Helsingin kaupungilta sai kaksion reilulla 700 eurolla - nyt vuokrat nousevat niin rajua tahtia, että asukkaat ovat kauhuissaan: ”Ei ole eläkeläisenä varaa”
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/588b0308-7bfb-4f71-9a76-cb2350f52720
"Tammikuussa 2022 hänen vuokransa nousee 720 eurosta 811,44 euroon. Vuonna 2023 vuokra nousee 892,58 euroon ja vuoden 2024 alussa 910,61 euroon."
Vuokra-asuntosysteemi on nykyisellään pahasti vääristynyt, kun tuollaista pääsee tapahtumaan.
Kommentit (245)
Ostin kaksion ja mun veli osti kaksion. Mentiin toisillemme vuokralle.
Veli meni naimisiin. Kaksioon muutti työkaveri ja ostin veljelle kolmion.
Verot maksettiin tietty.
Vierailija kirjoitti:
Verot maksettiin tietty.
Miten olette pärjänneet, siis teillähän kuuluu olla aika olemattomat tulot, että saatte asumistukea vuokraan ja ne tulot vaikuttavat asumistuen määrään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen katkera, että pienituloisena en itse ole moiseen päässyt. Käytännössä maksan veroillani oman asumisen lisäksi myös näiden alihintaan asuvien vuokria.
No et edes maksa. Esim Hekan asunnot maksavat itse itseään (vanhemmilla asunnoilla maksetaan myös uusien rakentaminen). Verorahoja siihen ei mene.
Kaupungilta jää tuottoa saamatta, kun vuokraavat alihintaan - > menoihin (esim. koulut) täytyy saada enemmän rahaa muualta - > korkeammilla veroilla saadaan rahaa - > minä maksan enemmän veroja, koska joku asuu alihintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verot maksettiin tietty.
Miten olette pärjänneet, siis teillähän kuuluu olla aika olemattomat tulot, että saatte asumistukea vuokraan ja ne tulot vaikuttavat asumistuen määrään.
Tein itseasiassa laskennan, että henkilöllä jolla on palkka 1300e ja se veljen vuokra-asunto 600 + se oman vuokra-asunnon tulot 600e saisi asumistukea huikeat 20e, jos vuokraan ei sisälly sähkö tai vesi.
On se aikamoinen sijoitus! Tosin en ole täysin varma otetaanko huomioon asumistuessa esimerkiksi lainanlyhennys ynnämuut tuloista? Ja tottakai tuosta olisi pitänyt laskea verot.. Mutta silti ei taida se tuki kohota edes 50e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, olen katkera, että pienituloisena en itse ole moiseen päässyt. Käytännössä maksan veroillani oman asumisen lisäksi myös näiden alihintaan asuvien vuokria.
No et edes maksa. Esim Hekan asunnot maksavat itse itseään (vanhemmilla asunnoilla maksetaan myös uusien rakentaminen). Verorahoja siihen ei mene.
Kaupungilta jää tuottoa saamatta, kun vuokraavat alihintaan - > menoihin (esim. koulut) täytyy saada enemmän rahaa muualta - > korkeammilla veroilla saadaan rahaa - > minä maksan enemmän veroja, koska joku asuu alihintaan.
Se ei ole alihintaan, jos se pyörittää itse itseään. Kaupungin rahat eivät siihen liity. Jossakin niiden koulujen opettajien ja siivoojienkin on kyettävä asumaan.
Pitää muuttaa muualle jos ei rahat riitä.
Tilalle tulee varmasti muualtatulleita, sopiva suoja - väri ja minkään kokoinen vuokra ei ole ongelma.
Itse asiassa toivon että kaikki pa - ko - laiset muuttaisivat helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
No 1000e on ihan käypä hinta keskusta-alueella (johon Pasilakin kuuluu) kaksiosta. Sitten pitää muuttaa halvempaan.
Me asutaan kaupungin kämpässä itä-Helsingissä. Meillä on 65 neliön kaksio, josta pulitetaan vuokraa 920 euroa kuussa. Asunto on melko uutta tuotantoa, mutta on se silti aika järjetön vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 1000e on ihan käypä hinta keskusta-alueella (johon Pasilakin kuuluu) kaksiosta. Sitten pitää muuttaa halvempaan.
Me asutaan kaupungin kämpässä itä-Helsingissä. Meillä on 65 neliön kaksio, josta pulitetaan vuokraa 920 euroa kuussa. Asunto on melko uutta tuotantoa, mutta on se silti aika järjetön vuokra.
Jep. Hekalla on nykyään ihan normia 14e neliöhinnat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meillä Itä-Helsingissä 65m2 kämpässä vuokra on puolestaan alle 640e. Nykyisen pisteytysmallin myötä vuokramme laski kaksi vuotta putkeen, koska peruskorjauksesta on kulunut vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole alihintaan, jos se pyörittää itse itseään. Kaupungin rahat eivät siihen liity. Jossakin niiden koulujen opettajien ja siivoojienkin on kyettävä asumaan.
On se alihintaan, jos markkinahinta on 20% isompi. Taloustiede tuntee vaihtoehtoistuoton.
Kaupungilla on asunnoissa kiinni vaikka esimerkiksi 100 miljoonaa. Jos asunnot "pyörittää itse itseään" niin tuotto 0%. Vaihtoehtoisesti kaupunki voisi sijoittaa 100 miljoonaa vaikka osakkeisiin, jotka keskimäärin tuottavat reaalisesti 5%. Nyt tuo 5 miljoonaa jää puuttumaan ja se kerätään veroina kaikilta ja de facto annetaan niille, jotka ovat kaupungin asunnon onnistuneet saamaan.
Naurattaa nää hinnat. Asun Kööpenhaminassa ja täällä on onnekas jos 900 eurolla saa huoneen soluasunnosta :D
Miksi ihmiset maksaa noin törkeitä vuokria ja asuu kalliilla alueilla. Pikkukaupungeista lähtee vuokrakämppiä esim. 80 neliön kokoluokkaa saa vuokralle alle 300 €:n. Jää rahaa muuhunkin kuin asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se alihintaan, jos markkinahinta on 20% isompi. Taloustiede tuntee vaihtoehtoistuoton.
Kaupungilla on asunnoissa kiinni vaikka esimerkiksi 100 miljoonaa. Jos asunnot "pyörittää itse itseään" niin tuotto 0%. Vaihtoehtoisesti kaupunki voisi sijoittaa 100 miljoonaa vaikka osakkeisiin, jotka keskimäärin tuottavat reaalisesti 5%. Nyt tuo 5 miljoonaa jää puuttumaan ja se kerätään veroina kaikilta ja de facto annetaan niille, jotka ovat kaupungin asunnon onnistuneet saamaan.
Taloustiede kun ei ole ainoa mikä maailmaa pyörittää. Jos työntekijöitä ei riitä tuottamaan palveluita kovan rahan asuntojen omistajille/vuokralaisille, niin he eivät siellä viihdy vaan lähtevät alueille joilla on palveluita. Lisäksi on äärimmäisen tärkeää huolehtia etteivät alueet segregoidu. Jo puhtaasti näistä syistä on tärkeää että on asuntovaihtoehtoja joiden ainoa funktio ei ole rahan tuottaminen. Helsingissä ei ole edes korkea veroprosentti.
Kaffepulla kirjoitti:
Kela maksaa, joten mikä ongelma?
Eihän ne köyhät vuokra-asujat näitä vuokria omasta pussistaan maksa.
Asumistukea ei pitäisikään maksaa Hesan seudulle, kun esim. eläkkeellä voisi asua missä vaan. Hesan kannattaisi vaikka maksaa asuminen jonnekkin harjavaltaan tai sysmään, kun ei ole työelämässä.
Huom.! Epämääräinen esimerkin omainen paikkakunnan nimi kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.
keinoteltu markkinahinta eikä mikään yleinen hintataso, idiootti.
jep kun olet tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset maksaa noin törkeitä vuokria ja asuu kalliilla alueilla. Pikkukaupungeista lähtee vuokrakämppiä esim. 80 neliön kokoluokkaa saa vuokralle alle 300 €:n. Jää rahaa muuhunkin kuin asumiseen.
Koska työt ovat täällä? Koska täällä on koko turvaverkko ja elämä? Itsehän maksoin lähes miljoona euroa asunnostani, enkä kadu tippaakaan. Kymmenessä vuodessa asunnon arvo on noussut lähes 100 000.
asumistuen ansiota... Miettikää nyt itse kuinka vuokrataso määrittyy.
Alussa se on vaikka 500€
Siihen annetaan tukea 200€
Kojamo tajuaa että noilla on nyt 700 käytettäväksi vuokraan, nostetaan se ensin -> 600€ ja pian -> 700€
Tuki nostetaan -> 300€
Kojamo nostaa vuokraa -> 800€
ja kierre jatkuu
Sitten Stadiin tulee ohje että vuokratason pitä olla se 70% (en muista tarkkaan prosenttia mutta aivan sama) ja ne pääsee nostaa vuokria koska ei saa hinnoitella alakanttiin.
Tiedoksi: Kojamo voisi pudottaa vuokratason kolmasosaan ja ne tekis miljoonatulosta. Nyt tuki menee ay-liikkeelle verovapaana ja sitten ulkomaille.
Hyvää työtä sosialistit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
entäs kun keinotekoisesti (asumistuki) korotettu markkinahinta pudotetaan oikealle tasolleen?
oletkö köyhä kun yrität pilkata .. köyhiä? taukki? eikö forbesin listalle päästykään? todella tyhmä ainakin olet,etkö istunut koulussa pulpetissa?
Millä lailla veronmaksajien piikkiin?