Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen teko ja rahatilanne

epätoivoinen
17.02.2021 |

Olemme mieheni kanssa suunnittelemassa perheen perustamista tulevaisuudessa. Taloutemme toimii pitkälti siten, että siirrämme yhteiselle taloustilille samat summat mistä maksetaan yhteiset menot ja sitten loppupalkka on omaan käyttöön.

Tilanteemme ovat yksilöinä kovin erilaiset. Miehelläni on sekä säästöjä että omaisuutta. Minulla ei ole mitään muuta, kuin velkaa. Tilanne ahdistaa minua aivan suunnattomasti. Olemme jo sen ikäisiä, ettei lapsen teon lykkääminen onnistu vuosia.

Minun pelkoni on, että mitä ihmettä teen, jos teemme lapsen ja sitten jotain kävisi (mies kuolee, rakastuu toiseen ja lähtee) niin miten pärjäisin rahallisesti. Pidän rahatilannettani niin heikkona, etten yksin tai toisen velallisen kanssa edes harkitsisi lapsen tekoa. Velkani on opintolaina mukaanlukien noin 18k€, tämä summa ei taas ole miehen näkövinkkelistä suuri, mutta minulle on, koska ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Emme ole naimisissa ja asumme miehen omistamassa asunnossa (mies hoitaa oman asuntolainansa). Miten muut ovat ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita?

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me mietitty rahaa kun tehtiin 3 lasta, eikä ole rahat loppuneet. Lapsi on lopulta halpa, ei se mitään 10 000 maksa.

Vierailija
82/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi vaikka, älä tee lapsia? Ei kaikilla ole siihen varaa ja hyvä niin, maailmassa on jo tarpeeksi (liikaa) ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies on niin tyhmä että menee naimisiin ilman avioehtoa, ei sen kanssa kannata kyllä lastakaan tehdä. Tyhmyyskin voi periytyä.

Vierailija
84/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nettotulot 4400€ eikä vielä näillä tuloilla harkita. Katsellaan jos ne parin vuoden sisään vähän nousisi.

Vierailija
85/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Ap on kertonut tässä ketjussa, että hän on hyvin työllistävällä alalla ja bruttotulot 3000-3800€/kk

Minun mielestäni on epäreilua, jos vaikka avoliitossa mies tekee rankkaa duunia ja tienaa mukavasti, niin hänen pitäisi omasta palkastaan elättää puolisoaan ja maksaa tämän omat menot. Jos nainen on pienituloisempi, täytyy hänen sopeuttaa omat menot tuloihinsa.

Perheessä ei voi olla kahta eri elintasoa.

Mies ei ole persaukinen velallinen. Aloittaja on itse velkansa tehnyt. Aloittaja siis etsii samanlaisen köyhän luuserin kuin itsekin on. 

Vierailija
86/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että lakkaatte laskemasta mitkä ovat kenenkin rahoja ja alatte elämään perheenä. Edellyttäen tietenkin, että aiotte jatkossakin pysyä yhdessä ja haluatte toistenne ja tulevan lapsenne parasta.

Vierailija
87/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nettotulot 4400€ eikä vielä näillä tuloilla harkita. Katsellaan jos ne parin vuoden sisään vähän nousisi.

Ette siis vaan osaa.

Vierailija
88/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen jatkaa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä tekisi lasta miehen kanssa, joka on sitä mieltä, ettei lasten äiti ja lapset saa HYÖTYÄ hänestä mitenkään. Oikeasti rakastava hyvä isä ja puoliso antaisi vaikka kaikki rahansa ja omaisuutensa, jotta hänen perheellään olisi hyvä olla. Aivan sairas ajattelu sun miehellä ap, eroa.

N30

Mieheni on ihana ihminen, mutta valitettavasti katkeroituvaa ihmistyyppiä. Hän varmasti pitää minusta ja lapsista huolta, jos ja kun olemme yhdessä. Eron sattuessa häntä ei varmasti enää kiinnostaisi se, miten minä pärjään ja se minua tässä pelottaakin. Miten minä pärjään eron sattuessa velkaisena kahden lapsen kanssa! En halua laskea kaikkea tukien ja elareiden varaan. 

Ap mieti mitä se kertoo miehestä jos eron sattuessa lakkaa välittämästä lastensa äidistä? Miksi ihmeessä suostut tähän. 

Vierailija
89/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa nyt ei ole enää mitään järkeä. Ette halua vielä lasta. Tekosyyksi riittää mikä vain.

Vierailija
90/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole naimisissa, ainoastaan avoliitossa. Mies on puhunut avioehdosta naimiin mentäessä (lähinnä kai siis haluaa turvata suvunsa mökin, oman tulevan perinnön jne). En haluaisi vaikuttaa siltä, että olen rahan perässä, mutta en tiedä miten turvata oma tulevaisuus jos jotain käy. Kuten sanottu, ilman miehen hyvää rahatilannetta en edes harkitsisi lapsia.

Miehen on ihan kohtuullista turvata avioehdolla suvun mökki ja tuleva perintönsä. Onhan ihan teidän sovittavissa se, että sinulle ja lapsille jää eron tai miehen kuoleman sattuessa kohtuullinen taloudellinen tilanne ja asunto. Käytännössä olet tämän asian suhteen miehen hyväntahtoisuuden varassa. Kannattaa neuvotella nämä asiat etukäteen ja pistää virallisesti papereihin.

Jos se mies kuolee, niin lapsi saa silloin perintönä miehen omaisuuden, samoin ne appivanhempiesi perinnöt ja lisäksi hänelle maksetaan eläkettä, koska isä on kuollut.

Samoin sinua kohdellaan yksinhuoltajana ja niin kuin mainittu, yhteiskunta tukee köyhää yksinhuoltajaa ruhtinaallisesti. Jos mies lähtee, lapsi ei eläkettä saa, mutta sinä saat ne elatusmaksut. Tuo, että oletat saavasi toisen työllään ansaitsemasta omaisuudesta osuuden, on kyllä törkeä ja kummallinen ajatus. Mahdollinen lapsenne sen toki ansaitsee.

Eihän tuo 18k velka edes mikään iso ole, mikset saa sitä lyhennettyä nyt kun ilmaiseksi asut ja kaksi ihmistä jakaa elämisen kulut. Mihin sinulta se loppupalkka kuluu?

Vierailija
91/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostuisiko mies auttamaan sua osittain noiden opintolainojen maksussa? Veisi sun stressiä pois ja voisitte keskittyä yhteiseen tulevaisuuteen.

En ole pyytänyt, eikä hän myöskään ole tarjoutunut. Päin vastoin, enemmän alleviivaa sitä, ettei hänen rahojen kuulu hyödyttää minua. Se ei ole haitannut, koska tämä suhde on rakkauteen perustuva. Lapset muuttavat sen, olen itse elänyt niukan lapsuuden enkä halua tilannetta että jään velkaisena yksin lapsen/lapsien kanssa ja eletään kädestä suuhun. 

Tällaisen miehen kanssa kannattaa tehdä selväksi etukäteen hyvin tarkkaan sekin, kuuluuko hänen rahojen hyödyttää hänen lapsiaankaan.

Vierailija
92/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja saa isot tuet.

Mitkä tuet? En minä saa kelalta mitään muuta yksinhuoltajille tarkoitettua tukea kuin lapsilisän yh korotuksen mikä on n. 50e/kk.

En minäkään. Mutta köyhä yksinhuoltaja saa. Esim. asumis- ja toimeentulotuet. Lisäksi lapsen harrastuksia tuetaan ja niihin voi myös seuroilta anoa lisätukea.

Vierailija
93/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tekisi lapsia ilman avioliittoa. Tutustupa ap avioliittolakiin, se on varsin sivistävää luettavaa:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1929/19290234

Vierailija
94/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea suunnitella tulevaisuutta jos näkee vain epäonnistumisia.

Vierailija
95/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suostuisiko mies auttamaan sua osittain noiden opintolainojen maksussa? Veisi sun stressiä pois ja voisitte keskittyä yhteiseen tulevaisuuteen.

En ole pyytänyt, eikä hän myöskään ole tarjoutunut. Päin vastoin, enemmän alleviivaa sitä, ettei hänen rahojen kuulu hyödyttää minua. Se ei ole haitannut, koska tämä suhde on rakkauteen perustuva. Lapset muuttavat sen, olen itse elänyt niukan lapsuuden enkä halua tilannetta että jään velkaisena yksin lapsen/lapsien kanssa ja eletään kädestä suuhun. 

Mitä rakkautta se sellainen on jossa ei haluta yhdessä puhaltaa yhteen hiileen esim. tuossa raha-asiassa? Jos mies kerran haluaa lapsia ja esteenä on sinun huolesi toimeentulostasi, sen ongelman voisi ratkaista helpostikin jos molemmilla on halua. Mies voisi osallistua siihen opintolainan lyhennykseen tai alkaa maksamaan sulle yksityistä eläkevakuutusta tai sitten kun lapsi syntyy, siirtää tilillesi tietyn summan rahaa kuukaudessa jos hoidat yhteistä lasta kotona.

Vaarana tuollaisen miehen kanssa on että hän toki haluaa lapsen, mutta ei suostu osallistumaan lapsen kuluihin vaan edelleen kerryttää omaisuuttaan lainojaan lyhentämällä, kun taas sinä laitat omat pienet tulosi lapsen tarvikkeisiin, ruokaan ja vaatteisiin.

Harkitsisin kyllä tarkkaan haluaisinko perustaa perheen tuollaisen miehen kanssa. Perhe on tosiaan yhteinen projekti. Nainen synnyttää lapset jonka takia työelämään tulee väkisinkin tauko ja urakehitys ei etene samoin kuin miehellä. Mies voi kompensoida tätä osallistumalla rahallisesti isommalla panoksella siihen perheprojektiin,

Vierailija
96/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se lapsen teko juuri mitään maksa. Teko ilmainen, synnytys pari sataa ja äitiyspakkauksen saa ilmaiseksi, sitten alkaa juosta lapsilisä satasen kuussa. Kyllä sillä lapsen ruuat ja vaatteet maksaa. En huolisi.

Vierailija
97/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltaja saa isot tuet.

Mitkä tuet? En minä saa kelalta mitään muuta yksinhuoltajille tarkoitettua tukea kuin lapsilisän yh korotuksen mikä on n. 50e/kk.

En minäkään. Mutta köyhä yksinhuoltaja saa. Esim. asumis- ja toimeentulotuet. Lisäksi lapsen harrastuksia tuetaan ja niihin voi myös seuroilta anoa lisätukea.

Jep, köyhät ihmiset saa tukia(myös köyhät pariskunnat) , mutta ap:n tulot on yli 3000e,silloin ei saa mitään tukia, paitsi lapsilisän.

Vierailija
98/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos lapsensaanti ei onnistuisikaan? Hylkäisikö ap:n mies ap:n tällöin tarpeettomana? Tai jos Ap sairastuisi tai joutuisi työttömäksi pitkäksi aikaa tai kaikkia ed.mainittuja? Ap sanoo, että suhde perustuu rakkauteen, mutta sanoisin, että mukana on myös pelottavan kylmää ja laskelmoivaa asennetta miehen puolelta. Mies ajattelee etujaan ja suunnittelee asioita potentiaalisen eron varalta. Ei hyvä lähtökohta. Ap, mieti, että haluatko myös sinä oikeasti lapsia ja kaksikin kpl? Vai teetkö miehen mieliksi?

Vierailija
99/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi ei tarvitse oikeasti paljoa. Tuoreille vanhemmille vain yritetään kaupata kaikkea turhaa, ja paljon lastentavaraa saa hankittua käytettynä. Vauva syö ekat 6kk pelkkää äidin tissiä. Tutit ja tuttipullot oli meillä ihan turhia. Pinnasänky on aivan turha, koska suurin osa vauvoista haluaa nukkua äidin kainalossa, missä ruoka on lähellä. Vauvan voi ihan hyvin käyttää suihkussa. Ei tarvita ammetta. Paras paikka vaipanvaihtoon on kylppärin lattialämmitetty lattia vaihtoalustalla. Se on lämmin eikä putoamisvaaraa kuten hoitopöydältä on. Eli pieni vauva ei käytännössä tarvi muuta kuin turvaistuimen, vaippoja ja vaatetta. Rattaat on kätevät, mutta mun vinkki on, että osta hyvät matkarattaat. Saat ne kätevämmin autoon ja ne toimii yhtä hyvin kuin normirattaat, mutta maksavat paljon vähemmän. Rattaitakin saa toki käytettynä.

Mitä lainalyhennyksiin tulee, niin jos sun mies on hyvätulonen, niin hän voi varmaankin auttaa sua lainalyhennyksissä silloin, kun tulosi pienenevät yhteisen lapsen vuoksi. Sopikaa asioista yhdessä etukäteen. Naimisiin kannattaa mennä jossain vaiheessa. Silloin omaisuutenne ovat käytännössä yhteistä.

Joskus se lapsi on iso!

23.02.2013

"Yksi lapsi maksaa 130 000 euroa"

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013022316710824

Vierailija
100/105 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni lapsi ei tarvitse oikeasti paljoa. Tuoreille vanhemmille vain yritetään kaupata kaikkea turhaa, ja paljon lastentavaraa saa hankittua käytettynä. Vauva syö ekat 6kk pelkkää äidin tissiä. Tutit ja tuttipullot oli meillä ihan turhia. Pinnasänky on aivan turha, koska suurin osa vauvoista haluaa nukkua äidin kainalossa, missä ruoka on lähellä. Vauvan voi ihan hyvin käyttää suihkussa. Ei tarvita ammetta. Paras paikka vaipanvaihtoon on kylppärin lattialämmitetty lattia vaihtoalustalla. Se on lämmin eikä putoamisvaaraa kuten hoitopöydältä on. Eli pieni vauva ei käytännössä tarvi muuta kuin turvaistuimen, vaippoja ja vaatetta. Rattaat on kätevät, mutta mun vinkki on, että osta hyvät matkarattaat. Saat ne kätevämmin autoon ja ne toimii yhtä hyvin kuin normirattaat, mutta maksavat paljon vähemmän. Rattaitakin saa toki käytettynä.

Mitä lainalyhennyksiin tulee, niin jos sun mies on hyvätulonen, niin hän voi varmaankin auttaa sua lainalyhennyksissä silloin, kun tulosi pienenevät yhteisen lapsen vuoksi. Sopikaa asioista yhdessä etukäteen. Naimisiin kannattaa mennä jossain vaiheessa. Silloin omaisuutenne ovat käytännössä yhteistä.

Joskus se lapsi on iso!

23.02.2013

"Yksi lapsi maksaa 130 000 euroa"

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013022316710824

Jos 2013 on ollut tuo tilanne niin mitähän se nyt sitten maksaa?

Enemmän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi