Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni ei osoita empatiaa ulosoton aikana

Vierailija
07.03.2021 |

Eikä ole kyse ihan pikkuveloista, vaan ylivelkaannuin henkisten vaikeuksieni vuoksi niin, että kokonaissaldo oli noin 25 000 e. Nyt onneksi noin 3 300 e, eli jaksan vielä jotta pääsen kuiville. Eli noin 4,5 vuotta ulosottoa takana sitten kun velat maksettu.

Ystäväni reaktio kun puin asiaa ennen ulosottoon joutumista, oli välinpitämätön: "Meillä kaikilla on omat vaikeutemme." Ja hän on itse elänyt varsin suojattua elämää. Häntä enemmän tienaava miehensä kuulemma maksaa vesilaskunkin, eikä ystäväni oikein tiennyt paljon lasku on, kun "miehensä maksaa sen".

Eikä ystäväni näytä tajuavan että uo kestänyt jo yli 4 vuotta. Luulisi hänen jo tuon perusteella tajuavan, että pikkujutusta ei ole kyse. Vaan ei mitään kysymystä miten jaksan, joko kohta helpottaa tms.

Kommentit (116)

Vierailija
61/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voi osoittaa nimenomaan sillä, että ymmärtää ihmisen olevan erehtyväinen, eikä potki jo maassa makaavaa. Täältä sitä on aloittajan kuitenkin turha hakea. 

Empatiaa voi osoittaa silläkin että ei kuulustele ystävältä miten heillä vesilaskut hoidetaan. Ja empatiaa voi osoittaa myös niin että ei käytä ystävän vesilaskua perusteluna sille että oli ok sössiä omat asiansa. Eikä myöskään kannata halveksia ja vähätellä ystävän "suojattua" elämää mainitun vesilaskun perusteella.

Ei ollut kuulustelu vaan ajatustenvaihto vedentasauslaskun suuruudesta. Eikä liity ulosottooni mitenkään, joten mistä sait päähäsi että käyttäisin sitä perusteena? Ja se hänen elämänsä on ollut suojattua ihan muutenkin. Mutta olen huomannut usein elämässä, että juuri sellaisilta on turha odottaa empatiaa. Rankemman elämän kokeneet osaavat useimmin ymmärtää ja osoittaa empatiaa. 

Ap

Et sinä voi sanoa vesilasku että ei liity ulosottoosi mitenkään, kun itse otit vesilaskun puheeksi ketjussa joka koskee ulosottoasi.

Ja jos kerran tiesit elämänkokemuksesi ansiosta että ystäväsi ei reagoi kuten haluat, miksi aloit puhua hänelle ja nyt haukut häntä täällä? Jätä se ystäväsi rauhaan ja puhu sellaiselle jolta saat toivomasi reaktion.

Koska tuo on peruskuvio, jolla äitihullu toimii.

Niinpä. Ap on palstan vakihullu, ei enempää eikä vähempää.

Ai, no en taidakaan sitten jaksaa seurata keskustelua.

Vierailija
62/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Kun minä maniassa ensimmäisen kerran poltin kaikki rahani ja enemmän (tavaraan, peleihin), kesti aika kauan palautua. Tai siis en ole täysin palautunutkaan, velkaa on vielä, mutta minun ystäväni olivat ja ovat yhä tukenani.

Ei ole ollut mitään jeesustelua kaikkien omista vaikeuksista, vaan ihan oikeaa tukea.

Meillä päin ystävät ovat sitä varten, että vaikeuksien voitossa autetaan ja tuetaan, vaikka miten olisi ollut ”oma vika”. Sääli, että monilla teistä tuntuu olevan jotenkin häiriintynyt käsitys empatiasta ja ystävyydestä.

Tivasitko sinä silloin ystäviltäsi, miten heidän parisuhteissaan jaetaan kulut ja ilkeilitkö ystävillesi heidän suojatusta elämästään? Siksi ap saa täällä huonon vastaanoton että hän teki noin. Hassua että se pitää selittää.

Sinulle näköjään pitää selittää. Edelleenkään en ole "tivannut" häneltä mitään, vaan kyseessä oli ihan normaali kaverusten välinen keskustelu vesilaskun suuruudesta, eikä liity koko ulosottoon mitenkään. Eikä hän osannut sitä edes verrata kun ei tiennyt paljonko heidän laskunsa on. Enkä ole ilkeillyt hänelle siitä, en sanonut juuta enkä jaata kun hän ei kerta asiaa tiennyt. Jos ei tämän perusteella mene ymmärrykseen, niin en mahda mitään. 

Ap

Ap

Minäkään en tiedä kuinka paljon perheemme vesilaskun on. En tiedä edes sähkölaskua tai roskislaskua, saati nuohouslaskua.

En tiedä ystävieni tuloista tai menoista mitään, mutta uskon kaikkien pärjäävän, fiksuja aikuisia ihmisiä kun ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä ap ja tosi hienosti olet hoitanut asiat! Toivottavasti sulla on myös ymmärtäväisiä ihmisiä ympärillä, tämä tyyppi ei välttämättä ole pitämisen arvoinen.

Älä välitä ilkeilyistä, tänne tulee paljon ihmisiä ihan tarkoituksella tuottamaan pahaa mieltä. Reagointi siihen on vaan bensaa heidän liekkeihinsä.

Kuspäät eivät opi, niin se on.

Jaa, että ollaan ilkeitä ja kuspäitä, jos ei hyväksyen hymistellä ja kehuta ihmistä, joka on vastuuttomasti ihan itse aiheuttanut ne velkansa.

Vierailija
64/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran hämmentyneenä luen ihmisten tyyliä miten he kommentoivat. Sanotteko te noin livenäkään ihmisille?

Sanon. Tosin en onneksi tunne tuollaisia ihmisiä kuin ap. Ei tulisi mieleenkään, että joku läheinen hankkisi tuollaiset velat!

Täsmälleen samat sanat. Sanoisin aivan varmasti, mutta en tunne yhtäkään, joka olisi velkaantunut noin.

Vierailija
65/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voi osoittaa nimenomaan sillä, että ymmärtää ihmisen olevan erehtyväinen, eikä potki jo maassa makaavaa. Täältä sitä on aloittajan kuitenkin turha hakea. 

Jep. Kaikesta päätellen palstalla on ainoastaan valioyksilöitä: terveitä, menestyviä ja erehtymättömiä täydellisyyksiä, joilta puuttuu vain yksi: empatia. Mutta se onkin sitten melko iso puute. Oikeastihan en usko tähän valioluokkaan valtaosan palstalaisia kohdalla, vaan enemmänkin puhtaaseen ilkeyteen ja pahaan oloon. Se vain, että miten hyvin mahtaa olo kohentua muita ihmisiä pilkkaamalla ?

Vierailija
66/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Ap poistui taas, kun hänet tunnistettiin.

Vierailija
67/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Empatiaa voi osoittaa silläkin että ei kuulustele ystävältä miten heillä vesilaskut hoidetaan. Ja empatiaa voi osoittaa myös niin että ei käytä ystävän vesilaskua perusteluna sille että oli ok sössiä omat asiansa. Eikä myöskään kannata halveksia ja vähätellä ystävän "suojattua" elämää mainitun vesilaskun perusteella.

Ei ollut kuulustelu vaan ajatustenvaihto vedentasauslaskun suuruudesta. Eikä liity ulosottooni mitenkään, joten mistä sait päähäsi että käyttäisin sitä perusteena? Ja se hänen elämänsä on ollut suojattua ihan muutenkin. Mutta olen huomannut usein elämässä, että juuri sellaisilta on turha odottaa empatiaa. Rankemman elämän kokeneet osaavat useimmin ymmärtää ja osoittaa empatiaa. 

Ap

Et sinä voi sanoa vesilasku että ei liity ulosottoosi mitenkään, kun itse otit vesilaskun puheeksi ketjussa joka koskee ulosottoasi.

Ja jos kerran tiesit elämänkokemuksesi ansiosta että ystäväsi ei reagoi kuten haluat, miksi aloit puhua hänelle ja nyt haukut häntä täällä? Jätä se ystäväsi rauhaan ja puhu sellaiselle jolta saat toivomasi reaktion.

Koska tuo on peruskuvio, jolla äitihullu toimii.

Niinpä. Ap on palstan vakihullu, ei enempää eikä vähempää.

Ai, no en taidakaan sitten jaksaa seurata keskustelua.

Ei ehkä kannatakaan, jos olet noin yksinkertainen että uskot kaiken mitä sulle sanotaan (kirjoitetaan). 

Vierailija
68/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas kerran hämmentyneenä luen ihmisten tyyliä miten he kommentoivat. Sanotteko te noin livenäkään ihmisille?

Sanon. Tosin en onneksi tunne tuollaisia ihmisiä kuin ap. Ei tulisi mieleenkään, että joku läheinen hankkisi tuollaiset velat!

Täsmälleen samat sanat. Sanoisin aivan varmasti, mutta en tunne yhtäkään, joka olisi velkaantunut noin.

Täällä kolmas, joka sanoisi livenä ystävälle tai sukulaiselle asian, mutta joka ei tunne tuollaista ihmistä.

Vierailija
69/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Täällä olen yhä. Enkä ymmärrä noita teidän sisäpiirijuttujanne, tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan tänne tästä aiheesta. 

Ap

Vierailija
70/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Kun minä maniassa ensimmäisen kerran poltin kaikki rahani ja enemmän (tavaraan, peleihin), kesti aika kauan palautua. Tai siis en ole täysin palautunutkaan, velkaa on vielä, mutta minun ystäväni olivat ja ovat yhä tukenani.

Ei ole ollut mitään jeesustelua kaikkien omista vaikeuksista, vaan ihan oikeaa tukea.

Meillä päin ystävät ovat sitä varten, että vaikeuksien voitossa autetaan ja tuetaan, vaikka miten olisi ollut ”oma vika”. Sääli, että monilla teistä tuntuu olevan jotenkin häiriintynyt käsitys empatiasta ja ystävyydestä.

Tivasitko sinä silloin ystäviltäsi, miten heidän parisuhteissaan jaetaan kulut ja ilkeilitkö ystävillesi heidän suojatusta elämästään? Siksi ap saa täällä huonon vastaanoton että hän teki noin. Hassua että se pitää selittää.

Sinulle näköjään pitää selittää. Edelleenkään en ole "tivannut" häneltä mitään, vaan kyseessä oli ihan normaali kaverusten välinen keskustelu vesilaskun suuruudesta, eikä liity koko ulosottoon mitenkään. Eikä hän osannut sitä edes verrata kun ei tiennyt paljonko heidän laskunsa on. Enkä ole ilkeillyt hänelle siitä, en sanonut juuta enkä jaata kun hän ei kerta asiaa tiennyt. Jos ei tämän perusteella mene ymmärrykseen, niin en mahda mitään. 

Ap

Ap

Minäkään en tiedä kuinka paljon perheemme vesilaskun on. En tiedä edes sähkölaskua tai roskislaskua, saati nuohouslaskua.

En tiedä ystävieni tuloista tai menoista mitään, mutta uskon kaikkien pärjäävän, fiksuja aikuisia ihmisiä kun ovat.

Kuka laskunne sitten maksaa, jos et tiedä niiden suuruutta? 

Ap

Vierailija
71/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Kaikesta päätellen palstalla on ainoastaan valioyksilöitä: terveitä, menestyviä ja erehtymättömiä täydellisyyksiä, joilta puuttuu vain yksi: empatia. Mutta se onkin sitten melko iso puute. Oikeastihan en usko tähän valioluokkaan valtaosan palstalaisia kohdalla, vaan enemmänkin puhtaaseen ilkeyteen ja pahaan oloon. Se vain, että miten hyvin mahtaa olo kohentua muita ihmisiä pilkkaamalla ?

Jotkut (tässä tapauksessa palstahullu ap) kaivaa verta nenästään joka ikisessä asiassa. Niin hän on aina tehnyt ja niin tulee varmasti aina tekemäänkin. Hän ei muuta tapojaan ollenkaan, vaikka koko maailma taputtaisi hänen päätään kannustavasti ja ymmärtäisi.

Me ymmärrämme kyllä, mutta vain tiettyyn rajaan asti.

Vierailija
72/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Ap

Ap

Ap

Mun laskut maksaa eräpäivänä tililtäni pankki, jolle olen sen tehtäväksi antanut. Seuraan tietenkin että saldo riittää.

Vierailija
73/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotteko muuten vaikkapa auto-onnettomuuteen joutuneelle ihmiselle, että mitäs läksit? Sekin on oma valinta, eikö? 

Vierailija
74/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotteko muuten vaikkapa auto-onnettomuuteen joutuneelle ihmiselle, että mitäs läksit? Sekin on oma valinta, eikö? 

Googleta olkiukko.

Vierailija
75/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Ap

Ap

Ap

Niinpä, meidän laskumme. Mieheni maksaa meidän sähköt, vedet, roskiksen, nuohouksen, omat automenonsa, talon vakuutukset, minä maksan omat laskuni, ruuat jne. Me molemmat käymme töissä, velkaa ei ole ollut vuosiin ja rahaa jää hyvin säästöön. Olemme hoitaneet asiamme ihan normaaliin tapaan. Olemme alle 50 vuotiaita ja lapsia perheessä on kolme.

Vierailija
76/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankipa nyt vähän suhteellisuudentajua, ap.

Vierailija
77/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ystävä ei ole hänelle mitään velkaa, ja ymmärrän että aloitusteksti koettiin ärsyttäväksi. Olen siltikin yllättynyt, miten kylmästi suhtaudutaan velkakierteeseen ja ulosottoon joutumiseen. Totta kai omista veloista on kannettava vastuu, mutta niinhän ap on tehnyt? Ei kai kukaan pahuuttaan tai tahallaan joudu siihen tilanteeseen, että on ulosotossa vuosia.

Vierailija
78/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään ongelmat ovat valitettava juttu, mutta ei mitenkään harvinainen eikä niillä mitään empatiaa osteta. Mullakin on varsin paha diagnoosi, mutta itse kiskoin itseni kaivosta ja sairaus on ollut remissiossa 8 vuotta, koska tosissani hoidan sitä. Ja raha-asiani olen hoitanut aina.

Ehkä useimmat eivät osaa kuvitella tilannetta, jossa tehdään päättömästi kymmeniätuhansia velkaa, enkä osaa minäkään.

Ei ole empatiaan liittyvää.

Moni psyyketapaus on ihmisenä raskas, kuten varmaan itsekin silloin kun huonosti voin. Joten hoidapa itsesi kuntoon. Sitten voit pikkuhiljaa ansaita takaisin sen luottamuksen, jonka olet menettänyt.

Vierailija
79/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Täällä olen yhä. Enkä ymmärrä noita teidän sisäpiirijuttujanne, tämä on ensimmäinen kerta kun kirjoitan tänne tästä aiheesta. 

Ap

Aivan, ensimmäinen kerta, kun kirjoitat Tästä Aiheesta. Mutta tyylisi on liian tunnistettava, ja tapasi alapeukuttaa kaikki vastaukset.

Vierailija
80/116 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai.

Ap

Ap

Ap

Mun laskut maksaa eräpäivänä tililtäni pankki, jolle olen sen tehtäväksi antanut. Seuraan tietenkin että saldo riittää.

Näinhän se menee. Kun tekee töitä, niin rahaa tulee tilille ja kun rahaa on, voi sillä ostaa. Jos rahaa ei ole tilillä, niin silloin ei voi ostaa mitään. Näin ainakin minulle on opetettu, että tyhjästä ei voi nyhjäistä.

Saahan sitä lainaa, mutta kannattaa miettiä tarkasti onko rahkeita maksaa se takaisin. Kannattaa miettiä myös, ovatko ostokset sen väärti, että ne voi kierrättää ulosoton kautta.