Vanhempi kieltää lastaan syömästä lihaa - onko tämä muistakin järkyttävää?
Törmäsin äitiin, jotka kertoi kieltäneensä lastaan syömästä lihaa. Tämä äiti sanoi, että heidän perhe syö ainoastaan kasvisruokaa ja lihaa ei syödä koskaan. Perheen päiväkoti-ikäinen lapsi haluaisi syödä lihaa päiväkodissa, mutta äiti on kieltänyt. Äiti on todella tarkka siitä, että lapsi noudattaa kasvisruokavaliota niin kotona, päiväkodissa kuin vaikka lasten synttäreilläkin. Äiti kertoi perusteluksi tiukalle ruokavaliolle eettiset syyt ja kertoi itse olleensa ensin kasvissyöjä ja sittemmin vegaani jo pitkään.
Olin suoraan sanottuna järkyttynyt tuosta. Suosin itsekin kasvisruokaa meidän perheessä ja lapsi syö monipuolisesti kasviksia, mutta en ymmärrä tuollaista ruokavalioehdottomuutta lapsen kohdalla. Ei kävisi mielessäkään pakottaa lasta kasvisruokavaliolle, jos lapsi itse haluaisi syödä lihaa. Sen ymmärrän, että äiti voi päättää, että heillä kotona syödään vain kasvisruokaa, mutta ihan hyvin muualla voisi sitten syödä sitä, mitä on tarjolla.
Onko muistakin järkyttävää tällainen ehdottomuus lapsen ruokavalion suhteen?
Ap
Kommentit (28)
Älytöntä tuo on, lapsen pitää syödä mahdollisimman monipuolisesti.
Aivan oikein äiti on tehnyt, hän sentään pelastaa planeetan, päinvastoin kuin sinä.
Lasun paikka.
Täysikäisenä lapsi voi syödä mitä haluaa mutta siihen asti vanhempien tulisi tarjota monipuolista ruokaa johon kuuluu liha.
Jos lapsi itse pyytää lihaa, miksi sitä ei voisi syödä päiväkodissa?
Oota, käyn hakemassa popcornit, koska ihan kohta alkaa tappelu tästä provoaloituksesta.
Kyllä minusta lapsella on oikeus päättää itse syömisistään. Tietysti niissä rajoissa, ettei lapsen terveys vaarannu syömisten takia.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä tuo on, lapsen pitää syödä mahdollisimman monipuolisesti.
Joitain asioita on vain uhrattava jotta voi todistaa ympäröivälle yhteiskunnalle ideologinsa vahvuutta.
Pahoinpitely syytteen voi saada, jos noin tekee.
Ihan yhtä järkyttävää kuin että päätetään lapsen puolesta tämän sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta lapsella on oikeus päättää itse syömisistään. Tietysti niissä rajoissa, ettei lapsen terveys vaarannu syömisten takia.
Ovat ne karkitkin vaarallisia, ja sipsit yms. Harva vanhempi kieltää niitä lapseltaan.
Vierailija kirjoitti:
Aivan oikein äiti on tehnyt, hän sentään pelastaa planeetan, päinvastoin kuin sinä.
Heh.
Lihan sisältämät rasvahapot välttämättömiä aivojen kehitykselle, siksi apinatkin tuli alas puista ja kehittyivät ihmisiksi kun banaanien rinnalle tuli myös liha ruokavalioon.
Itse kärsin nuorempana todella monista allergioista, jotka rajoittivat ruokavaliota todella paljon. En ymmärrä, miksi kukaan vapaaehtoisesti rajoittaisi rankalla kädellä omaa tai toisen ruokavaliota. Paljon helpompaa on, jos pystyy syömään kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Oota, käyn hakemassa popcornit, koska ihan kohta alkaa tappelu tästä provoaloituksesta.
Ei kannata, tai näet vain, että Hakemaasi sivua ei voi
Eräs äiti kuvitteli tekevänsä samoin. Soitteli vielä perään, jos poikansa meni kylään jonnekin, että poika on sitten kasvisruokavaliolla muun perheen tavoin. Poika naureskeli äidin selän takana ja kertoi syövänsä lihaa koulussa ja muutenkin äidin silmän välttäessä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata, tai näet vain, että Hakemaasi sivua ei voi
Ai hitto, se on totta.. (odottelee mikrossa poksuvan pussin valmistumista)
Vierailija kirjoitti:
Ei pelasta kun on lapset tehnyt. Saastuttavin asia minkä voi yksittäinen ihminen tehdä.
Kotona tehköön mitä lystää, mutta kodin ulkopuolella ei kannata odottaa toisten pomppivan oman pillin mukaan.
Ei ole järkyttävää mielestäni.