Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoeroapua

Vierailija
21.02.2021 |

Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.

Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.

Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.

Kommentit (355)

Vierailija
1/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitapa oikeusaputoimistoon, neuvovat siellä miten tulee tehdä. Jos sinulla on pienet tulot, voit saada palvelun jopa maksuttomana. Ositus on tärkeää tehdä, ja osittaja katsoo, onko kohtuullista maksaa tasinkoa.

Vierailija
2/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitapa oikeusaputoimistoon, neuvovat siellä miten tulee tehdä. Jos sinulla on pienet tulot, voit saada palvelun jopa maksuttomana. Ositus on tärkeää tehdä, ja osittaja katsoo, onko kohtuullista maksaa tasinkoa.

Kiitos, näin täytyy varmaan tehdä! Kuulisin myös mielelläni kokemuksia siitä, jos joku pitkään avoliitossa ollut olisi saanut hyvitystä.

Tarkennuksena tilanteeseeni vielä, että meillä ei siis ole lapsia.

-ap

Vierailija
4/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole maksanut lainanlyhennyksiä, ei sinulla ole oikeutta osuuteen. Voit kysyä jostain pesänselvittäjältä vielä tarkennusta.

Vierailija
5/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole maksanut lainanlyhennyksiä, ei sinulla ole oikeutta osuuteen.

Ei kai se oikeasti näin voi mennä? Tavallaanhan olen mahdollistanut miehen omaisuuden kartuttamisen maksamalla vastikekulut.

Meillä on kylläkin aina ollut erilliset rahat ja tilit, enkä ole täysin tietoinen esim. siitä, minkä verran asuntovelkaa on jäljellä. Mies on aina ollut näistä asioista hyvin vähäsanainen, ja jostain syystä olen hyväksynyt sen.

-ap

Vierailija
6/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se oikeasti näin voi mennä? Tavallaanhan olen mahdollistanut miehen omaisuuden kartuttamisen maksamalla vastikekulut.

Meillä on kylläkin aina ollut erilliset rahat ja tilit, enkä ole täysin tietoinen esim. siitä, minkä verran asuntovelkaa on jäljellä. Mies on aina ollut näistä asioista hyvin vähäsanainen, ja jostain syystä olen hyväksynyt sen.

-ap

Ne katsotaan asumiskuluiksi jotka kuuluu yhtälailla sinulle jos olet asunossa kerran asunut. Vastikkeen osuus on melko halpa vuokra asunnosta.

Vierailija
7/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ositusta EI tehdä kun kyse on avoliitosta. Silloin on mahdollista tehdä omaisuuden erottelu, eli toisin sanoen ulkopuolinen henkilö kirjaa paperille, mitä kumpikin omistaa ja molemmat ottavat omansa. Lähtökohtaisesti sei ole oikeutta puolison asuntoon, ainoastaan sellaisessa tapauksessa voidaan tehdä poikkeus, jossa olet selvästi mahdollistanut puolison omaisuuden kerryttämisen. Vastike ja kotityöt ei sellaisia ole, vuokralla asuminen tai oman ostamimen yksin olisi todennäköisesti tullut sinulle kalliimmaksi.

Vierailija
8/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistat sen omaisuuden, joka on nimissäsi. Tuleeko tämä nyt yllätyksenä? Avoliitossa on näin.

Vierailija
9/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Vuokraa olet tavallaan maksanut tuolla vastikkeella. Eriasia jos olisit lyhentänyt lainaa niin voisit vaatiakkin hyvityksiä.

Vierailija
10/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas pakko sanoa, että huolehtikaa tytöt siitä, että koti on myös teidän nimissänne. Selvittäkää näitä asioita jo yhteen mennessä.

Vierailija
11/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa olet tavallaan maksanut tuolla vastikkeella. Eriasia jos olisit lyhentänyt lainaa niin voisit vaatiakkin hyvityksiä.

Ymmärrän kyllä, että minun on ollut edullisempaa asua näin kuin yksikseni. Silti tuntuu, ettei tämä ihan reilu tilanne ole.

-ap

Vierailija
12/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaat ap matkalaukun ja aloitat alusta.

Vierailija
13/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, että minun on ollut edullisempaa asua näin kuin yksikseni. Silti tuntuu, ettei tämä ihan reilu tilanne ole.

-ap

Tämä on nimenomaan reilu tilanne. Sekö olisi reilua, että joku voisi viedä osan omaisuudestasi, vaikka nimenomaan et ole mennyt naimisiin kyseisen ihmisen kanssa ja tehnyt näin selväksi, että ositusta ei ole eron myötä tulossa?

Vierailija
14/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä oikeusaputoimisto ja soita lakimiehelle. Tämä on tilanne jossa kannattaa vähän käyttää rahaa.

Neljä ystävääni on eronnut samankaltaisessa tilanteessa, kaksi käytti oikeusaputoimistoa ja kaksi lakimiestä.

Lakimiehet osuttavat omaisuuden maksetun mukaan nopeasti puoliksi. Oikeusaputoimisto käyttäneet saivat yhteielämäänsä käyttäneitä maksuistaan huolimatta 5 tai 10%.

Vierailija
15/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut asua halvalla. Nyt hankit uuden vuokrakämpän ja pakkaat kamat. Niin se menee.

Vierailija
16/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin mua ärsytti koko kysely, mutta sitten tajusin, että näitä pitäisi olla täällä koko ajan! Ehkä tällaiset aloitukset auttaisivat ihmisiä ymmärtämään, että asioita tulee miettiä ja järjestellä etukäteen ja ottaa vähän sitä omaa elämää hallintaan.

Suoraansanottuna jos olisin sun miehesi, en antaisi sulle mitään. Et ole maksanut lainaa, et edes tiedä paljon sitä on jne.

Niele tappiosi ja kävele pää pystyssä suhteesta ulos. Tiedät taatusti jotain oppineesi ja ensikerralla osaat toimia toisin.

Vierailija
17/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettet nyt ole katkeruuttasi kiskomassa mieheltä enempää? Olet maksanut vuokraa vastikkeen muodossa asumisesta ja kotitöitä tekemällä. Koti ei ole yhteinen, vaan kuuluu miehellesi.

Vierailija
18/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi myös omat fiilikset tilanteen suhteen vaihtelevat rajusti. Joka toinen päivä tuntuu siltä, että tekisi mieli vaan pakata kimpsut ja häipyä, ja etten kaikkien vaikeuksien jälkeen edes jaksaisi aloittaa mitään omaisuusvääntöä. Ja joka toinen päivä taas tuntuu, että olen ihan tyhmä, jos en edes yritä saada jotain hyvitystä näin pitkän yhteiselon jälkeen.

-ap

Vierailija
19/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettet nyt ole katkeruuttasi kiskomassa mieheltä enempää? Olet maksanut vuokraa vastikkeen muodossa asumisesta ja kotitöitä tekemällä. Koti ei ole yhteinen, vaan kuuluu miehellesi.

Itse asiassa en koe olevani katkera, vaikka syitä siihen totisesti olisi. En myöskään halua "kiskoa" mieheltä mitään sellaista, mikä ei minulle kuulu.

-ap

Vierailija
20/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ihan niin mene että Ap jäisi täysin puille paljaille. Pitkän (yli 5 vuotta) avoliiton purkautuessa ositusta voidaan sovitella (en muista onko tämä se tarkka termi mutta asiasisältö on sama) koska Ap on kuitenkin maksanut osan menoista ja mahdollistanut miehelle omistuksen kartuttamisen. Ja juuri tästä syystä jotkut pariskunnat eivät koskaan muuta yhteen vaikka kuinka viihtyisivät yhdessä, homma menisi vain erotilanteessa liian monimutkaiseksi kun kummallakin on lapsia ennestään ja kaikenlaista omaisuutta eri tavoin kertyneenä.

Yritä hommata oikeusaputoimistosta tätä puoltava kannanotto ja sopia tulevan exäsi kanssa asia järkevästi. Se on todella vaikeaa kun luultavasti kummallakin on tunteet pinnassa mutta silti paljon halvempaa kuin lakimiesten käyttäminen. Jos juristilinjalle lähdetään, teillä kummallakin on pian omansa eikä siinä mene kauan kun juristien lasku on 10-20 tuhannen euron haarukassa. Tuokin summa kannattaa mieluummin jakaa kuin käyttää juristeihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi