Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa rajattoman puolison kanssa - onko toivoa muutoksesta?

Vierailija
14.02.2021 |

Onko kellään ollut parisuhdeongelmaa, jossa tekijänä on toisen osapuolen rajattomuus? Siis kyvyttömyys erottaa omia ja muiden ihmisten tunteita, velvollisuuksia ja tarpeita. Olisi kiva kun kertoisitte, miten lopulta kävi. Auttoiko terapia ja keskustelu, toipuiko suhde? Omassa parisuhteessa asian käsittely alussa ja tuntuu välillä niin toivottomalta, että haluaisin kuulla jos on onnistumistarinoita. Jos ei ole, niin vertaistuki kelpaa.

Kommentit (1211)

Vierailija
181/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä ei kyllä monikaan kommentoija ymmärrä mikä on rajaton ihminen. Rajaton ihminen ei tee mitään hyvää hyvyyttään ja auttaakseen vaan käyttää paapomista ja auttamista kontrolloinnin välineenä ja syynä marttyyriuteen. Sellaisen ihmisen kanssa on raivostuttava elää. Kaikki verhotaan näennäiseen hyväntahtoisuuteen, mutta motivaationa kaiken takana on huomatuksi tuleminen, kiitollisuuden kalastaminen ja oman paremmuuden osoittaminen. Rajattomalla ihmisellä on huono itsetunto ja epäterve kuva ihmissuhteista. Rajaton ihminen on osittain jäänyt pikkulapsen tasolle. Rajattomuus on sairas periytyvä käyttäytymismalli. Narsistit ovat usein täysin rajattomia ja opettavat rajattomuutta eteenpäin lapsilleen. Terve ihminen tunnistaa omat ja muiden rajat jo melkeinpä vaistomaisesti, terve ihminen osaa kunnioittaa toisen selkeästi asettamia rajoja eikä tarvitse jatkuvaa muistuttelua rajoista.

Ja vaikka ei tee hyvää hyvyyttään, ei tee niitä myöskään ilkeyttään. Siksi sitä on niin vaikea nähdä ja ymmärtää. Moni tekeminen on lahjan tai auttamisen kautta. Eli sellainen kiltti ja mukavakin ihminen, eihän sellaiseen kukaan muuten ihastuisi.

Sitten kun yrittää alkaa kyseenalaistaa itselleen tai kaverille, että tässä suhteessa on kyllä nyt jotain vikaa... ja vastaanotto on samaa kuin tässä keskustelussa. "Sä vaan kuvittelet!" "Sehän haluaa vaan auttaa!" "Oispa mullakin tuollainen mies, joka tuo kukkia/äiti, joka käy meillä yllärinä siivoamassa!"

Se siinä on kaikkein pahinta. Selkeän ilkeää ja törkeää käytöstä on helpompi ymmärtää, siitä voi vetää rajat ja sen voi lopulta ohittaa. "Se nyt vaan haukkui mua, kun se on sellainen kiusaaja." vs. "Puoliso vei mun ainoat ehjät ja puhtaat sukkahousut pyykkikoneeseen sillä välin kun olin suihkussa, ja nyt mun pitää panna housut hameen sijasta."

Vierailija
182/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia tunnistetaan paljon helpommin, kun ei ajatella puolisoa, vaan äitejä ja anoppeja. Kuvittele, että äiti/anoppi käy ostamassa sinulle uudet verhot ja ripustaa ne ikkunaasi ollessasi työmatkalla, kun haluaa kaunistaa olohuonettasi. Tyhjää jääkaapistasi lonkerosi ja herkut ja korvaa ne rahkalla ja parsakaalilla, kun haluaa edistää terveyttäsi. Avatessasi suusi kertoaksesi tarjoilijalle tilauksesi, hihkaisee "hän ottaa samaa kuin minä" ja hymyillen kujertaa, että ei halua sinun vaivaavan pientä päätäsi liian monimutkaisilla valinnoilla... 

Kauanko hellyyttää ja hymyilyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein taustalla on narsismin sijaan läheisriippuvuus. Ihmistä ei ole huomattu ja hän yrittää kaikin tavoin tehdä itsensä näkyväksi, tarpeelliseksi, rakastetuksi ja lopulta myös niin, että joku hoksaisi auttaa häntä takaisin - ja kun ei tajua, marttyroituu helposti. 

Olin itsekin kerran todella heikossa hapessa ja luisumassa tuollaiseen (no en suoranaisesti rajattomuuteen, mutta liialliseen auttamiseen). 

https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000006656492.html

Vierailija
184/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nämä tapahtumathan eivät jää rajattoman kanssa eläessä johonkin yhteen satunnaiseen konfliktiin kuukaudessa, vaan niitä tulee 20 päivässä.

Olet lähdössä ulos ja valitset sitä varten vaatteet tuolille, ja menet suihkuun. Kun tulet suihkusta, vaatteet ovat kadonneet. Kysyt puolisolta, joka kertoo laittaneensa ne pesukoneeseen, joka on käynnissä. Siellä ovat ainoat mustat sukkahoususi märkinä, ja puoliso sanoo "olisit onnellinen kun autan sinua".

Olet leipomassa pullaa kun tänään on tulossa kavereita talkoisiin. Liotat viimeisen hiivapalan lämpimään veteen kun lapsi kaatuu olohuoneessa. Menet lohduttamaan ja vaihtamaan vaipan. Kun tulet takaisin, keittiön työpöytä on siivottu. Kysyt, missä taikinakulho on. Tiskikoneessa, ja hän on kaatanut siinä olleen likaisen nesteen pois. "Olisit sanonut että sinulla on jotain kesken. Olisit iloinen kun autan siivoamisessa." Kun puoliso tajuaa että mokasi, uuden hiivan hankkimisesta tulee päivän tärkein tehtävä, vaikka sanot että sitä ei enää tarvita. Kun kaverit tulevat pihaan talkoita varten, puoliso häviää kuin pieru saharaan hiivaa ostamaan, jotta saisit leipoa. Mitä et muutenkaan enää ehdi tehdä, ja talkooväki ihmettelee siellä mitä tehdään kun isäntä on hiivakaupoilla.

Siitä huolimatta rajaton puoliso jatkossakin ihan koko ajan sekaantuu asioihisi samalla tavalla ja on hämillään, kun hänen hyvä työnsä ei saa kiitosta.

Anteeksi, mutta itse en haluaisi olla puolisosi ikinä. Jokainen virhe on silmissäsi valtava. Puolisosi vaikuttaa hyppivän pillisi mukaan ja tekevän kaikkensa, että leppyisit, kun hän on taas sinun mielestäsi mokannut.

Vierailija
185/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvakaa aikuisiksi voi hyvänen aika.

Vierailija
186/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis nämä tapahtumathan eivät jää rajattoman kanssa eläessä johonkin yhteen satunnaiseen konfliktiin kuukaudessa, vaan niitä tulee 20 päivässä.

Olet lähdössä ulos ja valitset sitä varten vaatteet tuolille, ja menet suihkuun. Kun tulet suihkusta, vaatteet ovat kadonneet. Kysyt puolisolta, joka kertoo laittaneensa ne pesukoneeseen, joka on käynnissä. Siellä ovat ainoat mustat sukkahoususi märkinä, ja puoliso sanoo "olisit onnellinen kun autan sinua".

Olet leipomassa pullaa kun tänään on tulossa kavereita talkoisiin. Liotat viimeisen hiivapalan lämpimään veteen kun lapsi kaatuu olohuoneessa. Menet lohduttamaan ja vaihtamaan vaipan. Kun tulet takaisin, keittiön työpöytä on siivottu. Kysyt, missä taikinakulho on. Tiskikoneessa, ja hän on kaatanut siinä olleen likaisen nesteen pois. "Olisit sanonut että sinulla on jotain kesken. Olisit iloinen kun autan siivoamisessa." Kun puoliso tajuaa että mokasi, uuden hiivan hankkimisesta tulee päivän tärkein tehtävä, vaikka sanot että sitä ei enää tarvita. Kun kaverit tulevat pihaan talkoita varten, puoliso häviää kuin pieru saharaan hiivaa ostamaan, jotta saisit leipoa. Mitä et muutenkaan enää ehdi tehdä, ja talkooväki ihmettelee siellä mitä tehdään kun isäntä on hiivakaupoilla.

Siitä huolimatta rajaton puoliso jatkossakin ihan koko ajan sekaantuu asioihisi samalla tavalla ja on hämillään, kun hänen hyvä työnsä ei saa kiitosta.

Anteeksi, mutta itse en haluaisi olla puolisosi ikinä. Jokainen virhe on silmissäsi valtava. Puolisosi vaikuttaa hyppivän pillisi mukaan ja tekevän kaikkensa, että leppyisit, kun hän on taas sinun mielestäsi mokannut.

Mietipä nyt hetki. Koko asu täytyy vaihtaa, koska siihen liittyvä puhdas juttu on viety pesuun.

Vieraat odottavat tyhjänpanttina kotona, kun isäntä on kaupassa hakemassa tarpeetonta tavaraa.

Nämä ovat mokia, ei vain "minun mielestäni". Eikä kyse edelleenkään ole näistä kahdesta tapauksesta, vaan näitä tapauksia on 20 joka päivä.

Tuohon päälle, että lapsella ei ollut saappaita päiväkodissa, vaikka satoi, kyllä ne rantakengätkin sopivat vesileikkeihin. Koira ei päässyt pissalle, kun piti käydä kaupassa, vaikkei sieltä mitään tarvittu. Ruokaan laitettiin punasipulin sijasta sama määrä valkosipulia "kun sä niin tykkäät siitä". Jälkiruokavohveleiden kanssa piti olla vaniljakastiketta, mutta kaupasta onkin tuotu suklaajätskiä.

Että hyppii sun pillisi mukaan?

Vierailija
187/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä nyt hetki. Koko asu täytyy vaihtaa, koska siihen liittyvä puhdas juttu on viety pesuun.

Vieraat odottavat tyhjänpanttina kotona, kun isäntä on kaupassa hakemassa tarpeetonta tavaraa.

Nämä ovat mokia, ei vain "minun mielestäni". Eikä kyse edelleenkään ole näistä kahdesta tapauksesta, vaan näitä tapauksia on 20 joka päivä.

Tuohon päälle, että lapsella ei ollut saappaita päiväkodissa, vaikka satoi, kyllä ne rantakengätkin sopivat vesileikkeihin. Koira ei päässyt pissalle, kun piti käydä kaupassa, vaikkei sieltä mitään tarvittu. Ruokaan laitettiin punasipulin sijasta sama määrä valkosipulia "kun sä niin tykkäät siitä". Jälkiruokavohveleiden kanssa piti olla vaniljakastiketta, mutta kaupasta onkin tuotu suklaajätskiä.

No eipä tuo nyt niin pahalta kuulosta

Vierailija
188/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai puolisollasi vain ole ADHD? Tiedän kaksi ADHD-ihmistä, joilla on vähän tuota samaa vikaa. Ei tosin yhtä pahana, kuin AP kuvailee omaa kumppaniaan. Hirveä hössötys aina päällä, eikä mitenkään kerkeä kuuntelemaan, kun yrittää sanoa, ettei sitä nyt vielä tarvitse tehdä, tai teen sen itse. Toisella näistä on nykyisin lääkitys, ja hän tiedostaa omat ADHD-piirteensä, ja puolisokin osaa jo luovia niiden kanssa, joten perhe-elämä voi ihan hyvin.

ADHD joka lämpimikseen ostaa ja vaihtaa pyyhkijänsulkia ja ostaa kukkasipuleita? Se ADHD olisi unohtanut koko pyyhkijänsulat, mutta tuonut kaupasta jäätelöä, vaikka käveli kukkasipulien ohi ja oikeasti meni ostamaan vessapaperia.

t: keskittymishäiriöinen hössö

Vierailija
189/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalien ihmisten kesken tuo hiivan poisheittäminen menisi väärinkäsityksestä, jolle voisi jälkikäteen nauraa. Rajattoman tai persoonallisuushäiriöisen kanssa eläessä se ei jää yhteen väärinkäsitykseen. Heidän kaavansa oppii tuntemaan, eli käytännössä jo etukäteen tiedät, että kun minä teen näin, niin hän tekee noin. Kun minä jätän tämän tavaran tähän, niin se on 5 minuutin päästä siirretty siitä pois. Ihmiselle, jolla on normaalisti kehittyneet omat rajat ja minuus, tilanne käy ajan myötä sietämättömäksi. 

Kiusaaminenkin tuosta tulee mieleen, vaikka tuskin se on rajattoman ihmisen tarkoitus, hän vain itse ahdistuu, jos ei voi kontrolloida kaikkea. Jos haluaisi kiusata toista, niin noinkin se onnistuisi. Älä anna toisen suunnitella itse mitään, kulje perässä systemaattisesti, piilota tavarat, heitä toisen projektit roskikseen. 

Käytännössä se, miten paljon tuota jaksaa sietää, riippuu ihan siitä, kuinka paljon sitä toista ihmistä rakastaa. Ei hän kuitenkaan pahalta tai ilkeältä vaikuta. Toivottavasti löytäisitte jonkun ratkaisun asiaan. 

Vierailija
190/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät näköjään yhtään tajua mistä tässä ilmiössä on kyse, kun eivät ole siinä olleet uhrina.

Voin kertoa, että ainoa ratkaisu on eroaminen.

Se voi olla vaikeaa ja ei huvittaisi, mutta kannattaa.

Parisuhteen idea ei ole tuollainen, että siinä uupuu ja väsyy. Tai että koko ajan saa olla varpaillaan ja stressata.

Tämä pätee muihinkin ihmissuhteisiin. Minäkään en ennen rajattoman ihmisen kohtaamista voinut kuvitellakaan millaista se on. Tuo, että uupuu ja väsyy sekä olla varpaillaan ja stressata on juurikin se miten kuvailisin tilannetta.

Tästä ihmisestä ei koskaan tiennyt mitä tapahtuu seuraavaksi. Hän ollut pelottava tai uhkaava. Sen sijaan saattoi vain kävellä sisälle, mennä kaapeille, sotkea aikataulut, olettaa, että olen käytettävissään kysymättä, reagoida yllättävillä tavoilla. Jos kielsin jotain, lopetti juuri sen ja vain sen. Joka ikinen asia piti mainita tarkasti. Esimerkiksi: Älä viitsi mennä penkomaan meidän keittiön kaappeja tarkoitti hänelle, että keittiön kaappeja ei saa penkoa, mutta muissa huoneissa saa. Normaalille kyläilijälle tuskin olisi pitänyt sanoa kaappien penkomisesta ollenkaan ja kiellettäessä olisi älynnyt sen tarkoittavan muidenkin huoneiden kaappeja. Stressasin, kun en yhtään tiennyt mitä keksii seuraavaksi, kun en juuri sitä asiaa ole tajunnut erikseen mainita.

Oli hyvin raskasta seuraa ja lopulta oli oman hyvinvoinnin ja mielenterveyden kannalta pakko katkaista välit. Yritin kyllä ensin ottaa vähän etäisyyttä, mutta ei se toiminut. En ole koskaan tavannut toista kaltaistaan.

Vierailija
191/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi muuta kuin että noille ihmisille pitää kertoa suoraan miltä tuntuu ja kieltää koskemasta tavaroihin. Lisäksi tarpeen mukaan uhata erolla ja kertoa, ettei ole normaalia käytöstä. 

Eroa kannattaa miettiä, jos sellaista keskusteluyhteyttä ei ole tai keskustelu ei tuota mitään tulosta eikä toinen näe tarvetta muuttaa toimintaansa. 

Vierailija
192/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, huh, kaikenlaista uutta sitä oppii, kuin rajattomuus perheessä. Osaan olla entistä tyytyväisempi omaan elämääni näitä omituisuuksia lukiessani. Meillä kommunikaatio pelaa, eikä väärinymmärryksille jää tilaa, vaikka kumpikin touhuaa kotona monenlaisia hommia, jotka jopa sivuavat toisiaan. Hei, älä koske tähän tiskatessasi, koska minulla on leivonta kesken. Mitä nämä vaatteet tässä penkillä ovat? Sano heille, että tänään ei sovi tulla, koska...Käyn kaupassa tarvitsetko mitään? Autatko minua ruoanlaitossa, vaikka kuorimalla ja pilkkomalla kasviksia. Minä siivoa sillä aikaa, kun sinä teet lumityöt.

Vierailija
193/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta tekin riitoja keksitte. Miehesi selvästi yrittää parhaansa ja todennäköisesti hän ei tee samaa virhettä kahdesti. Onneksi sukkahousut voi huuhtoa nopeasti ja kuivata hiustenkuivaajalla.

========

Hei ne ainoat mustat sukkahousut on pesukoneessa pyörimässä ja ohjelmat voi olla aika pitkiä. PItäisi lähteä sinne tilaisuuteen varttitunnin kuluttua. 

Kyllä tuo ja se taikinahiiva-esimerkki on ihan kiusantekoa.

Normaali ihminen ei tee noin, vaan kun on laittamassa pesukonetta päälle, ottaa likaiset pyykit kopasta ja kysyy: Laitan nyt tummia vaatteita pesuun. Onko sinulla jotain, jonka haluat pestäväksi?

Ja takuulla tiesi, kuinka pullaa leivotaan, ei voi olla ensimmäinen kerta. Sitten piruuttaan kaatoi taikinan alun viemäriin. 

HYI!

Vierailija
194/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on vuorovaikutusongelma. Pariterapia voi auttaa. Toisen leimaaminen sen sijaan ei koskaan auta vuorovaikutusongelmissa.

Vierailija
195/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1: Mun pitää jossain vaiheessa vaihtaa pyyhkijänsulat mun autoon.

2: Ok, no minä ajan huomenna ennen töitä ostamaan sinulle ne.

1: Ei, älä. Käyn myöhemmin itse, kun haluan samalla ostaa kukkasipuleita.

2: (seuraavana iltana) Vaihdon sinun autoon ne pyyhkijänsulat. Eteisessä on myös niitä kukkasipuleita ..."

Halusi varmaan auttaa.

Ehkä mietti että sinulla vaikka on vähemmän rahaa joten piffasi.

Halusi keventää sinun taakkaa,  jos muuten teet koti askareita paljon.

Halusi hieman vaihtelua, tykkää kukista tai katsoa kun sinä touhuat kukkien kanssa.

Ajatteli että pyyhkijän sulat niinkuin kaikki autoihin liittyvä on miesten hommia eli

(Wau!) hän pitää/arvostaa sinua naisena.

Vierailija
196/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli mieleen adhd. Ex-puolisollani on adhd, ja parisuhde hänen kanssaan oli juuri tuollaista koheltamista ja säätämistä. Impulssit ohjailivat toimintaa kuin pienellä lapsella, kokonaisuus ei hahmottunut, eikä hän kyennyt ennakoimaan tai pysymään sopimuksissa. Jos jostain sovittiin, se unohtui häneltä samantien, kun huomio kiinnittyi johonkin muuhun. Jos hän jotain muisti, niin juuri noin, että pyyhkijät ja sipulit, käynpä hakemassa. Mutta ei muistanut enää sitä, että sehän sovittiin niin, että hän EI käy niitä hakemassa.

Samoin rahaa saattoi mennä ykskaks järjettömiä summia johonkin ihan älyttömään, eikä hänellä tullut mieleenkään, että loppukuussa pitäisi myös syödä ja maksaa laskut.

Ihmisenä hän on ihana ja sydämellinen, ei siis tahallaan halua koheltaa tai aiheuttaa vaivaa. Se hänen päänsä vain toimii noin, että ei pysty ajattelemaan pidemmälle.

Vierailija
197/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä tuo nyt niin pahalta kuulosta

Voisitteko jossain vaihtaa yhteystiedot, niin sinä voit alkaa seurustella itse tuon kouhottajan ja sählääjän kanssa?

Win win!

Vierailija
198/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet eivät näköjään yhtään tajua mistä tässä ilmiössä on kyse, kun eivät ole siinä olleet uhrina.

Voin kertoa, että ainoa ratkaisu on eroaminen.

Se voi olla vaikeaa ja ei huvittaisi, mutta kannattaa.

Parisuhteen idea ei ole tuollainen, että siinä uupuu ja väsyy. Tai että koko ajan saa olla varpaillaan ja stressata.

Mikä sinusta on parisuhteen idea?

=========

Parisuhteen idea on esimerkiksi se, että kaikin tavoin tekee toisen elämän helpommaksi, ja samalla parisuhdekin muuttuu helpommaksi ja kaikki viihtyvät paremmin.

Vierailija
199/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, huh, kaikenlaista uutta sitä oppii, kuin rajattomuus perheessä. Osaan olla entistä tyytyväisempi omaan elämääni näitä omituisuuksia lukiessani. Meillä kommunikaatio pelaa, eikä väärinymmärryksille jää tilaa, vaikka kumpikin touhuaa kotona monenlaisia hommia, jotka jopa sivuavat toisiaan. Hei, älä koske tähän tiskatessasi, koska minulla on leivonta kesken. Mitä nämä vaatteet tässä penkillä ovat? Sano heille, että tänään ei sovi tulla, koska...Käyn kaupassa tarvitsetko mitään? Autatko minua ruoanlaitossa, vaikka kuorimalla ja pilkkomalla kasviksia. Minä siivoa sillä aikaa, kun sinä teet lumityöt.

Tämä kuulostaa ihanan terveeltä. Onneksi olkoon.

Vierailija
200/1211 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan tällä palstalla ei tunnu ymmärtävän mitä sana esimerkki tarkoittaa. Monet hyvät ketjut piloilla kun jäädään inttämään pullataikinoista eikä nähdä metsää puilta.

Minulla on todella rajattomat vanhemmat ja tiedän tasan tarkkaan mistä on kysymys. Sitä ei ulkopuolelta näe, jos ei ole itse kokenut samaa. Hassua miten moni kyseenalaistaa koko asian olemassaolon kun kyse onkin puolison häiriökäytöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme