Avoeroapua
Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.
Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.
Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas pakko sanoa, että huolehtikaa tytöt siitä, että koti on myös teidän nimissänne. Selvittäkää näitä asioita jo yhteen mennessä.
En ole tyttö enkä todellakaan ostaisi osuutta tästä avopuolisoni ostamasta kiinteistöstä. Maksan puolet juoksevista kuluista (vakuutukset, sähkö ym.) koska täällä asun ja tätä asuntoa käytän kuten omaani, mutta en todellakaan haluaisi omistaa tästä nurkkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokraa olet tavallaan maksanut tuolla vastikkeella. Eriasia jos olisit lyhentänyt lainaa niin voisit vaatiakkin hyvityksiä.
Ymmärrän kyllä, että minun on ollut edullisempaa asua näin kuin yksikseni. Silti tuntuu, ettei tämä ihan reilu tilanne ole.
-ap
Mihin siis olet käyttänyt ne rahat, jotka olet säästänyt asumiskuluissa? 15 vuodessa olisit todennäköisesti voinut hankkia jo oman sijoitusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se vastike on ollut kuukaudessa ja mitä kaikkea siihen kuuluu?
Viimeisten vuosien ajan se on ollut noin 400 e/kk.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ihan niin mene että Ap jäisi täysin puille paljaille. Pitkän (yli 5 vuotta) avoliiton purkautuessa ositusta voidaan sovitella (en muista onko tämä se tarkka termi mutta asiasisältö on sama) koska Ap on kuitenkin maksanut osan menoista ja mahdollistanut miehelle omistuksen kartuttamisen. Ja juuri tästä syystä jotkut pariskunnat eivät koskaan muuta yhteen vaikka kuinka viihtyisivät yhdessä, homma menisi vain erotilanteessa liian monimutkaiseksi kun kummallakin on lapsia ennestään ja kaikenlaista omaisuutta eri tavoin kertyneenä.
Yritä hommata oikeusaputoimistosta tätä puoltava kannanotto ja sopia tulevan exäsi kanssa asia järkevästi. Se on todella vaikeaa kun luultavasti kummallakin on tunteet pinnassa mutta silti paljon halvempaa kuin lakimiesten käyttäminen. Jos juristilinjalle lähdetään, teillä kummallakin on pian omansa eikä siinä mene kauan kun juristien lasku on 10-20 tuhannen euron haarukassa. Tuokin summa kannattaa mieluummin jakaa kuin käyttää juristeihin.
Millä tavalla ap on mahdollistanut miehelle omistuksen kartuttamisen? Onko hän ollut lasten kanssa kotona, jotta mies on voinut tehdä uraa? Ei, hän on maksanut vastikkeen, joka on vähemmän kuin vuokra avoimilla markkinoilla.
Asia voi teoriassa kääntyä jopa niin päin, että mies hakee ap:lta ositusta, koska on mahdollistanut tämän edullisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Tässä taas pakko sanoa, että huolehtikaa tytöt siitä, että koti on myös teidän nimissänne. Selvittäkää näitä asioita jo yhteen mennessä.
Jos vastikkeen hinnalla saisi asua, niin ei kyllä olisi mitään mielenkiintoa ostaa asunnosta osuutta ja samalla ottaa vastuu kaikista riskeistä ja remonteista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että olet katkera, mielestäni sinua on kusetettu. Olet ollut naiivi ja antanut sen tapahtua. Mutta ne on nyt oppirahoja, laki on miehesi puolella.
Minulle kävi vähän samoin, suostuin asumaan itselleni liian kalliisti, mies ei suostunut muuttamaan sellaiseen, mihin minullakin olisi ollut varaa lyhentää lainaa. Tai asua vuokralla ja säästää. Hänellä oli paremmat tulot, jotenkin kuvittelin että hänen siksi kuuluu saada määrätä. Varmaan myös huonoa itsetuntoa, ja kotona opittu, että mies on perheen pää ja tietää mikä meille on hyvästä.
Ei hän olisi pystynyt maksamaan lainaa eikä pitämään taloa kunnossa ilman minun panostani myöskään.
Nykyään ymmärrän, että parisuhteissa on paljon taloudellista väkivaltaa, jota ei itsekään tunnista, alistuu vaan ja on hämmentynyt.
Meidän tapauksessa mies oli vanhempi, eronnut ja hyvissä töissä, hänellä myös lapsia. Olin nuori, nätti ja nöyrä opiskelija, hän päätti miten asutaan ja ollaan ja lomaillaan, ja jäin silti hänelle velkaa aina niistä. Lisäksi hoidin hänen lapset kun hän oli pitkillä työmatkoilla.
Varoituksen sana tytöt, älkää olko kuten minä, ansaitsette parempaa. Tuollainen epätasa-arvo suhteessa ei johda teille mihinkään hyvään.
Nykyään olen eronnut ja minulla on oma asuntolaina, mutta ikinä talouteni ei tule siihen malliin, mihin se olisi tullut tasa-arvoisessa suhteessa.
Missä ihmeessä se kusetus on tapahtunut? Ap ei ilmeisesti olisi missään vaiheessa pystynyt maksamaan puolta asuntolainasta, joten sellaisesta vaihtoehdosta ei ilmeisesti ole edes keskusteltu. Sen sijaan hän on saanut asua erittäin edullisesti viimeiset 15 vuotta ja nauttia mukavuuksista, joihin hänellä ei olisi ollut mitään mahdollisuutta omilla rahoillaan. Hän olisi koko tämän ajan voinut sijoittaa asumisesta säästyvää rahaa esimerkiksi sijoitusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastikkeen hinnalla saisi asua, niin ei kyllä olisi mitään mielenkiintoa ostaa asunnosta osuutta ja samalla ottaa vastuu kaikista riskeistä ja remonteista.
Tärkeintä on tietysti olla tietoinen omista oikeuksista ja velvollisuuksista. Ei tietenkään tarvitse omistaa mitään, mitä ei halua. Kunhan on tietoinen siitä, että tilanne saattaa olla vuosien päästä tämä ap:n kuvailema.
Vierailija kirjoitti:
Mihin siis olet käyttänyt ne rahat, jotka olet säästänyt asumiskuluissa? 15 vuodessa olisit todennäköisesti voinut hankkia jo oman sijoitusasunnon.
Olen jo muutaman vuoden ajan säästänyt jokaisen liikenevän euron. Sellaisia summia minulla ei kuitenkaan ole kasassa, että esimerkiksi asunnon osto onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo muutaman vuoden ajan säästänyt jokaisen liikenevän euron. Sellaisia summia minulla ei kuitenkaan ole kasassa, että esimerkiksi asunnon osto onnistuisi.
Tämä oli siis -ap:n vastaus, vaikka jäi merkitsemättä.
Oikeusaputoimisto auttaa vain tosi köyhiä. Itse en saanut sieltä apua. Puhelu loppui siihen, kun kysyivät tulojani. Oli liian isot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutat vuokralle, kuten muutkin kaltaisesi pienituloiset yksineläjät. Avoliittosi on ohi, etkä enää voi nauttia exäsi omaisuudesta ja tuloista, vaan sinun on pärjättävä omillasi.
Kun ymmärrät tämän, olet valmis kohtaamaan elämän seisten omilla jaloillasi. Tsemppiä itsenäiseen elämään!
Miten niin ap on mahdollistanut miehen lainanmaksun? Ilmaiseksiko ap:n olisi pitänyt saada asua vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli periaatteessa olisit tuon säästetyn summan verran pystynyt maksamaan lainanlyhennyksiä. Jos olisit niin tehnyt, niin sinulla olisi nyt oikeus vastaavankokoiseen korvaukseen mieheltäsi.
Nyt sinulla on se sama summa säästössäsi. Asia kunnossa, ole tyytyväinen ja aloita oma elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa voi olla edellytyksiä hyvityksen vaatimiselle, se pitää vain tehdä määräajassa ja lain vaatimalla menettelyllä, joko pesänjakaja tai kanteella tuomioistuimeen, viimeistään 6 kk omaisuuden erottelusta.
Lakiavopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta
Olettepas te ääliöitä kun alapeukutatte tosiasioita, katsokaa se laki ensin, on selkosuomella kirjoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni omistaa perheemme talon. Näin ollen hän myös maksaa siihen liittyvät kustannukset: laina, remontit, taloon ja pihanhoitoon liittyvät hankinnat, tontin vuokra yms. Minä en maksa mitään kuluja "vuokrana" eikä hän myöskään vaadi sitä. Hän on itse päättänyt ostaa tämän talon, joten ei ole minun vastuullani maksaa. Osallistun ruokakuluihin, lapsen kuluihin yms. Netti, sähkö ja vesi kuuluu molempien maksettavaksi. On myös itsestään selvää, että jos ero tulee ja asumme edelleen tässä talossa, koko talo kuuluu hänelle.
Kannattaisiko tällaiset asiat miettiä ennen kuin muuttaa toisen omistamaan asuntoon ja sopia mitä kuluja maksaa ja miksi, ja olisiko mahdollista kuluja maksamalla saada osa talon omistuksesta itselleen? Eikä vasta sitten kun sukset menee ristiin... Mun mielestä sul ei oo taloon mitään oikeuksia, olet vain hyväntekeväisyyteenä (tai "vuokrana") maksanut vastikkeen. Mieti ensi kerralla tarkemmin.
Miten pystyt katsomaan itseäsi peiliin? Minä en voisi. En voisi kuvitellakaan asuvani toisen kustannuksella. Pidän itsestään selvänä, että kaikki juoksevat kulut jaetaan puoliksi, vaikka mies omistaa kiinteistön. Silti maksan vähemmän kuin jos asuisin vuokralla tai lyhentäisin asuntolainaa ja maksaisin vastiketta omasta. Halusin kasvihuoneen ja oli päivänselvää, että maksan sen. Ensi kesänä haluan pienen terassin ja on itsestäänselvää, että maksan sen. En tietenkään saa niitä mukaani, jos eroamme, mutta siinä vaiheessa on isompiakin murheita kuin muutamat sataset tai pari tonnia, joista olen kuitenkin itse ehtinyt nauttia useamman vuoden.
Ainoa, mitä en maksa puoliksi, on tulevat isot peruskorjaukset, joissa puhutaan jopa kymmenistä tuhansista (esim. lämmitysjärjestelmän vaihto). Niitä lyhentelen pikkuhiljaa, koska lisääväthän ne omaakin asumismukavuuttani. Mutta hankintahetkellä puoliso kiinteistön omistajana on se, joka ne maksaa. Pieniin korjauksiin ja remontteihin osallistun 50/50 paitsi jos kyse on jostain, mitä vain mies haluaa, ihan vastaavasti kuin minä maksan itse edellä mainitsemani terassin ja kasvihuoneen ja mahdolliset muut jutut, joita vain minä haluan.
Summan, joka minulla jää säästöön, kun pystyn asumaan näin edullisesti, laitan joka kuukausi osaksi rahastoihin, osaksi säästötilille.
Vierailija kirjoitti:
Oikeusaputoimisto auttaa vain tosi köyhiä. Itse en saanut sieltä apua. Puhelu loppui siihen, kun kysyivät tulojani. Oli liian isot.
Ap ei ole maininnut mitään, mikä voisi johtaa tasingon saamiseen. Hän ei tarvitse lakiapua.
Jos taas kämppä paljastuisi homepommiksi, niin arvaan ettei ap osallistuisi siihen kuitenkaan. Mutta nyt haluaa rusinat pullasta.
Mitä sellaista olet antanut yhteiseen elämäänne mistä mies on hyötynyt?
Ja vastaavasti mitä sellaista panosta mies on antanut mistä sinä olet hyötynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei ole maininnut mitään, mikä voisi johtaa tasingon saamiseen. Hän ei tarvitse lakiapua.
Yhteistalouden hyväksi annetuksi panokseksi katsotaan:
1) työ yhteisen talouden tai toisen avopuolison omistaman omaisuuden hyväksi;
2) varojen käyttö yhteiseen talouteen;
3) varojen sijoitus toisen avopuolison omistamaan omaisuuteen; tai
4) muu näihin verrattava toiminta.
En kyllä valittaisi, jos vastikkeen hinnalla on saanut asua eikä ole tarvinnut huolehtia remonteista ym. kuluista. Melko huoletona elämää on ollut. Kuinka paljon se vastike on ollut kuukaudessa ja mitä kaikkea siihen kuuluu?