alkoi 5-6 jotta voi sitten illalla 8 aikaa tarjoilla sapuskaa.
Reagoi sitten siihen. Fat Duckissa oli vuoden jono. Olisin päässyt yksinäisenä paikkamaan kun asuin 100 metrin päässä mutta 500£ illallisesta oli liikaa mulle :)
Vierailija kirjoitti:
Jos on rajoitteita ruoka-aineiden suhteen on syytä perehtyä etukäteen annoksiin ja niiden valmistukseen. Sitten voi valita listalta itselleen sopivan,
Voi olla, ettei listalla ole yhtään sellaisenaan sopivaa annosta. Usein joudun pyytämään ainakin jonkun poisjätön tai varmistamaan, että eivät paista voissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meidän kaupungissa on tasan yksi ravintola, missä voin yliherkkyyksien puolesta syödä mitä tahansa. Toisaalta en kyllä sielläkään halua ihan kaikkia ruokalajeja syödä, kun kerran maksaa ruuasta niin luulisi saavansa valita mitä haluaa syödä.
Saathan sinä valita. Ei sinun ole pakko mennä ravintolaan jonka ruokaa et "halua" syödä.
Jotenkin ihmeessä näillä "ruokarajoitteisilla" on aina tilanne jossa on pakko syödä ravintolassa. Kotona ei voi syödä, ja muutaman tunnin syömättömyys on tekemätön paikka.
Joku voisi oikeasti perustaa ravintolan "Aseman vessa", jossa ei olisi valmiita annoksia lainkaan, vaan pitkät listat eri raaka-aineita. Siitä asiakas sitten valitsee mitä haluaa. Esim rypsiöljyssä paistettu pihvi, ei maitoa(voita). Kookoksella leivitetty, höyryssä kuumennettu "wieninleike", nam nam.
Jos kokki ei halua ottaa huomioon asiakkaiden toiveita, hän voi lähteä kotiin ja irtisanoa työsuhteensa. Uuden ammatin opettelu on helppoa: siivooja, lähikaupan kassamyyjä, bussikuski, yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Miksi ei voida ilmoittaa allergiasta kuin vasta sitten kun annos on tuotu? Miten vaikeata se voi olla???
”Ai tää olikin tällaista, tuo toinen näyttää paremmalta. Tarjoilija, olen allerginen tälle, haluan tuota toista!”
Nimin. tarjoilija joka näkee tätä harva se päivä. Siksi ei voida ilmottaa ”allergiaa” etukäteen. Oikeasti allergiset kyllä tunnistaa ja he osaavat kyllä sanoa jo etukäteen.
Tämä! Samaa tullut vastaan "vegaaneilla". Ensin kerrotaan, että ollaan vegaaneja, mutta kun naapuri saa parsaa hollandaise kastikkeella, kananmuna alkaakin maistumaan..
Vegaanit nyt ulisee aina ja kaikesta.
Ei ole helppoa moniallergikon näkökulmastakaan syöminen ravintolassa. Itse olen hengenvaarallisesti allerginen yhdelle pähkinälle. Muista pähkinöistä ja joistakin siemenistä turpoaa ja kutiaa kurkku ja ikenet, mutta koska en ole maistanut kaikkia eri sorttisia siemeniä, en tiedä niistä enkä haluaisi niiden sopivuutta ryhtyä kokeilemaan ravintolassa. Joten helpompi vaan sanoa olevansa allerginen pähkinöille ja siemenille. Sitten pitääkin kohta selitellä, että ei ei, ei se haittaa, että hampparin päällä on seesaminsiemeniä tai leivässä psylliumia, kyllä mä niitä pystyn syömään. Uskottavuushan siinä menee.
Toinen outous on se, että oireiden vakavuus vaihtelee mm. vuodenajan mukaan. Siitepölykauden aikana tuoreet hedelmät ja tomaatti aiheuttavat pahemmat oireet kuin muulloin. Allergia vaihtelee myös lajikkeiden mukaan. Omenista tietty kotimainen lajike sopii tuoreena, muut eivät. Persikkaa en voi syödä tuoreena, mutta säilykkeenä ja kypsennettynä voin. Monet hedelmät sopivat kypsennettyinä, mutta ei tuoreina, samoin herneet. Jne jne. Näitä kaikkia on todella vaikea selittää yksityiskohtaisesti ja "uskottavasti". Yleensä mainitsenkin vain pähkinät ja siemenet, koska en halua olla liian hankala asiakas. Tuoreet hedelmät saan noukittua pois lautaselta.
Kurkun kutiaminen ja turpoaminen ei kohdallani ole vakavaa (ainakaan toistaiseksi, tämäkin voi muuttua), mutta ei se niin mukavaakaan ole, että siitä välttämättä haluaisin maksaa. Epipen on aina mukana silloin harvoin kun ravintolaan eksyn.