Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoeroapua

Vierailija
21.02.2021 |

Tarvitsisin neuvoja tai näkemyksiä hankalaan tilanteeseen. 15 vuoden avoliitto on päättymässä, koska yhteiselo on käynyt mahdottomaksi. Asumme miehen omistamassa asunnossa ja asuntoa on vaihdettu isompaan pari kertaa vuosien aikana. Miehellä on lisäksi muutakin omaisuutta (mökki ja auto), mutta myös vielä jonkin verran asuntovelkaa.

Suhteen alkuvaiheessa olin opiskelija, nyttemmin matalapalkkaisessa työelämässä, mutta olen koko suhteemme ajan maksanut kodin vastikekulut. Lisäksi olen tietenkin osallistunut ruokamenoihin, mutta mies on enimmäkseen hoitanut sähkö-, netti- yms. laskut. Oikeastaan kaikki kotityöt ovat olleet myös kontollani.

Tiedän, että omistusasiat olisi ollut järkevää hoitaa toisin/kuntoon, mutta tilanne on nyt tämä. Oikeudentajuni sanoo että tästä yhteisestä kodista jokin osuus kuuluisi minullekin. Miehen muuhun omaisuuteen minulla ei tietenkään ole minkäänlaista intressiä. Miten asiaa tulisi lähteä setvimään? Onko minulla ylipäätään mahdollisuuksia johonkin hyvitykseen? Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta.

Kommentit (355)

Vierailija
61/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tunteesi väärinkohtelusta on oikeutettu. Mutta olet itse sallinut sen. Ymmärrätkö tämän? Se missä tilanteessa olet, ei ole reilua eikä oikein parisuhteessa. Mutta sinun olisikin pitänyt lähteä tuollaisesta parisuhteesta jo aikaa sitten.

Laiton tuollainen parisuhde ei ole.

Olet alistettu ja alistunut, sallinut ainakin taloudellista väkivaltaa osaamatta pitää puoliasi. Varmaan on ollut myös henkistä ja seksuaalista väkivaltaa. Sellaista on vähättely, haukkuminen, kerrat jolloin olet kokenut ettet voi sanoa ei, tai olet tuntenut että sinun täytyy.

Olet vähintäänkin terapian tarpeessa. Voisit miettiä, onko synnyinkotonasi ollut tasa-arvoinen parisuhde ja perhe, onko sinulla tai naisilla perheessäsi ollut sama arvo ja oikeudet kuin perheen miehillä.

Myös kannattaa lukea läheisriippuvuudesta.

Vierailija
62/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni omistaa perheemme talon. Näin ollen hän myös maksaa siihen liittyvät kustannukset: laina, remontit, taloon ja pihanhoitoon liittyvät hankinnat, tontin vuokra yms. Minä en maksa mitään kuluja "vuokrana" eikä hän myöskään vaadi sitä. Hän on itse päättänyt ostaa tämän talon, joten ei ole minun vastuullani maksaa. Osallistun ruokakuluihin, lapsen kuluihin yms. Netti, sähkö ja vesi kuuluu molempien maksettavaksi. On myös itsestään selvää, että jos ero tulee ja asumme edelleen tässä talossa, koko talo kuuluu hänelle.

Kannattaisiko tällaiset asiat miettiä ennen kuin muuttaa toisen omistamaan asuntoon ja sopia mitä kuluja maksaa ja miksi, ja olisiko mahdollista kuluja maksamalla saada osa talon omistuksesta itselleen? Eikä vasta sitten kun sukset menee ristiin... Mun mielestä sul ei oo taloon mitään oikeuksia, olet vain hyväntekeväisyyteenä (tai "vuokrana") maksanut vastikkeen. Mieti ensi kerralla tarkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avo- ja avioliitolla ei ole suurtakaan juridista eroa. Avioliitto on kuitenkin järkevä juuri siksi, että sen purkautuessa ei ole mitään epäselvyyttä siitä, miten varat jaetaan.

Avoliitossa joutuu käyttämään juristia saadakseen omansa, jos suhteen toinen osapuoli on mäntti. Kommenteissa näkyy näitä kostonhaluisia, jotka pitävät naista suhteessa prostituoituna/ siivoojana/ kokkina/ pyykkärinä/ sihteerinä, mutta eivät sitten suhteen lopussa haluakaan maksaa palkkaa. Huijareita.

Höpinät keskinäisestä vuokranmaksusta voi unohtaa, sillä ei ole mitään merkitystä. Sensijaan merkitystä on sillä, että asuntolainaa on lyhennetty suhteen kestäessä.

Kumpi on maksanut, ei merkitse mitään, etenkin jos toinen on samalla huolehtinut juoksevista menoista. Tilioteet ja kuitit esiin. Ne todistavat, että kulut on jaettu.

Mutta juuri tällaisten epäsuhtaisten tilanteiden vuoksi suosittelen, ettette muuta kenenkään kanssa yhteen ilman varojen siirtoa kummankin nimiin ja ilman keskinäistä testamenttia. Avio on helpompi eikä maksa mitään.

Vierailija
64/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tunteesi väärinkohtelusta on oikeutettu. Mutta olet itse sallinut sen. Ymmärrätkö tämän? Se missä tilanteessa olet, ei ole reilua eikä oikein parisuhteessa. Mutta sinun olisikin pitänyt lähteä tuollaisesta parisuhteesta jo aikaa sitten.

Olet alistettu ja alistunut, sallinut ainakin taloudellista väkivaltaa osaamatta pitää puoliasi. Varmaan on ollut myös henkistä ja seksuaalista väkivaltaa. Sellaista on vähättely, haukkuminen, kerrat jolloin olet kokenut ettet voi sanoa ei, tai olet tuntenut että sinun täytyy.

Olet vähintäänkin terapian tarpeessa. Voisit miettiä, onko synnyinkotonasi ollut tasa-arvoinen parisuhde ja perhe, onko sinulla tai naisilla perheessäsi ollut sama arvo ja oikeudet kuin perheen miehillä.

Siis mitä?? Ap on asunut vastikkeen hinnalla toisen asunnossa!! Mistä vedit aasinsillan johonkin seksuaalisen väkivaltaan?? :,D

Vierailija
65/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole kyllä kertonut mitään mikä viittaa taloudelliseen väkivaltaan.

Vierailija
66/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni omistaa perheemme talon. Näin ollen hän myös maksaa siihen liittyvät kustannukset: laina, remontit, taloon ja pihanhoitoon liittyvät hankinnat, tontin vuokra yms. Minä en maksa mitään kuluja "vuokrana" eikä hän myöskään vaadi sitä. Hän on itse päättänyt ostaa tämän talon, joten ei ole minun vastuullani maksaa. Osallistun ruokakuluihin, lapsen kuluihin yms. Netti, sähkö ja vesi kuuluu molempien maksettavaksi. On myös itsestään selvää, että jos ero tulee ja asumme edelleen tässä talossa, koko talo kuuluu hänelle.

Kannattaisiko tällaiset asiat miettiä ennen kuin muuttaa toisen omistamaan asuntoon ja sopia mitä kuluja maksaa ja miksi, ja olisiko mahdollista kuluja maksamalla saada osa talon omistuksesta itselleen? Eikä vasta sitten kun sukset menee ristiin... Mun mielestä sul ei oo taloon mitään oikeuksia, olet vain hyväntekeväisyyteenä (tai "vuokrana") maksanut vastikkeen. Mieti ensi kerralla tarkemmin.

Jos olette aviossa, puolet kaikesta on sinun. Ellette ole, olet hyväuskoinen, hyväksikäytetty hölmö, joka olet kartuttanut omaisuutta miehellesi. Silloin joudut eron tai kuoleman tapahtuessa ottamaan omasi lakiteitse. Nämä asiat ovat juridiikkaa, ei fiilistä. Sinä mutuilet, varmaan tulit tiineeksi nuorena vahingossaja jätit koulut kesken.

Miten tyhmä voi olla 😖😖😖😖😖

Vierailija
67/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, kun täällä on varmaan niin paljon väärää tietoa. Tsekkaa tämä: https://www.minilex.fi/a/ero-avoliitosta-miten-hoitaa-ja-mist%C3%A4-alo…

Tuolla sanotaan näin: "Avopuolisolla voi olla oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta ja yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella."

Vierailija
68/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko päättänyt lopettaa suhteenne ja mies ei halua vai hän ei vielä tiedä siitä mitä aiot?

Mitä tarkoittaa aloituksessasi lause -'Joutuisin hoitamaan asiaa pitkälti yksin, sillä mies ei suostu edes keskustelemaan eron mahdollisuudesta'.

Mikä on eron tausta, haluatko hieman avata? Jommallakummalla toinen?

Miehellä on riippuvuusongelma, joka on tehnyt elosta mahdotonta. Apua hän ei suostu hakemaan. Ongelmansa myötä hän on muuttunut ihmisenä sellaiseksi, jonka kanssa en voi elää. Itse hän ei tätä näe eikä myöskään halua erota.

-ap

Vierailija
69/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmasti jäänyt säästöön paljon rahaa nuista vuosista kun mies maksanut suurimman osan kaikesta.

Vierailija
70/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
71/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani ap:n puolesta mutta tämähän on selkeä case, mies alistaa sinua taloudellisesti ja on varmistanut ettet pääse omillesi.

Kun kerrot että ero edessä et saa penniäkään sorry.

Vierailija
72/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoliitto päättyy silloin, kun puolisot eivät enää asu yhdessä. Avoliitossa kumpikin avopuoliso säilyttää oman omaisuutensa, joten avoliiton päättyessä omaisuus jaetaan lähtökohtaisesti sen mukaan, mitä kumpikin omistaa. Avopuolisot ovat voineet hankkia myös yhdessä omaisuutta, kuten asunto-osakkeet tai kiinteistön, ja tällöin omaisuus jaetaan puoliksi avoliiton päättyessä. On siis syytä huomata, että hankittaessa yhdessä omaisuutta molemmat avopuolisot kannattaa merkitä ostajiksi ja säilyttää asiaan liittyvät kuitit. Jos vain toinen avopuoliso merkitään ostajaksi, kuuluu omaisuus hänelle avoliiton päättyessä. Avoparilla voi olla myös sellaista omaisuutta, jonka omistajuudesta ei ole erikseen sovittu. Tällöin oletetaan, että kumpikin omistaa yhtä suuren osuuden ja omaisuus jaetaan puoliksi.

Jos avoliitto on kestänyt vähintään viisi vuotta tai parilla on tai on ollut yhteinen lapsi tai yhteisessä huollossa oleva lapsi, sovelletaan lähtökohtaisesti tällöin avoliittoon lakia avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta, eli avoliittolakia. Tällöin, jos avopuolisoiden omaisuuden jaosta tulee riitaa, voivat avopuolisot hakea käräjäoikeudelta pesänjakajaa omaisuuden erottelua varten. Puolisot voivat lisäksi varautua mahdolliseen avoeroon. Puolisot voivat nimittäin sopimuksella sopia siitä, miten heidän omaisuutensa jaetaan avoeron tullen. Puolisot voivat tehdä sopimuksen omaisuuden jaeosta myös eron jälkeen, mutta tämä ei kuitenkaan aina onnistu, sillä avopuolisoiden välit voivat olla hyvin tulehtuneet.

Vierailija
73/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole maksanut lainanlyhennyksiä, ei sinulla ole oikeutta osuuteen.

Ei kai se oikeasti näin voi mennä? Tavallaanhan olen mahdollistanut miehen omaisuuden kartuttamisen maksamalla vastikekulut.

Meillä on kylläkin aina ollut erilliset rahat ja tilit, enkä ole täysin tietoinen esim. siitä, minkä verran asuntovelkaa on jäljellä. Mies on aina ollut näistä asioista hyvin vähäsanainen, ja jostain syystä olen hyväksynyt sen.

-ap

Ei kai vastikkeen maksaminen ole mitään omaisuuden kartuttamista vaan kulujen maksamista. Maksoin vastikkeen eksän asunnossa ja mielestäni se oli super edullista asumista ja samalla sain säästettyä mukavasti verrattuna aiempaan vuokran maksuun. 

Vierailija
74/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua, kun täällä on varmaan niin paljon väärää tietoa. Tsekkaa tämä: https://www.minilex.fi/a/ero-avoliitosta-miten-hoitaa-ja-mist%C3%A4-alo…

Tuolla sanotaan näin: "Avopuolisolla voi olla oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta ja yhteistalouden purkaminen yksinomaan omistussuhteiden perusteella johtaisi perusteettoman edun saamiseen toisen kustannuksella."

Tuossa ei sanota, että ap:lle kuuluu puolet.

Vierailija
75/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole maksanut lainanlyhennyksiä, ei sinulla ole oikeutta osuuteen.

Ei kai se oikeasti näin voi mennä? Tavallaanhan olen mahdollistanut miehen omaisuuden kartuttamisen maksamalla vastikekulut.

Meillä on kylläkin aina ollut erilliset rahat ja tilit, enkä ole täysin tietoinen esim. siitä, minkä verran asuntovelkaa on jäljellä. Mies on aina ollut näistä asioista hyvin vähäsanainen, ja jostain syystä olen hyväksynyt sen.

-ap

Olethan sinäkin hyötynyt. Olet saanut asua pelkillä vastike kuluilla.

Näin. Ja jos mies alkaa listata menneisyyttä, niin meniskö jotenkin näin:

Iso asunto vapaassa käytössä, josta ap maksanut 200e/kk "vuokraa" ja omat ruokansa ja yhteisiä syötäviä. Auto ja kuski ilmaiseksi. Kenties auto omassakin käytössä. Mökkeilyä ja lomia ilman kuluja.

Opiskelut ilman lainanottoa tai muita kustannuksia. Itse maksettu oppimateriaali? Muu siihen liittyvä?

Mies maksanut lainaa ja osuuden vastikkeestaan, sekä muut laskut.

Onpas ollut helpot ja mukavat oltavat. Omat ruokansa ja vaatteensa ostanut, hieman asumisestaan maksanut. Kaikki hyvä loppuu aikanaan. En valittais, paitsi surisin omaa tyhmyyttäni tällä hetkellä.

Vierailija
76/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on asunut avoliitossa yli 7v niin se voidaan rinnastaa avioliittomaiseksi tilanteeksi, mutta oliko siinä sitten oltava se yhteinen lapsi...

Vierailija
77/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kiittäisin miestä kauniisti siitä, että olen saanut asua puoli-ilmaiseksi ja kysyisin, onko se hänelle ok vai haluaako hän vielä enemmän kompensaatiota.

Vierailija
78/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa voi kantaa oman kortensa kekoon myös tekemällä kotityöt, mutta tiedä sitten onko avoliitossa tuolla merkitystä.

Vierailija
79/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tyhmyys tulee kyllä ilmi lukutaidosta. Kysytään AVOliitosta niin vastataan kuola roiskuen AVIOerosta.

Vierailija
80/355 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoo maksaneensa yhteisistä kuluista vastikkeen ja puolet ruuista. Mies on maksanut kaikki laskut, asunnon, auton, mökin ja puolet ruuista.

Jos tuossa joku on taloudellisesti alistettu, niin se on ap:n mies, ei ap.