Lapsen teko ja rahatilanne
Olemme mieheni kanssa suunnittelemassa perheen perustamista tulevaisuudessa. Taloutemme toimii pitkälti siten, että siirrämme yhteiselle taloustilille samat summat mistä maksetaan yhteiset menot ja sitten loppupalkka on omaan käyttöön.
Tilanteemme ovat yksilöinä kovin erilaiset. Miehelläni on sekä säästöjä että omaisuutta. Minulla ei ole mitään muuta, kuin velkaa. Tilanne ahdistaa minua aivan suunnattomasti. Olemme jo sen ikäisiä, ettei lapsen teon lykkääminen onnistu vuosia.
Minun pelkoni on, että mitä ihmettä teen, jos teemme lapsen ja sitten jotain kävisi (mies kuolee, rakastuu toiseen ja lähtee) niin miten pärjäisin rahallisesti. Pidän rahatilannettani niin heikkona, etten yksin tai toisen velallisen kanssa edes harkitsisi lapsen tekoa. Velkani on opintolaina mukaanlukien noin 18k€, tämä summa ei taas ole miehen näkövinkkelistä suuri, mutta minulle on, koska ei ole säästöjä eikä omaisuutta. Emme ole naimisissa ja asumme miehen omistamassa asunnossa (mies hoitaa oman asuntolainansa). Miten muut ovat ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurempi vaara on se, että nainen lähtee lätkimään ja mies joutuu maksamaan elarit.
Joutuu???? Kuule joutuu se mies maksamaan lapsensa kuluja liitossakin. Millainen mies ei elätä OMAA lastaan? Kuinka tyhmä sä olet??? Älä stana ikinä lisäänny, jooko?
Tyypillinen palstapeikko, oman lapsen kuluja ei aio maksaa. Loinen.
Se on jännä, kun jotkut tyypit lisääntyvät huolettomasti, vaikka ovat pitkäaikaistyöttömiä ja sitten valittavat huonoa rahatilannetta. Sitten taasen pariskunnat, joilla on työpaikat, asunnot ja kaikki ok, eivät uskalla hankkia lapsia kun epäilevät miten rahat riittävät.
epätoivoinen jatkaa kirjoitti:
Miehen ehdotus minun huoleeni esim. eron sattuessa oli juurikin tuo, että kyllä yhteiskunta pitää sitten minusta huolen. Ymmärrän, että on oma ongelmani olla velkainen eikä minulle kuulu penniäkään miehen ansaitsemasta rahasta ja omaisuudesta, eikä tämä olisi ongelma jos emme olisi tekemässä lapsia. Lapset muuttaa kaiken, jos jäisin lapsen/lapsien kanssa yksin, se olisi todella kuolettava isku minun henkilökohtaiseen talouteen. Tästä syystä en tekisi lapsia, ellei miehen rahat olisi turvana, mutta eron sattuessa ne eivät turvaa enää minua mitenkään.
Olen kuitenkin onneksi alalla jossa riittää töitä, palkka-haarukka alalla on bruttona 3000-3800 euroa.
Sinullahan on ihan hyvä palkka. Jos et ole vielä tehnyt, niin sinun pitää tehdä kuluseuranta ja karsia sieltä kaikki tarpeeton pois. Sitten lyhennät velkoja mahdollisimman paljon, mutta säästät samalla pahanpäivänvaraa. Voiko ahdistuksesi johtua siitä, että tilanne ei ole sinulle selvillä?
Kun tulet raskaaksi, saat kuitenkin liki vuoden ajan normaalia palkkaa. Tuskin miehesi on sinua jättämässä lähiaikoina. Sen lisäksi vanhempainvapaauudistuksen ansiosta mies voi hoitaa lasta kotona, niin lasta ei tarvitse laittaa hoitoon alle vuoden ikäisenä.
Miehen ehdotus minun huoleeni esim. eron sattuessa oli juurikin tuo, että kyllä yhteiskunta pitää sitten minusta huolen. Ymmärrän, että on oma ongelmani olla velkainen eikä minulle kuulu penniäkään miehen ansaitsemasta rahasta ja omaisuudesta, eikä tämä olisi ongelma jos emme olisi tekemässä lapsia. Lapset muuttaa kaiken, jos jäisin lapsen/lapsien kanssa yksin, se olisi todella kuolettava isku minun henkilökohtaiseen talouteen. Tästä syystä en tekisi lapsia, ellei miehen rahat olisi turvana, mutta eron sattuessa ne eivät turvaa enää minua mitenkään.
Olen kuitenkin onneksi alalla jossa riittää töitä, palkka-haarukka alalla on bruttona 3000-3800 euroa.
Yhteiskunta ei pidä sinusta yksin lapsen kanssa elävänä yhtään enempää huolta kuin se pitää sinusta huolen nyt. Miten pitkälle kuvittelet lapsilusällä ja yh-korotukselka jotka on yht. 140 e luokkaa per kk elättäväsi lasta. Toki lapselle saa elarit mieheltä ja asumistukea saat, mikäli tulisi on riittävän pienet. Jokainen voi tämän asumistukipottinsa laskea kelan laskurilla.
Kristiina xx kirjoitti:
Se on jännä, kun jotkut tyypit lisääntyvät huolettomasti, vaikka ovat pitkäaikaistyöttömiä ja sitten valittavat huonoa rahatilannetta. Sitten taasen pariskunnat, joilla on työpaikat, asunnot ja kaikki ok, eivät uskalla hankkia lapsia kun epäilevät miten rahat riittävät.
Ei lapsia saaneella pitkäaikaistyöttömällä ole huono rahatilanne. Sekä asumistuki, työmarkkinatuki että toimeentulotuki nousevat merkittävällä summalla per jokainen lapsi. Esim. 4 lapsen vanhemman ei edes ole mitään rahallista järkeä mennä töihin jollei palkka ole ainakin joku 3000–3500 euroa.
Suostuisiko mies auttamaan sua osittain noiden opintolainojen maksussa? Veisi sun stressiä pois ja voisitte keskittyä yhteiseen tulevaisuuteen.
Jos bruttopalkka hyvin työllistämällä alalla on yli 3000€/kk niin aivan varmasti uskaltaa hankkia lapsia vaikka olisikin olemassa riski, että jäisi yksinhuoltajaksi.
Mä tunnen erään naisen, joka työskentelee ruokakaupassa myyjänä, ja hänellä oli reilu kolmekymppisenä yh:na kaksi lähes murrosikäistä lasta ex-miehen kanssa, kun hän päätti hankkia yksin vielä yhden lapsen, vaikka tosiaan hänellä ei ollut mitkään isot tulot ja vielä jo ennestään kaksi isoa lasta elätettävänä.
Kristiina xx kirjoitti:
Joka tapauksessa lisääntyminen on typerää ja lapsen kasvattaminen 0-18 vuotta vie sen 150k rahaa. Osa ihmisistä ei tätä summaa hahmota ja jos on tottunut muutenkin loisimaan yhteiskunnan varoilla niin kyllähän sieltä se elanto irtoaa. Kun on töissä ja on tuloja joutuu itse maksamaan kaiken täysimääräisenä eikä mitään tukia saa.
Vierailija kirjoitti:
Suostuisiko mies auttamaan sua osittain noiden opintolainojen maksussa? Veisi sun stressiä pois ja voisitte keskittyä yhteiseen tulevaisuuteen.
En ole pyytänyt, eikä hän myöskään ole tarjoutunut. Päin vastoin, enemmän alleviivaa sitä, ettei hänen rahojen kuulu hyödyttää minua. Se ei ole haitannut, koska tämä suhde on rakkauteen perustuva. Lapset muuttavat sen, olen itse elänyt niukan lapsuuden enkä halua tilannetta että jään velkaisena yksin lapsen/lapsien kanssa ja eletään kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Ei lapsia saaneella pitkäaikaistyöttömällä ole huono rahatilanne. Sekä asumistuki, työmarkkinatuki että toimeentulotuki nousevat merkittävällä summalla per jokainen lapsi. Esim. 4 lapsen vanhemman ei edes ole mitään rahallista järkeä mennä töihin jollei palkka ole ainakin joku 3000–3500 euroa.
Näinhän se on. Muilla kuin yhteiskunnan eläteillä ei ole varaa lisääntyä kun joudutaan maksamaan niiden ja heidän kakaroitensa elatus.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Joka tapauksessa lisääntyminen on typerää ja lapsen kasvattaminen 0-18 vuotta vie sen 150k rahaa. Osa ihmisistä ei tätä summaa hahmota ja jos on tottunut muutenkin loisimaan yhteiskunnan varoilla niin kyllähän sieltä se elanto irtoaa. Kun on töissä ja on tuloja joutuu itse maksamaan kaiken täysimääräisenä eikä mitään tukia saa.
Ihan oma valinta se on mennä töihin.
Samoin lapsen voi halutessaan kasvattaa paljon pienemmälläkin rahalla kuin 150 tuhatta. Ei välttämättä tarvita sitä klassista lapsiperheen omakotitaloa, perheauto(j)a, jääkiekkoseuran treenejä ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
En ole pyytänyt, eikä hän myöskään ole tarjoutunut. Päin vastoin, enemmän alleviivaa sitä, ettei hänen rahojen kuulu hyödyttää minua. Se ei ole haitannut, koska tämä suhde on rakkauteen perustuva. Lapset muuttavat sen, olen itse elänyt niukan lapsuuden enkä halua tilannetta että jään velkaisena yksin lapsen/lapsien kanssa ja eletään kädestä suuhun.
Sinuna en jatkaisi kyseistä suhdetta. Älä ainakaan mene lisääntymään itsekkään ja saidan ihmisen kanssa, joka ei ajattele muuta kuin oman varallisuutensa lisäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Samoin lapsen voi halutessaan kasvattaa paljon pienemmälläkin rahalla kuin 150 tuhatta. Ei välttämättä tarvita sitä klassista lapsiperheen omakotitaloa, perheauto(j)a, jääkiekkoseuran treenejä ja muuta.
Kyllä tarvitsee, mutta käki ei halua kasvattaa lisää yhteiskunnasta syrjäytyneitä luusereita.
Miksi olet hankkimassa lapsen miehen kanssa, jonka kanssa et pysty puhumaan pelostasi ja sopimaan asioista? Ihan kamalaa miten naiset suostuvat tällaisiin suhteisiin. Entä vanhempainvapaat? Mies olettaa, että sinä pidät kaikki vapaat = hän tienaa edelleen ja sinä entistäkin huonommin?
Voitte sopia, että tähän mennessä hankittu omaisuus on omaa, mutta jos lähdetään perhettä perustamaan niin siitä eteenpäin on sitten yhteinen talous. Avioehdonkin voi tehdä niin. Perhe on kuitenkin yksikkö, eri asia kuin lapseton avopari (vaikka lapseton avoparikin voi olla sitoutunut ja jakaa yhteisen talouden, en tarkoita sitä). Naimisiin kannattaa mennä tai ainakin tehdä testamentti, jossa mies jättää omaisuutensa sinulle jos hänelle sattuu jotain, muuten perintö menee lapselle ja sille määrätään edunvalvoja vahtimaan miten omaisuutta käytetään. Lisäksi henkivakuutus ja mahdollisesti joku "pysyvän haitan turva", turvaamaan tilanteessa jossa jompi kumpi teistä joutuu onnettomuuteen.
Oletteko puhuneet siitä, miten menot jaetaan kun olet lapsen kanssa kotona? Jos mies on edelleen sitä mieltä, että sinä maksat puolet kaikesta ja omat lainasi, en alkaisi lapsia tekemään, kyllä silloin pitää miehen ottaa isompi taloudellinen vastuu, kun toisen tulot pienenevät yhteisen lapsen hoidon vuoksi.
Millaiset tulot sinulla on? Jos tulot on todella pienet ja lainaa, voi olla hankala selvitä yksin lapsen kanssa. Jos sinulla on vakituinen työpaikka ja edes kohtalainen palkka niin ilman muuta pärjäät lapsen kanssa, tuo lainamäärä ei ole työssäkäyvälle erityisen iso, opintolainassa on todella pieni korkokin. Jos on jotain pikavippejä lisäksi niin sitten voi olla hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Kyllä tarvitsee, mikäli ei halua kasvattaa lisää yhteiskunnasta syrjäytyneitä luusereita. Korjattu
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Työmarkkinatuella olevilla on sekin etu, että asumistuesta ei vähennetä sitä 20% omavastuuosuutta ,joka kaikilta muilta vähennetään. Tosiaankin on tehty töiden ottaminen kannattamattomaksi.
En ikinä tekisi lasta miehen kanssa, joka on sitä mieltä, ettei lasten äiti ja lapset saa HYÖTYÄ hänestä mitenkään. Oikeasti rakastava hyvä isä ja puoliso antaisi vaikka kaikki rahansa ja omaisuutensa, jotta hänen perheellään olisi hyvä olla. Aivan sairas ajattelu sun miehellä ap, eroa.
N30
Vierailija kirjoitti:
En ikinä tekisi lasta miehen kanssa, joka on sitä mieltä, ettei lasten äiti ja lapset saa HYÖTYÄ hänestä mitenkään. Oikeasti rakastava hyvä isä ja puoliso antaisi vaikka kaikki rahansa ja omaisuutensa, jotta hänen perheellään olisi hyvä olla. Aivan sairas ajattelu sun miehellä ap, eroa.
N30
Mieheni on ihana ihminen, mutta valitettavasti katkeroituvaa ihmistyyppiä. Hän varmasti pitää minusta ja lapsista huolta, jos ja kun olemme yhdessä. Eron sattuessa häntä ei varmasti enää kiinnostaisi se, miten minä pärjään ja se minua tässä pelottaakin. Miten minä pärjään eron sattuessa velkaisena kahden lapsen kanssa! En halua laskea kaikkea tukien ja elareiden varaan.
Alan olemaan reippaasti 30 vuoden paremmalla puolella. Velat koostuvat todella suuresta opintolainasta sekä luottokorttivelasta. Jouduin opiskeluaikana velkakierteeseen erinäisistä syistä ja jouduin elämään luotolla pitkään. Tämä oli lumipalloefekti, jota nyt sitten makselen pois joka kuukausi noin 500-600 eurolla.
Mies on jo lähes 40v. ja haluaisi lapset mielellään heti meidän molempien iän takia. Haluaisi siis kaksi lasta. Kaikki olisi hyvin, jos myös minulla olisi edes jotain varallisuutta ja sitä kautta turvaa.